Gå til innhold

Hvorfor man bør sky firmaer som ikke er medlem av ReiseGarantiFondet som pesten.


Gjest Bishop

Anbefalte innlegg

Takk for at du tar deg tid til å lese dette lange innlegget.  :)

Det hele begynte med at Elin (Bjørnar sin forlovede) ringte meg en dag i januar 2011 og lurte på om jeg ville bli med Bjørnar på fisketur dersom hun gav ham en reise i bursdagsgave. Videre lurte hun på om jeg hadde noen ide, det måtte være en tur til utlandet, gjerne Europa, og helst høsten 2011.

Selvsagt ville jeg bli med svarte jeg og kom raskt til å tenke på en kar jeg traff langs elvebredden i Hemsila året før. En veldig trivelig kar fra Flyfishing Guide Slovenia (FGS) og en svært dyktig fluefisker viste det seg. Jeg googlet derfor firmanavnet og fant rask frem til siden til FGS på nettet hvor de hadde turer både til Slovenia og Bosnia. All booking skulle skje via deres samarbeidspartner XXL var informasjonen på siden. Jeg fulgte linken for bestilling og ble sendt til XXL sin hovedside. Her fant jeg både Slovenia og Bosnia turer, men ingen mulighet for å bestille.

Jeg mailet da litt frem og tilbake til FGS før FGS anbefalte oss Bosnia i september. Kriteriene var ørretfiske med tørrflue, en uke, “all inclusive”, eks flybilletter. Neste spørsmål ble så hvordan vi skulle bestille. Her svarte FGS at Bosnia reisene gikk via FGS og skulle betales direkte til de. Da slo jeg meg til ro med det og bestilte turen.

Bookingnr. og bekreftelse kom på mail, alt så veldig bra ut. Faktura med depositum og hovedforfall kom i posten etter kort tid. Jeg valgte å betale hele beløpet (1150Euro) ved forfall for depositum i februar 2011 og Elin betale 400, som var depositum, og resten betalte hun i juni 2011. Totalt hadde vi betalt 2300Euro for 8 dager i Bosnia, 7 fiskedøgn og “all inclusve”. Nå var det bare å glede seg.

10 dager før vi skulle reise kom det en mail fra FGS, deres samarbeidspartner i Bosnia hadde gått konkurs og alle pengene var tapt. Hva i; var det første som slo meg. Jeg sendte en mail tilbake og forklarte at vi ville på tur og ba han gjøre sitt beste for å finne en løsning. Jeg gjorde FGS samtidig oppmerksom på at vårt tilgodehavende var 2300Euro, uavhengig om hans samarbeidspartner hadde gått konkurs eller ikke. Tross alt var det FGS vi hadde avtalen med. FGS ringte meg så opp og forklarte det samme som sto i mailen, det blir ikke tur og pengene var tapt, men FGS var klar over at de skyldte oss pengene. Og dette inkluderte flybillettene da disse ikke lot seg booke om eller kansellere.

Siden ble det veldig stille, jeg tok da en telefon til XXL Adventure, som vi opp til dette tidspunktet trodde var ansvarlige her, men der fikk jeg raskt konstatert av Flemming, at de ikke hadde noe med FGS og Bosnia å gjøre, der brukte de en annen leverandør, kun Slovenia via FGS. Jeg spurte så om ikke de kunne hjelpe oss i og med at de kjente FGS og at de selv også hadde turer der nede. Etter en dag fikk jeg en telefon fra Flemming med en epost adresse til Motel Aqua, som muligens kunne hjelpe oss slik at vi kom oss på tur.

Tur ble det og den kan leses om her.

Vi hørte ikke mer fra FGS.

Etter at vi kom hjem fra turen tok jeg så kontakt med FGS for å tilbakebetaling av de 2300Euro’ene vi hadde betalt for en tur det ikke ble noe av, de skulle slippe å refundere flybillettene da disse tross alt ble brukt.

