Gå til innhold

Line til snake roll/ spey?


Morten Lyngaas

Anbefalte innlegg

2 x kastenisse Tom på en gang  pppartytime

Gamlingen dere referer til valgte i det minste navnet med omhu på redskapen.

Vedder på at den redskapen hadde sendt "vibrations" over hele tjønna hvis jeg hadde vippet ut den lina.

Og da er nok buzzere det siste fisken tenker på i det vannet.

Når det ikke er så kjærrete så underhåndskaster jeg ikke Tom, dvs. hvis overhåndskast er mulig. Men noen ganger gjør jeg det åkke som. Og det er gjerne når jeg fisker av et område med nymfe eller streamer. Da er det herlig effektivt med en line som er lett å sende ut gang på gang uten for mye mas.  

Jeg ønsker meg faktisk en ekstremline (klump), den må ikke være lenger en 5 meter og veie 14gram. Hadde jeg hatt en slik så kunne jeg fisket på noen luringer som aldri lar seg fiske på ellers. Alternativt så får jeg få noen til å lære meg pil og bue kast på 15m. Tok en snarvei en gang og tok med bellyen, det var like lurt som å helle i rotenon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

2 x kastenisse Tom på en gang  pppartytime

Ja,er det ikke kult?Nå skal ikke jeg snakke for Tom,selv om jeg selv heter Tom

og snakker for Tom som ikke er den andre Tom. ;D

Gamlingen dere referer til valgte i det minste navnet med omhu på

redskapen.

Vedder på at den redskapen hadde sendt "vibrations" over hele tjønna hvis jeg hadde vippet ut den lina.

Og da er nok buzzere det siste fisken tenker på i det vannet.

He,he,men kul var han da,og han skjønte et og annet når det gjelder det med liner og kasting. <<l

Når det ikke er så kjærrete så underhåndskaster jeg ikke Tom, dvs. hvis overhåndskast er mulig. Men noen ganger gjør jeg det åkke som. Og det er gjerne når jeg fisker av et område med nymfe eller streamer. Da er det herlig effektivt med en line som er lett å sende ut gang på gang uten for mye mas.
 

Så klart enig i det Rune. :)

Jeg ønsker meg faktisk en ekstremline (klump), den må ikke være lenger en 5 meter og veie 14gram. Hadde jeg hatt en slik så kunne jeg fisket på noen luringer som aldri lar seg fiske på ellers. Alternativt så får jeg få noen til å lære meg pil og bue kast på 15m. Tok en snarvei en gang og tok med bellyen, det var like lurt som å helle i rotenon...

Ja,da begynner fluefisket å nærme seg fiske med sluk. ;D ;D ;D

Jeg har fler enn en gang hatt lyst å bruke bellyen i Romeriksåsen,men det er som kjent ikke

tillatt.

Når det gjelder pil og buekastet på 15m ,så må ta med deg en stiv nok stang,og en kamerat

som holder lina og spenner opp stanga for deg. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEHE . Tom du er artig. Jeg ser for meg kompisen som holder stanga for pil og bue kastet :P

Ellers vil jeg berømme din standhaftighet. Alle er imot deg.. Du gir deg ikke.. Til slutt er det du som vinner diskusjonen. Nybegynnerne i Norge står og fisker småharr med Greenhartstenger på 21 fot og 70 grams DT liner med nedfellbare ringer hehe.

(NB: Dette er ikke ironi. Det er en hyllest til deg Tom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da virker det som det har roet seg litt ned her, så Da prøver jeg meg på et svar, hehe.

Jeg hadde jo ikke den villeste fantasi om at det skulle ta såpass av, men det er jo gøy og se!  <<l

Som flere av dere har påpekt var det ikke lett og bli veldig klok på alle de forskjellige meningene, så følte jeg det var best å vente med og svare, og se diskusjonen gå sin gang.

En dag midt inne i diskusjonen fikk jeg PM fra en troverdig kar her på forumet som sa han hadde et ubrukt snøre jeg kunne få relativt billig. Det var et SA VPT. Praten gikk da rundt denne type snøre, så jeg gjorde kort prosess og takket ja til dette, som nå er påmontert snella.

Klumpen på dette snøret er på 13,4 m. og de lærde strides vel om dette ikke er for langt? Senere fikk jeg inntrykk av at GL Presentation kanskje er mer riktig (pga sin kortere klump). Men når dette er kjøpt kan det vel være greit å sette en strek over saken?  :) Uten at det kanskje er noe fasitsvar på denne diskusjonen, tror jeg at jeg har peilet meg inn på en riktig forståelse her.

Et annet spørsmål jeg har er ang. størrelse på fluer. Kort klump klarer lettere å presentere større fluer sies det, mens lengre klump egner seg bedre til mindre fluer? Hva er da større/ mindre fluer?

Et bredt spekter med meninger, da har jeg fått en vesentlig bedre forståelse!  <<l

Så takk til alle som har bidratt med svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Hei...

SA Vpt snøret er meget bra,  liten tvil om det. JEG mener at du har kjøpt deg et bra snøre som funker jævlig bra til det meste.

JEG er også enig at noen ganger kan det være greit med et snøre som f.eks. presentation fra GL.

Mitt allround snøre er Snowbee xs. Konge coating som gjør at snøre ligger snor rett på vannet(ikke en masse s'er). Fungerer meget bra til overhode kast og meget bra til "vannkast".

Tror det kan passe for alle, enten du "kan alt" eller om en er i " start gropa"...

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...