Gå til innhold

Lange turer(2 uker+) og avhengig av fisk, hva slags utstyr?


AndersRN

Anbefalte innlegg

Lager like greit en ny tråd om dette :) For de av dere som drar på lengre turer i skog/fjell sommer og høst der dere er avhengige av fisk for å få mat. Hva slags utstyr tar dere med til forhold der fisken ikke vaker? På slike turer er man avhengig av å få fisk i alt slags vær. I tillegg er det ikke alltid man befinner seg ved vann/elver der det er optimale kasteforhold. Er det streamer og andre synkende fluer, eller sluk/spinner(kanskje mark) det da går i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg drar på slike langturer er det alltid fluefiske som står i fokus. Hvis jeg ikke klarer å få den fisken jeg trenger til mat på flue, så er det like greit å gå ned til sivilisasjonen igjen. Da kan man jo like gjerne dra et annet sted ;)

Altså har jeg aldri med sluk/mark på slike langturer. Når det er sagt så har jeg aldri hatt noe problem med å skaffe meg fisk til  mat på mine turer.

Hadde en to ukers+ tur over vestvidda(fjellplatået mellom Troms og Finnmark) der er det bare røye, og vi regnet med at det kunne bli veldig vanskelig å skaffe matfisk hvis forholdene ble dårlig. Men med synkesnører, nymfer og streamere var det alltid mulig å fiske opp noe matfisk.

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig veldig enig. Grunnen til at jeg spør, er at jeg for tiden sitter å planlegger en 4 måneders tur til neste år, og da er det litt vanskelig å få med seg nok mat med kun sekk og ingen kano. Må derfor basere mye av middagsmaten på fisk og småvilt. Er kanskje en problemstilling som ikke er så stor for folk her inne, Men for en som setter vilmarkslivet like høyt som fluefisket er det ikke aktuelt å avbryte en tur pga. dårlig fluefiskeforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :) Føler meg priviligert som har muligheten til det. Må virkelig gripe sjansene nå mens jeg kan. Blir ikke like lett når jeg er ferdig utdannet og skal ut i arbeid :) Tror nok i bunn og grunn at det jeg vil med denne tråden er å få aksept fra likesinede her inne for å ta med haspelutstyr i tillegg til fluestanga ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier aldri å ha med meg annet enn flueutstyr. Har med meg en litt tyngre stang (stiv #6 eller myk#7 synes jeg er passe) rigget med et synkesnøre. Dette utstyret fisker jeg med når det er kaldt, vått og kuling fra nordvest (noe man må regne med at det er minst halvparten av tida på en fisketur i høyfjellet nordpå). Med streamere og/eller div nymfer/våtfluer/marfloimitasjoner osv. har jeg aldri hatt problemer med å berge matfisken, selv på turer med skikkelig kjipt vær. Det finns stort sett alltid en eller annen elvestubb der det er greit å få porsjonsfisk på sånt bruk, uansett vær. Har også med flytesnøre til denne stanga, sånn at jeg kan fiske tørt med f.eks. stankelbein eller store Streaking Caddis/tørre muddlere når det er pent vær, men sterk vind. Det kan faktisk være veldig gøy!

Men, det er klart, sluk funker enda bedre enn litt grovere flueutstyr i dårlig vær. Det er definitivt ingen skam å fiske med sluk - personlig synes jeg bare det er så utrolig uinteressant å fiske med sluk - da fisker jeg like gjerne med garn. Mitt råd er at du tar med med en teleskopslukstang hvis du er usikker - den blir sikkert ikke mye brukt uansett. Fluefiske er jo så uendelig mye artigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig veldig enig. Grunnen til at jeg spør, er at jeg for tiden sitter å planlegger en 4 måneders tur til neste år, og da er det litt vanskelig å få med seg nok mat med kun sekk og ingen kano. Må derfor basere mye av middagsmaten på fisk og småvilt. Er kanskje en problemstilling som ikke er så stor for folk her inne, Men for en som setter vilmarkslivet like høyt som fluefisket er det ikke aktuelt å avbryte en tur pga. dårlig fluefiskeforhold.

4 mnd.? Så sinnssykt kult!  <<l

Jeg har troa på at du klarer deg med fluestanga ;) Som Stubø sier så er det alltid mulig å lure opp noen småfisk i en liten elvestubb her og der. 7'er stanga er alltid med på mine langturer. Det er veldig greit å ha når det blåser MYE.

Lykke til med ekspedisjonen!

Når jeg er ferdig på videregående er det min tur...  :D

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør, er at jeg for tiden sitter å planlegger en 4 måneders tur til neste år,

<<l Næsset - som de sier i Nike-reklamen: Just do it  <<l

Og for å svare på det andre:

Ei streamerstang med f.eks. ei sinktip line, noe tunge nymfer til 5'ern, så har du stort sett berga maten, om det skulle bli labert med vakaktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Næsset :) jeg har ikke lest igjennom alle svara du har mottat, menne om du skal ut på tur i 2 uker + nordpå, så er det en del hensyn du må ta med tanke på vekt og unyttig utstyr ( som haspel og sluk ) ..Det jeg har lært av mine turer på 2 uker ca er at jeg alltid tar med for mye kler..kler veger mye å ta mye plass ! da foreslår eg heller at du bytter ut en del av klæra med litt såpe, vann har du overalt så bare vask klær ..Mat rasjoner, da ville eg godt for poser som "risotto, jegergryte osv" , disse trenger bare litt kokt fisk oppi idtsden for kjøttdeig så er et fantastisk måltid reddet samtidig som de er lette å tar lite plass..Havregryn å rosiner er et møsst, det må du ha..froskosten må være riktig :) Om du klarer å gå disse tunge dagene med 30kg + på ryggen i vadere er noe du må spør deg sjøl om, for du bør ha minst 2 par sko med et par lette leirsko, + vadere ( knevadere ) eller midjevadere er veldig grett å ha..2 fiskestenger er også noe du bør ha med, kjipt med knukket stang 2 dagen..Et lite medisin skrin med det mest nødvendige, samt Kokesjokolade må du :) den holder seg lenge og er proppfull i sukker ( energi :) , Fisket trenger bare tørrfluer, alt aent er bare tull  <<l Lykke til på ferden..vil du lese litt om min tur te stabbursdalen i fjor finner du den på www.lundefluen.blogspot.com :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar :D Blir litt mer optimistisk med tanke på hele prosjektet nå:) Noterer alle gode tipsene som kommer! Da blir det nok til at jeg tar med 5'ern med flyt og 7'ern med synk! Får testet det under 4 ukersturen på Hardangervidda i sommer <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar :D Blir litt mer optimistisk med tanke på hele prosjektet nå:) Noterer alle gode tipsene som kommer! Da blir det nok til at jeg tar med 5'ern med flyt og 7'ern med synk! Får testet det under 4 ukersturen på Hardangervidda i sommer <<l

Ikke dumt! Det er veldig lurt å ha med reservesnører også når du drar på en slik tur. Fort gjort at snøret ryker, og da er du ille ute ;) Lemmen og mus er veldig glade i å gnage på fluesnører, for ikke å snakke om korken på stanga...

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...