Gå til innhold

Kontroll på løssnøret i elva ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

jeg kan vel ikke si annet enn at jeg er litt forferda...... mye rart...folk løser problemer med å kjøpe løsningen... løkkesystemet fungerer kjempe......

Henviser du til min bruk av Orvisbøtta, din gamle antikapitalist?  ;D

I så fall kan du slappe pent av og vite at jeg ikke kjøpte denne fine plastikkbaljen for å ha løssnøre i, men fordi den er så fin å avkjøle Champagne i. Piggene i bunnen sørger for at de ikke ruller rundt for mye etterhvert som isen smelter. Praktiskheten av å kunne spenne Champagnekjøleren rundt livet er så åpenbar at det overrasker meg at man ikke ser Orvisbøtta på Aker Brygge eller på utestende rundt Solli Plass.

Spøk til alvor - selvfølgelig kjøper man seg ikke til løsningen av er så lite problem. Jeg er like kreativ og udugelig som andre til å håndtere løssnøre i elva men tenner, fingre og anre kroppsdeler. Men har jeg bøtta med meg - ja vips så løser den problemet like bra her som blant tang og tare og blåskjell i Oslofjorden.

EDIT - skrivefeil grunnet for meget sherry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En variant jeg bruker er å legge ca hvert femte inntrekk bak lårene, slik at løslinebukta nedstrøms ikke blir til én lang men flere korte. Før jeg starter å kaste drar jeg frem de løkkene som ligger på baksiden av lårene. Da ligger det meste av snøret samlet og relativt nærme. Om ikke strømmen er for sterk, og antallet blindkast holdes lavt, pleier dette å funke ok.

Ellers hadde jeg sans for BeatePs variant med disiplinerte unger ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til saken:

Her er en femmerstang fordelaktig ift en 3 eller 4 stang. Femmeren trekker opp løssnøret vesentlig bedre enn de lettere klassene.

Hmm har ikke dette mere med lengden på stanga enn aftm klassen å gjøre?  :)

Nei egentlig ikke ettersom man normalt oppnår høyere snørehastighet med tyngre snører. Når man skyter ut snøret vil kraften som trekker snøre ut av vannet normalt være høyere, jo høyere AFTM-klasse som benyttes.

Med høyere snøreklasser blir både friksjonen større (større overflate vannet kan henge fast i) og større masse som kan dra snøret ut av vannet. Ettersom massen øker mer enn overflaten med økende diameter på snøret, vil det lettere trekkes ut av vannet med et 5'ersnøre enn med et 3'ersnøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til saken:

Her er en femmerstang fordelaktig ift en 3 eller 4 stang. Femmeren trekker opp løssnøret vesentlig bedre enn de lettere klassene.

Hmm har ikke dette mere med lengden på stanga enn aftm klassen å gjøre?  :)

Nei egentlig ikke ettersom man normalt oppnår høyere snørehastighet med tyngre snører. Når man skyter ut snøret vil kraften som trekker snøre ut av vannet normalt være høyere, jo høyere AFTM-klasse som benyttes.

Med høyere snøreklasser blir både friksjonen større (større overflate vannet kan henge fast i) og større masse som kan dra snøret ut av vannet. Ettersom massen øker mer enn overflaten med økende diameter på snøret, vil det lettere trekkes ut av vannet med et 5'ersnøre enn med et 3'ersnøre.

Jeg er ikke uenig i at et snøre med høyere AFTM-klasse, normalt har tykkere skyteline og derav også mer friksjon mot vannet. Jeg er uansett av den oppfatning at en tyngre ”sluk”, slik fredrik beskrev det, er viktigere for snørehastigheten enn friksjonen mellom vann og skytelina. Ønsker man å redusere friksjonen mellom vann og skyteline drastisk, kan man droppe helline til fordel for skyteklump med flytende mono-skyteline. Alt er i bunn og grunn basert på kompromisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med høyere snøreklasser blir både friksjonen større (større overflate vannet kan henge fast i) og større masse som kan dra snøret ut av vannet. Ettersom massen øker mer enn overflaten med økende diameter på snøret, vil det lettere trekkes ut av vannet med et 5'ersnøre enn med et 3'ersnøre.

