Gå til innhold

Fluevann med maksmål


Lobben

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg oppstart på årets sesong i marka, og sikkert som den berømte julekvelden på kjerringa så dumpet årets ofa-fiskekort ned i postkassen før påske. Det var med stor glede jeg da leste at ofa har forbeholdt noen få tjern til fluevann med maksmål på ørret. I og med at ofa administrerer kultivering av over 500 vann i Oslo-området så er det helt klart rom for at 16 vann kultiveres på en alternativ måte. Det blir spennende å se hvordan vannene utvikler seg med årene......

Min svoger startet denne tittelen inne på forumet til ofa! Da ble det en ganske morsom diskusjon med mye følelser!

Jeg starter den hær for og få fluefiskernes mening om saken!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

gledelig......den beste og mest økonomiske måten å drive fiskekultivering på såsant vannkvalitet er i orden og at det er en god insektsfaumna.... vet blir en formidabel vektøkning samt at de digre gutta og feite jentene får lov til å gyte. Det var godt å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og spennende tiltak! Men tror OFA må jobbe litt med informasjon ved disse vannene. Jeg var ved et av vannene igår, og det første som møter meg er to markfiskere. Jeg er redd fiske i de mest nærliggende vannene vil forbli som før pga uvitenhet. Det blir spennende å se på utviklingen fremover, både fisken og fiskerne  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,et veldig bra tiltak men jeg tror OFA må jobbe aktivt med informasjon og oppsyn i disse 16 puttene.

Vil nok gå et par år før det siger inn i skallen på de som alltid har fisket med mark/spinn i noen av disse puttene antar jeg. Av kommentarene på OFA-forumet er det til og med en som har klaget til fylkesmannen :o :o :o. Vi må nok bidra med å spre informasjonen alle sammen som bruker disse lokalitetene. Jeg for min del oppsøker flere av disse puttene hvert år så det skal bli spennende å følge med fremover. Nå blir det Stig Wærner fritt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig beklagelig at enkelte sluk/Mark fiskere ser på dette prosjektet på denne måten!

Har følt denne tråden på ofa og kan ikke gjøre annet en og trekke på smile båndet!

Det er enkelt som klarer og vinkle dette som om de har blitt utestengt fra enkelt vann!

Det er jo ikke det som har skjedd! det har kun blitt begrenset bruk av fiskeredskap!

Det er jo fritt frem for alle og fiske der, må bare følge de reglene ofa har satt opp!

Også den evige debatten om C&R som selvfølgelig dukker opp i tide og utide!

Det beste med prosjektet er at det har kommet et max mål istedet for minste mål! dette har jo vert missforstått i mange år!

mange (ikke alle) Sluk/Mark fiskere har ikke helt forstått dette med fiskens gener og hvor viktig den store fisken er for bestanden!

Sier det igjen Dette er et kjempe fint prosjekt!

Er spesielt opptatt av og følge det ene vannet, det har blitt filmet litt i og som jeg vil tro er veldig kjent her inne!

veldig kult vann! med mange viker og kroker og kriker vi Fluefiskere kan gå og kose oss!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er nok vanskelig å utelukke grupper av fiskere-------Vil tro at OFA får endel offentlige midler og de kan nok ikke brukes diskrimenerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke helt om jeg er for å utestenge enkelte grupper/fiskeredskap fra disse vannene. Det blir så mye protester og tjuvfiske ut av det, og vi veit jo hva sinte mataukere er kapable til? :rolleyes:

Tenk deg hvis dem heller kunne satt maksmålsbegrensninger(gjerne i alle vann), samt tillatt flyteringsfiske i mange flere vann enn det som er lov i dag. Rett og slett gjort marka mer tilgjengelig for den jevne bakslengs-fluefisker, så hadde dem sluppet å bedrive forskjellsbehandling og eksklusivisering av de enkelte vanna. Vanna som mange sluk og markfiskere har dyppa snørene i årevis.

Problemet ved fang og slipp med makkfiskere og slukfiskere, blir jo treblekroker(gjerne flere av dem samtidig), og andre overdimensjonerte og skadelige redskaper som fisken ofte svelger djupt.

Det må i så fall innføres regler ved bruk av forskjellige kroker, tidlig tilsalg og metoder før noe sånt evt kan settes i gang.

Mye løse tanker og hakkete skriving her nå, men i bunn og grunn så skjønner jeg at enkelte kan føle sinne over å bli utestengt fra "sitt eget vann". Tenk hvis det hadde vært motsatt? Jeg hadde ikke likt det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsovidt enig med Olav, at enkelte kanskje oppfatter dette som ekskluderende for, eller favoriserende av enkelte grupper. Men om man leser på OFAs hjemmesider oppfatter jeg initiativet som et tiltak for å tilrettelegge eller forbedre ulike vanns potensial - i dette tilfellet for fluefiske. Skulle tro de fleste fiskeinteresserte vil følge med på utviklingen med interesse, og om prosjektet blir vellykket (mer storfisk) er det sikkert ikke umulig å gjøre lignende tiltak i vann hvor alle kan fiske med større mulighet for å lande en rugg.

