Gå til innhold

Fri jakt på Ulv


Juvis

Anbefalte innlegg

  • Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Med all respekt å melde Tmags, her viser du de samme holdningene som de få bøndene du referer til. Ja, er det rart at det ikke er kommunikasjon...........

Har du noen som helst kilder for dine påstander eller er det noe du har tenkt ut en sen kveld etter noe godt å drikke ;D

Om man er for eller imot ulv henger som regel sterkt sammen med hva slags livvsyn man har. Min erfaring er at veldig mange motstandere har et naermest ekstremt antroposentrisk syn paa det meste i livet. Og det kommer som oftest med morsmelka (religion er ofte med i bildet...). Det blir haaploest aa komme til noen som helst enighet. Det er INGEN vilje til loesning fra sauebonden.

Aarsaken til konflikten er at de ikke gidder aa ta vare paa dyra sine. Ikke har de tid heller. De har full jobb ved siden av. Hvorfor er det ingen som er bekymet for de sauene som lider en SAKTE og smertefull doed i naturen? Hvorfor er det mindretallen som doer fort saa mye viktigere?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Så lenge nordmenns smertegrense for pris på fårikålkjøtt ligger rundt 29,90/kg, blir det vanskelig å drive produksjon på samme vis som for 100 år siden.

Mat er alt for billig i Norge, helt enig <<l

Ja maten er så sykt billig i Norge. Skandale at den ikke koster minst det dobble. For å ikke snakke om utbudet. Hyllplassene bugner av forskjelligheter. Herregud som jeg hater å elsker å handle mat i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Norge er et av Europas billigeste land å kjøpe matvarer i sammenlignet med inntektsnivå, viser tall fra Eurostat.

Utbudet er ikke av de beste, men synes nå det kommer seg. Norge er ett godt land å leve i tross matvarepriser og ulv ;D

Vel. Statistikk går å vri på til egen fordel. Litt som å lese statistikk fra fiskeriministerns och oppdrettsnæringas årsmøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et av Europas billigeste land å kjøpe matvarer i sammenlignet med inntektsnivå, viser tall fra Eurostat.

Utbudet er ikke av de beste, men synes nå det kommer seg. Norge er ett godt land å leve i tross matvarepriser og ulv ;D

Vel. Statistikk går å vri på til egen fordel. Litt som å lese statistikk fra fiskeriministerns och oppdrettsnæringas årsmøte.

Vi brukte i 2011 11,7% av inntektene våre på mat i Norge. Hvordan tolker du tallene? Jeg har da ikke noe interesse av vri på tallene. Jeg prøver bare å tilføre litt fakta. Det er en kjensgjerning at det er en del myter ute og går når det gjelder prisene i Norge. Maten er ekstremt billig i Norge! I enkelte andre europeiske land går langt over 40% av inntektene til mat.

Det er noe å tenke på.  Kjøtt er alt for billig i Norge. Levende dyr burde blitt mer verdsatt enn som så.

Gris og lam til 30kr/kg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Norge er et av Europas billigeste land å kjøpe matvarer i sammenlignet med inntektsnivå, viser tall fra Eurostat.

Utbudet er ikke av de beste, men synes nå det kommer seg. Norge er ett godt land å leve i tross matvarepriser og ulv ;D

Vel. Statistikk går å vri på til egen fordel. Litt som å lese statistikk fra fiskeriministerns och oppdrettsnæringas årsmøte.

Vi brukte i 2011 11,7% av inntektene våre på mat i Norge. Hvordan tolker du tallene? Jeg har da ikke noe interesse av vri på tallene. Jeg prøver bare å tilføre litt fakta. Det er en kjensgjerning at det er en del myter ute og går når det gjelder prisene i Norge. Maten er ekstremt billig i Norge! I enkelte andre europeiske land går langt over 40% av inntektene til mat.

Det er noe å tenke på.  Kjøtt er alt for billig i Norge. Levende dyr burde blitt mer verdsatt enn som så.

