Gå til innhold

Bruker ikke amerikanere ordentlige vannkast?


Paul West

Anbefalte innlegg

Mitt mål denne sesongen er å virkelig mestre vannkast. Så langt ser det veldig bra ut, og jeg trives bedre i elva enn noen gang før. Snake roll og air snake, samt vanlige speykast begynner å sitte skikkelig bra, og det føles naturlig å bruke dem når jeg faktisk fisker, da jeg ikke lenger må ha flaks for å få til lengde og godt overslag. Lina flyr ut, og tilfredsstillelsen er stor. Det eneste jeg fortsatt sliter skikkelig med å få til er "back hand" snake roll. Der gjør jeg ett eller annet feil. Prøver å finne ut hvor feilen sitter, men det er sannelig ikke lett.

For å lære vannkastene har først og fremst kastevideoene til Andre Brun og Henning vært uvurderlige. Jeg har studert dem GRUNDIG for å uteske hva jeg skal gjøre for å få buktene fine og skytelina til å fly.

Det som imidlertid forundrer meg er at det virker som om det knapt nok finnes andre fluekastere som har laget tilsvarende instruksjonsvideoer ??? Ja da, det kan hende jeg tar feil, og jeg regner med at noen har linker til noen fine snutter, men det er i hvert fall påfallende hvor mange flere instruksjonsvideoer jeg finner for det bortimot ubrukelige (eller i hvert fall mangelfulle) rullekastet. Youtube flommer jo over av amerikanere som instruerer i "roll cast", men knapt nok noen som instruerer i over nevnte vannkast, som jo tross alt er utrolig mye bedre i de aller fleste situasjoner!

Hvorfor er det sånn? Amerikanerne fisker da vitterlig etter samme fisk som oss(ørret altså ;)), og behovet for kast uten voldsom baksleng må da være like stort der som her.. Om de så fisker mindre med tørt, så står de da vel ikke bare midt ute i digre elver og denger over hodet...?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mål denne sesongen er å virkelig mestre vannkast. Så langt ser det veldig bra ut, og jeg trives bedre i elva enn noen gang før. Snake roll og air snake, samt vanlige speykast begynner å sitte skikkelig bra, og det føles naturlig å bruke dem når jeg faktisk fisker, da jeg ikke lenger må ha flaks for å få til lengde og godt overslag. Lina flyr ut, og tilfredsstillelsen er stor. Det eneste jeg fortsatt sliter skikkelig med å få til er "back hand" snake roll. Der gjør jeg ett eller annet feil. Prøver å finne ut hvor feilen sitter, men det er sannelig ikke lett.

For å lære vannkastene har først og fremst kastevideoene til Andre Brun og Henning vært uvurderlige. Jeg har studert dem GRUNDIG for å uteske hva jeg skal gjøre for å få buktene fine og skytelina til å fly.

Det som imidlertid forundrer meg er at det virker som om det knapt nok finnes andre fluekastere som har laget tilsvarende instruksjonsvideoer ??? Ja da, det kan hende jeg tar feil, og jeg regner med at noen har linker til noen fine snutter, men det er i hvert fall påfallende hvor mange flere instruksjonsvideoer jeg finner for det bortimot ubrukelige (eller i hvert fall mangelfulle) rullekastet. Youtube flommer jo over av amerikanere som instruerer i "roll cast", men knapt nok noen som instruerer i over nevnte vannkast, som jo tross alt er utrolig mye bedre i de aller fleste situasjoner!

Hvorfor er det sånn? Amerikanerne fisker da vitterlig etter samme fisk som oss(ørret altså ;)), og behovet for kast uten voldsom baksleng må da være like stort der som her.. Om de så fisker mindre med tørt, så står de da vel ikke bare midt ute i digre elver og denger over hodet...?

Noen som vet?

