Gå til innhold

For eller imot ulv i norsk natur


marbakken

For eller i mot ulv i norsk natur..Er vi som fluefiskere egentlig automatisk for?  

135 stemmer

  1. 1. For eller i mot ulv i norsk natur..Er vi som fluefiskere egentlig automatisk for?

    • Ja, men kun i ulvesonene som allerede er.
      25
    • Ja, og flere ulvesoner utover de som er.
      24
    • Ja, og helt fritt frem for alle rovdyr. Kun felling av skadedyr.
      64
    • Likegyldig.
      3
    • Ser helst at ulven forsvinner
      27


Anbefalte innlegg

...... 

Men, dersom det med så liten ulvestamme som det tross alt er i Norge viser seg å være så forbannet vanskelig å drive sauenæring, så foreslår jeg at de i det minste drar til andre steder i verden med langt mer ulv, uten like mye tap, og lærer hvordan de gjør det der. Dog, flåtten er det vanskelig å gjøre noe med, og den står som nevnt for mange ganger flere dødsfall enn samtlige rovdyr til sammen.

- Så vidt jeg har sett er det ingen her som sier at det er "så forbannet vanskelig å drive sauenæring i Norge".

Det jeg peker på er problemene for folk som bor i områder innenfor ulvesona.

- Hvis det var bare  å reise og lære, som du skriver - Hvor da?

Den største trusselen for sauene er bonden selv, som slipper ut sauene på beite hvor de VET at flåttfaren er stor:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.8118959

- Akkurat dette sier noen også om bønder som slipper sau på beite der det er ulv, eller mye gaupe eller jerv.

En del bønder gjør ikke det - de legger ned saueholdet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 206
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

- Jeg kaller det å miste næringsgrunnlaget når sauebønder må legge ned drifta pga. ulveproblemer. Ett lite eksempel: http://www.nationen.no/2012/07/14/rovdyr/ulv/kongsvinger/sau/lam/7547545/

man kan ha næringsgrunnlag av å holde 11 sauer,men ikke 9?

- Som jeg skrev; Et lite eksempel. 11 eller 9 sauer er nok ikke noe næringsgrunnlag.

Men det kan være verre:

http://www.nationen.no/2012/10/18/rovdyr/ulv/sau/jakt/ulvejakt/7735741/

.. og dette skjedde langt utenfor ulvesona.

Og dette skjedde i "gul sone" - nær ulvesona..

http://www.nationen.no/2012/09/07/rovdyr/ulv/sau/fellingstillatelse/innmarksbeite/7642097/

Og det prøves ut botemidler, men..

http://www.nationen.no/2012/09/19/rovdyr/rovdyrgjerde/sau/bj/trysil/7668046/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskefoss

- Så vidt jeg har sett er det ingen her som sier at det er "så forbannet vanskelig å drive sauenæring i Norge".

Og derfor skrev ikke jeg at "noen her" har sagt det heller. Jeg skrev det på generellt grunnlag, da jeg til stadighet hører eller leser om bønder som klager over tap pga rovdyr, etc..

- Hvis det var bare  å reise og lære, som du skriver - Hvor da?

Det vet jeg ikke 100%, men jeg vet iallfall at det er flere land i verden som driver både sau og annet med mer rovdyrtetthet enn i Norge (blant annet Polen og Italia), uten at de klager over like mye tap. Forskjellen er vel at de gjeter dem, i tillegg til at de f.eks. har spesielle gjeterhunder..

http://www.wwf.no/dette_jobber_med/norsk_natur/norske_rovdyr/sporsmal_og_svar_om_rovdyr/rovvilt_og_sau/

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/fagrapport/041.pdf

http://www.bfrnorge.no/husdyr-og-rovdyr.html

Av 2 mill sau på utmarksbeite så forsvinner det 130 000 stk. Av dette igjen knyttes altså 23% av tapene (30 000) til alle typer rovvilt. De 77% resterende tapene knyttes altså til "bonden", flåtten og dyret selv (ulykker, sykdom, etc). Bonden får dessuten erstatning for rovvilttap. Kanskje det må en holdningsendring blant bøndene til, når man har mest fokus på tapet på 23% og ikke tallet 77%? Det blir som å konsentrere seg mer om kvisa på haka enn kreften i magen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tall fra Sverige ...