Gris og lam til 30kr/kg :o

Akkurat sånn som du skriver det. 11.7 % av inntektene. Men det sier meg ikke mye mer enn det. Det er et tall. Satt opp mot hva? Jeg skjønner godt at du ikke finner det opp. Mulig du har tatt tallene herfra: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/household_budget_surveys/Data/database. Eller har du lest det avisene tolket ur den "rapporten"? Som er en del av en presserelease sendt ut av et departement eller instans vars interesser er å skape nettopp overskriften "Maten billigst i Norge". Kan det finnes noen som har interesse av akkurat slike overskrifter? Muligens den nest bedritne bransjen i Norge der kunn få psychorike herrer sitter på toppen og styrer det meste. Som i sin tur går og spiser lunsj med politikerne. Muligens litt konspiratorisk men heller ikke alt for langt fra sannheten da den norske livsmedelsindustrien lenge vært kritisert for å ha alt for høye matkostneder. Svar heller på dette spørsmålet; hvorfor tror du at utbudet i norske matbutikker er så litet sammenlignet med nabolandet Sverige? Ta bare et kjempeenkelt eksempel som borde interessere en hver nordmann; kokt skinke for å ha på brødskiven. Hva finner du i en norsk matbutikk? Gilde, Gilde, Gilde - av og til Finnsbråten. I Sverige, på den minste butikken på hjørnet har jeg et utvalg av i det minste fire sorter. Åker jeg til en ICA Maxi så lover jeg deg at du har syv sorters kokt skinke å velge mellom. Jeg er helt sikker på at du finner en logisk sammenheng der imellom. Leser jeg for eksempel svenska tidsskrifter så legger de opp tall om at "den svenske matkassen er billigst i Skandinavia".

Jeg syns det blir rart å prøve å si at "Norge er et billig land å bo i" gjennom å prøve å si at "matprisene satt opp mot inntekt er lave". Det er en liten parameter av hva som styrer en hel intrastruktur. Det går ikke å plukke ut en enkelt bestandsdel og lage et argument på den måten. Jeg ler meg fortsatt ihjel hver gang jeg kommer hjem til Sverige og kjøper noe på en bensinstasjon. En pølse, en brus og litt godteri og de som jobber der sier "28 kr tack". Slutt å kødd med meg. Her har du en hundrings og hold kjeft.

Mitt poeng med innlegget er ikke å være påståelig uten mer poengtere min kommentar om at man leser statistikk litt hvordan man ønsker. Et kjent fenomen. Jeg er ikke en av de som svelger et hvert tall som blir trøkket ned i halsen på meg. Særlig ikke av dagspressen.

Uansett blir dette Veldig OT. Mulig du borde starte en egen tråd for emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at denne tråden har sklidd ut til å dreie seg om hvor mye en bruker av inntekten til mat så vil jeg bare bemerke at kona og jeg tilsammen må få ca. Kr. 100 000 mer i pensjon for at dette skal stemme. Tror neppe at vi får det. Så det med 11,7 % av inntekt til mat stemmer nok ikke for alle. Men at det for MANGE bønder kan det nok stemme, de betaler jo ikke mer for kjøttet enn det de får fra slakteriet, + slakting og moms. Kr. 4.+ for melkeliteren. Det er det de får fra meieriet. For jeg tror ikke at en melkebonde kjøper forbruket av melk på butikken.

Dette er ting som må tas med når matvarepriser blir diskutert. Vi må betale Kr. 13.90 for en liter melk, kjøttprisen nærmer seg vel Kr. 100.00 for kiloen i butikk. Bare for å nevne litt.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskere har estimert at for, på lengre sikt, å opprettholde en naturlig ulvebestand (eller i prinsippet hvilken som helst bestand) så må den bestå av minst 500 individer, for å forhindre innavlskader, på lang sikt. Det er vel knapt så at gaupebestanden vår består av 500 individer.

Det ble også forsket på, for noen år siden på Finse, at i fjellområder hvor det beiter sau, så er det 20-30 ganger så lite småvilt (typisk rype, hare etc) som i områder hvor det ikke ble nedbeitet av sau (Gress/vekster utvikler jo anti-resistenter når de blir beitet på, som er mindre fordøyelige ved 2.gangsbeiting, og der i gjennom i praksis mindre mat for småviltet).

Det er tall som, i og for seg, ikke er alt for urovekkende, men om vi skal se helheten her:

- Mye mindre bestand av småvilt grunnet sau.

- Vi må strømme bikkjene våre til de skriker i smerte minst to ganger på prøva for å få dem sauereine (om det er ettersøkshunder, jakthunder etc)

- Det er en nasjonal konflikt grunnet sau/ulv- problematikken (noe som anses som negatvt av de fleste)

- Om vi i det hele tatt får kjøpe sauekjøtt på høsten, så er det så svindyrt at man sjelden har råd.

- Vi subsidierer sauenæringen underveis med store midler via skatter.

- De 4 store rovviltartene våre er truet, grunnet i stor grad, sauenæringen.

- osv.

Hmm...  :) You do the math.