Hei  :)

Ja, det finnes mange amerikanere, inkludert Mel Krieger, som har tjent seg rike på å vise rett-fram rullekast på film, som egentlig er totalt ubrukelig i elv egentlig (han har vist mye annet bra også da, som dynamikken i kastet, kastesektor etc). Men til vannkast i elv så er det litt spedt, kanskje? Sånn er det nå engang i US and A, landet med muligheter  :) Man får ikke fisket i elv med det, men det ser ikke ut til å spille noen rolle. Vinkling av kast i praktiske fiskesituasjoner ser ikke ut til å være noe tema. Rart egentlig, uten at jeg klarer å si hvorfor de ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan tjene deg rik på å vise hvordan det egentlig skal gjøres ;D Kunne jo blitt en virkelig "revolutionizing" nyhet innen fluefiske, til forskjell fra revolusjonene som produsentene kommer med hvert år!

Tenk deg overskriftene: "Holy crap, this roll cast actually works! A true revolution of fly fishing by Andre Brun"

For øvrig, og helt off topic, et lite paradoks at et kapitalistisk marked kan ha så mange revolusjoner på så kort tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan tjene deg rik på å vise hvordan det egentlig skal gjøres ;D Kunne jo blitt en virkelig "revolutionizing" nyhet innen fluefiske, til forskjell fra revolusjonene som produsentene kommer med hvert år!

Tenk deg overskriftene: "Holy crap, this roll cast actually works! A true revolution of fly fishing by Andre Brun"

For øvrig, og helt off topic, et lite paradoks at et kapitalistisk marked kan ha så mange revolusjoner på så kort tid ;)

:) Har ikke noe plan om å gjøre meg rik på fluefiske, gitt  :) Og jeg er absolutt ingen business-mann. Jeg vil ha denne kjære hobbyen for meg selv sammen med noen få gode kompiser, og binde litt fluer også, og lage litt film, fiske hardt, men steinkaldt og rolig på storfiska, sånn helt i det små  <<l Da er det på  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kanskje jeg skal dedikere all fritid til å bli syyykt god til å vannkaste og så lansere egen instruksjonsvideo over there...som en forsmak på kjempedyre kastekurs på fluefiskelodger for styggrike amerikanere 8)

Eller kanskje ikke.

Men for den som har lyst og evne burde det jo faktisk være et marked der borte.. Men uansett; hvorfor er det sånn da? De har da fisket med flue i mannsaldre der borte også. Du fant vel ikke på disse kastene helt av deg selv du heller? Er det rett og slett slik at fordi man faktisk må øve litt for å få det til, så gidder ikke kanerne å lære seg det..man undres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Men for den som har lyst og evne burde det jo faktisk være et marked der borte..


Det er sikkert et marked der borte. Kjør på den som vil  :) Det er i hvert fall mange fluefiskere her på berget som kan lære dem dette.






Det eneste jeg fortsatt sliter skikkelig med å få til er "back hand" snake roll. Der gjør jeg ett eller annet feil. Prøver å finne ut hvor feilen sitter, men det er sannelig ikke lett.

For å lære vannkastene har først og fremst kastevideoene til Andre Brun og Henning vært uvurderlige. Jeg har studert dem GRUNDIG for å uteske hva jeg skal gjøre for å få buktene fine og skytelina til å fly.



Backhand snakeroll er det kastet som fluefiskere opplever som vanskeligst å få til, og det med rette. Lad passe tungt (antall meter fluesnøre du trekker opp/senker/lader med) med snøre i riktig bane/retning, og stopp høyt. Form D-en i kasteretningen, og kjør et realt, men subtilt hammerslag så skal den være der.  Jeg er nok bedre til å vise, enn å forklare, men her er et backhand-snakeroll-klipp som kanskje kan vise det med litt høy stopp på en god måte: https://vimeo.com/28531480

 

 

Edit: Oppdatert utdatert video-link. 
Beste hilsen,
André

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opplagt at stoppen blir litt for langt ned, da resultatet ofte blir snørekollaps hvis jeg prøver å få ut mer enn klumpen. Ellers merker jeg godt at jeg ikke får lada godt nok, og at det er noe galt med framkastet sånn generelt. Det er i og for seg logisk nok at back hand er vanskeligst, da framkastet er relativt ulikt den bevegelsen som etter hvert blir second nature(altså framkast på høyre side) Man burde kanskje rett og slett øve litt på å kaste overhodekast på feil side av hodet også... Kommer vel nyttig med det.

