Gå til innhold

Fiske med leptophlebia-nymfer


.JB

Anbefalte innlegg

Er det noen som får noe særlig dreisen på dette, og som kan si litt om teknikk, perioder, forhold og fluevalg, etc.?

Har fisket litt med nymfer etter at klekkingen er over, og det har gitt fisk i kveldstimene, men mistenker da at de like gjerne tar nymfene (gjerne store) for å være libellenymfer som svømmer inn mot kanten. Hadde imidlertid vært morsomt å høre om noen får til nymfefiske før klekkingene når klimaks, og gjerne under klekking også.

PS! Jeg er litt usikker på om det er lov til å diskutere fiske her inne, men jeg gjør et forsøk.   ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Under massive klekkinger, spesielt vespertina, får jeg mye bedre uttelling med nymfer.... Slow int, gjerne 2 fluer i forskjellig "utforming", gjerne ufortyngede nymfer med flytemiddel så de fisker tørt først i kastet. Varierer inntrekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jørn  :) Enig med Pål her.

Nymfer fisket rett under overflata (eller også dypere) er vel ofte mer effektivt under klekkinga. Og helt klart mer effektivt før og etter klekkinga.

Uansett, så liker jeg først helst å prøve å få ørreten til å ta Micro Dun under klekkinga, i stedet for å gå rett på nymfefiske. Dette er jo en av de første klekkingene av døgnis, og det er så visuelt vakkert når de stiger opp  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under vespertina og marginataklekkingar har eg hatt bedre suksess med nymfer enn tørt. Pt- nymfe str 12-14..gjerne som opphengar bunde i krokbøyen på ein dun..Dette er ein slager i Ekso <<l

Ja, opphenger er åpentbart et alternativ. Men fisker du dem hengende dødt under en dun på stillevann også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i sakteflytande elv eg har hatt best suksess med det.. Skal ikkje skryte på meg dei store erfaringane i stille vatn på lepto-fiske...men ja eg har fått litt på samme oppskrift, men godt muleg det er meir effektivt å fiske meir aktivt med 1-2 nymfer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Spesiel stor harr og røye på stille vann fiskes mest effektivt med nymfer. Noen steder er det rent for mye som står på vannet, og man må bruke teknikker og fluer som gjør at fisken fatter interesse for våre imitasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesiel stor harr og røye på stille vann fiskes mest effektivt med nymfer. Noen steder er det rent for mye som står på vannet, og man må bruke teknikker og fluer som gjør at fisken fatter interesse for våre imitasjoner...

Jeg opplever at røya blir nærmest umulig å lure når klekkingene når maksimum. Best suksess har jeg med dypt hengende klekkere i overflata. Nymfene som svømmer som rompetroll er ikke lett å imitere har jeg funnet ut. Kanskje bygge ei wobblernymfe ;)

Dog så varierer fisket fra dag til dag og duns fungere best tidlig og sent hver klekkedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett fortyngede nymfer, lang fortom og 2 fluer på fortommen. Bruker samme oppsett som når jeg fisker med 2 buzzere og kaster på vak. Jeg har ikke hatt behov for noe annet enn flyteline. Jeg har brukt flua her de siste sesongene og det har fungert meget bra: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=282:nette-nymfer&catid=34:dognfluer&Itemid=59 I et par småvann hvor det er virkelig gode leptoklekkinger har denne metoden vært så mye mer effektiv enn fiske med duns og klekkere. Jeg binder de på krok 14 og 16, vespertinaene er gjerne krok 16 men jeg tar mer fisk på krok 14. Den største i år tok på en cdc comparadun str. 17 og takket for seg etter et par minutter ved å gå inn i et grantre på bunnen. Dun har jeg generelt best fiske med når klekkingen har roet seg ned og fisken driver å rydder langs torvkantene. Når det klekker som mest så farter fisken ofte fælt rundt og vaker litt her og der, da føler jeg at oddsen er mye bedre med nymfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Rune. Trekker du inn, eller kaster du bare nymfene i vak ala buzzer?

Jeg trekker inn, prøver å trekke nymfene forbi vakende fisk. Varierer inntrekket, noen korte kjappe så lengre rolige drag. Vet ikke om det er så nøye med mye eller lite bevegelse, jeg føler det er mest avgjørende å få vist fram flua og få oppmerksomhet i mengden av naturlige. Jeg trekker jo inn buzzern også da, i hvertfall på stille vann, men ikke på samme måte som med disse nymfene. Buzzere fisker jeg langt mer statisk, lengre drag og lange pauser, men noen ganger små kjappe der også hvis fisken ikke reagerer  ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Rune,både røye og ørret tar ofte nymfer og duns bedre når klekkingene avtar på ettermiddagen. Ørreten er nok enklere å ta enn røye da denne blir veldig selektiv og hele tiden tar det som det er mest av til enhver tid.

Under de mest intense klekkingene er antall oppstigende nymfer så stort at dette blir den enkleste maten for fisken.

Problemet som jeg nevner tidligere er å imitere deres svømmemåte.Nymfa som vi bruker skiller seg nok ganske mye ut i forhold til de naturlige når det gjelder svømmemåte og blir derfor ofte vraket av denne grunn,det er iallefall min teori.

