Gå til innhold

Bruk av to fluer under ørretfiske...


Flemming

Anbefalte innlegg

Heisann !

 

Har hatt en heftig diskusjon i et annet fora om bruken av to fluer, og ble nesten sjokkert over meniger og fordommer omkring disse teknikkene, som jeg oppriktig trodde langt flere kjente til og brukte. De er jo ikke akkurat funnet opp i går...... laugh.png' alt=':lol:'>

Jeg bruker bare dette i nødsituasjoner, men har egentlig ingen motforestillinger mot bruk av dette, selv om det morsomste og enkleste er én flue....

 

Med to fluer mener jeg ikke våtfluer, men en av disse tre variantene (eksempler) :

1) En tørr fjærmyggimitasjon med en fjærmyggklekker et stykke utenfor denne.

2) En døgnflue dun som nappindikator, og en døgnfluenymfe et stykke utenfor (under) denne.

3) En tung nymfe med kuleøyne for å komme dypt, med en liten nymfe som opphenger / i enden.

 

Hva mener dere ørretfiskere ? Er det juks eller lov å gjøre dette når fisken er vanskelig, eller at tørrfluefiske er umulig pga værforhold e.l....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg leser hva du skriver men skjønner ikke problemet. :o

 

I nokså mange bøker er dette beskrevet som en nokså anvendelig måte å fiske på, men da helst i forskjellige kombinasjoner med to opphengere i tillegg til hovedattraktoren som henger bakerst (flue/pupper/nymfer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel langt i fra noe jukseri, snarere en spennende måte

å fiske effektivt på. Klassisk opphengerfiske slik som de driver det i

Irland/England virker som et godt alternativ når det blåser som værst på

sjøene. Det er sikkert like fint når vannet ligger blikkstille og fisken beiter

på fjærmygg. Sett da på en synkendepuppe i enden og en tørr mygg øverst så garderer du deg. Tørrflua fungerer som nappindikator og mat på samme gang.

 

Jeg har ikke brukt dette så mye, men har ved et par anledninger kombinert streaking caddis med brune nymfer når det har blåst som værst under leptoklekkingen. Det fungerte meget bra og jeg fikk noen fisk på det. Men dette er noe jeg skal jobbe mer med til sommeren.

Jeg har planer om å reise til Irland i mai på Mayflyfiske og da kommer jeg ikke utenom det klassiske fisket med opphengere. Synes at det er en del av gamet å lære meg litt om de "innfødtes" fiskemetoder.

Gøy med litt nostalgi :D

 

mvh

 

Rune

som for tiden binder dabblers, goslings & mayflies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan ikke regnes for juks i det hele tatt.

Synes det er litt sånn der klabb å bruke flere fluer, men tur ofte til kombinasjonen fjærmyggklekker og en liten fjærmyggpuppe hengende under dette..

 

Hilsen Anders, som lurer på hvilket forum dette var???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan ikke regnes for juks i det hele tatt.

Synes det er litt sånn der klabb å bruke flere fluer' date=' men tur ofte til kombinasjonen fjærmyggklekker og en liten fjærmyggpuppe hengende under dette..

 

Hilsen Anders, som lurer på hvilket forum dette var???[/quote']

 

http://www.fluefiske.net/bb/viewtopic.php?t=3014

 

:wink: Flemming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to fluer har ikke noget med selektivt flufiskeri at gøre, det er lige som at fiske i blinde, og at man skal have fisk for en hver pris.

 

og så er der et stort problem, når du har kroget en ørred på en af de to fluer, og den går ned og bore sig i grøden og den anden flue sætter sig fast i grøde eller en gren, så har du fået någet at se til,

 

/Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker med "tandem metoden" på fjellet der det ikke så sjeldent blåser og gjør tørrfluefiske nærmest umulig. Og da jeg ofte kun er der en uke av gangen, kan det være greit å utnytte muligheten til å få en fisk på kroken også. Alternative ville jo i så fall blitt streamer under slike forhold :mrgreen: og det...? Dessuten fungerer jo tørrfluen i opphenget, mest som en napp indikator....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at noe av utfordringen ved fluefiske er aa finne ut hva fisken beiter paa. Hvis man finner ut det, kan man med sikkerhet sette paa den korrekte imitasjonen.