Det er ikke helt korrekt å si at de fire store rovviltartene er truet på grunn av sauenæringa. Tar du for eksempel Lierne kommune i Nord-Trøndelag så har de i løpet av de siste 10-15 årene mistet _ALLE_ sine 50 sauebønder. Fra å være ei bygd hvor folk livnærte seg av sau, har de nå blitt ei bygde uten sau, men med et bakeri hvor halve bygda arbeider. Dette er på grunn av at DN har vedtatt at lierne skal være et yngleområde for bjørn, og at man tidligere tolket nødvergeretten annerledes enn hva man gjør i dag. Denne har også blitt styrket, men ikke før alle bøndene la ned og flytta. Sauenæringa trues også, så utfordringa går begge veier. Det skal sies at det står bedre til i andre områder av landet, og sauenæringa har i høyeste grad flytta seg til områder hvor store rovdyr ikke er en like stor trussel som i Lierne. Eller rettere sagt, blitt konsentrert i de områder hvor rovdyrkonflikter ikke er like store.

En av utfordringene er faktisk sauerasen, som har et langt svakere flokkinstinkt, men produserer desto mer kjøtt. Vi skal konkurrere med saueproduksjon i New Zealand, hvor det ikke eksisterer et eneste rovdyr. Det er forbrukernes krav til kvalitet som kræsjer med norsk natur. Alternativene er klare. Utrydde rovdyr, eller flytte næringa et annet sted. For kompromisser har man forsøkt å finne i 15 år, uten å lykkes.

Distriktspolitisk er dette mer vanskelig enn noe annet. Vil vi at folk skal bo i bygdene og ivareta det norske kulturlandskapet? Ja da må de ha noe å holde på med. Områdene som har vært egnet for sau, er ikke lenger det på grunn av en helt annen forvaltning av rovdyr enn hva vi hadde tidligere. Eksempelvis har bøndene i indre Namdal tatt i bruk øyer i større innsjøer som beitearealer. Dette påvirker åpenbart fuglelivet, men selv her klarer rovdyrene å gjøre innhugg. I ukene som har gått ble 24 sauer tatt av en bjørn som svømte over til Gudfjelløya i indre Namdal.

Utfordringene her er på ingen måte hva forbrukerne er villig til å betale, for dette er et praktisk problem som ikke løses med økonomiske insentiver. Det er et stortingsflertall i dag som har sagt at vi skal ha, og skal forvalte fire rovdyrstammer i Norge. Det er kun SP og FrP som evner å motsette seg dette. De vil aldri få flertall for sine meninger, med mindre det skjer et politisk jordskjelv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Endelig et konstruktivt og godt innlegg Bjørn Erik.

Det man må merke seg i det du nevner er den norske regionalpolitikken som er helt unik i verden. Hadde det ikke vært for den så hadde den norske landsbygden vært død for lengst. Ta Sverige i sammenligning. Den svenske landsbygden dog i stort sett med industrialiseringen under 30, 40, 50-tallet. Kjører du i innlandet i dag så er det nesten sånn at du passerer spøkelsesbyer. Du får kjøpt hus og ubegrenset med skog oppe i norrland for en pose brød. En slik politikk som Norge drevet og bedriver koster mye penger. Og den er unik, men det er ikke noe man bør ta som en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du bruker en pølsebod i Sverige som kilde greier jeg ikke ta helt alvorlig, det samme med konspirasjonsteorier ;D

Finn frem til seriøse kilder som sier at mat er dyrt i Norge i forhold til våre lønninger, om du mener dette er tilfelle.

Det er da ingen som sier Norge er et billig land å bo i. Det er mange andre faktorer enn matpriser som gjør at det er dyrt å bo i Norge.

Alle store undersøkelser viser at maten er billig i forhold til våres inntekt:)

Har ikke tenkt å starte en egen tråd, da det ikke var meg som startet denne debatten ;)

Nok en kilde som du må registrere deg for å få sett alle data.

En av mange konklusjoner i fra rapporten:

Det kommer frem i rangeringen til The Economist Intelligence Unit, som har utarbeidet en oversikt over matsikkerheten i 105 land.

Rangeringen viser at USA, Danmark, Norge og Frankrike har høyest matsikkerhet i verden.

En kombinasjon av høye inntekter og at lave andeler av inntektene benyttes til innkjøp av mat plasserer disse landene på toppen av listen. Norge ligger på en tredje plass når alle kriteriene regnes med, men scorer lavt på matkvalitet. Her ligger Norge på en 13. plass i oversikten.

Norge er et av Europas billigeste land å kjøpe matvarer i sammenlignet med inntektsnivå, viser tall fra Eurostat.

Utbudet er ikke av de beste, men synes nå det kommer seg. Norge er ett godt land å leve i tross matvarepriser og ulv ;D

Vel. Statistikk går å vri på til egen fordel. Litt som å lese statistikk fra fiskeriministerns och oppdrettsnæringas årsmøte.

Vi brukte i 2011 11,7% av inntektene våre på mat i Norge. Hvordan tolker du tallene? Jeg har da ikke noe interesse av vri på tallene. Jeg prøver bare å tilføre litt fakta. Det er en kjensgjerning at det er en del myter ute og går når det gjelder prisene i Norge. Maten er ekstremt billig i Norge! I enkelte andre europeiske land går langt over 40% av inntektene til mat.