Hvor mange timer og dager jeg bruker hvert år på denne iakttagelsen har jeg ingen ide om,men koden er fremdeles ikke knekt under de mest intense klekkingen så nymfefisket må utvikles videre,spesielt etter røye. Jeg får prøve riggen som du bruker Rune <<l 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker inn, prøver å trekke nymfene forbi vakende fisk. Varierer inntrekket, noen korte kjappe så lengre rolige drag. Vet ikke om det er så nøye med mye eller lite bevegelse, jeg føler det er mest avgjørende å få vist fram flua og få oppmerksomhet i mengden av naturlige. Jeg trekker jo inn buzzern også da, i hvertfall på stille vann, men ikke på samme måte som med disse nymfene. Buzzere fisker jeg langt mer statisk, lengre drag og lange pauser, men noen ganger små kjappe der også hvis fisken ikke reagerer  ;D

Ser at dette går frem av artikkelen din også, veldig bra forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

PS. Under slike klekkinger har jeg delt båt med fiskere som bruker flyt når jeg har brukt slow int. (loch style, nymfe/semitørt). Styrkeforholdet int/glass til flyt er 10/1. Våger påstanden at jeg har MYE mer bruk for int/glass enn flyt.. Men det er meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Under slike klekkinger har jeg delt båt med fiskere som bruker flyt når jeg har brukt slow int. (loch style, nymfe/semitørt). Styrkeforholdet int/glass til flyt er 10/1. Våger påstanden at jeg har MYE mer bruk for int/glass enn flyt.. Men det er meg :)

Da kjøper jeg den lett, men jeg liker best flytesnøre til dette i de små, grunne og vegetasjonsrike vannene jeg fisker i fra land. Bruker du synk i den type vann også?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nei, dvs, jeg vet ikke hva du mener med små. Feks. Fisker jeg på Elsjøen (jordet). Den er ca. 1,5 dekar, med en dybde på 1-3 meter over store deler, samt et par vann som er godt mindre også. På virkelig små grunne pytter er nok flyt det eneste for meg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som ikke er så glad i å fiske m ting under vann kan unmatch the hatch redde dagen når vespertina teppe klekker:-(

Fisker du ikke under vann, så går du glipp av mange herlige takes. Særlig buzzer, det er helt rått. Sesongen og livet for øvrig er for kort til å være purist. Synes ikke det er lenge siden jeg satt på myra og startet opp 2012-sesongen, og det går fortere og fortere. ... men dette er en annen diskusjon, så la den ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjenskape bevegelsene i nymfene er som du skriver en håpløs sak Knut. Jeg har også fundert mye på dette og drevet å laget minijigger og annet. Men det er ikke materialer som gjenskaper disse bevegelsene godt nok så jeg har slått meg til ro med å lage fluer som linkner når insektet er i ro. Vi skulle hatt noen micro jigghaler på bare 4-5mm som var livaktige, marabou og ting som funker på store fluer blir bare stivt og teit på så små fluer som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel innom her jeg også,siden leptofisket opptar meg mye,og er selve startknappen til en ofte lang kalasperiode i Ekso. :)

Sjøl lager jeg vespertinaen med en egen blanding som jeg kaller leptoblandingen(selull,oppossum+++),alt i en "leptobrun" farge kjørt sammen i kaffekvern.

Binder enten i løkke eller splittet tråd,og rufser opp bakkroppen så den blir gjennomskinnelig og bredere enn thorax.

Testet også Rune's mønster,og det er minst like bra,men mindre solid enn mine rufsefluer. ;)

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=51:leptonymfa&catid=34:dognfluer&Itemid=59

Denne kan du godt lage i # 16  ;)

Bruker flere metoder i Ekso.

"Vanlig" elvefiske i sakte god strøm med tversoverkast og mending,inntrekk med påfølgende slakk(vanskelig å se "takes")og litt fresing i svingen. 8)

Har da gått over til to fluer,hvorav jeg nesten utelukkende bruker en tungsenfortynget en som "dropper",den mer naturlige,men mindre fortynede(litt bly i thorax) henger på slep en halv til en meter bak.

Raske,små vibrasjoner i stangtoppen er endel av inntrekket.

En intermidiate/glassline har også funket bra,men pga mange gruntområder bruker jeg mest flyt,tynn fortom og tungstenhode bringer fluene ned.

Annen metode som jeg har brukt i enda stillere og veldig grunne områder er faktisk å henge en tørr lepto i enden og en nesten ufortynget nymfe som dropper.Grunnt og grunnt,fisken stiger glatt etpar meter opp for å ta den lille nymfa,tørrflua fanger også noen.Lager litt bevegelse ved å trekke inn litt fortere enn bare å holde kontakt med fluene.

Du ser ikke nymfa når den har blitt våt,men du ser at fisken tar! ;D

I kremstrekka,med langsomtflytende,blanke(hvis vindstille)strekker bruker vi nesten utelukkende en litt tyngre nymfe av den naturlige sorten(som Rune's over her),som Helge nevnte,under en tørrflue(mikrodun,André  ;) ).Ca en til halvannen meter under får nymfa sveve fritt i vannmassene,og har lurt fisk på 60cm+ på limpinnen.Svært sjelden napp på inntrekk her.

I stille vann bruker jeg flere metoder på inntrekk: Handtwist,vanlig inntrekk og Gary Borgers stripteasemetode:Litt lange,rolige drag med vibrasjoner i stangtuppen.

Men,jeg tar alltid med stoppene.

Levende nymfer svømmer ved å klappe bena innunder thorax og svømmer med disse typiske nymfebevegelser.Innimellom hviler de litt,og da sprer du ut hale og bein.Denne typiske hvileposituren er kanskje det viktigste vi har,og fisken kjenner den godt igjen. ;)

Derfor binder jeg alltid noen av nymfene med hackelet pekende rett ut(bruker hane om jeg må)for dette er givende og litt elektrisk,fordi man ser det så godt på fortom/snørespiss når fisken tar. <<l

Ellers har vel de fleste av oss opplevd så kompakte leptoklekkinger at fisken liksom aldri kommer igang,men fortsetter på feks. mygg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...