Gå til innhold

Ny storsekk


moonfisher

Anbefalte innlegg

Jeg har innsett at det har blitt på tide å skaffe seg en ny sekk, og tenkte å høre hva som finnes av erfaringer og anbefalinger her inne.

Jeg er ute etter en sekk i 100 litersklassen. De siste 10 årene har jeg hatt en Bergans Viking som jeg har vært veldig fornøyd med, både med løsningene, kvaliteten, bærekomfort og ikke minst Bergans sin kundeservice (har fått utført flere reparasjoner kostnadsfritt, og aldri fått spørsmål om kjøpsdato). Den er imidlertid kanskje litt tung.

I sommer har jeg sett på Arcteryx Bora 95 som en kompis hadde kjøpt, og den så jo veldig bra ut. Denne modellen har imidlertid utgått og ser ikke ut til å være tilgjengelig i Norge lenger.

Andre alternativer jeg har sett på er Gregory Whitey 95, og jeg har sett anbefalinger av en ny sekk fra Helsport på et annet forum.

Er det noen som har erfaringer, synspunkter eller anbefalinger som kan hjelpe meg med beslutningen?

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ihvertfall anbefale sekk med ramme, og roterende hoftebelte.

Har enormt god erfaring med Norrøna sitt bæresystem og sekker generelt, bla. Svalbard 80L, Para Ranger Synkron Pack 120L og Recon 125L.

På Svalbard sekkene kan du også kjøpe med ekstra lommer/opphengere som er systemintegrert.

Og når det er snakk om kundeservice er de fantastiske, send inn eller lever i butikk, så er den fiksa gratis etter få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Bergans Trollhetta 95l tidligere i sommer. Brukt den på en lengre fjelltur. Mitt inntrykk er at den har supergod bærekomfort, bra med festepunkter og ok med løsninger og plass. Jeg hadde vel 20kg oppakning.

Det jeg savner er lomme for drikkeflaske som man kommer til når man går. De langsgående ytterlommene er romslige, men man når de ikke når man har på sekken. En liten dagstursekk følger med utenpå som jeg synes var praktisk, men som jeg har hørt at andre synes er bortkastet. Stangrør var ikke noe problem å feste på siden.

Ellers så har du vel bare nevnt kvalitetssekker i ditt eget innlegg  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan varmt anbefale Norrøna Recon Pack 125L!

Vell, dette er en veldig tung sekk(Pakkramme), så du bør bære tunge bører for å få bruk for pakkrammen.

Det jeg anbefaler er å dra rundt å teste sekker og lære deg å tilpasse den. Fyll den opp på sportsbutikken og trask rundt. Det er passformen som er det viktigste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Alpinist Medium 110L eller Alpinist Large 130L.

Veldig greit å ha nok volum i sekken synes jeg, selv om du ikke nødvendigvis bærer så tunge bører.

Liker de store sidelommene og rommet på toppen, bla lett å komme til utstyr du kan komme til å trenge i en fei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Bergans Alpinist II på 110 (eller 105??)liter jeg har, og har som sagt vært veldig fornøyd med den. På ordentlig tur havner vekta som regel på i overkant av 25 kilo, og opp mot 30. På alpinisten er vel hovedrommet på ca 100 liter mener jeg, og det er ganske så passe. Denne er imidlerttid litt tung, og jeg kan spare en kilo på en Arcteryx Bora, og det er jo verdt litt det. En kilo her og en kilo der blir fort noen øl.

Norrønasekkene vet jeg jo er veldig gode, men de er om jeg ikke tar feil like tunge som bergans sine. Pakkramme tror jeg at jeg står over da jeg aldri har følt noe behov for det. Tiden da anatomiske sekker seg sammen i ryggen er over, og jeg tenker det bare er ekstra vekt.

Dagstursekk er veldig greit å ha mulighet til, men det synes jeg alle de store sekken jeg ser på har.

Kundeservice hos de norske produsentene er et stort pluss, da jeg som sagt har opplevd å få reparert skader på sekken min kostnadsfritt ved flere anledninger og har økt levetiden til sekken min med flere år.

Skal undersøke litt rundt vekt, men tar gjerne fler synspunkter.

Skulle gjerne hørt noen erfaringer med Gregory om det er noen som har. Er den solid nok for bagasjesjauere på flyplasser og generell tøff bruk?

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg pakkrammesekk til langturene, rett og slett fordi jeg synes de funker bedre når man bærer over 30 kg på ryggen - og det gjør ihvertfall jeg på de lengre fisketurene.