Hvem i alle dager kan finne på å sende ut et stk makkverk som det der og tro at noen vil tro på det? Gjorde en kjapp skann innom svensk google og fant kjapt:

http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=46

en nettside som virket noe mer troverdig.... Den statistikken de har viser at det fra 1997 frem til 2011 så var det i snitt fra 0 til 61 angrep på hund av ulv. Det er noe helt annet enn de 4000 døde hundene statistikken din legger opp til pr år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskefoss; Det har lite for seg å komme med statistikker og overleveringer av ting en har hørt eller lest om rundt forhold i sør-Europa - tall og referanser som ikke har relevans til det tråden handler om. Dette har ingenting med flåttproblemer på vestlandskysten å gjøre. Og jeg skriver ikke om rovdyrtap på landsbasis. Det saken dreier seg om er problemer som har med ulv å gjøre - i de områdene hvor ulven holder til - og de områdene rundt omkring som har hatt besøk av ulv som har gått ut av ulvesona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Interessante tall fra Sverige ...

Hvem i alle dager kan finne på å sende ut et stk makkverk som det der og tro at noen vil tro på det? Gjorde en kjapp skann innom svensk google og fant kjapt:

http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=46

en nettside som virket noe mer troverdig.... Den statistikken de har viser at det fra 1997 frem til 2011 så var det i snitt fra 0 til 61 angrep på hund av ulv. Det er noe helt annet enn de 4000 døde hundene statistikken din legger opp til pr år.

Jeg er usikker på hva du refererer til her. De 4000 er hunder som har dødt av for eksempel drukkning, annet uhell helt enkelt. 0-61 er angrep av ulv. Samt at den statistikken som ble lagt opp er mellom 70-09. Den du henviser til er mellom 97-09.

Jeg kan være enig i at det sikkert går an å stille spørsmålstegn ved statsen som ble lagt opp, men sånn er det jo med all statistikk. Legger du opp et tall kan jeg love deg at noen annen har et annet tall. Jeg foreslår at du prøver å følge debatten om villaksen og oppdrettsnæringen. Der baller man statistikk fram og tilbake. Det debatten på forumet handler om er "for eller imot ulv i norsk natur" og i den debatten har det dukket opp "vanforestillinger" om ulvens farlighet. Da må det jo være høyde for at man legger opp statistikk man kommer over. Sen får en hver tolke den. På precis samme måte som man tolker om folks redsel er logisk eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskefoss

Fiskefoss; Det har lite for seg å komme med statistikker og overleveringer av ting en har hørt eller lest om rundt forhold i sør-Europa - tall og referanser som ikke har relevans til det tråden handler om. Dette har ingenting med flåttproblemer på vestlandskysten å gjøre. Og jeg skriver ikke om rovdyrtap på landsbasis. Det saken dreier seg om er problemer som har med ulv å gjøre - i de områdene hvor ulven holder til - og de områdene rundt omkring som har hatt besøk av ulv som har gått ut av ulvesona.

Da foreslår jeg at du definerer eksakt HVA/HVOR du mener vi skal være for eller mot ulv. Verken du, jeg eller andre vet til enhver tid hvor samtlige ulver befinner seg, hvor dem holder til etc. At folk i andre land klarer å hanskes med at det er vesentlig mer rovdyr enn her på berget, og hvordan, er visst heller ikke interessant for deg, og da skjønner jeg egentlig ikke HVA du er ute etter i det hele tatt?? For å vite hvilken relevans DU er ute etter, er det opp til DEG å definere NØYAKTIG HVA, HVOR du mener vi andre "skal mene noe"..

For min del har jeg ment nok, da jeg til og med hadde godkjent ulv på trappa.. om det er I ulvesonen, eller om den HAR vært på besøk der før den forsvant ut av uvlesona, vites ikke, så det hjelper vel neppe på hva du er ute etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskefoss; Det har lite for seg å komme med statistikker og overleveringer av ting en har hørt eller lest om rundt forhold i sør-Europa - tall og referanser som ikke har relevans til det tråden handler om. Dette har ingenting med flåttproblemer på vestlandskysten å gjøre. Og jeg skriver ikke om rovdyrtap på landsbasis. Det saken dreier seg om er problemer som har med ulv å gjøre - i de områdene hvor ulven holder til - og de områdene rundt omkring som har hatt besøk av ulv som har gått ut av ulvesona.

Da foreslår jeg at du definerer eksakt HVA/HVOR du mener vi skal være for eller mot ulv. Verken du, jeg eller andre vet til enhver tid hvor samtlige ulver befinner seg, hvor dem holder til etc. At folk i andre land klarer å hanskes med at det er vesentlig mer rovdyr enn her på berget, og hvordan, er visst heller ikke interessant for deg, og da skjønner jeg egentlig ikke HVA du er ute etter i det hele tatt?? For å vite hvilken relevans DU er ute etter, er det opp til DEG å definere NØYAKTIG HVA, HVOR du mener vi andre "skal mene noe"..

For min del har jeg ment nok, da jeg til og med hadde godkjent ulv på trappa.. om det er I ulvesonen, eller om den HAR vært på besøk der før den forsvant ut av uvlesona, vites ikke, så det hjelper vel neppe på hva du er ute etter..

