Gå til innhold

Line til snake roll/ spey?


Morten Lyngaas

Anbefalte innlegg

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Snodig dette med kasting. Jeg blir aldri helt klok på dette. En spør etter tips om ei line så braker det løs.

Det eneste som er gjennomgående er at man bør være ekspert før man spør et nybegynnerspørsmål.

Nærmer seg desember Ruffen. Pleier å koke da. De første melder seg vel ut om tre fire uker. Men helt ærlig. Synes ikke det ble de helt store diskusjonene omkring nybegynnerspørsmålet her (om man ser bort fra navnediskusjoner på kast - kan ikke de ulike navnene selv jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig dette med kasting. Jeg blir aldri helt klok på dette. En spør etter tips om ei line så braker det løs.

Det eneste som er gjennomgående er at man bør være ekspert før man spør et nybegynnerspørsmål.

Nærmer seg desember Ruffen. Pleier å koke da. De første melder seg vel ut om tre fire uker. Men helt ærlig. Synes ikke det ble de helt store diskusjonene omkring nybegynnerspørsmålet her (om man ser bort fra navnediskusjoner på kast - kan ikke de ulike navnene selv jeg).

Neida. Jeg tenkte mer generelt. Det er noe med dette kastegreiene som svir så for mange.

Det smeller sikkert snart ja ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

(om man ser bort fra navnediskusjoner på kast - kan ikke de ulike navnene selv jeg).

De jeg sliter mest med heter visst skogkast, steinkast, kjørrkast, hallingkast og oppkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette snøret hadde jeg nesten glemt.

http://www.visionflyfishing.com/page.php?page_id=33&c=32&pid=122

Pokker,det må jeg prøve å få tak i,hvis det er å få tak i da?

Har noen av dere prøvd DDT snøret?

Tom.

Nei. Men det såg spennende ut , jeg ville dog ikke anbefale det til trådstarter. NB. bildet av snøret stemmer vel ikke helt med fakta tapering, hvis man ser på mål? Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Bjørnar,bildet er missvisende,eller så er ikke de oppgitte data riktig,men jeg

velger å tro at data er riktig fremfor bildet.

De flinkeste vannkasterne er de som har de beste innkastene,det har jeg alltid ment.

Innkastet er etter min mening det aller vigtiskte når det gjelder vannkast.

Å arrestere en DT line for inntrenig av dette er ikke riktig etter min mening.

Hvis innkastet ditt sitter,så går resten av seg selv i mer eller mindre grad.

Å skyte line har ingen ting i utgangspunktet med kastingen i seg selv å gjøre etter min mening.

DT lina gjør at du kan variere snørelengden utenfor stangtuppen mer eller mindre

ubegrenset uten å ta hensyn til at innkastet må forandres i alt for stor grad.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er du helt på styr gutt? Skal han anbefales å trene med ett snøre og fiske med et annet også nå da? Blir det verre nå så anbefaler jeg snart alle nye fluefiskere å styre langt unna denne siden så de slipper å havne hos psykolog for å orden på nervene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne den må han lære seg om taperinger,og rett

og slett prøve hver enkelt line.

Tom.

Hørt makan til tullprat ! Prøve hver enkelt line ? Hvor gjør man det ?

Nei, et snøre som Guideline Presentation, med klumplengde på snaut 10 meter, er å anbefale for enhver nybegynner som vil lære vannkast. Ikke er den blant de dyreste linene, heller  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Bjørnar,bildet er missvisende,eller så er ikke de oppgitte data riktig,men jeg

velger å tro at data er riktig fremfor bildet.

De flinkeste vannkasterne er de som har de beste innkastene,det har jeg alltid ment.

Innkastet er etter min mening det aller vigtiskte når det gjelder vannkast.

Å arrestere en DT line for inntrenig av dette er ikke riktig etter min mening.

Hvis innkastet ditt sitter,så går resten av seg selv i mer eller mindre grad.

Å skyte line har ingen ting i utgangspunktet med kastingen i seg selv å gjøre etter min mening.

DT lina gjør at du kan variere snørelengden utenfor stangtuppen mer eller mindre

ubegrenset uten å ta hensyn til at innkastet må forandres i alt for stor grad.

Tom.

Ta det med ro Erik.. Tror nok linken til snøret var et svar på kritikken på Tom.. Dette er ikke et nybegynnersnøre. Nå er ikke jeg den beste vannkasteren. Men jeg er enig med Tom at det er innkastet som er viktigst. Se på stangtoppen. Ikke på snøret. Vannrett inntrekk, gir vannrett linebukt inn. Nå skal jeg banne i kirka og skape enda mere storm (off topic ) i dette nybegynnerspørsmålet. Jeg mener opriktig. At en nybegynner trener inn innkastet sitt på barmark bedre enn i vann. Trene trene innkast på gress før man går i vannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne den må han lære seg om taperinger,og rett

og slett prøve hver enkelt line.

