Gå til innhold

Fluesoner.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Ikke så rart kanskje, ei fluesone skaper forventninger hos fluefiskere som ikke er godt kjent og dermed tiltrekker seg mere folk der enn i resten av elva

Det har du nok rett i. Jeg tror ikke fluefiskere er verre en andre. Men de er faen ikke bedre selv om mange tror det!

Jeg tror dessverre det er blitt slik at at mange fluefiskere har mindre tilnærming til naturen og at respekten for naturen er liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vi er litt på ville veier. Mange her synes det er ok å betale dyrt for fiske sitt. De har sikkert en mye bedre jobb en det jeg har og tjener godt. Da betyr det sikkert lite og jeg tror de fisker lite.

Jo dyrere en ting er jo mer faen gir folk. Se på rypejakta. De skyter det flatt hvis de må betale mye.

Det er sikkert veldig stas å skryte av at ikke betyr noe å betale godt for fiske sitt men tenk litt over hva det innebærer.

Jeg føler fluesoner er noe for å gjøre det mer ekslusivt for så å øke profitten. Og har man innført fluesone er det lett å markedsføre det.

Jeg tenker et det er ok å betale litt mer / endel mer / mye mer for et spesielt sted som man kanskje besøker 1-2 ganger pr år. Det vil jo fortsatt finnes nok av vann/elver i landet der det ikke koster skjorta å fiske. At det er ok å betale forutsetter også at det gjøres en jobb for at fisket vedlikeholdes synes jeg.

Personlig synes jeg det er mer fornuftig å kvotere antall fiskere pr døgn eller uke i enkelte elver, enn at man kaller det rene fluesnoner. Flinke meitefiskere som oppfører seg er jo herlige sportsfiskere. Slukfiskere er som regel ganske harry ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart kanskje, ei fluesone skaper forventninger hos fluefiskere som ikke er godt kjent og dermed tiltrekker seg mere folk der enn i resten av elva

Det har du nok rett i. Jeg tror ikke fluefiskere er verre en andre. Men de er faen ikke bedre selv om mange tror det!

Jeg tror dessverre det er blitt slik at at mange fluefiskere har mindre tilnærming til naturen og at respekten for naturen er liten. 

Jevnt over er vi så avgjort ikke mindre søplehuer enn andre fiskere, nei.

Tenk så stusselig det må være å være glad i fiske, men ikke naturen og omgivelsene rundt der man ferdes  ???

Vet det er mange av dem, og det er gjerne de som hiver rundt seg med dritt. Der er all fokus rettet mot fisket, og om de selv vasset i søppel så ville de neppe brydd seg.

Når det gjelder fluesoner så har vi noen elver som har en solid bestand av ørret takket være disse, også. Dvs, ikke direkte grunnet fluesone, men reglene om c&r som oftest følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den Lokale.

Det at det automatisk blir mer søppel med fluesoner mener jeg blir litt søkt. Greit nok at en ikke er enig i regler og har et annet syn men kjøper ikke den helt. At det er søppel i den sona i Rena er greit nok, og det er fluefiskere som er der.

Men jeg ser du er fra Deset, jeg har nå hatt hytte i Raustrømmen som har hørt til familien i tre generasjoner. Og det har ikke vært noen fluesone. Men gud hjelpe meg å mye søppel som vi har ryddet der opp gjennom årene. Og det er ikke nødvendigvis vært etter fluefiskere. Sånn har det vært fra 80 åra og oppover.  Vi har kommet dit, og på den lille plassen der oppe har vi kommet opp og plukket 7 søppelsekker med søppel i tilegg til at det er driti ned i busker og kratt. Dette har ingenting med fluesoner å gjøre, og er en avsporing og påstand som er tatt ut av lufta.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den Lokale.

Det at det automatisk blir mer søppel med fluesoner mener jeg blir litt søkt. Greit nok at en ikke er enig i regler og har et annet syn men kjøper ikke den helt. At det er søppel i den sona i Rena er greit nok, og det er fluefiskere som er der.

