Gå til innhold

Hvilke er dine favorittobjektiver?


Frode S

Anbefalte innlegg

Bare av ren nysgjerrighet og sikkert en grei referanse for mange, hvilke er dine favorittobjektiver uansett fatning?

Jeg tar primært landskapsbilder og situasjonsbilder ved fiske, samt de obligatoriske familiebildene.

Mine favoritter på Canon crop (1.6) er:

Sigma 10-20 F3.5 EX DC HSM – Meget fornøyd med dette objektivet – gir en fantastisk kant-til-kant skarphet samt den gjengir farger på en god måte. Er et must i mitt kitt og liker godt muligheten til å ha 10mm vidvinkel til mange typer av foto. Et av objektivene jeg bruker mest.

Canon 17-40 f/4. 0L USM. En klassikker, meget skarpt og godt objektiv –lynrask autofokus og solid konstruksjon.  Eneste minus at den ikke har IS uten at det savnes for ofte. Syntes 17-40 zoom på 1.6 crop er meget anvendelig – sjeldent jeg trenger lengere zoom, så sant det ikke er tele mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Canon med crop-sensor, og liker veldig godt mine gamle fastlinser fra Olympus´ OM-serien (28mm og 50mm).

De er små, utrolig velbygde (metall, supersmooth fokusering), og veldig skarpe. Adapter til EOS-systemet koster ca. 10$.

Også koster de fortsatt nesten ingenting på ebay, selv om det har vært en markant prisstigning den siste tida, siden stadig flere blir klar over hvor mye brukt kvalitetsoptikk fra manuellfokus-æraen som finns på nettet.

Ulempen er selvsagt at det ikke er autofokus på dem, men det venner man seg fort til. Jeg treffer oftere med fokus med manuellfokus enn med autofokus, men det er sikker† fordi jeg er mest vant til det siden jeg filmer endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nikon 24-70mm f2,8 er mitt klare førstevalg og det objektivet som sitter på klart mest når jeg

er utendørs.

Nikon 70-200mm f2,8 er også et meget godt alternativ som tar jævlig gode bilder men er tungt

og tar plass. Det blir ikke brukt så mye som det kanskje burde.

Det objektivet som sitter mest på mitt fullformatskamera er Nikon 60mm f2,8 macro. Det tar jækla gode

bilder og er også flott som portrett objektiv :D

Vurderer sterkt en Nikon 105mm f2,8 macro men det blir nok ikke i første omgang.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigma 18-200mm til Canon EOS 500D (crop 1,6x). Gir naturligvis fleksibilitet mht brennvidder, og det eneste jeg savner er et rent macroobjektiv. Synes foto og spesielt video blir litt hardt og blått ved mye lys og refleksjon fra vann og snø, men jeg supplerte med et Sigma DG CPL sirkulært polarisasjonsfilter, og nå er "varmen" tilbake og fargegjengivelsen nærmere originalen. Sikkert ikke i nærheten av bra nok for alle proffene her inne, men det funker greit for mitt bruk.  ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigma 18-200mm til Canon EOS 500D (crop 1,6x). Gir naturligvis fleksibilitet mht brennvidder, og det eneste jeg savner er et rent macroobjektiv. Synes foto og spesielt video blir litt hardt og blått ved mye lys og refleksjon fra vann og snø, men jeg supplerte med et Sigma DG CPL sirkulært polarisasjonsfilter, og nå er "varmen" tilbake og fargegjengivelsen nærmere originalen. Sikkert ikke i nærheten av bra nok for alle proffene her inne, men det funker greit for mitt bruk.  ;)  

Har dette selv JB - og som du sier, det holder høy kvalitet!

Jeg bruker dette primært som turobjektiv - utrolig praktisk å kunne ha med ett objektiv som dekker det meste når man ikke har kapasitet til å bære 20kg kamrautstyr  :) Er litt tam på enkelte deler av zoom skalaen, men har lært meg hvor de forskjellige "sweet spotene" på objektivet ligger og da leverer det i bøtter og spann  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Canon gammelt manuelt 50mm f.1.0, dette blir på et micro 4/3 en brennvidde på 100 mm med cropfaktor på 2, så det blir en gang å krype endel på let i lagerkonteineren min. Ellers synes jeg at de to 4/3 objektivene fra Olympus står til guld i den lavere prisklasse på objektiver.Da sammenlignet med Canon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg bruker oftest er Canon 24-105 f/4 IS pga. anvendeligheten, men yndlingsglasset mitt heter 50L f/1.2.

Nydelig bokeh, nåletrangt dof, normalobjektiv, skarp, nydelig vignette og bildene "popper" liksom. Trenger bare å peke glasset mot noe, trykke av, også blir det på magisk vis vakre bildet av det :D Selv dårlige bilder ser "ok" ut.

Min samboer sett gjennom 50L av 5D mk2

[attach=1]

post-4342-13949892325373_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritt i eie er et Nikon 20mm, 2.8. Liker å jobbe med vidvinkel, og dette objektivet er skarpt og fokuserer veldig nært (25 cm). Dette, i tillegg til en fargegjengivelse som trigger min smak gjør det til en favoritt. Det gjør heller ingenting at det er et relativt rimelig objektiv og at det tar liten plass :-)

Hilsen

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon AF-S 50mm f/1.4 står oftest på. Bare å ta i bruk bein-zoomen, så har man det man trenger :D

Enig med denna karen. Selv om vidvinkelen er favoritten, så egner den seg dårlig til familieprotretter... Kan bli litt surmuling på de som havner i ytterkant, og pådrar seg conehead  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...