 

Og at konkurranse fiskere bruker 3 fluer paa fortommen synes jeg er et argument mot aa bruke mer enn 1 flue paa fortommen. Konkurranse fiske har lite med Fluefiske aa gjoere. I knokurranse fiske handler det om aa faa mest mulig smaa fisk opp til maaling. Mens mitt fluefiske handler mer om aa finne den store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er synd, at man vejer en fisketur, i mængden og størrelsen af de fisk man fanger,

Den består af meget andet, stedet, lugten, synet, lyset, kogekaffe, insekterne, (herunder også knorten) ja det hele, så for mig bliver fisken sekunder.

 

Selvom en stalling smager godt, kogt i egen lage (vand fra elven) med timian, laurbærblade og hel hvid peber, tilberedt ved bålet

 

/Loke

 

Ps: Hei eivind. Jeg glæder mig til turen 20. Aug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiske med "opphenger" er noe jeg i allefall har ganske store fordommer mot. Jeg har aldri brukt det selv, men jeg har gjennom 4 år som oppsyn i bjerkreimselva (dog en lakseelv, men men... jeg fisker ikke laks da.. må jo være trøsten), sett mange stygge episoder ved bruk av opphenger. mulig dette er et større problem ved laksefiske pga. "taket" til fisken, men der har i allefall problemet vært at fisken har gått på flue nr.1 og når tilslaget fra fiskeren har komt, har flue nr.2 kroket fisken, med resultat opprevet buk, krok gjennom øyne på fisken etc.

 

Jeg kan heller ikke helt se hva poenget her egentlig skulle være? Gjelder det å få mest mulig fisk nå kanskje? Da burde man kanskje heller søke seg jobb på en tråler? ikke vet jeg.. men som oppsyn anbefalt jeg på det sterkeste at dette var redskap som IKKE skulle brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at noe av utfordringen ved fluefiske er aa finne ut hva fisken beiter paa. Hvis man finner ut det' date=' kan man med sikkerhet sette paa den korrekte imitasjonen.[/quote']

 

Det er jo ikke under fiske etter beitende ørret man bruker to fluer. Det vi snakker om er å fiske med to fluer under dårlige tørrflueforhold, nymfefiske, eller når fisken ikke vaker.....

 

Tror de aller fleste ørretfiskere i dag bruker kun én flue når de fisker på en vakende fisk. Ser man hva som klekker, og ser man samtidig på vaket hvilket stadie fisken tok, så er fluevalget enkelt, og mer enn én flue totalt unødvendig. Er det derimot dødt, og man vil prøve en høytfiskende nymfe under en tørrflue-indikator, eller at man vil helt ned på bunnen med en så liten nymfe at man må bruke en fortynget nymfe i tillegg til denne, så blir det altså nødvendig med to fluer...

 

Kan jeg spørre dere som adri har prøvd to ørretfluer under vanskelige forhold; fisker dere aldri med nymfe ? Har dere aldri brukt nappindikator under nymfefiske ? Er det greit å bruke en nappindikator av plast, men "juks" å bruke en tørrflue som indikator..? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelige forhold gjør nødvendig ikke fisketuren mindre lærerik. Jeg fisker stort sett bare i elv, og når jeg opplever dårlige forhold, kommer reaserch fra tidlig vår, sommer og høst godt til nytte. Jeg opplever at noe av det mest spennede med ørretfiske, er og selv om jeg ikke kan "se" hva fisken spiser, alikevel ha visse anelser ut i fra hva jeg vet om insektsliv i den elven eller tjernet jeg fisker i. Dermed får jeg når det er "dårlige" forhold faktisk en mulighet og teste ut denne kunnskapen. Jeg er ikke slik at jeg må fiske med en imitasjon på ett eksakt stadium, men klarer meg lenge med en imitasjon som fungerer.

 

Dermed føler jeg aldri behov for å knytte på 2 fluer. Fisker jeg med nymfe, har jeg sjelden opplevd stort behov for nappindikator. Jeg misser nok noen fisker på det, uten at det plager meg nevneverdig. Men samtidig fisker jeg stort sett oppstrøms med nymfer, og da har jeg ikke behov for nappindikator, da snøret i seg selv gir meg de tilbakemeldinger jeg trenger.

 

Men det er da meg da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke slik at jeg må fiske med en imitasjon på ett eksakt stadium' date=' men klarer meg lenge med en imitasjon som fungerer.