Men jeg ser du er fra Deset, jeg har nå hatt hytte i Raustrømmen som har hørt til familien i tre generasjoner. Og det har ikke vært noen fluesone. Men gud hjelpe meg å mye søppel som vi har ryddet der opp gjennom årene. Og det er ikke nødvendigvis vært etter fluefiskere. Sånn har det vært fra 80 åra og oppover.  Vi har kommet dit, og på den lille plassen der oppe har vi kommet opp og plukket 7 søppelsekker med søppel i tilegg til at det er driti ned i busker og kratt. Dette har ingenting med fluesoner å gjøre, og er en avsporing og påstand som er tatt ut av lufta.

Kjell

Det er helt uhyggelig å lese Kjell. Skulle ikke tro det var sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man reserverte den fineste strekka til slukfiske?

Du mener å inføre en "Garantert kakkestrekke"?

Fiskereglene bør jo ikke nødvendigvis relateres til fiskemetode.  Jeg tenkte mer på hvordan vi ville oppleve å bli utestengt fra den beste strekka.  Ikke alle slukfiskere fisker for maten, jeg har inntrykk av at fiske som sport blir mer og mer vanlig blant disse blydengerne også.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Lars. Da er det kansje ikke så dumt å høre på Eikre. Motakerløst og enkeltkrok. Alle slipper til.

Hva tror dere om det?

Jo, det ville ikke vært noen grunn til å nekte fiske med andre redskaper om de ville godtatt noe sånt. Godtar helt fint at noen tar ut en og annen fisk også, jeg.

Det er disse tullingene som havner rett i blodtåka så fort de får ei fiskestang i hendene som er kapable til å gjøre ubotelig skade, og de nekter plent å skjønne at de største fiskene er mer verdifulle i live enn i fryseren.

Mange av dem er uhyre dyktige fiskere også, det skal de ha.

Slipp til flere av disse i noen av de beste ørretelvene våre og det ville være rasert i løpet av et par sesonger.

Jeg klarer rett og slett ikke tro at slukfiskere flest ville godta slike redskapsrestruksjoner og maks-mål på fisken. Da vil de nok heller oppsøke andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er nok dette sant. Vi opplevde at noen hadde fyrt opp engangsgriller på trappa vår så den sprakk, vi måtte flytte igjenlagte båter fra innkjøringen osv. Vi har også telt 18 bålplasser på 150m. Dette at folk var så hensynsløse gjorde at gleden ved å reise dit med familien ble redusert. Og med en grunneier som ikke viser noen vilje til å være med på tiltak og bare ler av deg og sier: "vil du ha det fint rundt deg får du bare finne deg i å rydde opp". Ja da mister en også gleden med å fiske på stedet, hjelper ikke at det er verdens fineste fisk der.

Så jeg har sett og erfart dette i mange år, og dette har ikke noe ensidig med fluefiskere å gjøre. Fluefisker, markfisker og slukfiskere er akkuret like gode eller dårlige om vil.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man reserverte den fineste strekka til slukfiske?

Du mener å inføre en "Garantert kakkestrekke"?

Fiskereglene bør jo ikke nødvendigvis relateres til fiskemetode.  Jeg tenkte mer på hvordan vi ville oppleve å bli utestengt fra den beste strekka.  Ikke alle slukfiskere fisker for maten, jeg har inntrykk av at fiske som sport blir mer og mer vanlig blant disse blydengerne også.  :)

Hadde en fin samtale om emnet i lunchen i dag. Noen av folkene jeg jobber sammen med fisker laks med sluk.

Det er innført et maksmål på 90 cm. Dette er jo litt grobunn for diskusjon. De mente det måtte være jævlig å måtte sette ut en så fin fisk når den endelig satt. Da spurte jeg: Når du har gjort dette et par ganger, det har gått litt tid så folk blir vandt med det og du ser det flotte synet i det den siger ut i strømmen igjen. Tror dere ikke det vil være greit for de fleste?

