Gå til innhold

Den matnyttige tråden


Nico K

Anbefalte innlegg

Ved siden av sjøørretfiske har matlaging vært en interesse det siste året. Tenkte derfor å åpne en tråd for oss som setter pris på hele prossessen fra man sitter ved stikka, til man oppsøker sjøen, fanger fisken og for til slutt drar hjem og tilbereder den. Håper det er andre matglade personer her som vil dele sine fiskeretter enten det er torsk, sø eller sild som er på menyen. Jeg er langt fra noen mesterkokk, men tar meg friheten til å åpne tråden med min egen "dagens"

Søfilèt

Sjalottløk

Hvitløk

Fennikel

Sitronskall (revet)

Hvitvin

Creme Fraiche

Fingersalt

Godt smør

Asparges

Kutt sjalottløk, fenikkel, hvitløk i biter, riv litt sitron.

Forvarm en liten kjele med 2 SS olivenolje, blancher sjalottløken raskt på 2/3 varme. Putt deretter oppi fenikkel, hvitløk og 1 fin SS revet sitronskall. Blancher ytterligere i 3-4 minutter. Hell oppi en god DL med hvitvin, reduser til litt under halvparten.

Nå skal fisken stekes. Jeg har valgt å filetere sidene så godt jeg kan uten å få med noen ben (noe ble det)

forvarm stekepannen til 2/3 varme. Putt en dæsj olje oppi panna, og legg filetene med skinnet ned. (Fint om disse er saltet dagen i forveien.)

Følg med på fisken. Jeg steker den 90% med skinnsiden ned først, og når det kun er igjen et par uferdige mm. med fisk så snur jeg den med kjøttsiden ned og heller oppi de blancherte grønnsakene i pannen sammen med fisken. Nå putter jeg også oppi 2 SS med Creme Fraiche. Dette lar jeg bare surre ett minutt eller to mens jeg smaker til med fingersalt og litt nykvernet pepper. Til slutt legger jeg dette oppå en seng med asparges.

NYT!  ;D

321343_601033243240857_1664008911_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble utrolig digg! Fennikel er nok noe jeg skal bruke oftere til fisk :) vurderte å lage en potet/jordskokk mos, men det hadde blitt for mye. Begynner å skjønne nå hvor essensielt det er med planlegging så fort man har fler ingredienser enn wiener... Og lompe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dum tråd dette Nico! Ser rimelig greit ut den dishen"der <<l Jeg for min del er litt enklere anlagt og nøyer meg med salt-pepper-masse rømme m/gressløk og gjerne norske små nypoteter! Surre dette på svak varme tid det nesten ikke er rømme igjen i panna-yammi :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så fantastisk ut nico ! Må prøve dette en dag. Du har ikke tilfeldigvis flere retter du kan legge ut?

Selv liker jeg å ovnsbake fisken med smør, peppermiks og sitronsaft. Kokte poteter,gulrøtter og gjerne stekt paprika/vårløk som tilbegør sammen med skya fra fisken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god saus til f.eks. stekt fisk som torsk og lignende:

Soyasmør:

Usaltet smør

Charlottløk

Hvitløk

Soyasaus

Fersk ingefær.

Smelt smøret lett brunt. Hiv oppi charlottløk og hvitløk og la det surre litt i smøret. Tilsett deretter ca. 1/4 flaske soyasaus (gjerne en med lite salt), deretter tilsetter du rikelig med revet ingefær og la dette surre i 10 min.

Sil av sausen, og den er klar til bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dum tråd dette Nico! Ser rimelig greit ut den dishen"der <<l Jeg for min del er litt enklere anlagt og nøyer meg med salt-pepper-masse rømme m/gressløk og gjerne norske små nypoteter! Surre dette på svak varme tid det nesten ikke er rømme igjen i panna-yammi :-*

Det er den klassikeren jeg også har holdt meg til! Ville prøve ut en litt mer "fancy" variant :D

Men jeg vil alltid være tro mot det tradisjonelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så fantastisk ut nico ! Må prøve dette en dag. Du har ikke tilfeldigvis flere retter du kan legge ut?

