Gå til innhold

Line til snake roll/ spey?


Morten Lyngaas

Anbefalte innlegg

Hvilken line vi har med oss på fisketur har lite å gjøre med hvilken line

som er lettest å lære med,eller mer viktig,å få en oppfattelse av hva det

handler om for å lære.

Jeg husker Kalmars forsvarstale for DT snøret,og spør du meg burde

de aller fleste kjøpe seg et DT snøre å begynne å kaste og leke med det. <<l

Vannkast,kurvekast og mending er lettere å få til med snører hvor massen

er nærmest stangtuppen.Et LW TT snøre er helt konge i denn sammenheng. :)

Effekten av stangtuppens bevegelse blir mer synliggjort da.

Overhodekastet blir noe helt annet.

Tom.

Jeg mener også at et snøre med noe kortere klump, med vektdelen konsentrert mot bakkant, og en ikke for krapp fronttapering er det enkleste å lære inn vannkast med. DT-snører er ypperlig til å lære å kontrollere mer snøre utenfor stangtuppen med, men jeg er ikke sikker på om jeg ville anbefale det for en nybegynner til vannkast. Her, som i all annen fluekasting, er det som Tom påpeker at rett stangføring er avgjørende for resultatet, dvs. at fortommen kommer inn paralellt med vannet, og ikke lander i en haug ved siden av deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

jeg bruker den lina jeg har........ velger dog en polyethylen line spm flyter forholdsvis høyt på vannet + en fortom som har gått heng i vannflara,,,, tvinnaortom..... har hatt alle mulige liner, har man trent inn bevegelsenog fått den til å sitte så går det så bra atte.......... nå venter jeg i spenning på 25 kroner line fra kinamann... full raport vil følge........!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantastiske med DT snøret er at det gir deg en tydligere tilbakemelding

på hva du gjør med stanga di.

Stangtuppen altså. ;D

Den bestemmer alt du gjør.

Tom.

Er det egentlig så veldig forskjell på en line med lang klump ala highwater og en dt line i praktisk bruk da?

Nå tenker jeg på fiskekasting.

Og til trådstarter så er jeg enig med påstandene om at presentasjon er ei veldig grei line å lære inn underhåndskast med. Men det er min mening. Få kontroll på korte kast først. Når de sitter skikkelig så kan man prøve å øke lengden.

Edith: nå tenkte jeg i forhold til spessialkast med dt/long belly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker den lina jeg har........ velger dog en polyethylen line spm flyter forholdsvis høyt på vannet + en fortom som har gått heng i vannflara,,,, tvinnaortom..... har hatt alle mulige liner, har man trent inn bevegelsenog fått den til å sitte så går det så bra atte.......... nå venter jeg i spenning på 25 kroner line fra kinamann... full raport vil følge........!

Med ref til en annen tråd her; John Carew trenger litt tid til å trene før han med en ball får til det Zlatan klarer med en appelsin.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantastiske med DT snøret er at det gir deg en tydligere tilbakemelding

på hva du gjør med stanga di.

Stangtuppen altså. ;D

Den bestemmer alt du gjør.

Tom.

Greit at du mener det du mener, Tom, men ikke kom drassende med DT-lina di når en her inne søker etter tips til ei gunstig line å lære vannkast med. Å skape forvirring - det er ikke slik en hjelper til. Mye av det du kommer med tyder på at du har glemt at du selv en gang har vært "kalv"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si at andre har feil. Men.. igjen.. min mening.

Fluesnører med ulike egenskaper har såpass ulike bruksegenskaper, at .. ja... jeg mener det er hensiktsmessig å ha et par snører med ulike egenskaper. Det er iallefall langt mere hensiktsmessig og økonomisk enn å ha ulike stenger til ulike behov. Jeg er her enig med Pål. Men som Henning sier. Det er fullt mulig å finne ett bra allroundsnøre som fungerer til det meste.

En bra kaster klarer det meste med ett hvilket som helst snøre, som Staffan sier. Det er sant. Jeg mener likevel det er feil å anefale en fersk fluefisker dette. Det er den tunge veien til målet mener jeg.

Det er også feil av utstyrsleverandører å markedsføre snører som at de er best i alt. Det snøret finnes ikke! (heldigvis).

Hvis jeg var relativt fersk i dag, hadde jeg satt pris på at noen kunne råde meg til å anskaffe meg et snøre som var meget godt egnet til å lære seg underhånskast med, hvis jeg ville lære meg det. Noen av de snørene som er nevnt her som godt egnet, er heller ikke dårlige som allroundsnører for annet fiske. Jeg hadde også vært glad hvis jeg hadde fått råd om å anskaffe meg ett snøre til å presentere rolige overhodekast med - ala DT - (men jeg hadde blitt meget skuffet hvis jeg hadde fått råd om å anskaffe meg DT).