Komplett fiskeutstyr, kamerautstyr inkl. div objektiver, stativ osv + litt luksusmat og drikke, og vips ligger man opp mot 35 kg på en ukestur. Veldig tungt på marsjen inn, men desto herligere når man er framme. God trening, om ikke annet :D

Jeg har en Savotta 50 som jeg er veldig fornøyd med, den er like komfortabel og lett som en anatomisk (veldig lett og tynn aluminiumsramme og topp bæresystem), og klapper ikke sammen med 30+ kg på langtur. Den er ikke så dyr som de norske sekkene heller. http://www.finn-savotta.fi/?page=11&bb=26&tt=true〈=eng_

For de litt kortere turene med noe lettere bør har jeg en 90l Norrøna anatomisk som funker veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en Bergans Alpinist 130l 2 sessonger nå og er storfornøyd. Den er utrolig god å ha på ryggen, men er altså ikke en pakkrammesekk uten at den ser ut til å lide mye av det. Får plass til utrolig mye i den, naturlig nok ettersom den er 130l, men du kan ta av de 2 sidepakkene og sette sammen til en liten ryggsekk. Uten de blir sekken ganske mye nettere om du vil kvittte deg med litt av volumet. Er ikke helt sikker på hvor stor sekken er uten, men lurer på om det er 100 eller 110l

Høyden din vil nok være med på å avgjøre hvilken sekk som passer til deg. Selv er jeg 193/4 og av de sekkene jeg prøvde var det kun alpinisten som fungerte bra.

Det klart beste tipset er uansett å dra innom noen sportsbutikker og prøve sekkene du kan være interessert i. Det var stor forskjell for meg da jeg prøvde dem på.

Jeg bar alpinisten en uke med ca 35kg i Femundsmarka i fjor, og det fungerte imponerende bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halv pris! Da spratt den brått oppover på lista ja. Må nok innom og se på den litt brennkvikt. Den er den letteste sekken blandt de jeg har funnet fram, og jeg frykter at det kanskje kan gå på bekostning av soliditeten. Ellers får den gode skussmål for fiffige løsninger og bærekomfort på nettet. Må nesten se på den ja.

Dette er forøvrig resultatene av min studie av størrelser, vekt og veil. pris på aktuelle kandidater:

Helsport Spitsbergen        110 liter/3,4 kg - 3800

Gregory Denali Pro          115 liter/3,6 kg - 6400

Gregory Whitey              103 liter/3,03 kg  - 4100/2000

Norrøna Syncron            100 liter/3,1 kg  - 4000

Norrøna Para Ranger      120 liter/4,1 kg  - 4600

Norrøna Recon Pack        125 liter/4,7 kg  - 5500

Bergans Alpinist              130 liter/4,2 kg  - 4000

Arcteryx Bora 95            100 liter/3,5 kg  - 4000

Savotta 50                      90 liter/3,6 kg  - ?

Skal prøve å få sett og kjent på et par så fort som mulig.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Halv pris! Da spratt den brått oppover på lista ja. Må nok innom og se på den litt brennkvikt. Den er den letteste sekken blandt de jeg har funnet fram, og jeg frykter at det kanskje kan gå på bekostning av soliditeten. Ellers får den gode skussmål for fiffige løsninger og bærekomfort på nettet. Må nesten se på den ja.

Dette er forøvrig resultatene av min studie av størrelser, vekt og veil. pris på aktuelle kandidater:

Helsport Spitsbergen        110 liter/3,4 kg - 3800

Gregory Denali Pro          115 liter/3,6 kg - 6400

Gregory Whitey              103 liter/3,03 kg  - 4100/2000

Norrøna Syncron            100 liter/3,1 kg  - 4000

Norrøna Para Ranger      120 liter/4,1 kg  - 4600

Norrøna Recon Pack        125 liter/4,7 kg  - 5500

Bergans Alpinist              130 liter/4,2 kg  - 4000

Arcteryx Bora 95            100 liter/3,5 kg  - 4000

Savotta 50                      90 liter/3,6 kg  - ?

Skal prøve å få sett og kjent på et par så fort som mulig.

M

Hei!

Savottaen koster knappe 3000, tror jeg. Ellers er det verd å nevne at den er 90 l uten sidelommene, og at hovedrommet faktisk er 90 reelle liter. Det er f.eks. betydelig større enn hovedrommet på min Norrøna 90 l. Også verd å merke seg at ramma kan forlenges teleskopisk oppover, sånn at man kan feste telt, fiskestenger osv på tvers oppå sekken uten at det påvirker bærekomforten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykk fra gårsdagens butikkrunde:

Osprey Xenith (den letteste nevnt over) -Absolutt en fin sekk og ganske lik flere av de andre, men jeg synes den blir litt for pinglete for meg (bruker sekk relativt mye og ganske hardt).

