Gå til innhold

Ta en titt.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Her er et klipp som tåler kritikk.

Noe av det værste jeg vet er at det ofte ikke går an å kritisere et kasteklipp

uten å få høre at man ikke har erfaring nok selv.

Makan til sprøyt.

Her er et klipp som alle,absolutt alle kan få lov til å komentere uten at jeg skal

si at du ikke har greie på det,eller driver for lite med det.

Klippet er kanskje noe langt,men poenget med det,er at da blir det lettere å finne feil,

eller hva vet jeg.Det går selfølgelig an å "spole litt" hvis man synes det blir for langt.

Dette klippet handler om dobbelttrekket.

Dette ble filmet på Holmendammen i dag,shit litt kaldt var det,men godt kledd var jeg. ;D

Nielsen sier jeg har "ræva baktrekk,og altfor korte trekk,Geir sier de så helt OK ut,selv var jeg mest

opptatt av at buktene skulle bli så bra som mulig hele tiden. :)

Her er det lov til å mene hva man vil.

Hvorfor er noen trekk kortere enn de andre tro?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som trekket ditt går ut sideveis, burde følge stanga bedre.

Det er noe jeg skal vurdere om kan gi meg større fart Geir. <<l

Absolutt vel verdt å se nærmere på. <<l

Takk for at du setter meg på akkurat den tanken. <<l

Ser ut som du kaster med en svææær nymferigg for fremstoppen din

går helt flatt og er ikke brå nok.... men var det svære bukter du ville ha???

hehehe...

He,he,når sant skal sies Geir,buktene var alt annet enn svære her,de var faktisk

ganske så trange.Jeg var litt stolt selv,og til og med Nielsen holdt kjeft akkurat der. ;D

Sånn sett skulle jeg ønske jeg hadde hatt tre kameraer,ett forfra,ett fra siden,og et close up,

alle tre var i sync. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka 10 og klokka 2 fikk i alle fall en ny mening.  ;D

He,he... ;D

Det kan du kanskje si,men det er lett å overse den stoppen som er der,fordi driften kommer

kommer nærmest umiddelbart.Om det derimot er optimalt skal være langt fra usagt.

Er veldig usikker på om det hadde lønt seg å vente lengre.

Hmmm...Det må jeg også prøve.Takk skal du ha. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et bra klipp Tom. Enda en bekreftelse på min kjepphest mht. dobbelttrekk - men som ingen her har sagt seg enige i:

Trekket skal ikke settes inn fra starten av kastebevegelsen - det gir garantert griserumper.

Her viser du tydelig at trekket settes inn fra kl. 12 i kastebevegelsen. Fin bekreftelse dette, Tom, jeg vet jo at du kan dette her..

Det andre er bare småpirk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Gary. <<l

Det er nok delte meninger angående det når trekket skal settes inn

kontra det å slippe.

Min mening er,så lenge du akselererer positivt,er det viktigste at du ikke slipper(stopper)

før RSP,og da er egentlig ikke startøyeblikket det viktigste.

Men så klart Gary,jeg skjønner godt hva du mener. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom.

Dette er like mykje eit spørsmål som ein påstand, men

eg ser at du begynner framslengen litt før dobbeltrekkarmen

har stoppa, er det dette som kalles negativ drift? og mister

ein da ikkje litt av "vekta" i snøret, eg har prøvd å drifte

litt videre bakover med kastearmen etter stoppen og ikkje begynne

framslengen før dobbeltrekkarmen har stoppa for så å starte kast og

dobbeltrekk samtidigt, litt i kontrast til påstanden til Gary.

Eg trur da at stanga spenner seg meir opp og ein kan

hente den siste meteren på lengda <<l

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, og ikke minst riktig observert Bjørnen. :)

Det er ingen tvil om at jeg drifter negativt.

Egentlig så gjør alle det faktisk,men det varierer i hvilken grad

de gjør det.Det er ikke så mange som påpeker akkurat det,men Nielsen

er en av de som har fått det med seg,og som jeg også har snakket med det om. :)

Jeg prøvde ved noen anledninger å kaste med null negativ drift,og det føltes veldig uvant og

litt rart,og jeg måtte virkelig konsentrere meg for å få det til. ;D

Jeg kastet ikke noe lengre for min del,men det er heller ingen forklaring på om det

kan være positivt,selv om det ser mye bedre ut på et filmklipp. ;D

En ting jeg kom til å tenke på nå Bjørnen,hva hvis jeg nitrener på null negativ drift?

For å si det rett ut,jeg vet for lite om det,jeg må prøve mye mer for å lære.

