Gå til innhold

Fisk i fryser


Hermann

Anbefalte innlegg

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tror neppe at alle som fisker laks - får laks.

Selvfølgelig ikke :)

Jeg snakker bare generelt om trofekakking her, og hva denne fyren her brukte denne fisken til det vel jeg ingenting om. :)

Men det finnes jo statistikk over antall tonn laks som er tatt i hver lakseelv.

hvor mye som er trofefisk og som havner i matavfallsdunken vites ikke, men det er grunn til og tro att det blir noen kilo matavfall av dette :)

Men jeg tror mange av de som forvalter disse elvene har en grei oversikt over bestanden hvert år, så vi får stole på att de iallfall har en viss oversikt over hva som er forsvarlig uttak i elva , så får folk gjøre hva de vil med fisken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er en trofefisk????

Godt spørsmål.

Som Geir skrev til meg . Vet ikke hvordan du bedriver ditt Trofefiske. Jeg bedriver ikke trofefiske . Var så heldig at jeg fikk en fisk som jeg bestemte der og da at den skal foreviges. Den ble død <<l .

Om vi slipper ut fisken eller ikke så bedriver mange av oss trofefiske hver gang vi er på tur. Vi vil ha stor fisk.

I mine øyne så driver vi hele gjengen med trofefiske. Og om noen får noe som de trur er noe spesielt så må man jo kunne ta den fisken uten å bli stemplet som idiot.

Trofefisk får noen er sikkert lagret i huet. Trofefisk for andre kan lagres på minnebrikke eller i plast/silikon osv.

Veien å gå er ihvertfall ikke å kalle andre idioter fordi de ikke tenker akkurat som oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er en trofefisk????

Troféfisk er en sjelden fisk, enten av sjelden art, eller sjelden stor størrelse  ;)

En ørret på 3kg + ville for meg være en trofé-fisk . . .

jeg har fått sjø ørret over tre kilo.

Men ikke brun ørret.

var nære på en gang men den røyk!

Nå ble jeg skuffa! hadde håpet på at noen skulle si si 2kg ++ ;D

men har det noe og si om den ble fanget på tørt eller med nymfe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja idiot er iallefall ikke mine ord :)

Jeg sier det er unødvendig med en del trofekakking rundt om.

Når det havner i matavfallet til slutt eller du kakker fryseren full att "trofefisk" :)

Men skal fortelle hva jeg synes er idioti, eller når du oppfører deg som en idiot. Har ett eksempel på noen i elva her som senest ifjor oppsøkte gyteplassen til øretten og dro inn kilosfisk på kilosfisk på mark og søkke.

Kakka dem i hodet uten og blunke.

og ikke nok med det, men vadet ihjel gytegropene  også for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig den som røyk var litt under 3kg.

Så da kan hende det ikke var en trofe fisk!

Det er opp til oss selv å bedømme hva som er en trofé-fisk, forsåvidt . . . Om jeg ikke hadde fått ørret på kiloen tidligere så ville det sikkert vært en trofé-fisk for meg. Dvs, jeg ville ikke kalt den det, for ordet suger. Omtrent som prikkfant og pudding  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten, fra 12 år da jeg fikk min første fluestang var Trofèfisk (for meg) viktig. Det var stas å komme hjem til far og få skryt og annerkjennelse for en ørretpinne på 250 gram. Jeg husker en gang jeg hadde syklet opp til Ljøsåa, ei lita elv i Ringsakeralmenninga, og fått min første kilosørret. Det var en stolt 15 åring som syklet de fire mila hjem til gammern med trofèet, hvorpå han litt lur spurte om det ikke sto en til der. Da jeg syklet de fire milene tilbake......

Jeg tror den annerkjennelse jeg fikk hjemmefra i de tilfellene, har vært viktig for at jeg nå har drevet med dette fluefisketullet i snart 40 år. Og jeg blir bare mer og mer ivrig. Men nå er jeg snart 50 år, og det venter ingen annerkjennelse for meg hjemme lenger, om jeg har med meg et Trofè. Annerkjennelsen for meg personlig nå, ligger i at jeg kan sette fisken uskadd tilbake. Kanskje mest som et slags syndebot for den egoistiske handling og atferd fluefiske er. Og det er det jo. Det er noe vi kun gjør for oss selv, for å tilfredsstille et fullstendig egoistisk begjær. Og den som påstår noe annet, vel, jeg mener han ljuger.

Men, jeg er ingen tilhenger av rene fluefiskesoner med No Kill. Av den enkle grunn at den fratar unge fiskere, markfiskere, slukfiskere eller fluefiskere, den tilfredstillelse det er å "komma hematt åt`n far med fin fisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten, fra 12 år da jeg fikk min første fluestang var Trofèfisk (for meg) viktig. Det var stas å komme hjem til far og få skryt og annerkjennelse for en ørretpinne på 250 gram. Jeg husker en gang jeg hadde syklet opp til Ljøsåa, ei lita elv i Ringsakeralmenninga, og fått min første kilosørret. Det var en stolt 15 åring som syklet de fire mila hjem til gammern med trofèet, hvorpå han litt lur spurte om det ikke sto en til der. Da jeg syklet de fire milene tilbake......

Jeg tror den annerkjennelse jeg fikk hjemmefra i de tilfellene, har vært viktig for at jeg nå har drevet med dette fluefisketullet i snart 40 år. Og jeg blir bare mer og mer ivrig. Men nå er jeg snart 50 år, og det venter ingen annerkjennelse for meg hjemme lenger, om jeg har med meg et Trofè. Annerkjennelsen for meg personlig nå, ligger i at jeg kan sette fisken uskadd tilbake. Kanskje mest som et slags syndebot for den egoistiske handling og atferd fluefiske er. Og det er det jo. Det er noe vi kun gjør for oss selv, for å tilfredsstille et fullstendig egoistisk begjær. Og den som påstår noe annet, vel, jeg mener han ljuger.

