Gå til innhold

Glimrende bok om ørretfiske


Grunde Løvoll

Anbefalte innlegg

For ei drøy uke siden fikk jeg Bob Wyatts siste bok i posten. Glimrende saker  pppirat endelig blir vi som fisker tunge Arivilli klekkinger

med Elk Hair Caddis tatt på alvor 8)

http://swiftflyfishing.com/collections/books/products/what-trout-want-bob-wyatt

Anbefaler også Bobs forrige bok varmt selv om det nok er noe overlapp med den siste boka http://www.amazon.com/Trout-Hunting-The-Pursuit-Happiness/dp/B000IOESXI/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1355215277&sr=8-1&keywords=bob+wyatt

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spennende! bestilte du den fra den siden du linker til?

Jepp, fra swiftflyfishing

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Kan også forhåndsbestilles herfra til en hyggelig pris  :) : http://www.amazon.com/What-Trout-Want-Educated-Other/dp/081171179X/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1355255534&sr=1-1&keywords=Bob+Wyatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spennende! bestilte du den fra den siden du linker til?

Jepp, fra swiftflyfishing

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Kan også forhåndsbestilles herfra til en hyggelig pris  :) : http://www.amazon.com/What-Trout-Want-Educated-Other/dp/081171179X/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1355255534&sr=1-1&keywords=Bob+Wyatt

<<l <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker ja, takker for tipsene disse må kikkes i :-)

Jeg drister meg til å legge ut et par bøker jeg har kost meg med i det siste:

George Daniel - Dynamic Nymphing. En bok hvor alt av nymfefiske er grundig beskrevet. Beste jeg her lest på temaet. Er vel ny i 2012 så vidt jeg vet.

http://www.amazon.com/Dynamic-Nymphing-Tactics-Techniques-Around/dp/0811707415

Rene Harrop - Learning from the water. En litt eldre bok hvor det er mye utrolig flott fluebinding og beskrivelser av intense klekkinger og selektiv fisk.

http://www.amazon.com/Learning-Water-Fishing-Tactics-Toughest/dp/081170579X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tips, Grunde  <<l Dette er ei bok som jeg kunne ha tenkt meg.

Tipper at det er ei bok du kommer til å like ;D

Støtter også godt opp under slik jeg selv tenker om fluer og presentasjon. Man klarer seg veldig godt med en håndfull generelle mønstre og så er resten presentasjon. I tillegg til presentasjon så er hovedsaken å være på rett sted til rett tid og å unngå å skremme fisken.

Det at man klarer seg godt med noen og enkle mønstre er også gode nyheter for sånne som meg som ikke lenger har like god tid til å binde fluer som det jeg hadde før jeg fikk unger ++

@Ørreten takker for gode tips, nymfeboka kommer jeg garantert til å kjøpe (hvordan er Kindle versjonen tro?). Den andre boka ser ut til å handle om selektivitet; og myten om selektivitet er forøvrig noe Bob W. behandler grundig i boka si ;)

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

George Daniel - Dynamic Nymphing. En bok hvor alt av nymfefiske er grundig beskrevet. Beste jeg her lest på temaet. Er vel ny i 2012 så vidt jeg vet.

http://www.amazon.com/Dynamic-Nymphing-Tactics-Techniques-Around/dp/0811707415

Fikk boka i posten på lørdag  <<l

Kjempeflott bok, og siden den inneholder masse masse bilder er jeg glad for at jeg kjøpte papirutgaven.

Boka inneholder masse tips om rigging for nymfefiske og fisketeknikk. Er sikker på at jeg kommer til å lære mye! (Og så får jeg prøve å overse at han skriver at harde stopper trengs for "effektiv energi overføring" i fluekasting (som er fullstendig bullshit  :P)...)

Igjen; takker for tipset  8)

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

George Daniel - Dynamic Nymphing. En bok hvor alt av nymfefiske er grundig beskrevet. Beste jeg her lest på temaet. Er vel ny i 2012 så vidt jeg vet.

http://www.amazon.com/Dynamic-Nymphing-Tactics-Techniques-Around/dp/0811707415

Fikk boka i posten på lørdag  <<l

Kjempeflott bok, og siden den inneholder masse masse bilder er jeg glad for at jeg kjøpte papirutgaven.

Boka inneholder masse tips om rigging for nymfefiske og fisketeknikk. Er sikker på at jeg kommer til å lære mye! (Og så får jeg prøve å overse at han skriver at harde stopper trengs for "effektiv energi overføring" i fluekasting (som er fullstendig bullshit  :P)...)