Når det er sagt er jeg ikke helt objektiv i denne saken, og om noen vann jeg liker å fiske i plutselig ble forbeholdt fiske med oter ville jeg nok ikke være like positiv. Men jeg liker i alle fall å tro at jeg ville vurdert OFAs "forskningsprosjekt" som noe positivt og at erfaringene som kommer ut av det kan komme alle til gode på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med regler for kroker osv er umulig å kontrollere så jeg mener OFA har gjort det eneste rette.

Dag Øyvind Ingjerd som er fiskeforvalter har forklart alt på en meget god måte.

Skal marka bli mer intressant så er det rette veien å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om det foregår reproduksjon i noen av fluevannene? De "nye fluevann" jeg vil fiske i er små tjern. (Utsatt fisk vokser seg også stor!)

En årsak til at fluevann ble borte, Knut Rom sin tid: OFA hadde økonomiske problemer (gammel historie) og Oslo kommune ble innvolvert. Nå har Oslo kommune nytt styremedlem, den forrige er pensjonist.

Oslo kommune og Løvenskjold er 2 grunneiere OFA leier fiskevannene av. Nye styremedlemmer og forumbrukere som er fluefiskere hjelper men grunneierne/dens representanter bestemmer! Har tidligere vært styremedlem og vet at gamle hester er vannskelig å sale :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<l

Argumentene: Ren egoisme selvsagt. Ønsker å fiske i vann hvor kilosene er innen rekkevidde. Har enkelte glimrende vann rent klekkemessig, men som fiskemessig er ødelagt av tusenbrødre. Vet at tynningsfiske også er på agendaen for ett av disse vannene og det er bra. Heia OFA, den gjengen har gitt meg mye glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Siden det ikke er så mange OFA folk her legger jeg inn noen svar.

-Vi kan ikke sette opp skilt ved vannene så informasjon må skje via oppsyn. Jeg vet at dette diskuteres i de forskjellige lagene og hvordan dette kan håndteres på best mulig måte. Selv om de nye reglene står på fiskekortet tar det nok litt tid å få dette skikkelig i gjenge.

-Ang. reproduksjon kommer det litt an på hvor. Endel av de 16 utvalgte har ikke reproduksjon og m størstemål blir det da lettere og kultivere de vannne riktig med tanke på bestand.

-Den noe harde diskusjonen på ofa forumet var nok litt ventilering så forhåpentligvis roer det seg.

Til slutt. vannet du tenker på JB kan kanskje om en 3-4 år bli en perle. Vi gjør i hvertfall et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarte Jon-Erlend på endel av det jeg hadde tenkt...og litt til. :)

Dette skal være mulig å få til,det har jo vært før ! I oslomarka.

Vi hadde ikke særlig problem med å forholde oss til de reglene,men vi vet med sikkerhet at enkelte brukte disse vannene (som ofte var vanskelig tilgjengelig og vanskelige å fiske flue i)som reine matauk-vann,og de fisket ikke med flue,for å si det sånn.  >:(

Så,oppsyn blir viktig,svært viktig.

Lykke til  !!! <<l

(Trur jeg må en tur innom OFA-forumet.);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur innom men pass deg for aggressive Sluk/og mark fiskere!

de har klepp og er ikke redd for og bruke den! de praktiserer også hare slag mot hode på ørreten! Og tviler ikke på om de er villige til og gjøre det med deg også vis du argumenterer imot dem!

Gå ikke inn dit alene! Det hadde ikke jeg tørt i vært fall! fffighting;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes men skal respektere den jobben ofa gjør jeg! og ikke kritisere ofa son som det ble gjort inne på Ofa sin side!

Den diskusjonen der inne ble så lav mål! og argumentene ble bare dårligere og dårligere!

og til slutt ble det litt dritt slenging også! Er det en Organisasjon som ikke fortener det der så er det ofa!

De er utrolig flinke! Og gi De markfiskerne/slukfiskerne der inne respekt som argumenterer på den måten blir feil for meg! Men respekter for all delsluk/mark fiskere ellers! for meg er det viktig at vi drar lasset sammen! skal vi få opp nivået på marka våres! må det gjøres noen tiltak og det er det ofa har gjort nå!

Har selv barn og jeg skal i marka til sommer`n og da skal vi fiske med mark! så ikke missforstå meg!

men klarer ikke se grunnen til at enkelt føler seg utestengt siden de nye vannene har kommet! det er bare og komme og fiske i de vannene ingen er utestengt!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for aggresive fiskere. Så lenge man oppfører seg skikkelig selv går ting som regel greit. Dersom jeg skulle være uheldig og noen ga meg et rapp over skalle med en priest vil de få seg en overraskelse. Jeg smaker nemlig ikke noe godt. Etter år med inntak av vann med mye humus har jeg helt sikkert en kraftig bismak av myr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...