Fiskefoss; Vi har stortingsvedtak å forholde oss til. Siden jeg ikke har tenkt å bruke mere tid på denne disputten, går jeg tilbake og refererer mitt første innlegg i tråden. Dette viser tydelig og kortfattet mitt standpunkt til trådstarterens spørsmål:

Er imot at vi skal ha ulv i Norge.

1. Vi har ikke - eller er ikke villige til å avsette områder store nok til en sunn, vill ulvestamme

2. Under de forholdene vi kan tilby ulven blir problemene og skadevirkningene for store. Viktige kulturlandskaper forsvinner - det gjør også store deler av gammel norsk jaktkultur. F.eks. jakt med løs hund.

3. Det er ingen vernehensyn som tilsier at vi skal opprettholde en ulvestamme her i landet - det finnes ingen "norsk ulv". Den ulven vi har er genetisk den samme som den finsk-russiske, som fins i hundretusenvis i Russland og tidligere Sovjet-stater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett interessant for debatten vil jeg tro.

Hvem har mistet naeringsgrunnlaget pga ulven?  ???

Og de 3 andre nevnte gruppene har mye aa hente paa aa hente reelle fakta, som f.eks. stats'en fra Swedeelvis. Uvitenhet er lett aa fikse hvis det finnes et snev av vilje (og der er hele problemet...).   

Ikke så lett å finne statistikker og tørre tall på dette.

- Jeg kaller det å miste næringsgrunnlaget når sauebønder må legge ned drifta pga. ulveproblemer. Ett lite eksempel: http://www.nationen.no/2012/07/14/rovdyr/ulv/kongsvinger/sau/lam/7547545/

Det er også kjent at inntekter av utleie av jakt har gått ned eller falt bort for skogbønder i de utsatte områdene.

- Det blir lettvint for oss, som bor langt unna ulvesonene,  å avfeie angsten for å slippe barna ut i områder der ulven viser seg på innmark, nær bebyggelsen, på gårdsveier og til og med inne på tunet i flere tilfeller. Og bare henvise til statistikker og "kunnskap".

- Det er enklere for jegerne som er redde for å miste jakthunden sin - de kan slutte å jakte. Det er jo ikke verre for dem enn det er for oss å slutte å fiske..

- Livskvalitet er vanskelig å måle, men består av mange elementer i hverdagen der en bor og lever. Blant annet trygghet for barna, levebrødet for folk som lever av primærnæringer. Når folk som har vokst opp og bor i utkantområder, og har valgt å slå seg til der på grunn av nettopp livskvalitet, er det ikke så lett å bryte opp og flytte. Men vi har hørt og lest uttalelser fra enkelte som har fått nok, og ser det å flytte som eneste utvei.

Og den siste linja i det jeg skrev i innlegget over burde egentlig være avgjørende for hele ulvespørsmålet..

De fleste saueboender har full jobb ved siden av.

Ang. jakthunder - de trenger ikke slutte aa jakte, men kan drive en nnen form for jakt. Vi fiskere ser ut til aa akseptere diverse regler og til og med forbud innen vaar sport. Jegere er muligens latere?

Tryggheten for barna er der og har vaert der hele tiden hva rovdyr angaar. Hvis man hadde et snev av vilje til aa knytte til seg laerdom. Naar folk flytter pga frykt basert paa uvitenhet saa ser jeg intet stort problem ved at en ny "more educated" familie tar over huset deres. Regner med at ingen flytter fra hus og hjem uten aa ha faatt markedspris for det foerst.

Og Stian...leste gjennom innlegget ditt og foeler intet behov for aa svare mer utfyllende... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Sitter og ser på Skaperverket på NRK som skal kåre Norges farligste dyr. Ulven ble ikke en gang nominert da den ikke drept et menneske på 200 år. Så langt er elgen og flotten nominert. Sjekker nå ut bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på Skaperverket på NRK som skal kåre Norges farligste dyr. Ulven ble ikke en gang nominert da den ikke drept et menneske på 200 år. Så langt er elgen og flotten nominert. Sjekker nå ut bjørnen.

så det selv(et ræva program,forresten), bare flaks og sekunder unna at programlederen ikke ble dratt over til bjørnen :o

(veps er vel den store norske killeren, er det ikke?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Ja han fikk kjenne på litt råmuskler der. Hadde sikkert vært interessant å teste å trekke strikk sånn. Vet ikke om det heter strikk på norsk. På svensk heter det dragkamp. Ikke Drag Camp Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hannulv og ei tispe av den skandinaviske ulvestammen har slått seg ned i Østmarka utenfor Oslo. Til våren kan det bli valper, melder Rovdata.