Tom.

Hørt makan til tullprat ! Prøve hver enkelt line ? Hvor gjør man det ?

Nei, et snøre som Guideline Presentation, med klumplengde på snaut 10 meter, er å anbefale for enhver nybegynner som vil lære vannkast. Ikke er den blant de dyreste linene, heller  <<l

Hva tror du selv da?

Hvis du skal prøve en ukjent line så må du vel prøve den.

Er det mulig at du virkelig mener dette her????

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne den må han lære seg om taperinger,og rett

og slett prøve hver enkelt line.

Tom.

Hørt makan til tullprat ! Prøve hver enkelt line ? Hvor gjør man det ?

Nei, et snøre som Guideline Presentation, med klumplengde på snaut 10 meter, er å anbefale for enhver nybegynner som vil lære vannkast. Ikke er den blant de dyreste linene, heller  <<l

Hva tror du selv da?

Hvis du skal prøve en ukjent line så må du vel prøve den.

Er det mulig at du virkelig mener dette her????

Tom.

Hvorfor ikke begynne å prøve ut en tapering/line som erfarne folk anbefaler da? Lære seg vannkast med den.

Man kan jo ikke kjøpe en haug med liner for å teste. Og hvis man er nybegynner og ikke vet helt hvordan man gjør det så er det vel vrient å teste forskjellige liner. Blir jo som å teste ut kjøreegenskapene i en bil før man kan kjøre bil i det hele tatt.

Eller hva sier du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat det jeg sier vel?

At han skal kjøpe en haug med liner for å lære?

Hvorfor tror du jeg snakker om DT lina da?????

Hva han i ettertid velger er noe annet.

Tom.

Ja jeg tolker det jo slik. Mulig jeg har misforstått budskapet ditt?

Og jeg synes heller ikke en dt line er noe særlig å annbefale en nybegynner å lære seg vannkast med.

Hørte foresten på Stein Grønnberg pratet litt om forskjellige saker og ting for nybegynnere en kveld her. Da nevnte han klump. Da har du eksakt samme lengde ute hver gang og du vet det passer når du har funnet riktig tyngde.

Da vet du at du har riktig "tyngde og lengde" og du kan fokusere på innkast og utkast. Jeg synes det høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,veldig fornuftig å trene med samme lengde utenfor,men det klarer du lett med et

DT snøre også.

Du trenger ikke en klump for å passe på hvor mye snøre du har utenfor stangtuppen,eller

mener du det?

Tom.

Så ditt tips til nybegynneren som skal lære seg vannkast er altså å anskaffe et dt-snøre ?

Pussig at disse dt-snørene snart er borte fra markedet . . . Folk vet vel ikke sitt eget beste  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,veldig fornuftig å trene med samme lengde utenfor,men det klarer du lett med et

DT snøre også.

Du trenger ikke en klump for å passe på hvor mye snøre du har utenfor stangtuppen,eller

mener du det?

Tom.

Jeg mener at et snøre som presentasjon er tingen å lære seg vannkast med.

Det jeg skrev er at dette synes jeg var et veldig godt tips i fra en som virkelig vet hva han snakker om. Da kan det lønne seg å lytte. Og det går sikkert an å ha nøyaktig samme lengde ute hver gang med et long belly eller dt men det er mye lettere med en klump. Hvis du kverulerer på det så gjør du det bare for å kvereulere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom... svar helt ærlig.

Og jeg kommer til deg, og sier jeg vil lære meg spey og snakeroll, og lurer på om du kan anbefale meg en line.

Vil du da si "kjøp deg ei dt line. Det er best".

Er det ditt tips til en nybegynner?

Eller en dreven en for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg overbevist...fullstendig overbevist ... jeg er så sikker i min sak... at jeg tror Ruffen og lars og andre kunne startet en religiøs sekt med utrolig mange tilhengere .... i forhold til sannhetsaspektet i utsagnet... beklager Tom... her tror jeg du blir agnosistikeren (eller hvordan det skrives). Din teori er jeg uenig i .... selv om det ikke kan bevises.

Derfor nybegynner er mitt råd å høre på Ruffen denne gangen. Etterhvert kan du ringe Tom og utveksle erfaringer! hehe (dette er ikke ert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette snøret hadde jeg nesten glemt.

http://www.visionflyfishing.com/page.php?page_id=33&c=32&pid=122

Pokker,det må jeg prøve å få tak i,hvis det er å få tak i da?

Har noen av dere prøvd DDT snøret?

Tom.

- Nå syns jeg du Tom skal vise litt respekt for trådstarter. Hvis du må rampe rundt på denne måten når noen spør om et råd her så var det mye bedre at du holdt kjeft. Eller lag din egen lille tråd der du kan valse rundt og briljere med hva du kan få til, og med hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...