Jeg er ikke uenig i at et snøre med høyere AFTM-klasse, normalt har tykkere skyteline og derav også mer friksjon mot vannet. Jeg er uansett av den oppfatning at en tyngre ”sluk”, slik fredrik beskrev det, er viktigere for snørehastigheten enn friksjonen mellom vann og skytelina. Ønsker man å redusere friksjonen mellom vann og skyteline drastisk, kan man droppe helline til fordel for skyteklump med flytende mono-skyteline. Alt er i bunn og grunn basert på kompromisser.

Det er jo akkurat det jeg sier, jeg mener at det er vekten som er avgjørende!  8) Med økende diameter på snøret (høyere snøreklasse), så øker både overflate (=mer friksjon) og vekt (=tyngre sluk), men vekten øker mer enn friksjonen.

Nå høres jeg kanskje ut som min navnebror her inne på FFS, men er du virkelig sikker på at utgangshastigheten er høyere med tyngre snøre?  ;) Eller er det bare noe du antar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er så mye dill og fiksfakseri for å få dette til....... alt tar plass, slike ting er uhensiktsmessig å dra med seg dersom man skal gå innover i skogene på fjellet..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig når jeg holder på med ting jeg virkelig koser meg med holder det lenge med å bruke munnen og fingrene. Kjøpte hjelpemidler kommer mest iveien. Og teknikken er ikke vanskelig å lære. Se på erfarne karer som Staffan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan man jo ha med en assistent som tar seg av løsbuktene! Ungene er begynt å bli såpass store nå at de bør klare å vade et stykke. Blir nok litt problemer med timingen i starten, men med steinhard disiplin blir det nok bra. "Dra inn nå, hold, vent, slipp"! "NEI, nå må du konse!"

;D Denne likte jeg  ;D Så hvis noen kunne tenke seg sommerjobb, hvor betalingen er å føle at man omsider gjør litt nytte for seg, så send meg en pm  ;)

Stapp det inn i kjæften og spytt det ut når du skyter. Bare husk å ikke svelge. Kan lønne seg å klippe bort drøvelen for å unngå tust.

:o Husker at noe av det første jeg prøvde var å legge snøret i kveiler over venstre skulder, men glemte selvfølgelig å heve armen da kastet gikk. Det førte til indre blødninger, skulder ute av ledd og kragebeinsbrudd, så den feilen kan du si jeg lærte av  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er så mye dill og fiksfakseri for å få dette til....... alt tar plass, slike ting er uhensiktsmessig å dra med seg dersom man skal gå innover i skogene på fjellet..........

helt enig... men til kystfiske, forenkler den bøtta en del da man beveger seg mye osv osv...men i elva??

Er det virkelig noen her som bruker bøtte i elv?! lllol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen her som bruker bøtte i elv?! lllol

Har du fisket mye i glassklare elver der du IKKE bør vade i, og som det er mye vierkratt rundt ?

Forøvrig er WJ sin lett og få med seg overalt

Ja, MANGE ganger :) Jeg har aldri brukt bøtte, og har heller aldri tenkt tanken!

Når det er sagt, har jeg gått mange heftige, voldelige runder med Vierkratt rundt omkring... Antakelig rasert et par fluesnører også :) Men bøtte....? Neitakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen her som bruker bøtte i elv?! lllol

Har du fisket mye i glassklare elver der du IKKE bør vade i, og som det er mye vierkratt rundt ?

Forøvrig er WJ sin lett og få med seg overalt

Ja, MANGE ganger :) Jeg har aldri brukt bøtte, og har heller aldri tenkt tanken!

Når det er sagt, har jeg gått mange heftige, voldelige runder med Vierkratt rundt omkring... Antakelig rasert et par fluesnører også :) Men bøtte....? Neitakk :)

[attach=1]

post-3759-13949892014723_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...