Gregory whitney - Veldig fin sekk egentlig. Det som trekker i negativ retning er at hovedrommet er trangt/smatl, spesielt i bunn. Kan bli problem å stappe ned en bellyboat  Dette kommer forøvrig også fram på bildene av den. Kjentes ut som den satt godt på ryggen og bæresystemet kjentes behagelig.

Fant dessuten en Bora 95 jeg kunne få til 3000. Prøvde å se på Helsport sin, men XXL hadde den ikke inne, og fikk også det jeg vil kalle typisk XXL-service av en fyr som var lei av å være på jobb.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sekk du bør ta en titt på er Berghaus sin Crusader (90 liter). Evt Vulcan (80 liter). Fadern hadde denne i 16-17 år, før jeg tok over den. Nå er den snart 25 år, og først i fjor begynte ting og revne. Denne er Ekstremt Mye brukt!!! Da kjøpte jeg Crusader, 90 liters sekk. Kjøper du med sidelommer har du 110 liter (Vulcan med sidelommer gir deg 100 liter), disse lommene er Store og rommer overaskende mye. Jeg er veldig fornøyd med sekken, behagelig som få, godt bæresystem, genialt hoftebelte. Sidelommene kan du koble sammen og bruke som dagstursekk. 25 kilo + på ryggen gir ingen problemer. Absolutt og anbefale! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

Jeg har både, bergans viking (har hatt alpinist), bora 95 (og 80 til fruen), whitney og en eldre pararanger. Har tidligere hatt rekonpack.

Mine erfaringer:

Bergans sekkene har svært bredt hoftebelte. Dette har for meg medført at sekken tar i hoftebøyerne ved bratte oppoverbakker og nedoverbakker. Ble stiv i hoftene etter dagsmarsjer med tung last. Rekonpakken er bare tung og stor. Boraene er svært fine og solide men trange i toppen og litt vanskelig å pakke. Finner heller ikke sidelommer til denne. Whitneyen er laget i tynere stoff og jeg har vært svært skeptisk til denne men brukte den i sommer. Denne sekken sitter som støpt på ryggen. Har aldri før hatt en sekk som sitter så godt på ryggen. Fikk aldri følelsen av jeg går en vei mens sekken ønsker å gå en annen vei som jeg ofte har med andre sekker. Dette kan kanskje avhenge litt av pakkingen men er jo ikke akkurat ung lenger og tror jeg har kontroll på hvor jeg bør ha ting i sekken.

Mine erfaringer 2:

Tung sekk (+20kg) = ubehag uansett (det er bare et spørsmål om tid (x) før det merkes. Denne x er ulik fra person til person. Jeg er derfor av den mening at man bør pakke lettere! Har fulgt en tråd på fjellforum.no om lett fjellsekk (både vinter og sommer). Sekken skal inneholde alt du trenger for fem dager på fjellet inkludert 2.5 kg mat. Vintersekken endte på 7.8 kg og sommersekken er vel nede i 5.5 kg. Ved å følge denne tråden kan man lære mye. Jeg er imponert og skjønner at jeg har gått glipp av mange behagelige og ikke minst hyggelige turer. En uke på fisketur med en sekk på 10-12 kg?? Det ville vært noe?

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt klart at tung sekk uansett blir vondt etter noe tid, og målet med en god sekk som passer deg er å gjøre denne tiden så lang som mulig. Det er helt klart mange elementer som spiller inn på sekkevalg. En ting er lengre turer på fjellet e.l. , men jeg er også på endel kortere turer i marka hvor jeg ønsker å dra med meg masse unødvendige ting som bellyboat, stol, mat, øl etc. Når jeg  er på en ukes tur havner sekken som regel i området 26-28 kilo tenker jeg, noen ganger opp mot 30. Og da er det ikke mye jeg strengt tatt kan unnvære. Det er rett som det er ting jeg dropper å ha med siden jeg erfarer at jeg ikke bruker det, men det er også endel ting jeg har med i tilfelle ett eller annet skal skje, og jeg liker å være godt forbredt.

