Gå til innhold

Bare en tanke om fremtidens fluestenger.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Selv liker jeg best en 9ft #5 med en ERN mellom 5.2 og 5.5. Helt optimalt hvis den også ligger på ca. 52.3gram. Da snakker man følsom kaste-/ OG fiskestang. Samtidig utrolig gode fiskepinner. Hvis man plusser på 0.047% ARN fra Jan Guillou så snakker man optimalt. Sage burde virkelig kjent sin besøkelsestid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv liker jeg best en 9ft #5 med en ERN mellom 5.2 og 5.5. Helt optimalt hvis den også ligger på ca. 52.3gram. Da snakker man følsom kaste-/ OG fiskestang. Samtidig utrolig gode fiskepinner. Hvis man plusser på 0.047% ARN fra Jan Guillou så snakker man optimalt. Sage burde virkelig kjent sin besøkelsestid.

Bob,Bob,Bob.......

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv liker jeg best en 9ft #5 med en ERN mellom 5.2 og 5.5. Helt optimalt hvis den også ligger på ca. 52.3gram. Da snakker man følsom kaste-/ OG fiskestang. Samtidig utrolig gode fiskepinner. Hvis man plusser på 0.047% ARN fra Jan Guillou så snakker man optimalt. Sage burde virkelig kjent sin besøkelsestid.

Bob,Bob,Bob.......

Tom.

Bob? Nå er jeg ikke helt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok en skikkelig "gamechanger" snart, og jeg tror den kommer fra stangprodusenten Ron Thompson  <<l

Setter hesten min på Fenwick. Lett og delikat er førende for alt de gjør!

Ps! Tipper Sage er den produsenten som tar vekta ytterligere nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok en skikkelig "gamechanger" snart, og jeg tror den kommer fra stangprodusenten Ron Thompson  <<l

Setter hesten min på Fenwick. Lett og delikat er førende for alt de gjør!

Ps! Tipper Sage er den produsenten som tar vekta ytterligere nedover.

hehe så du vil prøve å kvitte deg med hesten ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bob? Nå er jeg ikke helt med?

Bob betyr jallaprat og no meaning.

Hva er ARN?Jeg gjetter på Bob,Bob,Bob.... ;D

Tom.

Jan Guillou er en svensk forfatter, og han skrev en trilogi om en tempelridder som het ARN!

Du vet, slike mystiske frimurer og tempelridder-historier.

Har nå mest tro på Orvis, for det er jo de som lager de beste og letteste fluestengene i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvem det nå blir,så fant jeg noen data for Helios serien.

Helios 2 TipFlex:              Helios TipFlex:

Vekt=68,9gram                Vekt=70,9gram

ERN=6,13 (121gram)        ERN=6,82 (133,8gram)

AA=70                            AA=70

Helios 2 MidFlex:              Helios MidFlex:

Vekt=69,8gram                Vekt=71,3gram

ERN=5,83 (115,8gram)      ERN=6,84 (134,1gram)

AA=65                            AA=65

Å klare 40% vektreduksjon vil nok i all hovedsak handle om hva som skjer i bunndelen av stanga. ;D

Tom.

                     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ONE 490 klinge veier 39 gram. Stanga veier 70. Komponenter er som kjent "problemet" naar det gjelder vekt, og det er selvfoelgelig nederste del av bunndelen som som baerer mesteparten. Og det er ikke noe maal i selg selv aa redusere vekten der. Det er tross alt en del vekt som beveger seg paa utsiden av den andre enden...

Hvis man gaar i dybden av stangutvikling saa har det skjedd ganske mye. Ihvertfall for de av oss som er opptatt av detaljer...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med på et lite tanke-eksperiment Tore.Tenk deg at stang og snelle nær sagt

hadde vært vektløse.En merksnodig tanke,men allikevel.... ;D

Du har sikkert prøvd det du også,det å kaste med bare stanga uten snelle.

Kastet oppleves veldig anderledes da.Om du/dere liker det eller ikke skal jeg ikke mene

noe om,men det fikk meg til å begynne å tenke på dette med vektreduksjon.

Kasteopplevelsen blir anderledes.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem blir den første av stangprodusentene som klarer å levere en 9ft #5

med ERN=5,5 eller mer,og som veier 50-60gram eller mindre.

Orvis?Sage?Eller?

Tom.

Who cares?

Tom Syversen. :-)

Sier du det?  Ved nærmere ettertanke virker det jo logisk.  Ser ikke bort i fra at du har rett.

Her skal du få en som er litt verre:  Hvorfor bryr han seg om dette da mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte mye greiere å snakke med folk enn om folk...bare en påminnelse <<l

Å, hei! Fulgte du med? Trodde vi kunne baksnakke fortrolig her inne.  Uansett, bare se bort i fra dette.

Hvordan blir fremtidens fluestang, da Tom? Hvor mange ringer? Vil firedelt stang overleve? Ser vi for oss stenger vi kan kaste litt bredere med enn i dag? Mange spennende tanker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med på et lite tanke-eksperiment Tore.Tenk deg at stang og snelle nær sagt

hadde vært vektløse.En merksnodig tanke,men allikevel.... ;D

Du har sikkert prøvd det du også,det å kaste med bare stanga uten snelle.

Kastet oppleves veldig anderledes da.Om du/dere liker det eller ikke skal jeg ikke mene

noe om,men det fikk meg til å begynne å tenke på dette med vektreduksjon.

Kasteopplevelsen blir anderledes.

Tom.

Ja har gjort det ofte, Tom. Alltid deilig aa montere paa snella igjen ;-)

Jeg liker aa kjenne en viss respons i selve stanga. Kjenne at den jobber, og hvordan den jobber. Jeg synes fortsatt at de gamle, og etter dagens standard tunge stengene er gode fiskeredskap.

Jeg personlig ser ikke noe poeng i aa redusere vekten i bunndelen paa en stang, som sagt. Det er hvordan stanga jobber i sin helhet som er interessant. Saa vekt alene er ikke noe maal uten at det er relatert til oenskelige egenskaper.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...