Gå til innhold

Kampen for villaksen


Anbefalte innlegg

Mange bra artikler og tips her nå!!  :)

Takk for tipset om Twitter, Swede. Skal sjekke det ut, men er begrenset hva jeg rekker over.

Det er mange på facebook, andre nettsteder og elver, som er med å kjempe for villaksen vår.

Masse interessante artikler. Blant annet om hvordan oppdrettsnæringen påvirker villaksbestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom nyhet fra Salangselva i indre Troms: http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article6355441.ece

"Aldri før, i alle fall ikke etter at man begynte å føre fangststatistikk - har det vært tatt på land så mye sjøørret som i år. 3,5 tonn sjøørret og en snittvekt på over 1,4 kilo er smått eventyrlig."

"Også når det gjelder sjørøye er bestanden på oppgang. Det betyr at alle piler peker oppover i vassdraget i Salangen. Årsaken til pene pluss for Salangselva mener de er todelt. En ting er en våt sommer med god vannføring i elva i juli."

"– En annen ting er at oppdrettsanleggene i fjordsystemene som leder inn til Salangselva har ligget brakk i tre år. Det har ført til mindre lusangrep på fisk, og mindre dødelighet for smolten, noe som har gitt en pen tilbakevandring av fisk til vassdraget vårt, sier Okstad og Chruickshank. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hele episoden av SVT: Uppdrag Granskning fra Onsdag 21 november. Disse gravende journalistene har undersøkt villaksens problemer i sverige.

http://www.svtplay.se/video/596413/del-13

Bakgrunn for episoden: Uppdrag granskning undersøker den svenske laksepolitikken som i årtier har fokusert på å holde liv i et utarmende yrkesfiske på bekostning av villaksbestanden i Østersjøen. Av 80 elver som tidligere hadde villaks er det kun en håndfull igjen. To av disse står ene og alene for nesten hele Østersjøens produksjon av villaks. Hele laksefiskepolitikken beskrives som et havari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del synes jeg forvaltningen av villaksen i Finnmark er helt på tryne men i forhold til Sverige er vi jo på en annen planet. Det er bare helt utrolig at Sverige ikke har kommet lenger,ikke minst på tanke om alle laksefiskerne som besøker Norge. Hvor er engasjementet deres?

Det er i alle fall godt å se at Älvräddarna er på banen <<l 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del synes jeg forvaltningen av villaksen i Finnmark er helt på tryne men i forhold til Sverige er vi jo på en annen planet. Det er bare helt utrolig at Sverige ikke har kommet lenger,ikke minst på tanke om alle laksefiskerne som besøker Norge. Hvor er engasjementet deres?

Det er i alle fall godt å se at Älvräddarna er på banen <<l  

På en annen planet så sant. Her er hovedpunktene jeg fanget opp fra SVT: Uppdrag granskning hvor laksefiskepolitikken i Sverige slår feil. Her er punktene som gir oppskriften på et nasjonalt fiskeripolitisk havari.

1. Yrkesfisket er kvotebelagt. Objektive forskere formidler til politikerne et foreslått tall for årets kvote. Politikerne legger seg derimot bestandig omtrent 100-120% høyere enn foreslått kvote. Altså tillates det hele tiden det dobbelte av hva som anbefales vitenskapelig. Landsbygdsminister Eskil erlandsson (ansvarlig for fiskeripolitikken siden 2006) har som svar når konfrontert med dette at de store kvotene ble fastsatt slik for å berge yrkesfiskerne. Men laksebestanden ble overfisket og yrkesfiskerne mistet likevel sitt levebrød.

2. Yrkesfiskerne i sjøen er pålagt fredningsperioder. Fritidsfiskerne i sjøen er ikke det. Dette fisket er utbredt og svært populært i Sverige. Fritidsfiskerne får lov til å bruke samme fangsredskap som yrkesfiskerne, altså utstyr til 100 000 kronor pluss. Når yrkesfiskerne må kaste ut laks i sitt fiske i fredningsperiodene får fritidsfiskerne ta den samme laksen. Fritidsfiskerne fisker med yrkesredskaper men slipper å rapportere inn fangstallene. Store mørketall mistenkes.

3. Fritidsfiskere har ikke lov å selge fangsten videre, fangsten er kun til bruk i eget hushold. Men det mistenkes et utbredt og ulovlig videresalg av fritidsfisket villaks i Sverige.

4. Det bevilges svært lite penger til forvaltning av elvene.

5. Det finnes 2100 kraftverk i Sverige. Disse regulerer elvene på samme måte som for 100 år siden. Det har altså ikke foregått en modernisering i kraftverkene for å ivareta villfiskens vandringer. Kun 200 kraftverk har noen form for laksetrapper/tilretteleggelser til laksen på sin vei INN i elvene. 100 av disse fungerer tilfredsstillende for laksen på vei inn for å gyte. På vei ut dør smolten i turbinene i 2000 av elvene som har kraftverk. Ingen vet hvor mange av de resterende 100 kraftverkene som er laksevennlige på BÅDE inn-og utvandring, men det anslås å være kun en håndfull.

6. Landsbygdsministeren (ansvar for fiskeripolitikken) Eskil Erlandsson fremstår som en inkompatibel og jovial karamellgutt. Når han blir presset av journalisten på spørsmål om laksens problemer klarer i hvertfall ikke jeg å høre at han tar noen form for selvkritikk eller innrømmelser eller at han utviser oppdatert kunnskap og innsikt i de aktuelle problemene av noe slag. Han bare kommenterer de harde, spesifikke spørsmålene med generelle vendinger og generelle beskrivelser av fiskeripolitikken fra høyeste teoretiske luftslott. Unnvikende klassiske politikersvar. Fremstår således kunnskapsløs, noe som da vitterlig blir bekreftet gjennom det aller siste videoklippet i episoden hvor han er på en EU-konferanse og setter Kronon på verket i en uttalelse om at Sverige nok er på topp 3 i verden, om ikke faktisk aktuelle gullmedalister innen sunn bærekraftig laksebestand.

At dette til sammen utgjør et nasjonalt fiskeripolitisk havari kan jeg lett være med på å forstå.

Listen vil utfylles og foredles når jeg får sett gjennom episoden en gang til, for der var mer. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
Gjest Pål Andersen

Takker. Nå er jeg grundig lei rasering av miljø og natur. På tide med en sportsfiskerorganisasjon som tar tak i alle disse sakene. Like før jeg starter en selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

I Sverige slepper ikke Fiskejournalen grepet om Landsbyggdsministern som ikke kan svare for seg og sin dårlige kunnskap rundt fisk, vildfisk og odlet fisk. Nå løper han rett inn i et hjørne i spørsmålet om at stor feit fisk fra østersjøen innholder for mye dioxin for blant annet gravide. Mindre pondus får du lete etter.

http://fiskejournalen.se/vi-ater-giftig-fisk-for-att-bevara-traditioner/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Nå er jeg grundig lei rasering av miljø og natur. På tide med en sportsfiskerorganisasjon som tar tak i alle disse sakene. Like før jeg starter en selv...

Veldig enig , ser bare på alle de oppdrettsanleggene i hver eneste lille bukt innover fjordene her i vest..

jævlig med lus på alt som svømmer i fjorden...

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...