Selv liker jeg å ovnsbake fisken med smør, peppermiks og sitronsaft. Kokte poteter,gulrøtter og gjerne stekt paprika/vårløk som tilbegør sammen med skya fra fisken :)

Jeg har ikke så mange flere retter. Stort sett har det gått i ørret, poteter, rømme, agurksalat og hollandaise.

En kjær klassiker for min del :) derfor er det fint at dere også kommer med innspill :)

Ovnsbaking blir sjeldent feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god saus til f.eks. stekt fisk som torsk og lignende:

Soyasmør:

Usaltet smør

Charlottløk

Hvitløk

Soyasaus

Fersk ingefær.

Smelt smøret lett brunt. Hiv oppi charlottløk og hvitløk og la det surre litt i smøret. Tilsett deretter ca. 1/4 flaske soyasaus (gjerne en med lite salt), deretter tilsetter du rikelig med revet ingefær og la dette surre i 10 min.

Sil av sausen, og den er klar til bruk.

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde denne på hytta i fjor, og det ble knallgodt. Jeg sløyfa rogn, og la til sitrusmarinerte asparges. Vinen i sausen kan uten problemer erstattes med eplemost.

Til fire personer:

600 g sjøørretfilet

1-2 sommerkål

2 ss smør

1 dl hvitvin

1 finhakket sjalottløk

½ dl fløte

200 g smør, helst usaltet

2 ss hakket dill eller gressløk

50 g ørretrogn

Salt og kvernet pepper

Olje til steking

Fjern de aller ytterste bladene på kålen. Del kålen i to og fjern den tykke stilken. Strimle kålen grovt.

Kok vin og sjalottløk inn til ca. 1 / 3 av mengden, tilsett fløte og la det koke et snaut minutt. Skjær kaldt smør i små terninger og pisk smørterningene inn i sausen litt etter litt. Pass på å vispe hele tiden og hold sausen rett under kokepunktet. Sausen må ikke koke, da kan den skille seg.

Smak til med salt og pepper.

Rør inn urter og ørretrogn rett før servering.

Kok opp 1 cm vann i en romslig kasserolle, tilsett 2 ss smør, en god klype salt og litt kvernet pepper. Ha i kålen og damp den knapt mør. Pass på at kålen bevarer sin deilige sprøhet.

Varm en stor teflonpanne. Krydre ørretfiletene med salt og pepper. Stek filetene i varm panne, kun på den ene siden, i ett til to minutter.

Anrett varm kål på tallerkener og legg på ørretfiletene med den stekte siden opp.

Topp med saus og server straks.

Kokte nye poteter er perfekt tilbehør til denne retten.

post-3967-13949895922786_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager du hollandaisen selv?

Har ikke gjort det. Har bare pimpa posevarianten med litt ekstra urter. Men jeg skal lage den selv neste gang.

Når man ser hvor mye salt og konserveringsmidler det er i fabrikkert mat så blir man motivert til å lage alt fra bunn av  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager du hollandaisen selv?

Har ikke gjort det. Har bare pimpa posevarianten med litt ekstra urter. Men jeg skal lage den selv neste gang.

Når man ser hvor mye salt og konserveringsmidler det er i fabrikkert mat så blir man motivert til å lage alt fra bunn av  ;D

Er intrikate saker. Er derfor jeg spurte:) Så kanskje du kunne kommet med tips:)

hehe. I heimen vår finner du ikke en eneste pose av noe slag. Sånn har vi hatt det i snart et år vel. (inspirert/skremt av Hellstrøm) hehe. Annbefales på det sterkeste.

Maten smaker mye bedre å magen har det mye bedre. (les, mindre gass;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hollandaise er litt krevende med tanke på varmen på smør og eggeplommer da det kan ha lett for å å bli eggerøre, men man lærer seg det etter et par forsøk.