Så de tenkte litt og så nikket de. Jo de var enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er nok dette sant. Vi opplevde at noen hadde fyrt opp engangsgriller på trappa vår så den sprakk, vi måtte flytte igjenlagte båter fra innkjøringen osv. Vi har også telt 18 bålplasser på 150m. Dette at folk var så hensynsløse gjorde at gleden ved å reise dit med familien ble redusert. Og med en grunneier som ikke viser noen vilje til å være med på tiltak og bare ler av deg og sier: "vil du ha det fint rundt deg får du bare finne deg i å rydde opp". Ja da mister en også gleden med å fiske på stedet, hjelper ikke at det er verdens fineste fisk der.

Så jeg har sett og erfart dette i mange år, og dette har ikke noe ensidig med fluefiskere å gjøre. Fluefisker, markfisker og slukfiskere er akkuret like gode eller dårlige om vil.

Kjell

'

Det er jo faen meg helt utrolig å lese. Her er det ørefiker som må til.

Er det tilreisende eller lokale helter tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som ikke er blitt nevnt her. Og det er at dersom det skal være fritt fram for alle typer fiske på samme strekning vil det gå ut over den store fisken. For det er markfiskere som som oftest blir ved den store fisken. Og fisken som blir tatt på mark, ja der sitter som oftest kroken langt ned i svelget, om den da ikke sitter i magesekken. Jeg har fisket såpass med mark gjennom årene at jeg har litt erfaring med nettopp dette. Og da hjelper det ikke med sirkelkrok, nedklemt agnor eller kroker uten agnor. Eneste som da står igjen er å klippe sena og sette ut fisken med kroken i halsen eller magesekken og håpe at den overlever.

Vil også nevne at jeg i sommer ikke har fisket i det hele tatt, gidder ikke å lete opp nye fiskeplasser, og i Glomma har vannstanden vært så høy at der har jeg ikke kunnet komme til i år.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har oppgjennom vært både lokale og tilreisende. På den plassen hadde vi i mange år en gammel lokal fisker som lå der hele sommeren. Han var "vaktmesteren" der oppe, han ryddet søppel og passet på de som holdt til der. Da var det ryddig og flott der bestandig, men det var fordi det var noen der som gjorde jobben. Da han døde og det ikke var noen fast der lenger ble det bare verre. Etter at lokale hadde sankthansfeiring der oppe så det helt jævlig ut, mens tilreisende gjerne strør om seg med flasker, bokser og diverse embalsje.

Nå merker jeg at jeg girer meg opp og skal avslutte dette som egentlig ikke har noe direkte med fluesoner å gjøre. Ville bare poengtere at det ikke bare er fluefiskere som søpler eller motsatt.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En misoppfatning som råder hos "utenforstående" når det gjelder fluesoner er at der hvor det innføres slike er det nødvendigvis veldig bra fiske.

I min lokale elv ble fluesone innført som ett av flere tiltak for å redde det lille som var igjen av bestanden på denne strekka. Andre deler av elva sto det bedre til med, men komisk nok var det fluesona som da ble mest attraktiv for alle.

Slik jeg ser det er det først og fremst elver/vann hvor fiskebestanden av forskjellige grunner er truet som trenger særskilte regler for fisket, ikke steder hvor alt står bra til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En misoppfatning som råder hos "utenforstående" når det gjelder fluesoner er at der hvor det innføres slike er det nødvendigvis veldig bra fiske.

I min lokale elv ble fluesone innført som ett av flere tiltak for å redde det lille som var igjen av bestanden på denne strekka. Andre deler av elva sto det bedre til med, men komisk nok var det fluesona som da ble mest attraktiv for alle.

Slik jeg ser det er det først og fremst elver/vann hvor fiskebestanden av forskjellige grunner er truet som trenger særskilte regler for fisket, ikke steder hvor alt står bra til.

Skjønner hva du mener men hva hvis det kun var lov med mothakerløs enkelt krok og c&r?

Spiller det da noen rolle om det er en sluk eller flue den tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i Lars.  Der det er påkrevd med tiltak pga fare for bestand osv. er det ofte på sin plass med C&R, og fluesoner har generelt mindre opptak av fisk.

