Gå til innhold

skjøte fortom og line eller løkke i løkke?


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

Hei.

Har lenge brukt løkke-i-løkke mellom line og fortom, og brukt Roman Moser løkke der det ikke har vært løkke på lina i utgangspunktet. Dette fungerer bra hvis man bytter ofte mellom f. eks fortommer og polyleaderere. MEN: nå har jeg kjøpt en firer som aldri skal stifte bekjentskap med en slik leader da den utelukkende skal brukes til tørt. Derfor lurer jeg på hvordan få en smoothere overgang mellom line og fortom uten at skjøtingen spiser av lina ved bytte av fortom? Har ikke begynt å binde ennå, så jeg har ikke diverse tråd og lim :(

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har lenge brukt løkke-i-løkke mellom line og fortom, og brukt Roman Moser løkke der det ikke har vært løkke på lina i utgangspunktet. Dette fungerer bra hvis man bytter ofte mellom f. eks fortommer og polyleaderere. MEN: nå har jeg kjøpt en firer som aldri skal stifte bekjentskap med en slik leader da den utelukkende skal brukes til tørt. Derfor lurer jeg på hvordan få en smoothere overgang mellom line og fortom uten at skjøtingen spiser av lina ved bytte av fortom? Har ikke begynt å binde ennå, så jeg har ikke diverse tråd og lim :(

Tom Aage

Lag løkke av lina, mye bedre enn noen løkker man får kjøpt. Man kan bruke vanlig sytråd

Tight lines

Igor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne enden med en tynn synål. Varm nålen godt med en lighter. Vent til det er kaldt igjen, og trekk nålen ut. Øk så med litt tykkere nål, og gjenta prosessen. Når hullet i spissen er åpent nok til buttdelen på fortommen, dypper du fortoms buttdelen i lynlim, og stikker den inn i lina. Du bør få den ca. en cm inn. La limet herde. Deretter, lager du en kon fin overgang med uv lim. Helt perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne enden med en tynn synål. Varm nålen godt med en lighter. Vent til det er kaldt igjen, og trekk nålen ut. Øk så med litt tykkere nål, og gjenta prosessen. Når hullet i spissen er åpent nok til buttdelen på fortommen, dypper du fortoms buttdelen i lynlim, og stikker den inn i lina. Du bør få den ca. en cm inn. La limet herde. Deretter, lager du en kon fin overgang med uv lim. Helt perfekt!

Nja, har opplevd at den metoden løsner og det er ikke noe kul med en to kilos i andre enden. Bruk nåleknute, den gir en fin overgang og løsner aldri. Jeg stikker høl i enden på fluesnøret først, trer fortomsenden i gjennom, og deretter nåleknute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg vært skeptisk til en kobling som kun var limt, selv om andre er komfortable med det....

En vanlig nåleknute med litt lynlim holder i massevis.

Om du ønsker å legge litt mer flid i det anbefaler jeg en gjennomgående nåleknute, dvs. hvor buttenden på fortommen føres inn gjennom fluesnøret. Nåleknuten knyttes da en-tre cm opp på snøret. Se svar nr. 81 i denne tråden her:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=23972.75

Jeg bruker å forlenge fortommen i buttenden med ca. 0,5m. Den ene enden tres inn i snøret. Den andre enden bindes med blodknute direkte i en ferdigtapert 9', 12' eller 15' fortom. Da slipper jeg å lage ny skjøt mot fluesnøret hver gang jeg skifter fortom.