FGS ba oss sende info vedrørende konto og navn det skulle inn på. Dette ble gjort i oktober 2011. Vi gav FGS i første omgang “innen rimelig tid” som betalingsdato. Svaret fra FGS var at dette skulle gå greit. Etter at vi verken fikk penger eller mail fra FGS sendte vi på ny mail, denne gangen med 14 dagers betalingsfrist. Igjen svarer FGS at dette er greit, men ikke denne gangen heller betalte FGS. Ut i januar 2012 ble det tatt kontakt med XXL og Flemming da vi tross alt trodde i utgangspunktet at turen gikk via de, han skulle ta en telefon til FGS og be de få ut fingeren. Vi sendte på ny mail til FGS på kravet vårt og ba samtidig om en endelig dato for tilbakebetaling. Her fikk vi svar fra FGS om at joda, de skulle betale oss tilbake senest 20. mars 2012. Jeg ringte så til Norsk Reisegarantifond (NRGF) som gjerne ville se på saken, jeg sendte de derfor den informasjonen oss i mellom (FGS, XXL og undertegnede) hvorpå de skulle sjekke litt opp og komme tilbake til meg.

Dagen etter ringer NGRF meg og forteller at de nå har snakket med XXL og sjekket opp rundt FGS. Det viser seg da at FGS ikke er medlem av Svensk reisegarantifond slik svensk lov krever på lik linje med norsk lov. Videre kunne de fortelle at likviditeten til FGS var på bunn, men de hadde tatt kontakt med sine svenske kolleger som skulle ta tak i FGS.

Etter noen dager fikk jeg ett brev fra NGRF som “frifant” XXL Adventure for all innblanding og at de derfor ikke skulle betale noe som helst til oss. Hva fanden tenkte jeg, dette hadde jeg da aldri krevd? Så jeg ringte opp til NGRF igjen, og de fortalte raskt at Flemming hadde kontaktet de og forklart hvordan det lå an, de fant da at XXL ikke kunne lastes for dette. Så mye for XXL og redeligheten.

Vi kom så til 15. mars, vi kom til 20. mars, ingen betaling fra FGS. En ny mail ble sendt med en absolutt siste frist, hvis ikke kom jeg til å sende hele saken til Svensk inkasso, samt at jeg ville legge ut min historie til skrekk og advarsel. Svaret fra FGS var at dette skulle han personlig ordne opp i nå med en gang, han skulle ta noen telefoner for så å ta kontakt igjen. Da han ringte opp igjen noen dager senere fikk jeg enda en lovnad om at pengene skulle komme snart, innen en uke.

En uke gikk og den 30. mars kom det inn 1300Euro fra FGS. Jeg sendte så en mail og ba om dato for når resten skulle betales tilbake, her fikk jeg til svar at de skulle betale oss tilbake. Dette var ikke godt nok, jeg ba om en dato for når. En ny mail ble sendt, intet svar, enda en mail ble sendt etter 4 dager, intet svar. To mailer til, intet svar. Da vi kom til midten av April ringer jeg til XXL og Flemming og spør om de heller ikke får kontakt med FGS, han skulle sjekke. 20 minutter senere ringer FGS og lurer på hva i helvete jeg driver med, som ringer rundt og truer folk? Det var ikke det jeg gjorde fortalte jeg, men når jeg først har deg på tråden, når får jeg resten du skylder meg? FGS fortalte da at de fikk inn penger i starten av Juni så da kunne jeg få resten. Ja gi meg en dato da sa jeg, FGS gav oss da den 15. juni som frist for innbetaling av de resterende 1000Euro’ene.

15. Juni kom og gikk, ingen penger kom inn. Jeg har sendt mail på mail til FGS som de velger å ikke svare på. Jeg sendte så en siste mail hvor jeg spurte om vi kunne bli ferdig med denne saken en gang for alle før jeg nå dro til Hemsila for å fiske litt ørret. Svar uteble. Vi hadde da kommet til 14 Juli uten at jeg hadde hørt fra FGS. Sånn for moro skyld sjekket jeg bloggen til FGS, der fant jeg ut at FGS hadde vært i Hemsila og fisket uken før vi kom opp, FGS dro faktisk ned samme dagen som vi kom opp. Og det var det som fikk begeret mitt til å flyte over nå, det at de prioriterer personlig glede fremfor å gjøre opp for seg. Samt det faktum at de ikke har svart på x antall mail siden 19. juni.

Slik forretningskultur finner jeg fullstendig kvalmende, både fra FGS sin side og deres samarbeidspartnere. Hele kravet blir i morgen oversendt svenske Marginalen Core for inndrivelse. Vi krever da renter fra dag 1 samt omkostninger tilknyttet inndrivelsen. Med fratrekk fra den dagen del-innbetaling skjedde.

Så lær av min historie, ikke bruk ett firma bare fordi du likte en av personene bak. Pass på at de er medlem av NRGF, hvis ikke kan du som meg, måtte bruke utallige timer på å kreve inn samt at du sitter i faresonen for aldri å få tilbake en krone.

