Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Må bare beklage at kunnskapsbanken fra meg og Jørn er stengt frem til søndags kveld, da vi er ute og fisker denne helga. Vi kommer sterkt tilbake med enda tyngre erfaringer utover høsten, noe som vil komme dere til gode :)

Veldig utfordrende forhold i helgen, men Lars og jeg hadde kjempefiske. Med kunnskapsbasert erfaring knakk vi det som var å knekke av koder! Så mens folk fleste blanker eller fisker harr, så håvet vi ørreter!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O opphøyde orakler:

Hvor og når bør jeg helst ta med pjokken på fire for å fiske med markogdupp nå på denne tiden av året?

Det begrenser seg selvsagt til Oslo vest / Bærum, til gjengeld er vi åpne for både ørret, mort og abbor.

Dårlig tidspunkt for markfiske, hvor du enn er i landet, men la ikke det stoppe guttungen fra å prøve. Det vil alltid finnes en drittfisk som i et anfall av desperasjon kan finne på å ta en mark, selv i bærumsområdet.

Dette burde du selvfølgelig ha tenkt på om våren, da markfiske er overlegent, men gjort er gjort... Synd det skal gå ut over guttepjokken, men om han er en stayer så kommer det nye sjanser. Markfiske etter mort er i det minste langt bedre enn fiske etter harr, uansett redskap, ellers skulle jeg anbefalt å ta med guttungen på harrfiske, da den som kjent ukritisk tar alt som kan tenkes å være spiselig. Men så vondt vil vi selvfølgelig ikke barna våre, og jeg anbefaler heller harrfiske som straff, om ungene ikke oppfører seg.

Markfiske på denne tiden av året handler mest om harving med store marktugger i mørket, og det er jo ikke noe for en fire-åring.

Nei, gi det en sjanse på dagtid uansett, og repeter jevnlig at han må holde seg unna harr :)

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bærumsmarka har jeg servert så mange lekre imitasjoner og fantasifulle kreasjoner opp igjennom årene at det går sterke rykter om at markfiskerne ikke får noe på markklysa lenger (på OFA-forum får jeg en del skyllebøtter for å si det sånn). Vil derfor anbefale at du prøver vann hvor jeg ikke har vært noe særlig.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg trenger en "00" line. Hvor får jeg kjøpt den på tilbud i Norge?

Du får ikke kjøpt disse tegneserie-snørene her til lands uansett, men fatt mot : Om du har ei litt slitt line i tyngre klasse så tar du bare litt fint sandpapir og pusser ned coatingen til du nesten er igjennom til kjerna. Du må selvfølgelig pusse jevnt, slik at du ikke ødelegger snøreprofilen. Nøyer du deg med DT-line kan du bare kjøpe 0.25 nylonsene... Billig moro, og overlegent til kastetrening ;)

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente å huske å ha lest om dette tidligere, hvor det ble hevdet etter testing, at man ikke behøvde å kjøpe svindyrt middel, men at noe helt enkelt funket minst like godt, eller bedre.

Fant dette på DinSide.no;

http://www.dinside.no/528762/bruk-oppvaskmiddel-paa-huset

Edit, beklager at jeg blander meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente å huske å ha lest om dette tidligere, hvor det ble hevdet etter testing, at man ikke behøvde å kjøpe svindyrt middel, men at noe helt enkelt funket minst like godt, eller bedre.

Fant dette på DinSide.no;

http://www.dinside.no/528762/bruk-oppvaskmiddel-paa-huset

Edit, beklager at jeg blander meg...

Bare fint å få litt avlastning på ikke-fiskerelaterte spørsmål, Jan  <<l

Dette er tema som andre vet vel så mye som meg om, hvor merkelig det enn høres  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig utfordrende forhold i helgen, men Lars og jeg hadde kjempefiske. Med kunnskapsbasert erfaring knakk vi det som var å knekke av koder! Så mens folk fleste blanker eller fisker harr, så håvet vi ørreter!  <<l

Ja, det var moro å kunne sette skapet på plass så til de grader, om jeg får si det selv.

