Gå til innhold

Haletråder.


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Hei folks.

Ka meining har dere om kor viktig det er å splitte haletrådene på ein døgnflueimitasjon?

 

Er det berre for å holde flua stabil, eller har det noko for seg i fiskesamanheng?

 

Og kva for ein teknikk bruker de for denne jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg liker og splitte halene, det gjør flua mer stabil og flua vil mye oftere legge seg rett. Det gjør jo også flua "bedre" på en måte...

Halene kan være fibbets, pardo eller bare vanlige hackelfibre. De splitter du med en åttetallssurring. Mer om dette kan du jo lese på fluebindesidene, under døgnfluer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er eg klar over :D

Berre lurer på ka teknikk som er mest vanlig.

 

Eg bruker helst ein teknikk eg har lest om i ei bok som heiter "fluefiske med imitasjoner"

 

Fester tråden på kroken, binder inn floss av ein eller anna farge heilt bak der halen skal splittes, binder in to fibbets eller tippets eller ka det heiter over flossen, deler halefibrene og løfter opp flossen til overkroken.

Binder deretter fast flossen og halen er splitta.

Dette er ein veldig god måte å splitte halen på, og den tåler allverden uten at haletrådene henger seg isamen.

Skal ein splitte halen i tre, deler ein bare flossen i to og bruker tre tippets.

Føler og at det er elettere å ha kontroll en ved åttetals surringer.

Har nokon testa denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i den boka eg refererer til vises det 3-4 forskjellige metodr trur eg. Der 8tals surringer er ein av dei.

Tror nok at det er det vanligste, men tenkte eg konne komme med eit tips vist det ikkje er ein ting alle veit om. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er, ved parachute fluer er det ikke velig viktig å spiltte haletrådene til en naturtro hale, her funker en bunt like bra som en splittet hale med 2 eller 3 tråder! men det skal sies at på No-Hackle er utformingen på Haletrådene meget viktig for at flua skal flyte riktig! Her må du splitte dem og binde dem så vannrett du bare klarer! Utover det har jeg ikke så mye tro på at det å binde en "naturtro" imitasjon er veldig viktig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Min erfaring er' date=' ved parachute fluer er det ikke velig viktig å spiltte haletrådene til en naturtro hale, her funker en bunt like bra som en splittet hale med 2 eller 3 tråder![/quote']

Hmmm... Ikke helt enig, men det kan jo selvsagt hende at fisken ikke bryr seg. Jeg derimot, er lei av fluer som velter.

 

Det er bare å legge en liten bunt med dubbing bakerst og binde inn 2-3 fibbets eller Coq de Leon på hver side og surre tett inn mot dubbingkulen. Vips - så har du en flue som står fjellstøtt dersom resten av flua har riktige proposjoner. På småfluer med kort hackle er det viktig for balansen og på store fluer skaper det større bæreflate for den tunge bakenden. Men, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nesten bare fibbets som jeg splitter da jeg syntes de har bedre bæreevne og det blir estetisk korrekt. om det ikke er så viktig for fisken som for fiskeren vet jeg ikke . men når jeg først setter meg ned for å binde fluer , så lager jeg heller ferre , men gode å pene( om de kan kalles det) fluer etter beste evne. det er jo morro å få litt skryt når en viser frem fluene sine. stolthet er jo viktig!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nesten utelukkede fibbets som jeg binder inn med 8-tallssurring. Dette bindemomentet tar ikke noe lengre tid enn å lage en pen hale med f.eks hackelfibre bundet inn på trad. måte. Av og til bruker jeg litt Pardo men kun for å "jåle" opp flua litt. Fibetts er mest solid og er mye enklere å bruke.

 

En annen ting som jeg alltid gjør er å lime fallskjermhackelet på døgnfluene mine. Jeg har på en ørliten dråpe saktetørkende lynlim (fishingglue) der jeg surrer fallskjermhackelet rundt vingen. Dette gjør at flua holder minst 5 ganger lenger enn uten. Det tar 10 sekunder lengre tid men gjør at jeg klarer meg med under halvparten av de fluene jeg ellers ville ha brukt. Jeg gjør forresten det samme når jeg surrer biots som kropper, litt lim under og det varer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er eg klar over :D

Berre lurer på ka teknikk som er mest vanlig.

 

Eg bruker helst ein teknikk eg har lest om i ei bok som heiter "fluefiske med imitasjoner"

 

Fester tråden på kroken' date=' binder inn floss av ein eller anna farge heilt bak der halen skal splittes, binder in to fibbets eller tippets eller ka det heiter over flossen, deler halefibrene og løfter opp flossen til overkroken.