Vi har jo den ulempen på tur at endel fiskeutstyr kommer i tillegg til alt det andre man må ha med. Vadere m/sko veier jo litt, selv om mine er relativt lette, og jeg har gjerne med meg 3 stenger, et par sneller og gjerne altfor mye fluer (i fjor presterte jeg å noe så idiotisk å dra med meg 1.3 kilo fordelt på 6 eller 7 fluebokser på ukestur i finnmark. Helt idiotisk selvfølgelig...) Jeg kjøper meg stadig turutstyr som er litt lettere enn det jeg har fra før, men det blir jo fort dyre kiloer. Det er en av grunnene til at jeg denne gangen vil ha noe annet enn bergans. Med de kandidatene jeg har nå sparer jeg i underkant av en kilo, og det er jo litt.

Vektene du oppgir ser jeg på som helt usannsynlige for meg. Det blir for mminimalistisk og krever i stor grad veldig dyrt utstyr. Og mye veldig lett utstyr er også litt mindre solid... alikevel, det er viktig å pakke så lett som mulig.

Whitneyen er kjent for å ha et av de beste bæresystemene, og kjentes veldig god ut på ryggen må jeg si. Bra justeringsmuligheter på lengde og vinkel på hoftebeltet. Jeg synes alikevel den også var litt trang. Spesielt er den veldig trang nederst, og det liker jeg ikke så godt. Meningen med dette er visst å hjelpe folk å pakke sekken riktigere med mer vekt litt lenger opp i sekken. Den er litt tynn i godset, men er sikkert solid alikevel.

En ny favoritt jeg fant i dag er Hagløfs Lex 110 http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=6378&cid=319.

Veier 3.6 kilo/110 liter og koster veiledende 4500. Veldig lik Whitney egentlig i bæresystem og løsninger, men laget med svært solid materiale og er ikke så trang. Dessuten er den nok bortimot vanntett, selv om jeg ikke er veldig opptatt av det. Det blir minimum 20% på den på Sportsnett i neste uke, så da får vi se. Tilbudet på 50% på Gregory sekken fortsetter fooresten også neste uke.

Skal ikke være så lett dette...

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt etter å ha sett på endel sekker de siste dagene er at det er mange gode sekker på makedet, og at mange av dem er relativt like egentlig. Alle har de samme løsningene uten sidelommer, men med kengurulomme bakpå og veldig lik utforming. Skillet blir inntrykk av kvalitet og hvordan de kjennes på ryggen, gjerne med endel vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt etter å ha sett på endel sekker de siste dagene er at det er mange gode sekker på makedet, og at mange av dem er relativt like egentlig. Alle har de samme løsningene uten sidelommer, men med kengurulomme bakpå og veldig lik utforming. Skillet blir inntrykk av kvalitet og hvordan de kjennes på ryggen, gjerne med endel vekt.

Nei, alle er ikke like. Det finnes noen sekker som er så latterlig bedre enn andre og som på ingen måte ser lik ut.

Jeg solgte boraen min på timen da jeg fant en klattermusen sekk. Har hagløfs, flere bora, osperey osv, men dette

Var noe helt annet for min rygg. Som Torese nevner under her så er lettvekt noe å trakte etter, og på ingen måte

Vanskelig å få til både billig og bra med litt research. (Dog ikke på et fiskeforum..)

I sommer har jeg og en kompis vært på to ukes tur. Min sekk veide inn på 8,5 kilo. Hans på rett under 10.

Helt nødvendig egentilg siden vi var i kina og måtte suplere med 10 liter vann hver.. Ca to mnd tok det å handle inne disse

sekkene... i ettertid er det bare nydelig å pakke på 6 kilo på tur i norge..ikke kostet det mye heller, og merkene er top line..

Bare at ingen har nevnt denne sekken her viser at du leter etter gull på feil sted  :P ( no offence...!)

http://www.fjellsport.no/merker/h-m/klattermusen/klattermusen-mjolner-2-0-backpack-ebony-100l.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt etter å ha sett på endel sekker de siste dagene er at det er mange gode sekker på makedet, og at mange av dem er relativt like egentlig. Alle har de samme løsningene uten sidelommer, men med kengurulomme bakpå og veldig lik utforming. Skillet blir inntrykk av kvalitet og hvordan de kjennes på ryggen, gjerne med endel vekt.

Nei, alle er ikke like. Det finnes noen sekker som er så latterlig bedre enn andre og som på ingen måte ser lik ut.

Jeg solgte boraen min på timen da jeg fant en klattermusen sekk. Har hagløfs, flere bora, osperey osv, men dette

Var noe helt annet for min rygg. Som Torese nevner under her så er lettvekt noe å trakte etter, og på ingen måte

Vanskelig å få til både billig og bra med litt research. (Dog ikke på et fiskeforum..)