Det som ikke er bra etter min mening er når fluesoner nesten over natta blir tredd nedover brukerne av den enkle grunn penger, og forvaltning kun er et påskudd for å dekke over den egentlige intensjonen.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i Lars.  Der det er påkrevd med tiltak pga fare for bestand osv. er det ofte på sin plass med C&R, og fluesoner har generelt mindre opptak av fisk.

Det som ikke er bra etter min mening er når fluesoner nesten over natta blir tredd nedover brukerne av den enkle grunn penger, og forvaltning kun er et påskudd for å dekke over den egentlige intensjonen.

Kjell

Akkurat! Helt enig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i Lars.  Der det er påkrevd med tiltak pga fare for bestand osv. er det ofte på sin plass med C&R, og fluesoner har generelt mindre opptak av fisk.

Det som ikke er bra etter min mening er når fluesoner nesten over natta blir tredd nedover brukerne av den enkle grunn penger, og forvaltning kun er et påskudd for å dekke over den egentlige intensjonen.

Kjell

Akkurat! Helt enig!!!

Her er vi enige så det holder  <<l

En misoppfatning som råder hos "utenforstående" når det gjelder fluesoner er at der hvor det innføres slike er det nødvendigvis veldig bra fiske.

I min lokale elv ble fluesone innført som ett av flere tiltak for å redde det lille som var igjen av bestanden på denne strekka. Andre deler av elva sto det bedre til med, men komisk nok var det fluesona som da ble mest attraktiv for alle.

Slik jeg ser det er det først og fremst elver/vann hvor fiskebestanden av forskjellige grunner er truet som trenger særskilte regler for fisket, ikke steder hvor alt står bra til.

Skjønner hva du mener men hva hvis det kun var lov med mothakerløs enkelt krok og c&r?

Spiller det da noen rolle om det er en sluk eller flue den tar?

Nei, for all del . . . Ikke noe ville gledet meg mer enn å dele fiskeområder med sluk/markfiskere som syntes det var stas å fiske selv om det innebar å sette ut igjen fisk som er viktige for bestanden.

Jeg har da bortimot 30 år bak meg som slukfisker selv, så jeg kan fint sette meg inn i deres situasjon  :)

Jeg begynte å sette ut igjen fisk nå og da som forholdsvis ung slukfisker, og fant faktisk glede i å se fisken svømme tilsynelatende uskadet (noe den neppe var) ut igjen. Utover det var det ingen spesiell grunn til at jeg gjorde det . . . Begrepet c&r hadde jeg aldri hørt om på den tiden.

Selvfølgelig kakket jeg de største fiskene jeg fikk, men det får være måte på hva man skal forvente av en tenåring  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opplysning som skal til. Tror jeg. Den stilen som mange her på siden forfekter tror jeg ikke på.

"Drep dem"-"Heng dem i Pianotråd" Dette skaper bare avstand.

Vi må lære ungene gode holdninger. Det gjør vi ikke med ekslusive fluesoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer tro på å begrense uttak og f.eks type krok enn å utestenge de som fisker med annen redskap.  Jeg ser ikke helt den store forskjellen på en singelkroka sluk uten mothaker og f.eks. Dyret i krokstørrelse 10.  Kanskje hadde en del slukfiskere da etterhvert vent seg til at de store fiskene skulle slippes uskadd tilbake i elva igjen.  Ikke så lett å påvirke holdninger til folk vi allerede har jaget bort.

Disse slukfiskerne...denger ikke de stort sett sluken langt ut i elva da?  Det passer jo oss bra..de av oss som jakter på ørreten langs med vegetasjonen hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at dette er ekskluderende paa person. Det er ekskluderende paa metode. Det er da opp til hver enkelt om man vil fiske med flue eller ikke, og dermed faa tilgang til sonen.

Generelt, som gammel slukfisker, saa er det mye lettere aa loesne ei flue i kjeften paa en fisk enn en sluk. Sluken, enten det er enkel dobbel eller treble sitter som regel dypere.

Kun oppstroems, kun paa vakende fisk, kun toerrflue - kjoer paa for min del.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Lars. Da er det kansje ikke så dumt å høre på Eikre. Motakerløst og enkeltkrok. Alle slipper til.