Det er noe å tenke på.  Kjøtt er alt for billig i Norge. Levende dyr burde blitt mer verdsatt enn som så.

Gris og lam til 30kr/kg :o

Akkurat sånn som du skriver det. 11.7 % av inntektene. Men det sier meg ikke mye mer enn det. Det er et tall. Satt opp mot hva? Jeg skjønner godt at du ikke finner det opp. Mulig du har tatt tallene herfra: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/household_budget_surveys/Data/database. Eller har du lest det avisene tolket ur den "rapporten"? Som er en del av en presserelease sendt ut av et departement eller instans vars interesser er å skape nettopp overskriften "Maten billigst i Norge". Kan det finnes noen som har interesse av akkurat slike overskrifter? Muligens den nest bedritne bransjen i Norge der kunn få psychorike herrer sitter på toppen og styrer det meste. Som i sin tur går og spiser lunsj med politikerne. Muligens litt konspiratorisk men heller ikke alt for langt fra sannheten da den norske livsmedelsindustrien lenge vært kritisert for å ha alt for høye matkostneder. Svar heller på dette spørsmålet; hvorfor tror du at utbudet i norske matbutikker er så litet sammenlignet med nabolandet Sverige? Ta bare et kjempeenkelt eksempel som borde interessere en hver nordmann; kokt skinke for å ha på brødskiven. Hva finner du i en norsk matbutikk? Gilde, Gilde, Gilde - av og til Finnsbråten. I Sverige, på den minste butikken på hjørnet har jeg et utvalg av i det minste fire sorter. Åker jeg til en ICA Maxi så lover jeg deg at du har syv sorters kokt skinke å velge mellom. Jeg er helt sikker på at du finner en logisk sammenheng der imellom. Leser jeg for eksempel svenska tidsskrifter så legger de opp tall om at "den svenske matkassen er billigst i Skandinavia".

Jeg syns det blir rart å prøve å si at "Norge er et billig land å bo i" gjennom å prøve å si at "matprisene satt opp mot inntekt er lave". Det er en liten parameter av hva som styrer en hel intrastruktur. Det går ikke å plukke ut en enkelt bestandsdel og lage et argument på den måten. Jeg ler meg fortsatt ihjel hver gang jeg kommer hjem til Sverige og kjøper noe på en bensinstasjon. En pølse, en brus og litt godteri og de som jobber der sier "28 kr tack". Slutt å kødd med meg. Her har du en hundrings og hold kjeft.

Mitt poeng med innlegget er ikke å være påståelig uten mer poengtere min kommentar om at man leser statistikk litt hvordan man ønsker. Et kjent fenomen. Jeg er ikke en av de som svelger et hvert tall som blir trøkket ned i halsen på meg. Særlig ikke av dagspressen.

Uansett blir dette Veldig OT. Mulig du borde starte en egen tråd for emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg, Bjørn Erik. Dette viser tydelig hvor kompleks problemstillingen er.

Synet på ulv vil bli preget av hvilket system du sitter i. Det er lite forståelse på tvers av systemene og derfor vil kommunikasjon og handling være vanskelig.

Om vi vil bevare en bærekraftig ulvestamme, så vil det koste. Og da er er det nok mange som legger ned kampen for ulven når de merker det på lommeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden nå har skiftet til matpris diskusjon , så slenger jeg meg med. Vi får dyr mat, med et kjempedårlig utvalg og med en forferdelig kvalitet. Skinke er nevnt, biff på grillen i sommer har vært helt ræva. Angrer hver gang vi har kjøpt ytrefilet eller entreqot av storfe. Slinter og trevler så langt tenna rekker. Tror det er lite okse for å si det slik. Gamle melkekuer til kr 240 pr kiloen er en hån mot forbruker. Så dårlig som d har vært i sommer, har vi aldri opplevd før. Da kan man si at maten er dyr, når utvalget er lite og kvaliteten er ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden nå har skiftet til matpris diskusjon , så slenger jeg meg med. Vi får dyr mat, med et kjempedårlig utvalg og med en forferdelig kvalitet. Skinke er nevnt, biff på grillen i sommer har vært helt ræva. Angrer hver gang vi har kjøpt ytrefilet eller entreqot av storfe. Slinter og trevler så langt tenna rekker. Tror det er lite okse for å si det slik. Gamle melkekuer til kr 240 pr kiloen er en hån mot forbruker. Så dårlig som d har vært i sommer, har vi aldri opplevd før. Da kan man si at maten er dyr, når utvalget er lite og kvaliteten er ubrukelig.

Rett og slett ulvemat :P

Det er skremmende dårlig sånn gennerelt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...