I sommer har jeg og en kompis vært på to ukes tur. Min sekk veide inn på 8,5 kilo. Hans på rett under 10.

Helt nødvendig egentilg siden vi var i kina og måtte suplere med 10 liter vann hver.. Ca to mnd tok det å handle inne disse

sekkene... i ettertid er det bare nydelig å pakke på 6 kilo på tur i norge..ikke kostet det mye heller, og merkene er top line..

Bare at ingen har nevnt denne sekken her viser at du leter etter gull på feil sted  :P ( no offence...!)

http://www.fjellsport.no/merker/h-m/klattermusen/klattermusen-mjolner-2-0-backpack-ebony-100l.html

Den så veldig fin ut. Lettvekts rammesekker har jeg tro på. Ser ut som et veldig komfortabelt bæresystem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skulle jeg gjerne hatt en pakkeliste av deg for å se hva jeg gjør feil. Denne

Klättermusen sekken ser veldig spennende ut. Til opplysning er den 100 liter, veier 2,9 kg og koster ca 5000, dvs en av de dyreste i studien. Et stort pluss med den er at den er laget nesten utelukkende av gjenvunnet materiale som gamle fiskegarn og bambus. Dessuten er den ganske så vanntett og det er en masse tilgjengelig tilbehør som div lommer i ulike størrelser om man føler behov for det. Det er i dag nesten ingen produsenter som har sidelommer på sekkene sine. Jeg er av de som mener sidelommer kan være fint og har livets rett, men jeg skal klare meg uten også.  Basert på sladder er Klättermusen kjent for god kvalitet og for å lage svært funksjonelle saker.

Det er dessverre ingen som fører denne i Osloområdet, så jeg får ikke sett eller prøvd den. Skulle veldig gjerne sett på den.

Det illustrerer alikevel poenget mitt om at lavvekt er dyrt. Sammenlignet med f.eks Arcteryx eller hagløfs er denne sekken henholdsvis 600 og 700 g lettere, noe som gir en ganske bra kilospris (siden jeg har funnet gose tilbud på begge disse). Det er imidlertd ikke så mange komponenter man kan spare så mye vekt på, så det er absolutt interessant.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skulle jeg gjerne hatt en pakkeliste av deg for å se hva jeg gjør feil. Denne

Klättermusen sekken ser veldig spennende ut. Til opplysning er den 100 liter, veier 2,9 kg og koster ca 5000, dvs en av de dyreste i studien. Et stort pluss med den er at den er laget nesten utelukkende av gjenvunnet materiale som gamle fiskegarn og bambus. Dessuten er den ganske så vanntett og det er en masse tilgjengelig tilbehør som div lommer i ulike størrelser om man føler behov for det. Det er i dag nesten ingen produsenter som har sidelommer på sekkene sine. Jeg er av de som mener sidelommer kan være fint og har livets rett, men jeg skal klare meg uten også.  Basert på sladder er Klättermusen kjent for god kvalitet og for å lage svært funksjonelle saker.

Det er dessverre ingen som fører denne i Osloområdet, så jeg får ikke sett eller prøvd den. Skulle veldig gjerne sett på den.

Det illustrerer alikevel poenget mitt om at lavvekt er dyrt. Sammenlignet med f.eks Arcteryx eller hagløfs er denne sekken henholdsvis 600 og 700 g lettere, noe som gir en ganske bra kilospris (siden jeg har funnet gose tilbud på begge disse). Det er imidlertd ikke så mange komponenter man kan spare så mye vekt på, så det er absolutt interessant.

M

Du gjør nok ingenting feil! "Feilen"jeg og mange ofte gjør er å ikke ha tolmodighet å planlegge litt. Vi skulle helst hatt alt i går. Denne sekken har jeg ofte kommet over på tilbud til en svært gunstig pris. Samme med lettvektsutstyr som soveposer og telt. Jeg har en annen sekk på 50 liter som holder godt på en ukestur. Skal jeg leske meg med mat osv. Har jeg litt ekstra vesker som kan festes på. Sekken fikk jeg for 1400,-. 480 grams pose til 1200,-. 1,3kilos telt til 1500,-

Er på jobb, men kan sende deg en liste både på pakking og butikker som ofte selger ut varer til meget gunstige priser når jeg kommer hjem..

Så har du poenget som dere nevnte tidligere, norrønna, bergans og helsport er fantastiske på service! Hilleberg og denslags, not so much...men jeg har blitt for gammal og feit til å drasse rundt på 30 kilos sekker  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...