Litt trist var det å se hvordan mange petri-brødre slet med å lure en såpass primitiv skapning som ørreten til å ta flua.

Selv syntes jeg til tider det var for enkelt, men sånn har det blitt med årene . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente å huske å ha lest om dette tidligere, hvor det ble hevdet etter testing, at man ikke behøvde å kjøpe svindyrt middel, men at noe helt enkelt funket minst like godt, eller bedre.

Fant dette på DinSide.no;

http://www.dinside.no/528762/bruk-oppvaskmiddel-paa-huset

Edit, beklager at jeg blander meg...

Kjempegreier, Jan  <<l Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig utfordrende forhold i helgen, men Lars og jeg hadde kjempefiske. Med kunnskapsbasert erfaring knakk vi det som var å knekke av koder! Så mens folk fleste blanker eller fisker harr, så håvet vi ørreter!  <<l

Ja, det var moro å kunne sette skapet på plass så til de grader, om jeg får si det selv.

Litt trist var det å se hvordan mange petri-brødre slet med å lure en såpass primitiv skapning som ørreten til å ta flua.

Selv syntes jeg til tider det var for enkelt, men sånn har det blitt med årene . . .

Det er utvilsomt gøy å være god, men når såpass mange petribrødre feiler pga manglende erfaring og kunnskap, så får jeg en litt vond klump i magen. Såpass ærlig må jeg være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt til ettertanke, nå som vi får en ny regjering... Hvordan vil dette påvirke fluefisket, for oss som sysler med sånt?

Mange virker å være opptatt av miljø og annet hvisvas, men jeg er mer interessert i hvordan MITT fluefiske blir nå fremover, bla hva slags klekkinger den nye regjeringen evt vil sørge for.

Vil ørreten fortsatt være selve edelfisken, eller vil (gud forby) harren nå få økt status ??? Virker lite trolig, men med KrF i regjering kan alt skje. KrF er jo kjent som selve overformynderi-partiet også, og kanskje får vi nå ikke fiske etter kl 20 om kvelden ???

Og så har vi Frp, da... Her er det streamer for alle penga, og det skrått nedstrøms :-\

Nei, jeg er oppriktig bekymret... Erna virker å være likeglad med hele greia, så der er det nok heller ikke mye trøst å få for en tørrfluefanatiker :'(

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil Brustadfluene bli opphevet, slik at vi kan fiske med fluer større enn #20 på kvelden og søndager?

Ja, det borgerlige flertallet vil sikre at den private sfære opprettholdes. Nå skal ikke styrende politikere lenger legge seg opp i absolutt alt hva folk gjør. Forbudet mot store kroker på kvelden oppheves. Det vil også  bli lov til å fiske med minizonkere, her har man rett og slett innsett at det illegale miljøet har vokst seg stort og sterkt. Hjemmebrenning er foreløpig uavklart, men dersom FrP får helseministeren så blir det tillatt. Det å mikse litt godsaker i heimen er utvilsomt en aktivitet og det er fint for folkehelsen at borgerne holder det gående og har noe(n) de brenner for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minizonkere er vel kanskje litt for liberalt for meg, men det kan bli fint og bruke #12 under f.eks. auriivilli-klekkinger på kveldstid og søndager. Funker dårlig med #20 da.

Ja, minizonkere er FrP-politikk, så vi får se om de siviliserte klarer å tøyle dette vanviddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et litt delikat problem gutter... saken er den at jeg har en svær tupe som jeg sliter med i spesielt i motvind

noen tips da jeg elsker å fiske med streamere??? er ganske despo her :-\

Det første som slår meg er at tupéen ikke er det største problemet her . . . Det å elske å fiske med streamer er langt mer alvorlig, så jeg ville begynt der  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...