Men, jeg er ingen tilhenger av rene fluefiskesoner med No Kill. Av den enkle grunn at den fratar unge fiskere, markfiskere, slukfiskere eller fluefiskere, den tilfredstillelse det er å "komma hematt åt`n far med fin fisk".

Veldig enig i det som er skrevet her, helt til det kommer til fluesoner med NO KILL. Så lenge det er under en 1000-del promille av alt fiskevann som er fluesoner med NO KILL, så kan vel ikke det være noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten, fra 12 år da jeg fikk min første fluestang var Trofèfisk (for meg) viktig. Det var stas å komme hjem til far og få skryt og annerkjennelse for en ørretpinne på 250 gram. Jeg husker en gang jeg hadde syklet opp til Ljøsåa, ei lita elv i Ringsakeralmenninga, og fått min første kilosørret. Det var en stolt 15 åring som syklet de fire mila hjem til gammern med trofèet, hvorpå han litt lur spurte om det ikke sto en til der. Da jeg syklet de fire milene tilbake......

Jeg tror den annerkjennelse jeg fikk hjemmefra i de tilfellene, har vært viktig for at jeg nå har drevet med dette fluefisketullet i snart 40 år. Og jeg blir bare mer og mer ivrig. Men nå er jeg snart 50 år, og det venter ingen annerkjennelse for meg hjemme lenger, om jeg har med meg et Trofè. Annerkjennelsen for meg personlig nå, ligger i at jeg kan sette fisken uskadd tilbake. Kanskje mest som et slags syndebot for den egoistiske handling og atferd fluefiske er. Og det er det jo. Det er noe vi kun gjør for oss selv, for å tilfredsstille et fullstendig egoistisk begjær. Og den som påstår noe annet, vel, jeg mener han ljuger.

Men, jeg er ingen tilhenger av rene fluefiskesoner med No Kill. Av den enkle grunn at den fratar unge fiskere, markfiskere, slukfiskere eller fluefiskere, den tilfredstillelse det er å "komma hematt åt`n far med fin fisk".

Veldig enig i det som er skrevet her, helt til det kommer til fluesoner med NO KILL. Så lenge det er under en 1000-del promille av alt fiskevann som er fluesoner med NO KILL, så kan vel ikke det være noe problem?

Du får spørre guttungen på 12 år, eller jentungen for den saks skyld, som bor på Deset om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får heller pappa være med ned til elva og knipse bilde ;)

Hehe, ja det trur du fatter`n har tid til like ofte som 12 åringen vil fiske ;D Har en på 13 sjøl og med full jobb så er det ikke alltid tiden strekker til gitt. Men ellers en god idè.

Hehe nei sant det Hermann :)

Selv om det ikke er det samme og jeg skjønner hva du mener , så har jo unger i 12-13 års alderen mobiltelefoner og kan knipse bilder selv også for og vise fram senere eller sende på mms , så det er jo mulig på den måten om man er så "uheldig" att det er fluesone der man fisker og far ikke kan være med hele tia:)

Noe jeg ikke vi hadde mulighet for når vi var 12 år :)

uansett, alt skulle vært som i førritia , da presset i de fleste elver var minimalt og man ikke utgjorde en trussel for en fiskebestand om man tok med seg en fisk hjem :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten, fra 12 år da jeg fikk min første fluestang var Trofèfisk (for meg) viktig. Det var stas å komme hjem til far og få skryt og annerkjennelse for en ørretpinne på 250 gram. Jeg husker en gang jeg hadde syklet opp til Ljøsåa, ei lita elv i Ringsakeralmenninga, og fått min første kilosørret. Det var en stolt 15 åring som syklet de fire mila hjem til gammern med trofèet, hvorpå han litt lur spurte om det ikke sto en til der. Da jeg syklet de fire milene tilbake......

Jeg tror den annerkjennelse jeg fikk hjemmefra i de tilfellene, har vært viktig for at jeg nå har drevet med dette fluefisketullet i snart 40 år. Og jeg blir bare mer og mer ivrig. Men nå er jeg snart 50 år, og det venter ingen annerkjennelse for meg hjemme lenger, om jeg har med meg et Trofè. Annerkjennelsen for meg personlig nå, ligger i at jeg kan sette fisken uskadd tilbake. Kanskje mest som et slags syndebot for den egoistiske handling og atferd fluefiske er. Og det er det jo. Det er noe vi kun gjør for oss selv, for å tilfredsstille et fullstendig egoistisk begjær. Og den som påstår noe annet, vel, jeg mener han ljuger.

Men, jeg er ingen tilhenger av rene fluefiskesoner med No Kill. Av den enkle grunn at den fratar unge fiskere, markfiskere, slukfiskere eller fluefiskere, den tilfredstillelse det er å "komma hematt åt`n far med fin fisk".

Veldig enig i det som er skrevet her, helt til det kommer til fluesoner med NO KILL. Så lenge det er under en 1000-del promille av alt fiskevann som er fluesoner med NO KILL, så kan vel ikke det være noe problem?

Du får spørre guttungen på 12 år, eller jentungen for den saks skyld, som bor på Deset om det :)

Godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis sønnen min kommer hjem med en kilos fisk skan faen meg få asså!

Eller vil du rose sønnen din for og ha kakket en ørret i ei fluesone ,med andre ord brutt fiskereglene ?

det var det vi snakket om her da ;)

Når man ikke har mulighet for og ta med fisken hjem pga fiskereglene, da må man feks bare ta ett bilde i stedet ,sånn ere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...