Gå til innhold

Ny MacBook Pro. Med eller uten Retina-skjerm?


Tor Arne

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en 2,0 Ghz QC i7 med 8GB ram. Denne holdt jo egentlig i massevis, men solgte den til fordel for iMac.

Jeg er student igjen fra neste mandag, og små derfor handle meg ny Macbook Pro.

Er det noen som har testet noen av de nyere Macbook Pro?

Jeg har kikka litt på de forskjellige modellene, og må innrømme at jeg er nyskjerrig på Retinaskjerm og Flashlagring.

Men så er det pris da. Jeg får jo en ganske kurant "vanlig" Macbook også, om jeg heller bruker de ekstra kronene på SSD-Disk og litt annet småtteri....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle tipse deg om at du kan sette inn egen SSD og RAM som du kjøper mye rimeligere utenom, et lett inngrep i tidligere modeller men specsa til nye MB Pro så har ting endret seg..

Siterer fra Apple.com

MacBook Pro leveres som standard med 256 GB eller 512 GB flash-lagring. Vær oppmerksom på at flash-lagringen er innebygd i datamaskinen, så hvis du tror at du kommer til å trenge mer lagringsplass i framtiden, er det viktig at du oppgraderer samtidig som du kjøper maskinen.

Alle MacBook Pro-maskiner med Retina-skjerm leveres med 8 GB 1600 MHz-hukommelse. Vær oppmerksom på at hukommelsen er innebygd i datamaskinen, så hvis du tror at du kommer til å trenge mer hukommelse i framtiden, er det viktig at du oppgraderer samtidig som du kjøper maskinen.

Unnskyld for avsporingen Tor Arne, men det hender at jeg anbefaler Apple til enkelte i min familie/vennekrets.

Men det Apple har gjort nå, er i mine øyne så forbrukerfiendtlig at jeg personlig ikke vil anbefale noe fra den kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standardoppsettet passer mer enn nok for 99% av brukerne. For mer diskplass er ekstern disk løsningen

Det er jeg ikke uenig i, poenget er at på modeller bortsett fra nye MB Pro så kan hvermansen selv oppgradere internminne og lagring, til en langt langt billigere penge.

Hvis Ola Normann plutselig finner ut at han trenger mer internminne, så sitter han med skjegget i postkassa for internminnet i MB Pro`en er loddet fast i hovedkortet og lar seg ikke oppgradere i ettertid.

Hvis Apple produserte fluestenger, så hadde snellen vært limt fast til stanga, sammen med snøre og backing :rolleyes:

@applestore;

- Du vil bytte snøre sier du? Da må du nok kjøpe en ny stang <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det holder nok til de fleste, men her er jeg faktisk enig med Claus.... Apple blir bare mer og mer sære <<l

Jeg har eksterndisker jeg lagrer alt av bilder, video og musikk på, så jeg trenger ikke all verdens lagringsplass på maskina. De nye Flashdiskene skal også være vel så kjappe som det meste av SSD disker, så det går vel sånn omtrent for det samme.

De nye Macbook med Retina, har heller ikke CD/DVD-rom. Dette må kjøpes utenom. Riktignok koster den orginale Apple USB Super Drive "bare" 649 kroner, men dette er rett og slett noe dritt å drive å drasse med seg.

Jeg heller mer og mer mot en "vanlig" 15", med SSD disk, og oppgradert minne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSD`ene til MB Pro Retina er nok ikke så spesielle siden det er Samsung som leverer de..

Samsung er en av to produsenter Apple benytter seg av til sine roterende harddisker.  (Mener å huske Hitachi er produsent #2)

Dette har Samsung gjort i lang tid forøvrig og er ikke noen hemmelighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Dønn enig at det er drit irritabelt at ram oppgradering og intern diskstasjon er no-go. SSD disker fra Apple er dåsete dyrt. Ville aldri valgt noe annet enn Mac uansett, men dette er litt drøyt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt en Retina med 16GB ram og 512 GB SSD. Det bør holde til den skal selges eller sendes nedover i næringskjeden om et par års tid.

Jeg har tidligere konsekvent oppgradert de bærbare med mer RAM selv, men det må sies at prisforksjellen var enorm i gamle dager. Den er bare litt høy i dag.

Fordelene med å lodde minnet fast på hovedkortet er det nok ikke bare Apple som har oppdaget. Svært mange ultrabooks/netbooks/tynne maskiner har de samme løsningene i dag. Du ser det hos Asus, Sony, m.fl. Det er negativt, men du sparer noen millimeter i tykkelse.

For min del er de to største fordelene med rMBP at den veier litt mindre, og ikke minst at skjermen er det beste som fins på en bærbar som i hovedsak brukes til Aperture. Den er faktisk i en helt egen klasse, så lenge applikasjonen er optimalisert for så høy oppløsning. Prisforskjellen på en klassisk MBP og en rMBP er neglisjerbar, så lenge man spekker dem likt. Skullejeg gått for en klassisk MBP ville jeg helt klart lempa ut den optiske stasjonen. Den har utspilt sin rolle og blir ikke brukt lenger, av meg. YMMV.

For noen vil selvfølgelig mangel på oppgradering veie tyngre, enn den lave vekta og skjermen. Det er ganske bra maskiner uansett - etter at jeg gikk over til SSD har det ikke vært problemer med de vi bruker på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man eventuelt kan gjøre istedet for å handle SSD er å bestille MLL å kjøre fra en intern server over VPN og DFG. Har en kompis som bruker SSUm på to partisjoner som gir CCX-lyd og lagringsplass herfra til Moss. Ellers enig med Claus.

???  :P:-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man eventuelt kan gjøre istedet for å handle SSD er å bestille MLL å kjøre fra en intern server over VPN og DFG. Har en kompis som bruker SSUm på to partisjoner som gir CCX-lyd og lagringsplass herfra til Moss. Ellers enig med Claus.

Blir det da med grønn overledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man eventuelt kan gjøre istedet for å handle SSD er å bestille MLL å kjøre fra en intern server over VPN og DFG. Har en kompis som bruker SSUm på to partisjoner som gir CCX-lyd og lagringsplass herfra til Moss. Ellers enig med Claus.

Blir det da med grønn overledning?

;D ;D

Fint med latter tidlig paa morraskvisten.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...