Funker for meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke en sterk bindetråd og surre en løkke. Så binder jeg fortomen i løkka med vanlig slukknute. Koster ikke rare greine for trådholder og bindetråd. Glir veldig lett igjennom ringene og spiser ikke fluesnøre når du bytter. Andre Brun viser dette på forrige ørretboms filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket med denne løsningen i mange år(stikke inn og lime). I år har jeg brukt løsningen på 5èr stanga mi. Denne ble montert slik i 2001. Klarte  faktisk ikke å dra den løs selv, nå i våres.Gjør som tidligere beskrevet rett ovenfor. Jeg setter en ekstern buttdel til fluelina, som er på ca. en meter. I denne skjøter jeg på den fortommen jeg skal bruke med blodknuten. Denne taperes ned med uv lim, slik at det gir minimal friksjon i ringene. Jeg nekter å tro, at dette gir seg, før en spiss på 0.18 gjør det. Derimot, om man skal fiske med streamer og liknende, på steder hvor det er snakk om muligheter for skikkelig stor fisk, så kan det hende jeg ville vurdert andre løsninger. Men til ørettfiske med tørrflue og nymfe, er dette mer enn godt nok. I alle fall til mitt bruk. Men, jeg har aldrig landet større ørett enn litt over 3 kilo, så skjøte metoden er ikke testet ut på de store ennå.... Så min erfaring, er at dette holder hele veien og tilbake.

Derimot, sliter jeg med ting som skal gjennom stangringene, og som gjør det merkbart. Inn går fint, men liker jævlig dårlig ting som kan butte på vei ut  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg heller også mot nåleknuten. Den lager minimalt med bråk gjennom stangringene, er enkel å få til og løsner aldri.

Jeg har et spesialverktøy for nettopp denne knuten som gjør at det tar noen få sekunder å feste fortom i snøret.

Perfekt rett og slett. Jeg har forsøkt å lime fortom inn i fluesnøret, men stoler ikke helt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg vært skeptisk til en kobling som kun var limt, selv om andre er komfortable med det....

En vanlig nåleknute med litt lynlim holder i massevis.

Om du ønsker å legge litt mer flid i det anbefaler jeg en gjennomgående nåleknute, dvs. hvor buttenden på fortommen føres inn gjennom fluesnøret. Nåleknuten knyttes da en-tre cm opp på snøret. Se svar nr. 81 i denne tråden her:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=23972.75

Jeg bruker å forlenge fortommen i buttenden med ca. 0,5m. Den ene enden tres inn i snøret. Den andre enden bindes med blodknute direkte i en ferdigtapert 9', 12' eller 15' fortom. Da slipper jeg å lage ny skjøt mot fluesnøret hver gang jeg skifter fortom.

Funker for meg....

Den løsningen så knall ut! Tror jeg prøver meg på den. Forlenger du buttdelen med samme diameter som fortommen, eller kan man med fordel gå opp litt i tykkelse? Fjernar man kjernen i fluelina for å få inn buttdelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke en sterk bindetråd og surre en løkke. Så binder jeg fortomen i løkka med vanlig slukknute. Koster ikke rare greine for trådholder og bindetråd. Glir veldig lett igjennom ringene og spiser ikke fluesnøre når du bytter. Andre Brun viser dette på forrige ørretboms filmen.

Hei, Tom Aage.

Som Thomaso skriver, så får du den smootheste og mest praktiske løsningen, synes jeg, om du flekker av coatingen på den delen som skal bindes ned. Og bare den. Og surrer den med bindetråd dobbelt til fluesnøret. Løkka blir tynn, liten, glir lett gjennom ringa og holder seg også flytende.

Om du flekker av coatingen på hele lengden som løkka lages av, slik Guideline-linken viser, så får du verken flyteevnen eller holdbarheten som coatingen gir, så det er ingen god løsning.

Og om du, på andre siden, ikke flekker av noe coating, så blir løkka unødvendig tykk der du binder den ned dobbelt. Så flekk av coatingen, slik at akkurat der du begynner nedfestingspunktet med bindetråden, ja der er det også coatingfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I det siste så har jeg brukt krympeslange og smeltet sammen fluesnøret til en nydelig løkke, nesten som på de som kommer ferdige med mange fluesnører. Med litt trening med gamle fluesnører, så finner du ut hvor mye varme som skal til, bruker lite T-lys til å smelte med.

Mvh

Rune

post-886-13949896223824_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke en sterk bindetråd og surre en løkke. Så binder jeg fortomen i løkka med vanlig slukknute. Koster ikke rare greine for trådholder og bindetråd. Glir veldig lett igjennom ringene og spiser ikke fluesnøre når du bytter. Andre Brun viser dette på forrige ørretboms filmen.

