Gå til innhold

Line til snake roll/ spey?


Morten Lyngaas

Anbefalte innlegg

De siste dagene har gått med til å trene på spey cast og snake roll. Etter å ha sett x. antall filmer/ snutter av både mr. Brun og Staffan håpte jeg at linen hadde noe/mye med ymse kasting å gjøre. Etter kjapp orientering på nettet fant man jo ut at det kunne være noe av problemet ja.

Ørretstanga jeg bruker er en Fario #5, og på Haze snella ligger en SA WF av denne typen:

http://buy.scientificanglers.com/lines/mastery-fly-lines/mastery-trout.html

Jeg har vel konkludert selv at mye av utfordringen ligger her, eller vil noen arrestere meg nå?  :rolleyes:

(For stangen i seg selv skal være bra nok for spey/ snake roll!?)

Som student på trangt budsjett er jeg vel kanskje nødt til å la fornuften seire, hvis flesteparten mener at mine første tanker virker unødvendige:  !?

1: Jeg beholder SA WF snøret på snella

2: Kjøper en ekstra spole, samt ny backing og skyteline slik at jeg lett kan bytte?, vilkårlig eksempel: http://nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/385/Category2ID/454/List/1/Level/2/ProductID/6932/Default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

De siste dagene har gått med til å trene på spey cast og snake roll. Etter å ha sett x. antall filmer/ snutter av både mr. Brun og Staffan håpte jeg at linen hadde noe/mye med ymse kasting å gjøre. Etter kjapp orientering på nettet fant man jo ut at det kunne være noe av problemet ja.

Ørretstanga jeg bruker er en Fario #5, og på Haze snella ligger en SA WF av denne typen:

http://buy.scientificanglers.com/lines/mastery-fly-lines/mastery-trout.html

Jeg har vel konkludert selv at mye av utfordringen ligger her, eller vil noen arrestere meg nå?  :rolleyes:

(For stangen i seg selv skal være bra nok for spey/ snake roll!?)

Som student på trangt budsjett er jeg vel kanskje nødt til å la fornuften seire, hvis flesteparten mener at mine første tanker virker unødvendige:  !?

1: Jeg beholder SA WF snøret på snella

2: Kjøper en ekstra spole, samt ny backing og skyteline slik at jeg lett kan bytte?, vilkårlig eksempel: http://nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/385/Category2ID/454/List/1/Level/2/ProductID/6932/Default.aspx

Det du har er bra nok i massevis for kastene du nevner. Ingen investeringer nødvendig. Forresten er det vel ikke speycast du øver på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hehe ok, lov å "prøve seg", er det ikke!?   :rolleyes:

Det hadde jo vært en fin og enklere løsning

Og nei, det var ikke speycast jeg øver på heller nei   ;D

desverre ingen ting du kan kjøpe....... Øvelse er gratis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan speykaste med alle snører. Men ... må få si meg uenig med Staffan her. Hvis du har Fario 5, ville ikke jeg gått opp en smøreklasse for å gjøre det enklere. Farioen spennes dypt nok med et femmersnøre.

Min mening: Du finner snører som gjør speykastingen lettere. Velg et snøre som har konsentrert mere vekt i bakkant av klumpen. Når du ankrer fortom front og line i vannet, danner snøret en bue. Denne buen er det som skal spenne opp stanga før framkastet. Med mere vekt på oversiden, får du mye bedre oppspenning på stanga når dette skjer. Rett og slett flere gram på den biten av snøret som skal spenne opp stanga di i "bakkastet". Derfor mener jeg snøret har stor betydning for innlæring av disse kastene.

Når du først kan det, da kan du speykaste med alle snører (selv om ikke alle er like godt egnet til det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan speykaste med alle snører. Men ... må få si meg uenig med Staffan her. Hvis du har Fario 5, ville ikke jeg gått opp en smøreklasse for å gjøre det enklere. Farioen spennes dypt nok med et femmersnøre.

