Gå til innhold

Vårfluefiske


Mack10

Anbefalte innlegg

Er dette fiske like "sært" som feks døgnfluefiske? Tenker da på om fisken blir selektiv på div arter, eller er det sånn at når vårfluene starter å virre er det bare å slenge på en hvilken som helst vårflue og vente på at det smeller?

Noen som kunne gitt meg noen tips til vårfluer som er bankers i flueboksen deres?

Vet om feks: Streakin Caddis og Rackelhanen..

Er det en slager med disse vårfluepuppene som har en slik boble som samler på luft?

Tar gjerne en liten setning eller to om fluene dere presenterer om hvordan den fiskes med i feks stille vann og i elv :)

Takker og bukker for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tor Arne.

Døgnfluefiske i Norge er temmelig straight forward i de aller fleste sammenhenger. Hvertfall i "mine" områder. Vårfluefiske derimot...det kan være vanskelig det! intensiteten er også i en helt annen divisjon.

Går aldri juli i møte uten ESP i ulike str. og farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at vårfluefiske kan være vanskelig! Har kastet bort to laaange fiskeøkter på dette de siste dagene. Prøver alt jeg har i boksen av vårfluer, men ikke fillern om de vil ta! Helsike altså! Skjønner ikke hva de driver med jeg. Vaker gjør de jo. Jeg skremmer dem ikke, men å spise det jeg gir dem; nei da! Si meg, den cdc caddisen, skal den fiskes dead drift ja? Har noen sånne, og har seff prøvd dem også uten at det hjalp det spøtt.

Lurer på om det rett og slett er Fariostanga det er noe galt med jeg. Den har jo en døgnflue gravert inn i enden av snellefestet, noe som kanskje gir dårlig haill for vårfluefiske!

Heldigvis er det en Winston Bllt i posten på vei mot meg, så det skal nok bli andre boller! Å du som jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jeg langt med disse i tillegg til Streakin Caddis, Rackelhanen, Dyret og div superpupper??

Noen som er overflødig eller mangler som er viktig?

Tenkte å kjøpe i div farger som brun, oliven, svart og mulig krem.. Er det det som er mest anvendelig?

Og i hvilken str er mest vanlig?

x1x0z4.jpg

2zec8s0.jpg

2zheiaw.jpg

9ss3h3.jpg

sesoet.jpg

259abdf.jpg

dq3dja.jpg

Denne kommer også uten hale som alternativ.. Hva tror dere?

28tcf0z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tor Arne.

Døgnfluefiske i Norge er temmelig straight forward i de aller fleste sammenhenger. Hvertfall i "mine" områder. Vårfluefiske derimot...det kan være vanskelig det! intensiteten er også i en helt annen divisjon.

Går aldri juli i møte uten ESP i ulike str. og farger.

enig her ja

her er de jeg bruker, mest

http://igorsflyfishing.blogspot.no/2012/06/swimming-caddis-pupa.html

http://igorsflyfishing.blogspot.no/2012/06/vagwing-caddis.html

http://igorsflyfishing.blogspot.no/2012/06/rackelhanen.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt tips :

Neste gang du er ute og fisker bruker du tid på å jakte vårfluer. Ta gjerne med kamera og ta bilder, disse er gull verdt når du kommer hjem og skal bestille eller binde fluer. Legg merke til hvordan vårfluene ser ut, farge, størrelse osv. Ser du en vårflue som striper på overflaten, legg merke til hvor fort den svømmer, og om den svømmer med start stopp eller i en kontinuerlig bevegelse, da får du ett inntrykk av hvordan du skal prøve å imiterere dette stadiet med din tørrflue. Prøv å fang en vårflue med hendene, de lander som regel ganske kjapt på landsonen. Snu dem opp ned, titt under på fargen, både vinge, kropp og bein. Prøv å se for deg hva slags avtrykk dem vil gi på vannet ut ifra inntrykket de gir deg ved nærme studering.

Gjør du dette på hver tur, og ikke bare med vårfluer, men også med døgnfluer, landinsekter osv får du etterhvert en god formening om hva som klekker, hvordan de ser ut, størrelser og hva som funker der du fisker. Etter å ha studert de insektene som er der og da prøver du å sette på noe som ligner mest mulig. Funker ikke dette kan en krokstørrelse opp eller ned på samme mønster gjøre utslag. Man må prøve seg frem.

Etter å ha tatt ett bilde av en vårflue i ditt vann kan du etter å ha studert bilde gå inn på en nettbutikk som selger fluer, og leiter frem den vårflua du mener er best match med ditt bilde.

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klødd meg mye i hodet over å ikke ha fått fisk under sprutklekking av vårfluer.... Tenkt som så at jeg sikker drunker i mengden av naturlige insekter etc. helt til jeg fikk en esp og en europa(tror jeg) av Tormod... Da begynte jeg å skjønne hvor mye mer komplekst dette egentlig var. Har fortsatt langt fra oversikt over vårfluegreiene. Men nå går det i alle fall ann å ta fisk under klekkinger, og ikke bare stå å irritere seg i 9 av 10 tilfeller... slik jeg gjorde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med det meste annet som klekker så er det viktig å ikke bare fokusere på de voksne insektene. Her er litt basic om puppefiske: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=141:varfluepuppefiske&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

Gode tips i den artikkelen, og her er Superpuppan behørig nevnt. Har opplevd ørret som har gått lei av bibio (!!) ut på kvelden og skiftet meny til vårfluepupper. Foambibio ble refusert, superpuppan funka som gull!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klødd meg mye i hodet over å ikke ha fått fisk under sprutklekking av vårfluer.... Tenkt som så at jeg sikker drunker i mengden av naturlige insekter etc. helt til jeg fikk en esp og en europa(tror jeg) av Tormod... Da begynte jeg å skjønne hvor mye mer komplekst dette egentlig var. Har fortsatt langt fra oversikt over vårfluegreiene. Men nå går det i alle fall ann å ta fisk under klekkinger, og ikke bare stå å irritere seg i 9 av 10 tilfeller... slik jeg gjorde tidligere.