NOTE: Jeg syntes dette er svært trist, for oss alle. Fluefiskemiljøet er ikke større enn at vi burde gjøre det vi kan for å ta vare på det, ikke ødelegge det.

Igjen, takk for at du leste dette innlegget. Og har du scrollet ned, fy deg!  ;D

Mvh,

Jan Fredrik Lund

Elgveien 22

3750 Drangedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at du må gå til sånne steg og ikke minst all frustrasjon.... Minner mye om en viss Mc Farland :)

Ja det er trist og burde vært fullstendig unødvendig, men så enkelt var det ikke Sigve.  :-[

Mike ja, hehe, har en 3-delt Vintage inne nå som trenger ny midt del. Skal bli spennende å se hvor lang tid det tar.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betale med kredittkort og ha helårs (super) reiseforsikring hjelper å...

Enig i det Pål, men i dette tilfellet så ba FGS om bankoverføring. Burde kanskje allerede da ringt en bjelle, men som sagt så traff jeg FGS langs bredden i Hemsila og fisket sammen i mange timer. Da var han jo svært så hyggelig og troverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk historie dette her, og håper dere får igjen det dere har krav på.

Men er det slik å forstå at FGS er én og samme mann ? Altså et enmannsforetak ?

Visste ikke at Joakim guidet i bosnia i det hele tatt . . . ?

Ja, du har forstått rett Lars. Bosnia ble fjernet før jul i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjedelige sak. Men det var vel rimelig opplagt at turen ble bestilt direkte fra FGS?

Skjønner at du har et horn i siden til Flemming/XXL Adventure, men skjønner ikke helt behovet for å dra de med ned i suppa.

Oppfordringen om valg av turarrangør som er medleme av Reisegarantifondet er fornuftig, og XXL Adventure er medlem der (for eventuelle nervøse Sloveniafarere  ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjedelige sak. Men det var vel rimelig opplagt at turen ble bestilt direkte fra FGS?

Som jeg skrev over, det var først når vi fikk beskjed om at det ikke ble noen tur at jeg tok kontakt med XXL Adventure v/Flemming og fikk beskjed om at de ikke hadde noe samarbeid med FGS. Helt opp til dette punktet så lå alt av FGS informasjon om Bosnia og Slovenia og hvordan man skulle bestille via deres samarabeidspartner XXL Adventure. Du ble sendt til XXL Adventure sin side, der det heller ikke var mulig å bestille. Når FGS så sier at de sender meg faktura så tenkte jeg ikke mer på det. Så nei, det var ikke helt opplagt.

Skjønner at du har et horn i siden til Flemming/XXL Adventure, men skjønner ikke helt behovet for å dra de med ned i suppa.

XXL Adventure v/Flemming har hele tiden vært klar over situasjonen vår med FGS og også hvorfor de selv ble innblandet. Det var etter trykk fra XXL Adventure at FGS fjernet informasjon som ledet til de via FGS og Bosnia. Det var også etter trykk fra Flemming at FGS motvillig tok kontakt med meg flere ganger for å få til en avtale. Videre var XXL særdeles raske til å kontakte NRGF for å frifrinne seg selv i denne sak. Her fikk vi faktisk ikke sagt ett ord til NRGF før det dumpet ned en endeleig beslutning fra  NRGF. Her har Flemmin selv sagt at det var han som tok kontakt med NRGF fordi han kjente hun som hadde saken.

XXL Adventure har siden starten av september 2011 vært fullstendig klar over situasjonen, videre har de blitt fortløpende oppdatert etterhvert som utviklingen har stagnert. De har hele tiden hatt mulighet til å hjelpe oss med å løse denne saken, noe de har valgt å ikke gjøre.

Den suppa de eventuelt har havnet i her er de skyld i selv.

Oppfordringen om valg av turarrangør som er medleme av Reisegarantifondet er fornuftig, og XXL Adventure er medlem der (for eventuelle nervøse Sloveniafarere  ;) )

Når XXL Adventure velger å fortsette å bruke en bevisst useriøse aktør som FGS som underleverandør, når de fortsetter å tjene penger for hverandre, ja da stinker det lang vei! Da blir medlem av NRGF en fattig trøst.

