Gå til innhold

Kampen for villaksen


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Mye-lakselus-pa-sjoorret-7077594.html

"Selv om det er gjennomført tiltak for å redusere infeksjonen av lakselus på vill laksefisk også i år, var infeksjonsnivået på sjøørret høyt, til dels ekstremt høyt, på flere av overvåkingslokalitetene i oppdrettsintensive områder fra Hordaland til Troms. Områdene som var hardt rammet er: Ytre Hardangerfjordsystemet og Herdlafjorden, ytre deler av Sognefjorden, ytre deler av Romsdalsfjordsystemet, ytre deler av Trondheimsfjorden og Hitra, områder utenfor Namsenfjorden og områder av Nordland."

Når den dårlige "nyheten" var sagt:

God jul alle sammen, og må 2013 bli året hvor vi snur situasjonen for lusebefengt anadrom fisk i havet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patetisk at ikke flere sportsfiskere engasjerer seg i kampen mot svineriet

100% enig, det er triste greier. Ser ut som vi ikke gidder å bry oss så lenge vi ikke rammes selv.

Vi kan i alle fall boikotte oppdretslaks og oppfordre alle våre venner til å gjøre det samme.

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Man kan i tillegg påvirke politisk ved valg, samt å signere kampanjer etc. Lei av å høre pm hvor mye bedre alt var før, og det av folk som ikke løfter en finger...

Dessuten må folk kunne klare å sette ut en hulaks nå og da,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare at valgkampene skjeldent handler om miljøværn. Skole, eldre, skatt, og hvafaen ellers. Og så er dem egentlig i utgangspunket enige om minst 97% av alle saker og budsjetter.

Og når det så kommer til miljøsaker så blir vi dolket i ryggen igjen og igjen. Kortsiktig økonomisk gevinst går forran miljøhensyn hver eneste gang. Det er faktisk temmelig deprimerende >:(

Fortell meg om en eneste politiker som _fortjener_ min stemme...

Grunde

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det for slags innstilling ? Hvis DU gjør noe så er det fint, men DU representerer vel ikke de titusener av sportsfiskere som ikke gjør en dritt.... Les litt mellom linjene her a... Erre mulig ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Du vet ingenting om hva folk gjør og bare fortsett slik hvis dere vil at ingen andre skal bli med i deres arbeid.

Forresten så veit jeg forbanna mye om hva som blir gjort og ikke gjort rundt omkring serru :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det for slags innstilling ? Hvis DU gjør noe så er det fint, men DU representerer vel ikke de titusener av sportsfiskere som ikke gjør en dritt.... Les litt mellom linjene her a... Erre mulig ?!

Ja det er mulig Pål. Tenk deg litt om. Dere trenger å ha med dere folk hvis dere skal få gjort noe.

Jeg har vært med i foreningsarbeid lenge. Hadde et opphold men kom tilbake. Man oppnår ikke noe med å sitte å brøle. Man oppnår kun å skremme bort folk. Flok gidder ikke forholde seg til brøleaper.  Dette er noe jeg vet.

Tror ikke det er deg men "kjenner" man deg deg ikke så oppfattes du slik med slike innlegg.  

Det er mange her som gjør langt mer en du og andre tror. Jeg kjenner flere. Jeg tror ikke folk bare gir faen.

Er litt lei av å lese om det.

Jeg mener som jeg har sagt hundre ganger før at noe av det viktigste er informasjon. Folk må opplyses.

Det tror jeg er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Her er det ikke, fra min side, ment som et egentlig spark til fiskere/foreningsfolk, men mer en fortvilelse over manges manglende vilje til å kollektivt gjøre noe som monner. Også ikkefiskere/ og politisk. Du sier noe om å ikke brøle hvis "dere" vil ha noen med dere? Er vel ikke "vi" som skal ha noen med seg, men villaksen og sjøørreten. DE har ikke brølt, de blir bare drept i stor hastighet. Skal fremtidige generasjoner ha glede av disse artene, så må silkehanskene av.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at man kan delta i et viktig arbeide hvis man følger med på og debatterer på  følgende sider på facebook:

-Laks i Trøbbel

-Boikott oppdrettslaksen

-All oppdrett av fisk inn i lukkede anlegg

-Redd laksen og sjøørreten fra den miljøfiendtlige oppdrettsnæringen

-Villaksens venner (her er det også pro-oppdrettsfolk)

Dessuten foregår det en underskriftskampanje mot ytterligere oppdrett i Tysfjorden. Her trengs det så mange underskrifter som mulig:

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=4409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Kanskje tidligere også.. Sjøørret og sjørøye er freda i flere vassdrag, i over 20% av alle lakseførende vassdrag anses bestanden som utryddet/ eller sårbar og fredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig når det gjelder engasjement for villaksen så "hemmes" det av det daglige liv, med jobb, familie, og tyngre studier. Det er dessverre slik at for mange mennesker så er det ikke rom for et særlig større engasjement enn det å betale skatt, stemme ved valg osv.. Jeg tror mange av de som sutrer over alt som er gærent ikke en gang stemmer... For min egen del er det dessverre ikke rom for langt større engasjemen enn det overnevnte, samt at jeg setter ut en stor del av fangsten, også mange av de store (7-12 kgs). Dessverre, kan ting tyde på at det ikke er nok, men det er det jeg kan bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut!

Ikke vet jeg hvor du har fått dine dommedagsprofetier ifra, og spesielt disse vedr Trøndelagselvene.

Det kunne sikkert være nyttig for deg og mange andre å lese litt her:  http://www.dirnat.no/content/500042258/Status-for-gytebestandsmal-i-norske-elver 

Les også gjerne rapporten fra vitenskaplig råd om oppnåelse av GBM for de enkelte elvene.  Denne rapporten ligger som Pdf fil nederst til høyre.  Her vil du kunne lese at elver som Orkla og Gaula har meget sunne bestander som også tåler et større uttak enn dagens beskatning.

At rettighetshavere ønsker en mindre beskatning enn hva som er tilrådet som maksimal beskatning av bestanden må derfor kun være basert på deres egne interesser mht når og hvor i elven fisken skal fanges.  Fra fiskens side får man anta at dette er skitt samme.  Disse reguleringer har rettighetshavere full anledning til å gjøre innenfor reglene satt av Direktoratet for naturforvaltning og fylkesmannen.  Sportsfiskere er kun gjester på deres eiendom, og betaler for tilgang til deres rettighet. (laksen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sikkert riktig at det menes mye, likeledes får man vel ta utgangspunkt i at de forskerne som er satt til å gjøre denne jobben har litt mer hold i sine vurderinger og meninger. GBM skal fungere slik at gyte bestanden må være tilfredsstillende i 3 av 5 år eller 5 av 10år.  Det er ikke satt regler om at den må oppnås hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sa det samme til en forsker, og svaret hans var: det har du helt rett i, og man kommer til å justere utregningsmodellen....  Det hender en forvirra fluefisker får med seg litt å :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...