Ja, enig - ESP er ei gromflue under vårflueklekkinger  ;)

Må helst bindes sparsomt, noe Tormod også gjør. Her er et bilde av ei jeg har bundet.

6955777026_93513111b0_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kveldstur på noen små timer i kveld. Var en del vårfluer som var utpå og danset.. Tok meg tid til å studere disse og det var noen temmelig små svarte karer som hadde to vinger brettet over hverandre på ryggen. Sinnsyk fart på de på overflaten og en del veldig sporadiske vak var innenfor kastehold.. Hadde 3 vak på fluene som jeg ikke rakk tilslag på engang fordi jeg speidet etter andre vak.. :P Men siste kastet før jeg skulle gå la jeg ligge litt i ro, og da skjedde det..!! Litt seint tilslag, men det gikk fint. Satt i høyre munnvik og godt kroket.

Tok litt tid før den skjønte hva som hadde skjedd. Trodde først det var en 100 grammer, men når jeg fikk den opp viste den seg å være en helt ok 400grammers sånn sirkus :)

35an4gk.jpg

Tok på en mørkebrun rackelhanen str 16.

Mange fine som vaket head n tail på vårfluer utpå i dag.. Skal komme meg ut på samme sted så fort det lar seg gjøre.. Er det forskjellig om når på dagen vårfluer kan gi best fiske fra dag til dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at vårfluene kommer på rekke og rad hva gjelder forskjellige arter eller kommer det noen på seinsommeren/høsten også gjerne?

Fisket på stille vann i dag, men det er jo et tips jeg tar med meg med at de gjerne foretrekker skygger.. Så takker for det.

Den ESP din så småfarlig ut ja! :)

Hvilke farger har du hatt mest hell med? Ser mange er avbildet med grønn "boble"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårfluefiske på sen sommeren hvor svømmepuppa er aktiv kan være det mest frustrerende fisket som finnes.

Tidlig i klekkefasen som varer noen uker så funker det bra med en superpuppa, men jo lengre ut i fasen man kommer jo mer selektiv blir ørreten.

Det eneste som funker da er imitering av svømmebevegelsen inn mot land, men den i seg selv er yber vanskelig å imitere. Har opplevd ikke så langt sjeldent at det står puddinger på 2-3 kg og vaker på 360 grader, men som overhode ikke er interessert.

Så bevegelsen på vannet, sammen med signatur for meg har alt å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårfluefiske på sen sommeren hvor svømmepuppa er aktiv kan være det mest frustrerende fisket som finnes.

Tidlig i klekkefasen som varer noen uker så funker det bra med en superpuppa, men jo lengre ut i fasen man kommer jo mer selektiv blir ørreten.

Det eneste som funker da er imitering av svømmebevegelsen inn mot land, men den i seg selv er yber vanskelig å imitere. Har opplevd ikke så langt sjeldent at det står puddinger på 2-3 kg og vaker på 360 grader, men som overhode ikke er interessert.

Så bevegelsen på vannet, sammen med signatur for meg har alt å si. 

Opplevd lignende scenario selv. Stod en rekke med ørreter å vaka helt inntill land, og tok svømmepuppene som svømte rett inn mot land. Helt umulig å imitere da det kun var mulighet for oppstrømmsfiske pga. vading. Ikke så lett å imtere dette rett nedenifra, mulig det hadde gått om jeg beherska kurvekast, men vart fiskelaus den kvelden gitt.  ;)

Temmelig frustrende saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårfluefiske på sen sommeren hvor svømmepuppa er aktiv kan være det mest frustrerende fisket som finnes.

Tidlig i klekkefasen som varer noen uker så funker det bra med en superpuppa, men jo lengre ut i fasen man kommer jo mer selektiv blir ørreten.

Det eneste som funker da er imitering av svømmebevegelsen inn mot land, men den i seg selv er yber vanskelig å imitere. Har opplevd ikke så langt sjeldent at det står puddinger på 2-3 kg og vaker på 360 grader, men som overhode ikke er interessert.

Så bevegelsen på vannet, sammen med signatur for meg har alt å si. 

Opplevd lignende scenario selv. Stod en rekke med ørreter å vaka helt inntill land, og tok svømmepuppene som svømte rett inn mot land. Helt umulig å imitere da det kun var mulighet for oppstrømmsfiske pga. vading. Ikke så lett å imtere dette rett nedenifra, mulig det hadde gått om jeg beherska kurvekast, men vart fiskelaus den kvelden gitt.  ;)

Temmelig frustrende saker!

Renaelva eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd lignende scenario selv. Stod en rekke med ørreter å vaka helt inntill land, og tok svømmepuppene som svømte rett inn mot land. Helt umulig å imitere da det kun var mulighet for oppstrømmsfiske pga. vading. Ikke så lett å imtere dette rett nedenifra, mulig det hadde gått om jeg beherska kurvekast, men vart fiskelaus den kvelden gitt.  ;)

Temmelig frustrende saker!

Renaelva eller? ;)

Jepp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...