 

<<...>>

Men samtidig fisker jeg stort sett oppstrøms med nymfer, og da har jeg ikke behov for nappindikator, da snøret i seg selv gir meg de tilbakemeldinger jeg trenger.[/quote']

 

Fint at du ikke trenger nappindikator ved oppstrøms nymfefiske. Du blir nok overrasket over hva du har gått glipp av, den dagen du bestemmer deg for å gi slipp på fordommene, og la nappindikatoren få en sjanse..... laugh.png' alt=':lol:'>

 

PS: Så hjemmesiden i profilen din. Er du Steven Mear ? Da kan jeg ikke si annet enn at jeg synes disse uttalelsene er litt merkelige fra en med tittelen APGAI-Instruktør i fiske....... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er synd' date=' at man vejer en fisketur, i mængden og størrelsen af de fisk man fanger,

Den består af meget andet, stedet, lugten, synet, lyset, kogekaffe, insekterne, (herunder også knorten) ja det hele, så for mig bliver fisken sekunder.

 

Selvom en stalling smager godt, kogt i egen lage (vand fra elven) med timian, laurbærblade og hel hvid peber, tilberedt ved bålet

 

/Loke

 

Ps: Hei eivind. Jeg glæder mig til turen 20. Aug.[/quote']

 

Må bare si meg enig med Loke!

På noen av mine beste turer har jeg ikke fått så mye som en fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke Steven Mear. Jeg er heller def. ikke APGAI. Steven Mear er bare en god kamerat, som har lært meg SVÆRT mye om fiske generelt. Kan du forklare hva du syntes var oppsiktsvekkende? Mistenkter deg for kanskje å misforstå meg litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt to fluer før,

men kanskje det er verdt et forsøk for å finne ut hva fisken vil ha?

 

For to sesonger siden fisket jeg på røye som var veldig aktive inni

ei lita vik; jeg kunne faktisk se det hvite på finnene når røya svømte like under overflaten. Spennende! Satt og studerte overflaten med kikkert for å finne ut hva den tok, men det var likevel veldig vanskelig. Klarte tilslutt å lure ei røye (750g) på en myggklekker, men har en følelse av at jeg kunne fisket mer effektivt.

 

Neste gang det skjer skal jeg prøve med en voksen mygg eller klekker med ei puppe hengende under.

 

Moro å prøve noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan knyter dere på to fluer?

Du kan feste den forlengende sena i krokbøyen. Synes dette fungerer fint på tørrflue-nymfe combo.

 

Eller du kan rigge som tsjekkerne: skjøt ønsket lengde sene i fortomspissen med en kirurgknute, sørg for at det blir nok overskytende sene fra knuten, klipp vekk den som peker opp mot stangtuppen, fest opphengerflua i enden som vender ned/er en direkte forlengelse av den opprinnelige fortommen. Fest endeflua i, ja riktig! -enden. :D

Denne riggen kan og brukes for å lage flere opphengere. Konkurransefiskerne bruker tre fluer til sammen. Denne metoden er veldig fin til nymfefiske med nappindikator. Jeg tror at den øverste nymfen presenteres penere/friere enn hva den ville gjort med sene festet i krokbøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det går også ann å binde fast opphengeren i øyet på flua i enden av fortommen.

Dvs: Bind på en flue på fortommen, fest en senebit i krokøyet. Deretter knyter du på ei flue på senebiten.....

 

Metoden kalles "New Zealand tie".

Denne varianten henger seg aldri opp. \:D/

 

Skal du fiske med tørrflue og nymfe, knyter du på tørrflua først og deretter nymfa.

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare hva du syntes var oppsiktsvekkende? Mistenkter deg for kanskje å misforstå meg litt..

 

Hei.

 

Ja, det jeg mente var at det helt klart er ekstremt vanskelig å fiske en dyptfiskende nymfe oppstrøms dersom man ikke bruker en form for indikator. Man skal fiske med rimelig korte kast på rolig strøm for å ha den kontrollen og visualiteten som kreves for å oppdage fisk som tar nymfa rolig. En nappindikator gir deg muligheten til å SE hva som skjer, selv på lengre kast og dypere nymfer....

 

Utalelsen om at "man ikke trenger en imitasjon i et eksakt stadium, men klarer seg med en imitasjon som fungerer", er jo litt rar. Ofte MÅ man ha en imitasjon i et spesielt stadie for å lure en litt vanskelig fisk. Dette VET nok en APGAI-instruktør, det var også dette jeg reagerte på..... ;)

 

Mulig jeg missforstod noe, ble bare litt provosert av fordommene mot det jeg ser på som helt vanlig plankekjøring innen fluefiske... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...