Gå til innhold

Line til snake roll/ spey?


Morten Lyngaas

Anbefalte innlegg

Hehe denne tråden minner meg om artikler i VL/JFF sist på 70 tallet om hva som var best av WF og DT.  ;D

Et av hovedargumentene for DT var at du kunne snu det når ene enden ble slitt. Ikke rart det var skottene som holdt lengst fast på DT liner til spey 8)

Men DT har sine egenskaper som kan være nyttig, bla for å lære å holde mye line i lufta ved overhånds, og at det ved vannkast  ikke er kritisk hvor mye snøre du har utenfor toppringen.

Men når nybegynneren først har skjønt overheng, spenner han mye lettere opp et WF og ikke minst skyter line.

DT er nok en kuriositet / anakronisme  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hoho Tom dette var humor...

Ikke tenke på skyting av line ved vannkast.... øv med DT eller skulle vi fiske med det også??

Nå må du slå av all elektronikk i huset som måler noe innenfor fiske. Trekk pusten, tenk og få jevnet ut kurven på avataren din og dropp trikken til holmendammen (for god baksleng der). Nå er det snart så jeg innfører en viss kvalitetssikring på spørsmål fra nybegynnere her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho Tom dette var humor...

Ikke tenke på skyting av line ved vannkast.... øv med DT eller skulle vi fiske med det også??

Nå må du slå av all elektronikk i huset som måler noe innenfor fiske. Trekk pusten, tenk og få jevnet ut kurven på avataren din og dropp trikken til holmendammen (for god baksleng der). Nå er det snart så jeg innfører en viss kvalitetssikring på spørsmål fra nybegynnere her!

Drita bra sagt. <<l

Og når det er sagt vet du Rune,så.......

Kurven på avataren er faseforholdet mellom to sensorerer. <<l

Å være nybegynner er det deiligste i verden.

Det er deilig å lære.

Rett og slett deilig. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg rett og slett fornærmet!!!! Det er fredagskveld. Jeg har virkelig prøvd å få istand en skikkelig diskusjon med Red Tag. Jeg hadde håpet at imitasjonsfiskerne skulle bite på og lage krig mot fiskere som tar fisk.... Jeg hadde gledet meg til en lang tråd der essensen hadde vært viktig info! Hva skjer. En nybegynnertråd om noe så enkelt som eå velge rett utstyr til innlæring av vannkast blir hovedtema. SKANDALE! Noe så innmari selvfølgelig skaper diskusjon. Faan... jeg er en taper!Jeg krever at trådstarter får medalje. Jeg håper at tråden forandrer karakter og tillater fortsatt krangel Rune. Men med nytt navn. Dette er vinter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg rett og slett fornærmet!!!! Det er fredagskveld. Jeg har virkelig prøvd å få istand en skikkelig diskusjon med Red Tag. Jeg hadde håpet at imitasjonsfiskerne skulle bite på og lage krig mot fiskere som tar fisk.... Jeg hadde gledet meg til en lang tråd der essensen hadde vært viktig info! Hva skjer. En nybegynnertråd om noe så enkelt som eå velge rett utstyr til innlæring av vannkast blir hovedtema. SKANDALE! Noe så innmari selvfølgelig skaper diskusjon. Faan... jeg er en taper!Jeg krever at trådstarter får medalje. Jeg håper at tråden forandrer karakter og tillater fortsatt krangel Rune. Men med nytt navn. Dette er vinter!

Hehe ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg rett og slett fornærmet!!!! Det er fredagskveld. Jeg har virkelig prøvd å få istand en skikkelig diskusjon med Red Tag. Jeg hadde håpet at imitasjonsfiskerne skulle bite på og lage krig mot fiskere som tar fisk.... Jeg hadde gledet meg til en lang tråd der essensen hadde vært viktig info! Hva skjer. En nybegynnertråd om noe så enkelt som eå velge rett utstyr til innlæring av vannkast blir hovedtema. SKANDALE! Noe så innmari selvfølgelig skaper diskusjon. Faan... jeg er en taper!Jeg krever at trådstarter får medalje. Jeg håper at tråden forandrer karakter og tillater fortsatt krangel Rune. Men med nytt navn. Dette er vinter!

;D ;D ;D

Fatt mot, Bjørnar !

Denne tråden er noen dager gammel, og har fått satt seg skikkelig. Dessuten er temaet kun tatt opp 38 ganger tidligere  ;D

Din "red tag" tråd er kun få timer gammel, og jeg syntes da den har fått en grei start . . . Innen søndag er den nok oppe i 5-6 sider  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av Bjørnar, dere skal få kverulere så mye dere orker. Jeg stopper ikke god underholdning.

Men det er litt irriterende at enkle saker som "snører som er lette å vannkaste med" skal  utvikle seg til selve navnet på kastene og enda værre kuriositetssnører (DT). Og jeg synes det er litt tøysete med at alt funker.. for det gjør det ikke for en nybegynner. Snører med klump på 8-10m og klumpvekten bakover er så mye enklere å lære dette med vs. andre liner. At man ikke er enig i det har ingen rot i fakta, kun et ønske om kverulering. Denne snøretypen er også glimrende å lære folk dobbelttrekket med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av Bjørnar, dere skal få kverulere så mye dere orker. Jeg stopper ikke god underholdning.

