Gå til innhold

Fisken bommer på flua.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Joda Harrprinsen, fisk som refuserer gjør ikke det samme som en fisk som bommer. En fisk som bommer forsøker Å TA flua, men bommer. En fisk som refuserer ombestemmer seg og gjør ofte uvanlige bevegelser i forhold til når den virkelig vil ha flua. Og en fisk som "kjenner fortommen" gjør som regel en umiskjennelig kontrabevegelse.

Man kan stå på bruer og observere fisk med tanke på sol/skygge. Det er IKKE vanskelig å se hva de foretrekker og det har lite med insektklekkingen å gjøre. De flytter ofte på seg ettersom dagen går og sola beveger seg over himmelen. Og gidder man å studere litt mer nøye og bruke mer tid så KAN DET HENDE at man oppdager at når sola står i samme retning som elva renner fra så vaker nesten ingen fisk der sola kommer til. Og jo lavere sol i en slik retning, jo færre vaker.

Når det er sagt: Fisk bommer svært svært sjelden på ei flue som sitter helt i ro og som den VIL ha. I 99% (ikke vitenskapelig dokumentert) så er det refusjon, feil timing i tilslaget, feil utført tilslag, tilslag som skremmer, fluas oppbygging, fortom rundt krokbøyen eller reinspikka uflaks som gjør at "fisken bommer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så sant som en ekte harrkonge kunne sagt det det,bra vi er enig :)

Om ørret altså så vel som harr :)

og så det er sagt, dette er noe jeg har erfart, og selvfølgelig latt meg lure og gjort tilslag mange ganger.

Så ett spm til, når fisken går opp og tar nappindikatoren i stedet for buzzeren ?

skal vi skylde på solstikk da ?

den sliter jeg med og forklare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at ørreten ser best (klarest) på 7 cm eller noe sånt?

Da er det jo fort gjort at fisken kommer i litt stor fart, og når den er så nærme som 7 cm. så skjønner den at noe ikke stemmer. Og da vil den vel ikke få så mye tid til å snu, og den vil bryte overflata?

Og da er det jo ikke lett å se forskjell på vak og refusjon(eller hva det kalles)  ;)

Jeg selv erfart at fisken bare er oppe å dytter i flua med snuten uten å ta flere ganger...

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori - ørretens synsvinkel på hvert øye overlapper slik at avstand kan bedømmes, likesom oss mennesker. Men jo nærmere nesa jo vanskeligere blir det. Kanskje ørreten ikke har 100% fokus på siste fase og således stoler på flaks? Og jo større munn jo bedrecer oddsen... Min tanke i alle fall    ;D

Kanskje ikke så dum tanke egentlig Haldor. <<l

Insektet kan nok fort ha flyttet på seg slik at innsuget ikke

har stor nok virkning til å bli fanget?

Tom.

Innsug? Forklar!

Innsug: Fisken åpner munnen, det dannes et vakum og byttet suges inn ;)

Tror det er det han mener iallefall :P

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik.

Angående "innsuget" så er det lenge siden jeg leste om akkurat det.

Jeg husker ikke hvilken bok det var heller,men sånn er det når du blir gammel ;D

Jeg husker at det ble forklart slik at vannstrømmen begynner med en liten

diameter,og utvider seg etterhvert som ørreten åpner munnen mer og mer.

Som regel befinner byttet seg i området der amplituden er størst.

(Volumet/omfanget av vannstrømmener på sitt største.)

Jeg mener det også ble nevnt at innsugingen starter ca. en hodelengde

unna byttet.

Munnen lukker seg raskere enn den åpner seg,som i og for seg er logisk nok,slik at byttet

ikke unnslipper.Men så klart,motstanden fra ei kunstig flue,for ikke å si selve

fortommen gjør nok ofte sitt til at den ikke klarer det.

Det kan fort være at i allfall jeg for min del i en sånn situasjon kan bli ledet til å tro at

ørreten bommer.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående "innsuget" så er det lenge siden jeg leste om akkurat det.

Mekanikken er enkel nok, gjellelokkene fungerer som en enveisventil. 

Åpner munnen seg raskt skapes et undertrykk ved gjellene (de lukkes) og vannet dras inn i munnhulen.