Jeg mener med andre ord at man er tjent med å ha et par snører med ulike egneskaper. Dette både til fiske og til kastetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fario88 - Her mener jeg du har en meget god sammenfatning av sakens kjerne mht. linevalget:

Du kan speykaste med alle snører. Men ... må få si meg uenig med Staffan her. Hvis du har Fario 5, ville ikke jeg gått opp en smøreklasse for å gjøre det enklere. Farioen spennes dypt nok med et femmersnøre.

Min mening: Du finner snører som gjør speykastingen lettere. Velg et snøre som har konsentrert mere vekt i bakkant av klumpen. Når du ankrer fortom front og line i vannet, danner snøret en bue. Denne buen er det som skal spenne opp stanga før framkastet. Med mere vekt på oversiden, får du mye bedre oppspenning på stanga når dette skjer. Rett og slett flere gram på den biten av snøret som skal spenne opp stanga di i "bakkastet". Derfor mener jeg snøret har stor betydning for innlæring av disse kastene.

Når du først kan det, da kan du speykaste med alle snører (selv om ikke alle er like godt egnet til det).

...og GL Presentation er etter min oppfatning ei slik line. Typisk for denne er kort klump, lang fronttapering /kort baktapering - altså baktung klump.  Det finnes også andre som ligner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Pål: hvorfor ikke bare komme med en forklaring på hva du tenker. Hva vil du med svaret ditt? Fortelle at noen tenker/tar feil?

Kan neeeesten like godt la vær å svare en å komme med slike som dette.

Jeg blir glad for et konstruktivt svar her. Føler det er et ellet annet å lære her, og det mener sikkert flere med meg.

Hinta bare om at spey cast er et spesifikt kast, mens alt det andre er noe annet.Greit å kalle en spade for spade.

Ps. DT til å lære med i denne sammenhengen er feilslått. Helt vanlig standard WF tapert line fikser det meste. Det enkleste er ofte det beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantastiske med DT snøret er at det gir deg en tydligere tilbakemelding

på hva du gjør med stanga di.

Stangtuppen altså. ;D

Den bestemmer alt du gjør.

Tom.

Greit at du mener det du mener, Tom, men ikke kom drassende med DT-lina di når en her inne søker etter tips til ei gunstig line å lære vannkast med. Å skape forvirring - det er ikke slik en hjelper til. Mye av det du kommer med tyder på at du har glemt at du selv en gang har vært "kalv"..

Les mer og les mer..........

Bravo.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg synes det ofte tar av fullstendig her på forumet, særlig om snører..... det er og blir den som holder i stanga og skal drive snøret det står på..... den vankliggjøringa gjør dette mere komplisert enn det det er........... og jo dårligere man er å kaste jo mere opptatt er man av utstyret...... man tror man kan å kjøpe seg vekk fra problemene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det ofte tar av fullstendig her på forumet, særlig om snører..... det er og blir den som holder i stanga og skal drive snøret det står på..... den vankliggjøringa gjør dette mere komplisert enn det det er........... og jo dårligere man er å kaste jo mere opptatt er man av utstyret...... man tror man kan å kjøpe seg vekk fra problemene.....

noen kjøper problemer...andre kjøper seg vekk fra de...og hva så  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det ofte tar av fullstendig her på forumet, særlig om snører..... det er og blir den som holder i stanga og skal drive snøret det står på..... den vankliggjøringa gjør dette mere komplisert enn det det er........... og jo dårligere man er å kaste jo mere opptatt er man av utstyret...... man tror man kan å kjøpe seg vekk fra problemene.....

- Helt sikkert riktig det, Staffan. Men har du også glemt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jock Scott swithcastet med skyteklump/tringeltapert snøre i mellomkrigstiden... Mange av taperingene som er i dag, samt bedre coating så dagens lys på 80 tallet (og noen tidligere). Mange er i salg ennå, bare med litt tråere coating...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jock Scott swithcastet med skyteklump/tringeltapert snøre i mellomkrigstiden... Mange av taperingene som er i dag, samt bedre coating så dagens lys på 80 tallet (og noen tidligere). Mange er i salg ennå, bare med litt tråere coating...

jadaaa :)...men hva skal en si til det da?.. at utviklinga på flueliner egentlig har stått stille??.. ;)

må heller ikke glemme at det faktisk kan være feil på lina til trådstarter her. Har kasta en del liner i søppla jeg som er for stive,ubalanserte eller har feil på taperinga...osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Min mening bare og ikke noen fasit:

Hvorfor gjøre det vanskelig bare fordi gode kastere klarer å gjøre forskjellige kast med omtrent alle typer snører? Om det hadde vært like lett for alle så hadde vi jo ikke trengt forskjellige snører og klart oss med ett...