Jeg håper for all del at dere får en kanon tur der nede, at fisket blir bra, damene villige og jacuzzien full av bobler.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i dag en PM fra en svenske som har vært ute for akkurat det samme som oss i denne saken. De var 6 mann, forhåndsbetalte og endte opp uten tur på samme tidspunkt som oss. De har ikke sett en eneste krone tilbakebetalt, og etter mye venting og håp om at FGS skulle gjøre opp for seg har de nå levert krav til Svenske Kronofogden (inkasso).

Så dette blir jo bare bedre å bedre.  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En liten oppdatering bare, for de som bryr seg.

I henhold til Svensk lov så kan vi ikke gå til inkasso. Dette fordi det er vi som privatpersoner som har kjøpt turen. Private kan ikke gå til inkasso. Videre har vi ingen faktura å vise til (fra oss til FGS) med forfallsdato osv. Selv om vi har forklart situasjonen så kan de desverre ikke hjelpe oss.

Så da er det få muligheter igjen til å få pengene våre tilbake. Da har man kanskje lært, heldig for oss så har vi fått igjen 1300 av de 2300 euro'ene vi hadde betalt, men jeg syntes synd på den gruppen på 8 mann som jeg fikk PM av for ikke så lenge siden.

Alternativet vi sitter igjen med nå er eventuelt svenske Forliksrådet (hvis det eksisterer) eller rett og slett anmelde FGS for bedrag da vi har kjøpt en vare som ikke er blitt levert, ei heller refundert.

Glemte en ting, vi kan også håpe at FGS betaler oss tilbake, dog ser jeg på det som høyst utenkelig da FGS velger å ikke kommunisere med oss, til tross for gjentatte forsøk med en hyggelig tone.

Så sånn er det med den saken.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oisann! Jeg er ikke så ofte innom, og har ikke sett denne tråden før nå!

Her var det noe bra, og en god del direkte og stygge feil Jan Erik!

1) Første gang du kontaktet meg innrømmet du at dere hadde dummet dere ut ved å bestille direkte, og lurte på om jeg kunne hjelpe dere siden dere nå satt med flybilletter, men ingen guide og bosted. Noe jeg gjorde. Hvordan du har klart å vri dette rundt i ettertid synes jeg er trist, men legger det på "kontoen" for frustrasjon over den situasjonen dere havnet i.

For norske reiseoperatører er det slik at vi har avtaler med "outfittere", guider, hoteller osv i utlandet, som gjør at vi kan selge til samme pris som de gjør på sine nettsider, med en meget liten fortjeneste (man blir ikke rik i denne bransjen). Noen velger å ikke gå via XXL Adventure, eller andre operatører med medlemskap i RGF (Reisegarantifondet), og tror man sparer mye på å booke direkte av en guide/outfitter i utlandet. Da tar man en stor risk, og skjønner man ikke det, så skyldes det mangel på kunnskap. Jeg får stadig høre historier om folk som har booket direkte i utlandet, og havnet i trøbbel. Noen av dem har kontaktet meg for hjelp, og jeg har gjort så godt jeg kan for å hjelpe dem ut av uføre. Et par av dem har blitt gode stamkunder i ettertid..

I denne situasjonen hjalp jeg dere Jan Erik, og blir både sjokkert og sint av det jeg leser. Ikke kjenner jeg igjen mye av det som skrives her heller, men gidder ikke "utlevere” deg her inne. Jeg synes synd på dere som booket direkte, og siden vi aldri har brukt FGS i Bosnia brukte jeg både tid og mine kontakter for å sette dere i kontakt med lokale guider samt FGS. Dette er takken for den hjelpen??

2) Hvis man ikke finner kontaktinfo, telefonnummer, emailadresse for å booke en tur på www.xxladventure.travel så skal man være ganske blind. At du gikk inn der uten å finne ut hvordan du kan bestille en tur fra oss er rett og slett utrolig, og gjør hele historien din lite troverdig!!

3) Jeg kontaktet aldri RGF - de kontaktet MEG etter at du prøvde å dra inn oss i et desperat forsøk på å få igjen penger pga av direktebooking! RGF ser slike saker hele tiden. Det gjør jeg også. Jeg har flere ganger hjulpet kunder med info om steder, fluer og flyruter etc, bare for å oppdage at de booker direkte på hjemmesiden til guiden i utlandet. Det er jo dette jeg "messer" om på alle foredrag; det er ikke nødvendigvis billigere å booke direkte - og det er direkte farlig dersom noe går galt! Kan ikke få sagt dette nok ganger! Jeg har en del kontakt med RGF rundt dette, og prøver å få dem til å hjelpe meg med å rydde opp i en bransje med alt for mange aktører uten RGF-medlemskap.