Det over er klippet. Hva er den skandinaviske ulvestammen? Den info jeg har: Har ikke vært ulv i Skandinavia på over hundre år, før det kom "ulv" for noen år siden. Har egg og sæd vært frosset ned fra midt på 1800 tallet, tatt fram og rørt rundt i et glass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeger med hund i skog og mark er en fin ting  :)

Men dessverre er det mange elghunder som aldri er utenfor "bingen" sin ..

Står i bingen år etter år , blir jo ingen jakt hund i en binge....

Så andre hunder blir leid inn til jakta....

Dette syns jeg er TRAGISK.....

Sorry , måtte bare få det ut ..

Veldig godt sagt, Geir. Kunne ikke vært mer enig med deg. Rart det er så mye skriking om noen få individer med ulv, mens den omfattende understimuleringa/dyreplageriet av (jakt)bikkjer hører man ikke en dritt om. Og det finnes det faen meg MYE av.

http://stavrum.nettavisen.no/ulv-i-ostmarka-er-ikke-farlig/

Håper det slår til. En ulveflokk i østmarka neste årene hadde vært interessant å ha for diskusjonens skyld.

Blir vel et helvete når den første familiehunden blir drept på søndagstur.  :)

Jeg også, for detta er både "mitt" og ikke minst bikkja mi sitt domene! Jeg både håper og gleder meg! Bare det å vite at den finnes i nærheten av der jeg oppholder meg er fantastisk morro. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også, for detta er både "mitt" og ikke minst bikkja mi sitt domene! Jeg både håper og gleder meg! Bare det å vite at den finnes i nærheten av der jeg oppholder meg er fantastisk morro. 

Enig. Blir garantert noen ekstra teltnetter i området nå når man kan få høre (og kanskje se) disse fantastiske dyra.

Merkelig nok kjenner jeg ikke livskvaliteten min er borte heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. jakthunder - de trenger ikke slutte aa jakte, men kan drive en nnen form for jakt.

tmags, kan du ikke bare slutte med flue og bare bruke sluk heretter?? Greit det, eller?  :rolleyes: ::):rolleyes:

Hvorfor det? Jeg fisker i fluesoner og der mitt fluefiske ikke gaar ut over noen som helst. Og jeg unngaar steder hvor det drives slukfiske. Hadde jegere med hund tenkt paa samme maaten saa hadde vi ikke hatt noe problem. Tror du elgjegere i Canada slipper elgbikkjer loes i skogen...?  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Det over er klippet. Hva er den skandinaviske ulvestammen? Den info jeg har: Har ikke vært ulv i Skandinavia på over hundre år, før det kom "ulv" for noen år siden. Har egg og sæd vært frosset ned fra midt på 1800 tallet, tatt fram og rørt rundt i et glass?

Hvor har du den infoen fra, Hans? Den er feil.

Den historiske ulvestammen i Skandinavia døde ut i løpet av 1960-årene. Ulvebestanden i Skandinavia i dag stammer fra enkeltindivider av finsk-russisk opprinnelse som vandret inn fra øst og etablerte seg i Sør-Skandinavia på 1970 og 1980-tallet. I Norge er ulven i dag regnet som kritisk truet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også, for detta er både "mitt" og ikke minst bikkja mi sitt domene! Jeg både håper og gleder meg! Bare det å vite at den finnes i nærheten av der jeg oppholder meg er fantastisk morro. 

Enig. Blir garantert noen ekstra teltnetter i området nå når man kan få høre (og kanskje se) disse fantastiske dyra.

Merkelig nok kjenner jeg ikke livskvaliteten min er borte heller....

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Jeg fisker i fluesoner og der mitt fluefiske ikke gaar ut over noen som helst. Og jeg unngaar steder hvor det drives slukfiske. Hadde jegere med hund tenkt paa samme maaten saa hadde vi ikke hatt noe problem. Tror du elgjegere i Canada slipper elgbikkjer loes i skogen...?  

Skal jeg slutte med jakta jeg bedriver, og setter høyere enn det meste, fordi ulven er kommet tilbake? Er det det du mener?

Du ber jegere "bare bedrive en annen jakt". Da kan vel du "bare bedrive en annen form for fiske"? Du behøver ikke slutte å fiske, bare fiske på en annen måte. Mener du at min jakt med stående fuglejakt går ut over noen? Og hvor mener du det er trygt for meg å slippe bikkja? Det er pr. definisjon ingen steder i Norge hvor det er 100% trygt å drive jakt med hund idag.

En ting til. Mener du at jeg skal fortelle min irsk setter at den heretter skal jakte hare istedet for fugl? Skal jeg gi bort familiemedlemmet og skaffe meg ny hund, tilpasset en annen jaktform? Og hvilken jaktform med hund er trygg? Eller mener du at jeg like gjerne burde bli støkkjeger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...