For en som er i startgropa med "vannkast" så mener jeg at forskjellen er rimelig stor om man lærer med Scientific Anglers Mastery Trout eller med f.eks. Guideline Presentation. Den siste gjør alt lettere opp til en viss lengde. Guideline High Water er f.eks. mer å foretrekke for gode kastere til "vannkast" da klumpen rett og slett blir for lang for en med begrenset teknikk og timing.

DT er så "ut" for en som starter med dette at jeg ikke med beste vilje kan forstå hva herr Syversen tenker med. Har han stått som relativt fersk i ei elv og forsøkt å "vannkaste" ut løsline som ligger i vannet med en DT-line? Vi skal da heller hjelpe denne karen og ikke gjøre det verre vel? Og hvor mye av ei DT-line tror herr Syversen at denne karen kommer til å bruke under "vannkasting"? Vil tro at rundt halvparten av lina bare vil være ei altfor tykk skyteline som ikke skyter like godt og fyller snella mer enn nødvendig. Lina kan selvsagt vendes etter ei stund, men tipper den havner i søpla før det blir nødvendig. Om den ikke blir brukt til plenpælming i stedet for da...

Mitt råd er derfor: Klarer du ikke å få det til med den lina du har så KAN (mest sannsynlig) en line med en profil som Presentation gjør det enklere. Det finnes mange slike liner på markedet, men IKKE velg noen med lengre klump enn 11 meter til å begynne med. Gjerne litt kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jock Scott swithcastet med skyteklump/tringeltapert snøre i mellomkrigstiden... Mange av taperingene som er i dag, samt bedre coating så dagens lys på 80 tallet (og noen tidligere). Mange er i salg ennå, bare med litt tråere coating...

jadaaa :)...men hva skal en si til det da?.. at utviklinga på flueliner egentlig har stått stille??.. ;)

må heller ikke glemme at det faktisk kan være feil på lina til trådstarter her. Har kasta en del liner i søppla jeg som er for stive,ubalanserte eller har feil på taperinga...osv.

Bare understreker at det er liner som funker meget bra til de fleste situasjoner, OG har vært det i mange år.... Var da veldig til overtolking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening bare og ikke noen fasit:

Hvorfor gjøre det vanskelig bare fordi gode kastere klarer å gjøre forskjellige kast med omtrent alle typer snører? Om det hadde vært like lett for alle så hadde vi jo ikke trengt forskjellige snører og klart oss med ett...

For en som er i startgropa med "vannkast" så mener jeg at forskjellen er rimelig stor om man lærer med Scientific Anglers Mastery Trout eller med f.eks. Guideline Presentation. Den siste gjør alt lettere opp til en viss lengde. Guideline High Water er f.eks. mer å foretrekke for gode kastere til "vannkast" da klumpen rett og slett blir for lang for en med begrenset teknikk og timing.

DT er så "ut" for en som starter med dette at jeg ikke med beste vilje kan forstå hva herr Syversen tenker med. Har han stått som relativt fersk i ei elv og forsøkt å "vannkaste" ut løsline som ligger i vannet med en DT-line? Vi skal da heller hjelpe denne karen og ikke gjøre det verre vel? Og hvor mye av ei DT-line tror herr Syversen at denne karen kommer til å bruke under "vannkasting"? Vil tro at rundt halvparten av lina bare vil være ei altfor tykk skyteline som ikke skyter like godt og fyller snella mer enn nødvendig. Lina kan selvsagt vendes etter ei stund, men tipper den havner i søpla før det blir nødvendig. Om den ikke blir brukt til plenpælming i stedet for da...

Mitt råd er derfor: Klarer du ikke å få det til med den lina du har så KAN (mest sannsynlig) en line med en profil som Presentation gjør det enklere. Det finnes mange slike liner på markedet, men IKKE velg noen med lengre klump enn 11 meter til å begynne med. Gjerne litt kortere.

"Klapperdegpåskulderen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jock Scott swithcastet med skyteklump/tringeltapert snøre i mellomkrigstiden... Mange av taperingene som er i dag, samt bedre coating så dagens lys på 80 tallet (og noen tidligere). Mange er i salg ennå, bare med litt tråere coating...

jadaaa :)...men hva skal en si til det da?.. at utviklinga på flueliner egentlig har stått stille??.. ;)

må heller ikke glemme at det faktisk kan være feil på lina til trådstarter her. Har kasta en del liner i søppla jeg som er for stive,ubalanserte eller har feil på taperinga...osv.

Bare understreker at det er liner som funker meget bra til de fleste situasjoner, OG har vært det i mange år.... Var da veldig til overtolking :)

jupp..her skal det overtolkes for alle penga  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...