Igjen; takker for tipset  8)

Grunde

Hyggelig å høre at du likte boka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En bok jeg har stor glede av og lese når det gjelder fluefiske er en bok fra 1995, forfatter er Alf Rønneberg og boka heter I skogens stille vann. Dette er nok pr dags dato en stoor favoritt for meg. Holder på og binde de fluer han beskriver i boka, gleder meg til å komme meg til skogs med fluene til A Rønneberg.

Ols1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg om boka til Alf Rønneberg, ei av de beste norske fluefiske bøker ever.

For fluefiske i våre skogsvann er også Gary LaFontaine's Fly Fishing the Mountain Lakes spennende 8)

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Den skal jeg sjekke ut, takk for tips!

Noen av mine favoritter:

Gary La Fontaines Mine beste fluer: velprøvde mønstre har jeg hatt veldig stor glede av, både som inspirasjon til fluebinding og som vinterlektyre. Mange veldig originale mønstre, både imitasjoner og attraktorer. LaFontaine forklarer både hvorfor og hvordan fluene skal brukes på en engasjerende og morsom måte.

T.C. Ivens´ klassiker Stillwater Fly Fishing er en veldig lærerik og artig bok som omhandler fluefiske i innsjøer, skrevet med bakgrunn i det engelske reservoir-fisket slik det var i tida før de begynte å fylle innsjøene sine med oppdrettsfisk og ødela alt (ca 1970). Moderate utsettinger av brunørretyngel kombinert med hardt fiske gjorde at det fisket må ha vært veldig krevende og interessant. Boka inneholder mange lite brukte fisketeknikker som er direkte overførbare til klare fjellvann her på berget. Ivens var en skikkelig systematiker, men samtidig har han en knusktørr, erkebritisk humor som gjør det hele spiselig.

Ørretboka av Iakob D. Sømme kommer jeg stadig tilbake til, anbefales for de som ikke har lest den. Utrolig at denne boka er skrevet før 2. verdenskrig! Sømme må ha vært en spesiell fyr. Utrolig kunnskapsrik og grundig. Spesielt interessant er hans argumentasjon mot imitasjonslæren.

Sømme og LaFontaines bøker er enkle å få tak i gjennom norske antikvariat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg om boka til Alf Rønneberg, ei av de beste norske fluefiske bøker ever.

For fluefiske i våre skogsvann er også Gary LaFontaine's Fly Fishing the Mountain Lakes spennende 8)

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Den LaFontaine boka der har jeg aldri hørt om, har Mine beste fluer og har lært mye av den..

Må skaffes da, Thanks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T.C. Ivens´ klassiker Stillwater Fly Fishing er en veldig lærerik og artig bok som omhandler fluefiske i innsjøer, skrevet med bakgrunn i det engelske reservoir-fisket slik det var i tida før de begynte å fylle innsjøene sine med oppdrettsfisk og ødela alt (ca 1970). Moderate utsettinger av brunørretyngel kombinert med hardt fiske gjorde at det fisket må ha vært veldig krevende og interessant. Boka inneholder mange lite brukte fisketeknikker som er direkte overførbare til klare fjellvann her på berget. Ivens var en skikkelig systematiker, men samtidig har han en knusktørr, erkebritisk humor som gjør det hele spiselig.

Takker for tipset Håvard! Skal prøve å få tak i den boka 8)

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den LaFontaine boka der har jeg aldri hørt om, har Mine beste fluer og har lært mye av den..

Må skaffes da, Thanks :)

Det er ei mye mindre bok enn hans mere kjente bøker. Veldig "dens", og jeg liker den veldig godt, tror det er den siste boka han fikk skrevet før han døde så alt for ung...

Men pass deg, for pakkgeit idéen er skummelt god ;D

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den LaFontaine boka der har jeg aldri hørt om, har Mine beste fluer og har lært mye av den..

Må skaffes da, Thanks :)

Det er ei mye mindre bok enn hans mere kjente bøker. Veldig "dens", og jeg liker den veldig godt, tror det er den siste boka han fikk skrevet før han døde så alt for ung...

Men pass deg, for pakkgeit idéen er skummelt god ;D

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Pakkgeit ??? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg om boka til Alf Rønneberg, ei av de beste norske fluefiske bøker ever.

For fluefiske i våre skogsvann er også Gary LaFontaine's Fly Fishing the Mountain Lakes spennende 8)

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

<<l Det er ei fin bok ja, Grunde. Kjøpte den fra The Book Mailer (LaFontaines eget lille unikum av ei blekke) da den kom ut. Fantastisk fin bok. Synd karen døde så alt for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...