Hei, Tom Aage.

Som Thomaso skriver, så får du den smootheste og mest praktiske løsningen, synes jeg, om du flekker av coatingen på den delen som skal bindes ned. Og bare den. Og surrer den med bindetråd dobbelt til fluesnøret. Løkka blir tynn, liten, glir lett gjennom ringa og holder seg også flytende.

Om du flekker av coatingen på hele lengden som løkka lages av, slik Guideline-linken viser, så får du verken flyteevnen eller holdbarheten som coatingen gir, så det er ingen god løsning.

Og om du, på andre siden, ikke flekker av noe coating, så blir løkka unødvendig tykk der du binder den ned dobbelt. Så flekk av coatingen, slik at akkurat der du begynner nedfestingspunktet med bindetråden, ja der er det også coatingfritt.

Takker for svar:) Men skjønner ikke helt hva du mner med:  `flekker av coatingen på den delen som skal bindes ned. Og bare den. Og surrer den med bindetråd dobbelt til fluesnøret`... Skal jeg bruke aceton for eksempel på noen cm som skal brukes til å lage løkke?

vh Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Andre mener at selve løkka skal ha coatingen på men at den delen som du binder inn sammen med lina slik at det blir en løkke, skal være renset for coating. Smart tips hvis man vil sikre at spissen/løkka skal flyte. Er midt i laksesesongen for meg nå og har fokus på å få ting til å synke ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar:) Men skjønner ikke helt hva du mner med:  `flekker av coatingen på den delen som skal bindes ned. Og bare den. Og surrer den med bindetråd dobbelt til fluesnøret`... Skal jeg bruke aceton for eksempel på noen cm som skal brukes til å lage løkke?

vh Tom Aage

Hei, Tom Aage. Mange bruker aceton ennå, men det har jeg sluttet med for mange år siden, for det kan ha en tendens til å "råtne" et par millimeter lengre enn det du hadde tenkt inn på coatingen, med påfølgende "knekk" på coatingen etter noen uker.

Bruk f.eks. 0,20-0,25 fortomsmateriale, som du slår ei løkke rund fluesnøret med - akkurat der du vil at coatingen skal skrelle av. En knute, stram hardt, og skrell av. Jeg viser dette i detalj på DVD'n Ørretboms 5 - Del 1, for jeg vet at mange lurer på hvordan de skal lage en optimal løkke i enden av fluesnøret. Ei løkke som både flyter, er liten og nett, og er slitesterk. Alle de parametrene får man ikke med hvilken som helst løsning, synes jeg. Men min mening det da. Om du vil se instruksjonen på, etter min mening, ei ideell og sterk fluesnøre-løkke som også flyter, så er filmen å få i de fleste butikka for fluefiskeutstyr, både her: http://www.nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/510/Category2ID/513/List/1/Level/2/catpageindex/2/Default.aspx her http://www.gero.no/produkter/filmerandboker/orretboms-5---velprovde-norske-orretfluer-del1.aspx og mange andre plasser.

Dette er ikke min idé, for jeg mener jeg så en annen klok fluefisker lagde den løkka akkurat slik for mange år siden. Og den er idéell.

André

Tror Andre mener at selve løkka skal ha coatingen på men at den delen som du binder inn sammen med lina slik at det blir en løkke, skal være renset for coating. Smart tips hvis man vil sikre at spissen/løkka skal flyte. Er midt i laksesesongen for meg nå og har fokus på å få ting til å synke ;D

Akkurat hva jeg mente, Øyvind  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I det siste så har jeg brukt krympeslange og smeltet sammen fluesnøret til en nydelig løkke, nesten som på de som kommer ferdige med mange fluesnører. Med litt trening med gamle fluesnører, så finner du ut hvor mye varme som skal til, bruker lite T-lys til å smelte med.

Mvh

Rune

Dersom du gjør dette hjemme, kan du varme opp krympeslangen ved å gni den over ei 60 watts lyspære, da risikerer du ikke at hele greia blir svidd.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...