Når XXL Adventure velger å fortsette å bruke en bevisst useriøse aktør som FGS som underleverandør, når de fortsetter å tjene penger for hverandre, ja da stinker det lang vei! Da blir medlem av NRGF en fattig trøst.

Du har rett til å være sint på FGS. Den delen blander jeg meg ikke inn i. Vi har hatt 4 år med samarbeid med FGS i Slovenia, med utelukkende gode tilbakemeldinger og superfornøyde kunder. Denne saken her gjør at vi har vurdert videre samarbeid med FGS som vanskelig, og jeg har i høst måttet bruke andre selskap i Slovenia pga sykdom hos FGS. Det ligger personlige årsaker hos FGS bak her, og det vil jeg ikke snakke om på et åpent forum. Dette er meget trist, for mer hyggelig og dyktig guide skal man lete lenge etter..

Temaet ditt er meget viktig og berettiget Jan Erik, og det synes jeg er bra. Håper den blir stående som en “skrekk og advarsel” til de som booker direkte i utlandet! -Men hold deg til fakta og ikke dra inn navn og firmaer som du vet IKKE har noe med dette å gjøre! Håper på en beklagelse fra deg, for dette synes jeg var direkte ufint. Det er ikke ofte jeg er sint, men direkte løgn og usannheter er noe av det verste jeg vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del - tok jeg min første utenlandstur for over 30 år siden, og benyttet da et reiseselskap.

Et par ganger siden - har jeg også gjort det.

Men alle andre ganger (og de begynner det å bli ganske mange av  <<l) - har jeg reist på "eget-arrangement.

Det som da er mine kriterier når jeg har kontakt med outfitter, er at denne må godta at jeg ikke betaler noe i forskudd.

Billettene får være dennes garanti for at jeg møter opp.

Om outfitteren i mellomtiden har gått konkurs, ikke møter opp osv. - har jeg en adresseliste med div. outfittere - som kan ringes når jeg står "forlatt" på flyplassen.

I verste fall - får jeg ihvertfall en ferie  :)  uten jakt/fiske  :-\

For den som ikke har noen reiseerfaring - vil det være greit å tilknytte seg noen.

Det være seg en reisearrangør/bli med noen på tur som har opplegget klart.

Bestiller man via en operatør - er ansvaret ganske klart.

"Blir man med på tur"/ordner noe selv - får man håpe at været blir bra  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et langt innlegg og jeg blir litt forvirret ettervært. (førsteinnlegget) Men jeg klarer ikke helt se kobblingen til xxl.

Mulig jeg må hente brillene?

Vi dro jo med xxl nå i høst. Vi fikk det vi hadde bestilt så det var bra. Det mest negative er at det ikke ble advart mot tørre baguetter ;D Det hørte ikke med i pakka bare for å si det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese det Bishop skriver som innlegg 2 og 3 ruffen. Dette er ikke bibelen! Her må du faktisk lese alt og ingenting kan tolkes til eget beste  ;D

Bishop stoler jeg ikke på forresten. Han er kun "gjest" og usynlig. Litt som jesus  <<l (Man kødder kanskje ikke med bibelen og jesus der du er fra?  :o Trekker det i såfall tilbake. En ting lærte jeg av faren min: "unngå å bli uvenner med folk som er høyere enn 2 meter"  ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å se at Flemming og XXL har tatt noen grep her. Det er etterhvert en velkjent sak at dette ikke er et enkelttilfelle, og noe som har rammet bare oss. Jeg har flere ganger lest gjennom innleggene til Jan Fredrik (Bishop) her, og kan ikke helt se hva som er uklart. Det er helt korrekt at du var behjelpelig med alternativ til oss når plan A gikk skeis, og hele turen ble likevel en fantastisk opplevelse :) Det er også tilfelle at vi har fått igjen noe av utleggene her, sannsynligvis etter press fra deg. Og vi er takknemlige for det, men dette skulle vel egentlig bare mangle? Som det går tydelig frem tidligere i innlegget ble jo disse turene annonsert som et samarbeid mellom XXL og FGS! Jeg sitter med en utskrift av dette i handa her, og den levner liten tvil om dette. Spørsmålet er vel heller om FGS muligens var litt for tidlig ute med dette?

Jeg stiller meg derfor litt undrende til hvorfor det forventes en beklagelse her? Burde ikke den kommet fra andre siden?

Bjørnar Luggens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...