Ligger mange oppskrifter på google, f.eks. denne http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/hollandaise

Har laga en tilnærmet lik, men jeg bruker en knivsodd hvitt pepper pluss en teskje sennep i istedefor det andre krydderet.

Vil man ha bearnaise, bruker man estragon i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget bernaise mange ganger å det som jeg syns med den hjemmelagde er at det er så sinnsykt forskjell i smak på pose vs homemade.

Det som er skremmende er at barnaisen du får på Big Horn smaker som den posesausen.

Så jeg lurer fælt på hvordan en barnaise EGENTLIG skal smake. Mere som min hjemmelagede eller posesausen fra Toro?? :)

Hvis Hollandaisen ikke er vanskeligere en bernaisen skal det ikke være umulig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grava Sjøørret (jeg skipper frysing av filet men det anbefales)

600 gram benfri filet

2 ss salt

1 ss sukker

en dill kvast

3 ss cognac

Dynker cognac og smører inn fileten med salt sukker og dill Legger det over i en form 3 dager i kjøleskap.

Flatbrød rømme og rødløk bruker jeg <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grava Sjøørret (jeg skipper frysing av filet men det anbefales)

600 gram benfri filet

2 ss salt

1 ss sukker

en dill kvast

3 ss cognac

Dynker cognac og smører inn fileten med salt sukker og dill Legger det over i en form 3 dager i kjøleskap.

Flatbrød rømme og rødløk bruker jeg <<l

Det er så digg!  :D

Jeg pleier å lage det på lengre turer (ekspedisjoner). Uten cognac, og dill da. Men med pepper (veier lit mindre :P )

Passer like bra på brødskiva som ved potetmosen! :)

-Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grava Sjøørret (jeg skipper frysing av filet men det anbefales)

600 gram benfri filet

2 ss salt

1 ss sukker

en dill kvast

3 ss cognac

Dynker cognac og smører inn fileten med salt sukker og dill Legger det over i en form 3 dager i kjøleskap.

Flatbrød rømme og rødløk bruker jeg <<l

Genialt! Vi har laget med akevitt og ikke cognac, men skal få prøvd det også :D

Vi lot den ligge i en uke. Spiste den ved siden av focacciabrød og sennepssaus. Var en som tipset meg om at gin også er godt til gravet, da man får en litt syrligere variant  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hollandaise er litt krevende med tanke på varmen på smør og eggeplommer da det kan ha lett for å å bli eggerøre, men man lærer seg det etter et par forsøk.

Ligger mange oppskrifter på google, f.eks. denne http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/hollandaise

Har laga en tilnærmet lik, men jeg bruker en knivsodd hvitt pepper pluss en teskje sennep i istedefor det andre krydderet.

Vil man ha bearnaise, bruker man estragon i stedet.

Det er helt suvernet med en knivsodd med cayenne i hjemmepisket holand'e Marius. Det har jeg alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hollandaise er litt krevende med tanke på varmen på smør og eggeplommer da det kan ha lett for å å bli eggerøre, men man lærer seg det etter et par forsøk.

Ligger mange oppskrifter på google, f.eks. denne http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/hollandaise

Har laga en tilnærmet lik, men jeg bruker en knivsodd hvitt pepper pluss en teskje sennep i istedefor det andre krydderet.

Vil man ha bearnaise, bruker man estragon i stedet.

Det er helt suvernet med en knivsodd med cayenne i hjemmepisket holand'e Marius. Det har jeg alltid.

Kult, det skal jeg teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en fin avveksling fra stekt/kokt ørret når man er på vidda. Lag en sukkerlake av 3 dl vann, 2 dl eddik (7%) og 2 dl sukker. Varm opp så den er ca 60 grader og tilsett en pose sursildkrydder og noen løkringer. Trekk gryta til side og tilsett ørret terninger som får trekke i ca 4-5 min :) Helt knall!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...