Gå til innhold

spent spinner vinger


Truls Johansen

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært innom det meste som blir benyttet til vinger på spent spinnere så fikk jeg en åpenbaring i fjor da jeg bandt noen med cdc i vingene.

De andre variantene jeg har prøvd fisker nok like bra, men det er frustrerende når man ikke ser flua si selv.

Slik var det med de jeg bandt med oppbundet hackle . . . De ser veldig flotte ut, men selv med hvit foam oppå ryggen hadde jeg problemer med å se flua i mørket, som det ofte er under spinnerfall.

Samme problem hadde jeg når jeg kun benyttet polygarn/drywing til vinger.

Nå binder jeg inn vinger av drywing som før, men binder også inn ei lys cdc-fjær liggende oppå hver vinge.

Helt suveren flue, og fullt mulig å se, om det ikke er bekmørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger cdc-fiber over organza, for å få den litt rufsete på oversiden, og dermed synlig. Liker det blanke i organza på spinnere, men rene organza-spent-vinger gjør flua komplett umulig å se, og jeg har da jammen nok problemer fra før om jeg ikke skal lage meg ett til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil da også en comparadun med cdc "vifte" kunne oppleves en spent spiner?

Nja... Jeg kan ikke gå god for hva fisken ser fluen som med en Comparadun skal ha ca 90-120 graders vifteform mens spinnere har 180 grader. En vesentlig stor forskjell :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil da også en comparadun med cdc "vifte" kunne oppleves en spent spiner?

Nja... Jeg kan ikke gå god for hva fisken ser fluen som med en Comparadun skal ha ca 90-120 graders vifteform mens spinnere har 180 grader. En vesentlig stor forskjell :rolleyes:

Ja, ser den. Men er ikke en comparadun vinge opp mot 180 grader da? (Her er det et eller anna jeg ikke har fått med meg som vanlig... :) )

Var bare en tanke som slo meg når det ble snakk om å klikke kroppshackle under for å gjøre til spent.

Comparadun fisker jo utrolig bra da, så er kanskje en tanke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver akkurat og produserer spinnere så dette passet bra. Synes den Europris kost greia til Terje så veldig bra ut. Har selv begynt å bruke polypropylen greiene til staffan som ser helt rått ut under vanntest.

Har du problemer med å se spinnerne bind high vis spinner. Mao spinn cdc til thorax som du klipper under og lar fjonene stå oppå. Den ser du <<l

Ps. Henning, er familen din fra Sæbø kanskje langt tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Vil da også en comparadun med cdc "vifte" kunne oppleves en spent spiner?

Nja... Jeg kan ikke gå god for hva fisken ser fluen som med en Comparadun skal ha ca 90-120 graders vifteform mens spinnere har 180 grader. En vesentlig stor forskjell :rolleyes:

Ja, ser den. Men er ikke en comparadun vinge opp mot 180 grader da? (Her er det et eller anna jeg ikke har fått med meg som vanlig... :) )

Var bare en tanke som slo meg når det ble snakk om å klikke kroppshackle under for å gjøre til spent.

Comparadun fisker jo utrolig bra da, så er kanskje en tanke. :)

Tja... Avtrykket på vannfilmen er vel den samme uansett om du fisker med Comparadun eller Spent spinner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd fisk som er nevneverdig selektiv under spinnerfall i mørket/halvmørket . . . Jeg har fisket sammen med andre som har benyttet spent spinner varianter som skiller seg mye fra mine - også hva størrelse angår - men så lenge avtrykket fra flua stemmer nogenlunde overens med originalene så virker ikke fisken å være veldig kritisk.

Så jeg mener det er veldig opp til enhver hvordan, og med hvilke materialer, man binder denne.

Jeg legger stor vekt på at jeg ønsker å se flua mi på vannet i dårlig lys, derfor har jeg endt opp med den varianten jeg bruker  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil da også en comparadun med cdc "vifte" kunne oppleves en spent spiner?

Nja... Jeg kan ikke gå god for hva fisken ser fluen som med en Comparadun skal ha ca 90-120 graders vifteform mens spinnere har 180 grader. En vesentlig stor forskjell :rolleyes:

Ja, ser den. Men er ikke en comparadun vinge opp mot 180 grader da? (Her er det et eller anna jeg ikke har fått med meg som vanlig... :) )

Var bare en tanke som slo meg når det ble snakk om å klikke kroppshackle under for å gjøre til spent.

Comparadun fisker jo utrolig bra da, så er kanskje en tanke. :)

Tja... Avtrykket på vannfilmen er vel den samme uansett om du fisker med Comparadun eller Spent spinner..