Men dette blir jo off-topic da.

Spørsmålet lever videre; Bruker ikke amerikanerne ordentlige vannkast?? Noen av forumets medlemmer har jo vært over there og fisket, så hva er observasjonene? Og hva med engelskmennene og folk på New Zealand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Visst kan amerikanerne vannkaste ! Skagit style har vært noe av det hotteste der borte i mange år.

Før snakket man om at amerikanerne var "dårlig å kaste med flue"  Det er og var en sannhet med modifikasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både André og Henning kaster nydelig vannkast, backhand snakeroll er for meg signaturkastet til André!  <<l

Det er flere kastevideoer på markedet som går grundig gjennom vannkast, men de tror jeg du må kjøpe. Kjell Ove Grimsmo har en fin DVD som beskriver vannkast, Jan Erik Granbo har også flere fine DVD'er med mye fokus på vannkast (sjekk bare først at det er enhåndskasting og ikke bare tohåndskasting der).

Om du er ute etter en virkelig klassiker innen temaet, så anbefaler jeg Göran Anderssons Bättre Flugfiske som kom allerede rundt 1990. Det er en film som fremdeles er fin for å vise noe av det jeg synes er veldig viktig ved praktisk fiskekasting - avslappet og kraftbesparende kasting! Ok, nå er jeg kanskje godt ute på nostalgigaleien ettersom den siste, så vidt jeg vet, kun er produsert i VHS!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sett Kjell Oves video, og den er slett ikke dum. Jan Erik Granbo sine videoer er også konsumert. Poenget var ikke at det ikke finnes, men at det virker som om det nesten ikke finnes folk som virkelig kan vannkaste med ørretstang over there..eller andre steder i verden.

Ja, amerikanerne kaster skagit- og scandi style med tohånds, og kanskje også enhånds etter laks, men er det vanlig å vannkaste med enhåndsstang etter ørret, eller er dette et skandinavisk fenomen? Og hva med engelskmennene og New Zealanderne, bosnierne... og alle de andre som fisker med flue etter ørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne driver ikke å vader og fisker på samme måte som vi gjør  ;)

Der er det å lobbe ut flua fra en driftboat, eller annen type fartøy . . .

Neida, det finnes sikkert massevis av amerikanere som er dyktige på alle typer vannkast, men det virker ikke å være "greia" der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Amerikanerne driver ikke å vader og fisker på samme måte som vi gjør  ;)

Der er det å lobbe ut flua fra en driftboat, eller annen type fartøy . . .

Neida, det finnes sikkert massevis av amerikanere som er dyktige på alle typer vannkast, men det virker ikke å være "greia" der borte.

Her hjemme kan vannkast være så "greia" at fisket kommer i bakgrunnen har jeg inntrykk av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har gitt ut en instruksjonsfilm for vannkast også http://www.rioproducts.com/fly-fishing-gear/extras/modern-spey-casting-dvd/

Jeg har denne filmen, men det er lenge siden jeg har sett den. I forhold til det trådstarter lurer på, så mener jeg at så godt som hele filmen er viet tohåndskasting. Det er bare en liten del på en av de tre CD'ene som handler om enhånds vannkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Amerikanerne driver ikke å vader og fisker på samme måte som vi gjør  ;)

Der er det å lobbe ut flua fra en driftboat, eller annen type fartøy . . .

Neida, det finnes sikkert massevis av amerikanere som er dyktige på alle typer vannkast, men det virker ikke å være "greia" der borte.

Her hjemme kan vannkast være så "greia" at fisket kommer i bakgrunnen har jeg inntrykk av...

Kan kun snakke for meg selv. Men jeg er veldig uenig med deg her.

Hadde vært artig å se en statestikk fra egen fisking, og sett hvor mange flere fisker jeg fanger på grunn av slike kast. Men det er en stor prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder akkurat det der med å fiske er da poenget å fange mest mulig fisk?

Jeg snakker ikke om fiskekonkurranse,men den totale opplevelsen.

Jeg bare spør altså,fisk har dem i butikken,jeg er mer enn vant til å få den der i trynet

om at kastingen kommer foran.Jeg er faktisk enig med deg her FRedrik.