Min mening: Du finner snører som gjør speykastingen lettere. Velg et snøre som har konsentrert mere vekt i bakkant av klumpen. Når du ankrer fortom front og line i vannet, danner snøret en bue. Denne buen er det som skal spenne opp stanga før framkastet. Med mere vekt på oversiden, får du mye bedre oppspenning på stanga når dette skjer. Rett og slett flere gram på den biten av snøret som skal spenne opp stanga di i "bakkastet". Derfor mener jeg snøret har stor betydning for innlæring av disse kastene.

Når du først kan det, da kan du speykaste med alle snører (selv om ikke alle er like godt egnet til det).

Er helt klart enig med Bjørnar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Du kan speykaste med alle snører. Men ... må få si meg uenig med Staffan her. Hvis du har Fario 5, ville ikke jeg gått opp en smøreklasse for å gjøre det enklere. Farioen spennes dypt nok med et femmersnøre.

Min mening: Du finner snører som gjør speykastingen lettere. Velg et snøre som har konsentrert mere vekt i bakkant av klumpen. Når du ankrer fortom front og line i vannet, danner snøret en bue. Denne buen er det som skal spenne opp stanga før framkastet. Med mere vekt på oversiden, får du mye bedre oppspenning på stanga når dette skjer. Rett og slett flere gram på den biten av snøret som skal spenne opp stanga di i "bakkastet". Derfor mener jeg snøret har stor betydning for innlæring av disse kastene.

Når du først kan det, da kan du speykaste med alle snører (selv om ikke alle er like godt egnet til det).

Spey ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan speykaste med alle snører. Men ... må få si meg uenig med Staffan her. Hvis du har Fario 5, ville ikke jeg gått opp en smøreklasse for å gjøre det enklere. Farioen spennes dypt nok med et femmersnøre.

Min mening: Du finner snører som gjør speykastingen lettere. Velg et snøre som har konsentrert mere vekt i bakkant av klumpen. Når du ankrer fortom front og line i vannet, danner snøret en bue. Denne buen er det som skal spenne opp stanga før framkastet. Med mere vekt på oversiden, får du mye bedre oppspenning på stanga når dette skjer. Rett og slett flere gram på den biten av snøret som skal spenne opp stanga di i "bakkastet". Derfor mener jeg snøret har stor betydning for innlæring av disse kastene.

Når du først kan det, da kan du speykaste med alle snører (selv om ikke alle er like godt egnet til det).

Spey ?

Pirk.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål: hvorfor ikke bare komme med en forklaring på hva du tenker. Hva vil du med svaret ditt? Fortelle at noen tenker/tar feil?

Kan neeeesten like godt la vær å svare en å komme med slike som dette.

Jeg blir glad for et konstruktivt svar her. Føler det er et ellet annet å lære her, og det mener sikkert flere med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan speykaste med alle snører. Men ... må få si meg uenig med Staffan her. Hvis du har Fario 5, ville ikke jeg gått opp en smøreklasse for å gjøre det enklere. Farioen spennes dypt nok med et femmersnøre.

Min mening: Du finner snører som gjør speykastingen lettere. Velg et snøre som har konsentrert mere vekt i bakkant av klumpen. Når du ankrer fortom front og line i vannet, danner snøret en bue. Denne buen er det som skal spenne opp stanga før framkastet. Med mere vekt på oversiden, får du mye bedre oppspenning på stanga når dette skjer. Rett og slett flere gram på den biten av snøret som skal spenne opp stanga di i "bakkastet". Derfor mener jeg snøret har stor betydning for innlæring av disse kastene.

Når du først kan det, da kan du speykaste med alle snører (selv om ikke alle er like godt egnet til det).

Helt enig!

Er du i tillegg ganske ny innen vannkast* eller ofte fisker der det er trangt, så ville jeg i tillegg til å velge et snøre med tyngden i bakkant av klumpen også valgt en av snøremodellene med kort klumplengde - gjerne rundt 8-10 meter.