Hva tror dere om det?

Jo, det ville ikke vært noen grunn til å nekte fiske med andre redskaper om de ville godtatt noe sånt. Godtar helt fint at noen tar ut en og annen fisk også, jeg.

Det er disse tullingene som havner rett i blodtåka så fort de får ei fiskestang i hendene som er kapable til å gjøre ubotelig skade, og de nekter plent å skjønne at de største fiskene er mer verdifulle i live enn i fryseren.

Mange av dem er uhyre dyktige fiskere også, det skal de ha.

Slipp til flere av disse i noen av de beste ørretelvene våre og det ville være rasert i løpet av et par sesonger.

Jeg klarer rett og slett ikke tro at slukfiskere flest ville godta slike redskapsrestruksjoner og maks-mål på fisken. Da vil de nok heller oppsøke andre steder.

Ja har noen eksempler på ett par slike karer.

De har har med kjølebagen ned til elva og fisker med redskap som kun lurer den største fisken.

flinke fiskere som vet hva de driver med.

Og de fnyser av alt som er av slike regler vi ønsker oss desverre.

Familien til den ene er grunneier også, og det var snakk om noen regelendringer en gang i ei elv, da satte denne mannen seg på bakføttene og truet med og bruke garnretten sin og gjøre alt han kunne for og ta opp den største fisken.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men jeg vet att det var en av disse gutta som er på jakt etter nye elver og gjøre om til pengemaskiner.

Så dere må vite det gutta att disse folka er på jakt om dagen etter nye elverog forvalte, det er i gang i all stillhet med møter på bakrommet til grunneierne rundt om med lovnader om gull og grønne skoger.

Da vil disse lars snakker om forsvinne fra elvene våre, men det blir på en helt feil måte i mine øyne. Det beste hadde vært om grunneierne selv hadde blitt pålagt og oppdatere elvene sine selv med bedre fiskeregler som alle kan leve med og bare pent må akseptere. Og heller bare må pimpe rappalaene sine med andre kroker og ikke forvente og kunne fylle kjølebagen akkuratt slik de vil.

Og forstå hvorfor det må bli sånn.

Reglene som er i mange elver er gått ut på dato , og ikke i samsvar med fisketrykk og nåtidens skumle og effektive fiskeredskap.

Ingen tvil om att vi har blitt dyktigere og i stand til og rævkjøre elver kjappere sammen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "plassen min", hvor jeg trolig er den som har fisket mest de siste 10 årene, ble det i fjor innført fluesone.

Tidligere har jeg stort sett truffet et fåtall fluefiskere der, en og annen markfisker som har fått fisk, og noen få slukfiskere som stort sett ikke har fått fisk.

Kortselger har også markedsført plassen ganske kraftig i forhold til før. Konsekvensen av dette er at plassen de siste to sesongene nærmest har vært invadert av fluefiskere. Faktisk såpass mange at jeg ikke gidder å fiske der like mye selv lenger.

Det er uten tvil en fantastisk flott og ømfintlig strekning for fluefiske, men når man plutselig står i kø med en hel masse folk som "pisker vannet" og skremmer sky fisk blir det hele rett og slett latterlig.

På toppen av det hele er det også innført en bag limit på to fisk pr dag, uavhengig av størrelse! Hva blir konsekvensen dersom 10 dyktige fiskere dreper 20 fine ørret/harr hver dag?

Før fluesonen ble innført, anbefalte jeg kortselger å droppe dette, og heller bare innføre "no kill" sone. Dette for å unngå misunnelse og konflikt mellom ulike fiskemetoder, og samtidig bevare en sårbar fiskebestand. Dette synspunktet fikk imidlertid ikke gehør hos kortselger. Tradisjonen med å kakke fisk står dessverre sterkt i dette distriktet...

Totalt missforstått forvaltning av både fisk og fiskere, etter mitt syn.

Jeg fisker faktisk heller side om side med en dyktig markfisker, enn med en fluefisker som skremmer vettet av hver eneste brukbare fisk på elven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...