Men det er litt irriterende at enkle saker som "snører som er lette å vannkaste med" skal  utvikle seg til selve navnet på kastene og enda værre kuriositetssnører (DT). Og jeg synes det er litt tøysete med at alt funker.. for det gjør det ikke for en nybegynner. Snører med klump på 8-10m og klumpvekten bakover er så mye enklere å lære dette med vs. andre liner. At man ikke er enig i det har ingen rot i fakta, kun et ønske om kverulering. Denne snøretypen er også glimrende å lære folk dobbelttrekket med.

Og mer trenger vel ikke sies i denne tråden? Over til Red Tag ;)

<<laaapplaus

Ps. Er ikke GL 4Cast et godt nybegynnersnøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er vel ikke akkurat det jeg sier vel?

At han skal kjøpe en haug med liner for å lære?

Hvorfor tror du jeg snakker om DT lina da?????

Hva han i ettertid velger er noe annet.

Tom.

Ja jeg tolker det jo slik. Mulig jeg har misforstått budskapet ditt?

Og jeg synes heller ikke en dt line er noe særlig å annbefale en nybegynner å lære seg vannkast med.

Hørte foresten på Stein Grønnberg pratet litt om forskjellige saker og ting for nybegynnere en kveld her. Da nevnte han klump. Da har du eksakt samme lengde ute hver gang og du vet det passer når du har funnet riktig tyngde.

Da vet du at du har riktig "tyngde og lengde" og du kan fokusere på innkast og utkast. Jeg synes det høres fornuftig ut.

Samme effekten får man ved å bruke to eller flerfargede liner eller rett og slett sette et tusjmerke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat det jeg sier vel?

At han skal kjøpe en haug med liner for å lære?

Hvorfor tror du jeg snakker om DT lina da?????

Hva han i ettertid velger er noe annet.

Tom.

Ja jeg tolker det jo slik. Mulig jeg har misforstått budskapet ditt?

Og jeg synes heller ikke en dt line er noe særlig å annbefale en nybegynner å lære seg vannkast med.

Hørte foresten på Stein Grønnberg pratet litt om forskjellige saker og ting for nybegynnere en kveld her. Da nevnte han klump. Da har du eksakt samme lengde ute hver gang og du vet det passer når du har funnet riktig tyngde.

Da vet du at du har riktig "tyngde og lengde" og du kan fokusere på innkast og utkast. Jeg synes det høres fornuftig ut.

Samme effekten får man ved å bruke to eller flerfargede liner eller rett og slett sette et tusjmerke :)

Jada, man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så vil jeg bare si at jeg applauderer en form for kvalitetssikring på sånne tråder som dette her, er så mye meningsløs kverulering når ting som dette kommer opp, at en nybegynner må bli helt forvirra. Vanskelig for å se at endel av innleggene er annet enn et ønske om å trekke på seg flest mulig, og langt fra et ønske om å bidra med noe konstruktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Personlig er jeg rett og slett fornærmet!!!! Det er fredagskveld. Jeg har virkelig prøvd å få istand en skikkelig diskusjon med Red Tag. Jeg hadde håpet at imitasjonsfiskerne skulle bite på og lage krig mot fiskere som tar fisk.... Jeg hadde gledet meg til en lang tråd der essensen hadde vært viktig info! Hva skjer. En nybegynnertråd om noe så enkelt som eå velge rett utstyr til innlæring av vannkast blir hovedtema. SKANDALE! Noe så innmari selvfølgelig skaper diskusjon. Faan... jeg er en taper!Jeg krever at trådstarter får medalje. Jeg håper at tråden forandrer karakter og tillater fortsatt krangel Rune. Men med nytt navn. Dette er vinter!

Ja hva skjera? Nå har jeg sendt kona på fest og lilltjejen tidlig i seng, sprettet en øl og akkurat satt meg i sofan for en helkvelds kverulanseunderholding av topp A-sort. Så kommer et avslutt uten dess like. Rune bare feier forumet med logiske og gode fakta som er ukverulerbare. Må se om det er noe håp i Red tag-tråden. Red tag. Er det mulig? Drittflue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk forsket litt på dette med liner til vannkast, og etter flere års testing viste det seg at farge på lina har endel å si . . . Så langt er det Guidelines gulgrønne Presentation som skiller seg ut som helt enestående, men det er helt avgjørende at snøret kommer inn på høykant i innkastet  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DT snører er kule snører,og det er altfor få som i det hele tatt har prøvd det. :(

Å skyte snøre har ikke noe med kasting å gjøre,det er noe som går av seg selv.

Bob,bob,bob....

Tom.

aaadmin hahaha

Det er nå i alle fall bare vas. De fleste som har holdt på noen år kjøpte dt i sin start.

Kunne faktisk vært morro å prøvd igjen da. Til kasting. Ikke fisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

DT snører er kule snører,og det er altfor få som i det hele tatt har prøvd det. :(

Å skyte snøre har ikke noe med kasting å gjøre,det er noe som går av seg selv.

Bob,bob,bob....

Tom.

aaadmin hahaha

Det er nå i alle fall bare vas. De fleste som har holdt på noen år kjøpte dt i sin start.

Kunne faktisk vært morro å prøvd igjen da. Til kasting. Ikke fisking.

Jeg bruker DT på klasse 3 nå og da. Legger seg pent :) Men å anbefale til nybegynner/vannkast etc. ? Tullball

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det er ikke tullball.

Det er mye,mye bedre å stå å trene på innkast,etter innkast,og

innkast,til du blir grønn i trynet,da blir du god på vannkast.

Da er et DT snøre helt konge.

Å skyte snøre er ikke kasting,og det klarer alle,så det har lite med kasting

å gjøre.Å sette et godt og kontrollert innkast har derimot mye mye mer med kasting å gjøre.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...