Jeg kan også få det inntrykket.....

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Vannkast kommer jo ikke foran fisking selvsagt, men jeg personlig synes det er veldig moro å ta en fisk som står kinking og vanskelig plassert, på nettopp vannkast. Særlig når jeg vet at jeg ikke hadde tatt den med vanlig overhodekast  :)

I går var jeg og fiska langs en tett bevokst sjøkant, og lobba 2 fjærmygg langs marbakken der. Hadde ikke fått den ørreten til å ta med overhodekast der i hvert fall  <<l Ikke at jeg tenker: "Oi, jeg tok den med vannkast", for jeg tenker stort sett ikke på kast når jeg fisker. Men den fisken måtte jeg ha gått forbi ellers.

Et av de beste eksemplene synes jeg allikevel er da Henning står helt inn i vegetasjonen og kaster rett ut i elva, på kastefilm-delen på Ørretboms 5 - Del 2. Der tar han en fisk midt ut i elva, som ellers hadde vært helt komplett umulig å nå. Da er det moro å kunne nå den. Og ja, det var på vannkast, men fisket var selvsagt i fokus  :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det er jeg enig i Andrè.

Men det virker som en trend der man ikke kan fiske uten å kunne alle former for underhånds/vannkast...  

For ordens skyld, jeg kan mere elle mindre disse kastene (:P,) til og med backhhand snake med reach og tuck.. (kastet ditt ;) men jeg er ikke like god som deg da...)

Og de er uovertruffne i mange situasjoner, det er det ingen tvil om. Men, man kan leve et lykkelig fluefiskeliv uten å kunne disse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang amerikanere så er kanskje mitt inntrykk at man finner forholdsmessig flere "recreational fly fishermen" der enn her i Norge. Typisk de som fisker en eller to ganger i året. De som fisker så skjeldent her fisker vel primært med sluk. Jeg tror også, igjen forholdsmessig, flere norske fluefiskere binder fluene selv. De butikkene med det største utvalget av kjøpefluer i West Yellowstone hadde disker tilsvarende smågodtdiskene på Svinesund  ;D

Jeg kjenner/vet om etterhvert mange fluefisker i Norge og ingen av dem faller i kategorien "recreational fly fishermen". Vi "sitter med nåla i armen" hele gjengen, da er veien til å utforske spesialkast kort. For den amerikanske to-ganger-i-året-fluefiskeren holder det ofte å kunne kaste 10 meter fra en drift boat, eller tilsvarende. Den begrensede fisketider brukes nok ikke til å lære småsære spesialkast.

En annen forklaring kan være at moderne vannkast generelt har en særlig stilling her iNorge som følge av alt laksefiske vi bedriver med tohånds-stenger, og da er veien kort til å prøve dette også med enhånds-stang.

Jeg tror kanskje dette kan være noe av forklaringen på hvorfor vannkast med enhånds-stang ikke har tatt av der over. Uansett så finnes det nok av amerikanere som virkelig kan kaste, om noen var i tvil.

Kasting er primært bare et middel. Men det er jo gøy de (få) gangene kastingen sitter  ;D

PS - Dette er kult:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har gitt ut en instruksjonsfilm for vannkast også http://www.rioproducts.com/fly-fishing-gear/extras/modern-spey-casting-dvd/

Jeg har denne filmen, men det er lenge siden jeg har sett den. I forhold til det trådstarter lurer på, så mener jeg at så godt som hele filmen er viet tohåndskasting. Det er bare en liten del på en av de tre CD'ene som handler om enhånds vannkast.

Jepp, mye tohånds og lite enhånds, men den delen som omhandler enhånds vannkast fokuserer i hvertfall mye på det som ble nevnt tidligere i tråden, vinkling av kastet og ikke bare rullekast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, man kan leve et lykkelig fluefiskeliv uten å kunne disse...

Det er jeg helt enig med deg i, Fredrik  <<l

Man må ikke kunne noen av dem for å være lykkelig fluefisker. Og målet er faktisk å være en lykkelig fluefisker. Så we do the math  :) Så helt enig med deg.

