Gå til innhold

Frustrerende røyefiske


Outis

Anbefalte innlegg

Vært på et fjellvann, ca 800 moh i kveld. Røya gikk i stim og plukket noe i overflaten, antagelig myggpupper. Har ikke så stor erfaring med røyefiske, så dette ble frustrerende greier. Hadde på en på ei lita nymfe etter å ha lagt den like foran stimen. Men det var alt. Fryktelig vanskelig - så her trenger jeg tips. Noen som kan dele erfaringer - og løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Outis. Joa, du kan kaste buzzere etter vakende ørret, men det er liksom siste greia du prøver om du kaster på vakende fisk, og om du har gitt opp :)  Det er sykt effektivt å kaste buzzere i vaket, så kjør på. Det skal jeg selv innrømme at jeg har gjort noen ganger. Litt nederlag at ørreten ikke tar tørt eller klekkere når du ser at den tar tørt eller klekkere. Så setter vi på en buzzer, og så tar den... Ikke helt samme greia, men effektivt det er det...

Kast litt foran retningen, eller om du er kjapp, så er det forbløffende ofte at den tar rett i vaket også. Mulig den snur eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lærte meg etter 2 uker med røyefiske på stille vann i troms: Sett på en nymfe av ett eller annet slag(helst stor, krok 12 eller 10) Jeg brukte mye fasanhale nymfer ;)

Så gjelder det å være kjapp og presis. Prikk kastet midt i vaket, fort. Eller legg nymfa rett over fisken (om du vet hvor den svømmer). Greit med en ufortynget nymfe forresten ;) Viktig at den ikke havner dypere en fisken ;) Så drar du med en gang, med relativt raske nøkkete inntrekk ;) 

Der etter er det på tide å finne fram hoven ;)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

røyefiske ja... en litt ful og underlig fisk tror jeg. det fikk jeg prøvd ut på en tur tidligere i år. Hva er grunnen til at netopp røya svømmer i overflata med både ryggfinna og sporden over vann? har aldri opplevd noe lignende, så tydelig hvor fisken svømte, og prøvde gang på gang og presentere. endte med at jeg la fluelina over fisken og den forsvant i et plask. Også vaket de alltid utenfor kastehold, midt utpå.. meget frustrerende... Fine rooolige head and tail vak, optill 10 stk holdt på slik midt utpå vannet samtidig. ganske kult:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er enklere under døgnflueklekkinger men det veldig forskjell fra dag til dag. En dag tar den kun klekkere,neste dag er duns mest effektivt. Det er også forskjell på samme dag under kraftige klekkinger.Når det er som mest intenst går det bare i klekkere og oppstigende nymfer mens på slutten av klekkingene plukker den også duns.

Samme forholdet er det under fjærmyggklekkinger. Noen ganger duger kun buzzere. En sær fisk men fantastisk utfordrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enklere under døgnflueklekkinger men det veldig forskjell fra dag til dag. En dag tar den kun klekkere,neste dag er duns mest effektivt. Det er også forskjell på samme dag under kraftige klekkinger.Når det er som mest intenst går det bare i klekkere og oppstigende nymfer mens på slutten av klekkingene plukker den også duns.

Samme forholdet er det under fjærmyggklekkinger. Noen ganger duger kun buzzere. En sær fisk men fantastisk utfordrene.

Men ingen fisk er mer lettlurt om det er bibio på vannet :)

tilogmed røya mister hodet og går bananas da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Jeg har ganske mange gange oplevet røye som vakede/head-and-tailede og var stort set umulige at få på tørt eller imiterende pupper...akkurat til jeg satte noget så "old school" som en lidt tyndt dresset Black Zulu i str. 12 eller 14 på fortommen. Ved ikke om det er den der røde butt´en som gør susen, men fisket med sakte hand-twist 5 cm under overflaten er dette en dødeligt effektiv flue til røye (om det har været væææældigt roligt vand og ingen vind og sol har en Black and Peacock spider været farlig også).

Jeg ved at det kanskje ikke helt er det svaret man ønsker - i alle fald ville jeg jo helst selv have kommet op med et par ny-udtænkte mønstre, så jeg kunne fremstå som en skikkelig og smart fluefisker og -binder - men faktum er, at ganske ofte funker de gamle mønstre og tricks.

Den moderne fluebinder i mig liker ikke helt disse tilfælde, men den indre romantiker ler lidt, tar sig en dobbeltsnus og en whiskey og er vældigt nøjd. Det er liksom fejl på den helt rette måte, om du forstår...

Jesper 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Jeg har ganske mange gange oplevet røye som vakede/head-and-tailede og var stort set umulige at få på tørt eller imiterende pupper...akkurat til jeg satte noget så "old school" som en lidt tyndt dresset Black Zulu i str. 12 eller 14 på fortommen. Ved ikke om det er den der røde butt´en som gør susen, men fisket med sakte hand-twist 5 cm under overflaten er dette en dødeligt effektiv flue til røye (om det har været væææældigt roligt vand og ingen vind og sol har en Black and Peacock spider været farlig også).

Jeg ved at det kanskje ikke helt er det svaret man ønsker - i alle fald ville jeg jo helst selv have kommet op med et par ny-udtænkte mønstre, så jeg kunne fremstå som en skikkelig og smart fluefisker og -binder - men faktum er, at ganske ofte funker de gamle mønstre og tricks.

Den moderne fluebinder i mig liker ikke helt disse tilfælde, men den indre romantiker ler lidt, tar sig en dobbeltsnus og en whiskey og er vældigt nøjd. Det er liksom fejl på den helt rette måte, om du forstår...

Jesper 

Tiltredes!

En meget tynt dresset Bloody Butcher på krok 14 eller kanskje helst 16 kan også være supereffektiv under sånne forhold: Altså på selektiv, fjærmyggpuppespisende fisk som avviser alle mer fotorealistiske imitasjoner. Og dette funker like bra på ørret, som etter min erfaring ofte oppfører seg svært likt røya under like forhold. Imitasjonsfiske i streng forstand er det kanskje ikke, men om det ligner på maten fisken spiser eller ikke er det vel fisken som avgjør. Eller?

Uansett: feil på rett måte er det definitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...