*Vannkast: Samlebetegnelse på kast som starter fra vannet, som rullekast, snakeroll, spey og underhåndskast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller alle vannkast for spey/speying  ;D Skal jeg være ærlig vet jeg ikke navnene på de forskjellige. Ellers er jeg enig ang kort klump med tyngden i bakkant. Er selv en dårlig speyer, vannkaster, underhåndskaster, snakeroller og rullekaster Men det funker hakket bedre med kort klump  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart det.

Oppfattelsen og innlæringevnen blir noe helt anderledes hvis kjøper deg

et Lee Wulff TT snøre.

Et vanlig WF snøre gir deg ikke den samme oppfattelsen i det hele tatt,så hvordan snøret er tapert

har mye å si for hvordan kastet vil oppleves.

Det er også smart å bruke lengre fortom også,slik at du kan lime denne til

vannflaten i innkastet.Når fortommen blir lengre så blir det letter å spenne opp stanga,

og fortommen er letter å rive ut av vannet enn selve snøret. <<l

Du må trene på å få fortommen til lande nogenlunde paralellt med med vannet slik at den

ikke stuper inn eller bare toucher vannet med enden.

Dette høres kanskje litt gronglete og vanskelig ut,men er egentlig ikke det. ;D

Noe av det viktigste ved et vannkast er akkurat det å bli flink

på selve innkastet.

Ikke forandre snørelengden du har utenfor stangtuppen når du trener,men bruk den samme snørelengden

hele tiden når du trener inn innkastet.

Det aller aller beste er å møte noen som viser deg det,og hjelper deg til å begynne med.

Begynn med det letteste snøret og etterhvert kan du bruke et hvilket som helst snøre. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Ingar.

Sikkert smak og behag. :)

GL presentation har kort klump så kan det være at den

korte klumplengden gjør at du føler at det snøret er bedre å lære med?

Husker jeg feil hvis jeg sier at den er sånn ca.8m tro?

Tom.

Ca 8m stemmer. Jeg syns det var enklest å lære med, men som du sier er det sikkert smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken line vi har med oss på fisketur har lite å gjøre med hvilken line

som er lettest å lære med,eller mer viktig,å få en oppfattelse av hva det

handler om for å lære.

Jeg husker Kalmars forsvarstale for DT snøret,og spør du meg burde

de aller fleste kjøpe seg et DT snøre å begynne å kaste og leke med det. <<l

Vannkast,kurvekast og mending er lettere å få til med snører hvor massen

er nærmest stangtuppen.Et LW TT snøre er helt konge i denn sammenheng. :)

Effekten av stangtuppens bevegelse blir mer synliggjort da.

Overhodekastet blir noe helt annet.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kan kaste trenger du ikke flere liner da kan du som staffan sier kaste med alt!

men hvis du trenger å øve inn vannkast så er det greit med en kort klump som nybegynner

Rart i grunn at når en prøver og hjelpe andre så går en ut i fra hvor en selv er?

haloooooooo dette er jo for å hjelpe andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kan kaste trenger du ikke flere liner da kan du som staffan sier kaste med alt!

men hvis du trenger å øve inn vannkast så er det greit med en kort klump som nybegynner

Rart i grunn at når en prøver og hjelpe andre så går en ut i fra hvor en selv er?

haloooooooo dette er jo for å hjelpe andre!

Hva mener du med dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kan kaste trenger du ikke flere liner da kan du som staffan sier kaste med alt!

men hvis du trenger å øve inn vannkast så er det greit med en kort klump som nybegynner

Rart i grunn at når en prøver og hjelpe andre så går en ut i fra hvor en selv er?

haloooooooo dette er jo for å hjelpe andre!

helt enig <<l

LW TT er et veldig godt snøre, men med en tanke for lang og delikat klumpdel i opplæringsfasen...bedre med en kort line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...