Jeg deler ikke din oppfattning der. Jeg binder iallefall ikke mine comparaduns med 180 graders vinge samtidig som jeg velger andre farger enn på spinnere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Vil da også en comparadun med cdc "vifte" kunne oppleves en spent spiner?

Nja... Jeg kan ikke gå god for hva fisken ser fluen som med en Comparadun skal ha ca 90-120 graders vifteform mens spinnere har 180 grader. En vesentlig stor forskjell :rolleyes:

Ja, ser den. Men er ikke en comparadun vinge opp mot 180 grader da? (Her er det et eller anna jeg ikke har fått med meg som vanlig... :) )

Var bare en tanke som slo meg når det ble snakk om å klikke kroppshackle under for å gjøre til spent.

Comparadun fisker jo utrolig bra da, så er kanskje en tanke. :)

Tja... Avtrykket på vannfilmen er vel den samme uansett om du fisker med Comparadun eller Spent spinner..

Jeg deler ikke din oppfattning der. Jeg binder iallefall ikke mine comparaduns med 180 graders vinge samtidig som jeg velger andre farger enn på spinnere

Skjønner den, men min kommentar forutsatte at man bandt comparadun men 180 graders vinge. Jeg har sans for Snowshoe Rabbit på mine spinnere iom at det gir meget gode flyteegenskaper, samt at dette materialet ikke legger seg flatt på vannfilmen og dermed blir noe mer synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binder spinnere på to måter:

Krogvolds med nedbundet hackle... Herlig rufsete og blindfisker av rang!!

Gary Borgers, der han surrer hackelet skrått framover på ferdig dubba kropp før han snur og surrer det motsatt bakover, dvs skrår det den andre veien (X-wing). Hackelfibrene krysser hverandre og når dette gjøres med tette surringer er det bare å klippe over og under.

Herlig enkelt og i begge tifellene får du vinger som overhodet ikke kollapser. Noen luftkast og flua er klar for et nytt flyt.

I det hele tatt, jeg gjør all mi fluebinding rimelig enkelt. Kall det gjerne Borger/Krogvold style.....

PS! Har aldri brukt CDC i brunørretfluene mine. No herk som kollapser, ikke tåler fiskeslim og må klemmes med amaduo (??) og ristes i boks....... he, he....

(Er i ferd med å konvertere fra FFN.......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det hele tatt, jeg gjør all mi fluebinding rimelig enkelt. Kall det gjerne Borger/Krogvold style.....

PS! Har aldri brukt CDC i brunørretfluene mine. No herk som kollapser, ikke tåler fiskeslim og må klemmes med amaduo (??) og ristes i boks....... he, he....

(Er i ferd med å konvertere fra FFN.......)

Sans for filosofien din, og velkommen igjen til et ordentlig forum, der fakta og fag alltid står i sentrum!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil da også en comparadun med cdc "vifte" kunne oppleves en spent spiner?

Ja *

Om du binder den comparadunen med lyse vinger, samme kropp som på andre spinnere og i vanlig 180 graders vinkel, så tar både ørret og harr comparadun som spinner. I tillegg er den superenkel å se  :)

På samme måte som fluetypen Grunde foreslår, nemlig at du bare klipper det lyse hacklet på undersiden. Funker også på samme måte, og er også superenkel å se under dunkle lysforhold.

Edit:

Ad *: Så kanskje litt ubegrunnet ut den "Ja" der, så den krever av respekt for de andre her, litt forklaring. Både den klassiske Comparadun, Sparkle Dun og denne CdC & Sparkle-varianten som jeg har veldig sansen for, som alle i prinsippet er Comparaduns, har vist seg å funke veldig bra som også spinnere i små størrelser (det de fleste vel fisker CDuns i, vil jeg tro.) I mange elver i US & A  ;D , hvor det er langt tettere klekkinger av små døgniser enn vi er vant med, erfarer de at disse funker helt flott til spent spinnere. US & A har ikke jeg erfaring med, men elvene her i Norge. Og de aller fleste av dere har vel erfart gjennom åra at (f.eks. med en mindre Baetis-art) klekkinga har dabba av, du står der fortsatt med Comparadunen din, så begynner de "klarvinga" variantene å dukke opp, så har en ørret vaket, du har kastet på den, uten å bytte flue, og fisken har tatt... Nei, den tok ikke dun...Men den tok kanskje dunsen din som...?  <<l

Jeg har i hvert fall opplevd det nok tilfeller til å tro at ørreten rett så gjerne tar en Comparadun som (spent) spinner. Siste kvelden for døgnisa. De behøver ikke nødvendigvis å ligge helt daue. Men selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...