Når så fisken klapper igjen forsvinner undertrykket ved gjellene og vannet strømmer ut denne veien.  Igjen inne i munnen ligger fangsten - en flott liten Dun str 16...  :P

Er en for rask i tilslaget her rekker fisken aldri å lukke munnen skikkelig...  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når stor ørret suger ned flua på vannet - ja, det er de råeste vakene jeg ser  :) Vakkert i all sin enkelhet.

Ja det er bare så herlig og vakkert som du sier Andre. :)

Og en ting i den forbindelse er når jeg bruker en Dadddy Long Leg på dønn stille vann,kaster den

ut,drar litt forsiktig i snøret et par ganger slik at spissen litt raskere skal legge seg under vannflata,slik at

Daddy`n bare ligger der og venter.

Det øyeblikket der magisk i mine øyne.

Og da er det fler enn en gang jeg har driti på draget.Det er så lett å gjøre for tidlig tillslag i den situasjonen.

Da er nok innsuget,eller vannstrømmen mye mye roligere/lavere enn ofte ellers.

Herlig. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanikken er enkel nok, gjellelokkene fungerer som en enveisventil. 

Åpner munnen seg raskt skapes et undertrykk ved gjellene (de lukkes) og vannet dras inn i munnhulen.

Når så fisken klapper igjen forsvinner undertrykket ved gjellene og vannet strømmer ut denne veien.  Igjen inne i munnen ligger fangsten - en flott liten Dun str 16...  :P

Er en for rask i tilslaget her rekker fisken aldri å lukke munnen skikkelig...  :-X

Kult Haldor.

Takk for ytterligere informasjon. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når stor ørret suger ned flua på vannet - ja, det er de råeste vakene jeg ser  :) Vakkert i all sin enkelhet.

Ja det er bare så herlig og vakkert som du sier Andre. :)

Og en ting i den forbindelse er når jeg bruker en Dadddy Long Leg på dønn stille vann,kaster den

ut,drar litt forsiktig i snøret et par ganger slik at spissen litt raskere skal legge seg under vannflata,slik at

Daddy`n bare ligger der og venter.

Det øyeblikket der magisk i mine øyne.

Tom.

<<l Totally agree, Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når stor ørret suger ned flua på vannet - ja, det er de råeste vakene jeg ser  :) Vakkert i all sin enkelhet.

Den lyden som kan oppstå da går igjennom marg og ben! Et brutalt og hardt slurp.

Ja, det er vakkert, Frode  :)

For noen år siden var (og er delvis fortsatt) favorittvaket mitt at stor ørret vakte med små sipp, men lagde allikevel store bølgende vakringer som duvet tungt utover, men få ting slår faktisk at stor ørret suger inn insektene på overflata - i all sin subtile stillfarenhet. Når man liksom bare observerer et insekt som forsvinner ned i et vakum. Da snakker vi ofte stor og fin fisk  <<l Vakkert. Brutalt. Fint  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når stor ørret suger ned flua på vannet - ja, det er de råeste vakene jeg ser  :) Vakkert i all sin enkelhet.

Den lyden som kan oppstå da går igjennom marg og ben! Et brutalt og hardt slurp.

Hade en kul opplevelse når det gjelder dette i sommer . . . Sto snaue 10 meter fra en stor fisk som hele tiden vaket slow motion head & tail i en glattstrøm. Men da aurivilli-dun'en min kom i riktig bane over den var det som om den ble sugd ned i et hull. Nesten komisk å se, og jeg traff til og med på tilslaget på denne  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når stor ørret suger ned flua på vannet - ja, det er de råeste vakene jeg ser  :) Vakkert i all sin enkelhet.

Den lyden som kan oppstå da går igjennom marg og ben! Et brutalt og hardt slurp.

Hade en kul opplevelse når det gjelder dette i sommer . . . Sto snaue 10 meter fra en stor fisk som hele tiden vaket slow motion head & tail i en glattstrøm. Men da aurivilli-dun'en min kom i riktig bane over den var det som om den ble sugd ned i et hull. Nesten komisk å se, og jeg traff til og med på tilslaget på denne  <<l

Det er god-opplevelsen, Lars  <<l Grattis - har fått med meg at du har tatt noen fine ørreter i sommer ja  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...