Binder deretter fast flossen og halen er splitta.

Dette er ein veldig god måte å splitte halen på, og den tåler allverden uten at haletrådene henger seg isamen.

Skal ein splitte halen i tre, deler ein bare flossen i to og bruker tre tippets.

Føler og at det er elettere å ha kontroll en ved åttetals surringer.

Har nokon testa denne måten?[/quote']

 

Det der var jo ein god idè :D Har selv knotet med 8-tallssurringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med andre ord ingen som har testa dette med floss til å solitte halen med?

Eg har alltid brukt åttetal surringer, men har gått over til flossen nå etter at eg leste det i denne boka.

Anbefaler dere å prøve dette..

Gje ein tilbakemelding om korleis det går. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Det er med andre ord ingen som har testa dette med floss til å solitte halen med?

Eg har alltid brukt åttetal surringer' date=' men har gått over til flossen nå etter at eg leste det i denne boka.

Anbefaler dere å prøve dette..

Gje ein tilbakemelding om korleis det går. :D[/quote']

Blir sikkert fint det, men hvorfor dra inn enda et materiale når du allerede sitter der med dubbing? Husk også på at haletrådene vil samle seg mer og mer etter hvert som du bruker flua. Hvis klumpen blir for liten vil vinkelen mellom haletrådene til slutt bli svært liten. Dette gjelder selvfølgelig også for 8-talls surringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ikkje heilt den der med at avstanden mellom haletrådene blir mindre og mindre etter vert som ein bruker flua:

Korleis kan halene gå heilt isamen når det er noko mellem dei som ligg ivegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det og tolka det som.

Men flossen er allerede så komprimert at eg tror det er utrolig lite den krymper over tid.

dette er berre ein teori, så eg kan ta feilt.

Det er iallefall sværet lett å få halene vannrette med denne måten her.

Prøv og gi ein tilbakemelding da vel...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Neida, neida. Men alle fibre, og spesielt fibbets, får en liten knekk etter hvert som du bruker dem dersom de ligger mot en hard kant. Floss som er surret hardt for at den ikke skal gli ned i krokbøyen blir meget hard og dermed vil halefibrene få seg en liten knekk eller bøy etter hvert. Med 8-talls surringer vil fibrene ligge mot bindetråd og det gir i hvert fall mine fluer kortere levetid når det gjelder sprikende haletråder. Med dubbing derimot blir det en mindre hard kant (bedre fjæring) og dermed slipper du oftere unna problemet med at haletrådene etter hvert ligger tettere og tettere.

 

Men dersom du/dere ikke har dette problemet så er det bare å stå på. Jeg har ikke rett hver gang og beskriver bare hvordan jeg selv opplever det. Det kan jo være at mine haletråder ikke er av god nok kvalitetet, eller at det finnes andre årsaker til mine problemer med bruk av andre materialer for spredning av halefibrene. Funker floss best for deg, ja så bruker du det. Osv.... Det viktigste er tross alt at flua fisker godt for deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik.

Vil nok tru at dine fluer er "pittelitt" meir i bruk en mine :D

Kjøper lett den med at trådene kan få seg ein knekk over tid.

Denne skal du få sleppe å diskutere om.

Skal foresten teste det med dubbing neste gang eg binder ein døgnis for å sjekke om eg får det til like lett som flossen....... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På flua no hackel skal det ikke være noe juks. værken en liten dubbing klump bak eller en klump dubbing midt på eller forran for at flua skal flye riktig. som lars erik sier er at haletrådene på no hackel flyter ikke hvis ikke haletrådene står i vater, & det er helt riktig, en liten glepp med halen så er det bare & glemme det. derfor foretrekker jeg parashutflua uten alt det (alt må være riktig med halen bla bla bla osv). No hackel er en god flue. men jeg hvet ikke om den fisker bedre en en standard parachut flue :?:. Masse teorier på den delen der. Ikke helt den samme tingen med spent spinnere, der har ikke haletråden så mye & si tror jeg for fiskinga & flytet sin del ( dette hvet fisken bedre en oss) :D , men jeg har mine jævlige dager med spent spinner som alltid er at den synker så lett. mitt tips er, litt extra luftig dubbing eller hackel som haletrå vil jeg tro flua flyter perfekt. :D:D . husk ( halen på no hackel er det som holder flua over vannfilmen) så det har faktisk mye & si at haletrådene er riktig bindt inn. Men synker flua så er det rett oppi risteboksen :D:D. ( takk gud for risteboksen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...