Ang amerikanere så er kanskje mitt inntrykk at man finner forholdsmessig flere "recreational fly fishermen" der enn her i Norge. Typisk de som fisker en eller to ganger i året. De som fisker så skjeldent her fisker vel primært med sluk. Jeg tror også, igjen forholdsmessig, flere norske fluefiskere binder fluene selv. De butikkene med det største utvalget av kjøpefluer i West Yellowstone hadde disker tilsvarende smågodtdiskene på Svinesund  ;D

Jeg kjenner/vet om etterhvert mange fluefisker i Norge og ingen av dem faller i kategorien "recreational fly fishermen". Vi "sitter med nåla i armen" hele gjengen, da er veien til å utforske spesialkast kort. For den amerikanske to-ganger-i-året-fluefiskeren holder det ofte å kunne kaste 10 meter fra en drift boat, eller tilsvarende. Den begrensede fisketider brukes nok ikke til å lære småsære spesialkast.

En annen forklaring kan være at moderne vannkast generelt har en særlig stilling her iNorge som følge av alt laksefiske vi bedriver med tohånds-stenger, og da er veien kort til å prøve dette også med enhånds-stang.

Jeg tror kanskje dette kan være noe av forklaringen på hvorfor vannkast med enhånds-stang ikke har tatt av der over. Uansett så finnes det nok av amerikanere som virkelig kan kaste, om noen var i tvil.

Kasting er primært bare et middel. Men det er jo gøy de (få) gangene kastingen sitter  ;D

PS - Dette er kult:

Jo, Knut - det hørtes ut som en nyansert og godt fundert forklaring på hvorfor folk flest i US & A ikke kaster vannkast. Jeg har så vidt vært med på drifting nedover elv, og å lobbe flua ut på en standplass én gang, for så og kaste på neste ørret, i kulpen nedenfor, var utrolig lite morsomt og utrolig lite interessant. Produktivt og effektivt ja, men morsomt? Nei  :) Vi norske fluefiskere er nok mer på det med å finne en vanskelig stor fisk - og helst drive på med den ene. DET er moro  :) Om vi tar den eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i Andrè.

Men det virker som en trend der man ikke kan fiske uten å kunne alle former for underhånds/vannkast...  

For ordens skyld, jeg kan mere elle mindre disse kastene (:P,) til og med backhhand snake med reach og tuck.. (kastet ditt ;) men jeg er ikke like god som deg da...)

Og de er uovertruffne i mange situasjoner, det er det ingen tvil om. Men, man kan leve et lykkelig fluefiskeliv uten å kunne disse...

- Kommer bare an på hvilke begrensninger du finner deg til rette med, og ikke minst: Hvor du fisker - og hvor du ønsker at du kunne fiske. Vi vet jo godt hvordan forholdene vanligvis er i f. eks.  flertallet skogsvann og mindre elver -  vegetasjon tett på, få eller ingen åpninger bakover, og uaktuelt å vade i den grad at overhodekast er mulig..

For min del blir dette - veldig ofte - et spørsmål om å fiske, eller å gå forbi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det er jeg enig i Andrè.

Men det virker som en trend der man ikke kan fiske uten å kunne alle former for underhånds/vannkast...  

For ordens skyld, jeg kan mere elle mindre disse kastene (:P,) til og med backhhand snake med reach og tuck.. (kastet ditt ;) men jeg er ikke like god som deg da...)

Og de er uovertruffne i mange situasjoner, det er det ingen tvil om. Men, man kan leve et lykkelig fluefiskeliv uten å kunne disse...

- Kommer bare an på hvilke begrensninger du finner deg til rette med, og ikke minst: Hvor du fisker - og hvor du ønsker at du kunne fiske. Vi vet jo godt hvordan forholdene vanligvis er i f. eks.  flertallet skogsvann og mindre elver -  vegetasjon tett på, få eller ingen åpninger bakover, og uaktuelt å vade i den grad at overhodekast er mulig..

For min del blir dette - veldig ofte - et spørsmål om å fiske, eller å gå forbi..

Og da SKAL man gå videre å lære dette. Mitt innspill gikk på alle de som føler avmakt for å leve opp til alt man skal kunne. Det var ikke kritikk til trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...