Takk for innspill Bjørnen. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Her er et klipp som tåler kritikk.

Nå finnes det ingen fasit i fluekasting, så i stedet for å kritisere, vil jeg heller stille noen spørsmål

Det første jeg legger merke til på klippet er "stangføringa i bakslengen", den er helt motsatt av hva jeg er vant til.

Det vanligste er vel å "dra kastet i gang" og så kommer rotasjonen (overslaget) mot slutten av kastebevegelsen?

Vet at Steve Rajeff har samme type baksleng, men hva er årsaken til at du velger denne type baksleng?

Er det noen fordeler/ulemper sammenlignet med "vanlig baksleng"?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg Johnny. <<l

Som du sier det er ingen direkte fasit innen fluekasting.Og takk for det. <<l

Jeg tror min oppfattelse av fluekasting,og perfekt fluekasting stammer tilbake

fra min dager med Sven,og når han introduserte meg for Mel og Steve.

Jeg har aldri hatt sansen for den 170 - 180 stilen,og det å kline stanga fram og tilbake

med trekantbukter og uten stopp. ;D

Ja da,så klart det er en stopp,og mener ikke noe som helst negativt med det.

Nielsen har prøvd å banke inn i huet mitt at jeg må vente med overslaget til helt på slutten.

Og for alt jeg vet Johnny,det er fullt mulig at jeg hadde vært tjent med det hva angår lengde,men

jeg vil ikke.Det blir feil for meg.Jeg har prøvd det noen ganger med mykere stenger,men fikk aldri

sansen for det.

Nå prøver ikke jeg å kaste som Steve,for det har jeg ikke armer til (som Tim sier  ;D) og ei heller

har jeg noen mulighet for å kunne klare å sette slike stopper,for ikke å snakke om trekket hans.

Det er ingen som gjør det bedre enn Steve.

Han trente nok mer enn de fleste vil jeg tro.

Jeg snakker ikke om den totale arbeidveien,men måten han stopper på før han drifter.

Det som jeg alltid har lagt merke til med tydlighet er hvor lite han tar i bakslengen i forhold

til mange andre.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om denne artikkelen ikke handler om  selve trekket,er den absolutt interessant.

Den har vært vist før,men sikkert noen som ikke har sett den,og kan ha interesse av det.

Jeg kom til å tenke på den etter innlegget ditt Johnny. :)

http://www.fedflyfishers.org/Portals/0/Documents/Casting/MCI/Arm%20Styles.Al%20Styles.pdf

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessante videoer som youtube anser som relevante for videre studier.

[attachthumb=1]

Får ta en runde og fyre av noen sjikanerende grisemeldinger til småpikene her, vi kan jo ikke stå stille og se på at de frarøver oss vårt tradisjonelle ordforråd som hører fluefisket til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Finnes mange forskjellige kastestiler

Sett denne?

Skulle gjerne sett han kaste med bittelitt vegetasjon bak seg? Jeg trur faktisk at 5-10 cm med gress kunne skapt store problemer for denna karen

<<l <<l

..... for ikke å snakke om utvada til livet :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil driste meg til å si at en sånn video der det kun er fokusert på kaster ikke sier så veldig mye.

Man ser ikke størelsen på snørebukten, man ser at lina forsvinner men for alt vi vet detter det som en sekk i vannet eller det blir griserumper eller fortom som slår ut til siden. Kan være så mangt hva som skjer med lina selv om kastebevegelsen omtrent er lik fra et bra kast til et misslykket kast.

Syns denne mannen kan kaste. Bra video også. Det ser heller ikke ut som han driver med friidrett;) Han kaster og det ser ikke ut som det koster han nevneverdig med energi:) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil driste meg til å si at en sånn video der det kun er fokusert på kaster ikke sier så veldig mye.

Man ser ikke størelsen på snørebukten, man ser at lina forsvinner men for alt vi vet detter det som en sekk i vannet eller det blir griserumper eller fortom som slår ut til siden. Kan være så mangt hva som skjer med lina selv om kastebevegelsen omtrent er lik fra et bra kast til et misslykket kast.

Syns denne mannen kan kaste. Bra video også. Det ser heller ikke ut som han driver med friidrett;) Han kaster og det ser ikke ut som det koster han nevneverdig med energi:) hehe

Der er jeg uenig med deg.

En sånn video av bevegelser sier mye.Svært mye.

Fin video av Andre,ingen tvil om det,flott kasting,men jeg ser ikke så mye mer av det du egentlig snakker om?

Personlig ville jeg ikke sammenlignet de to klippene da det er to helt vidt forskjellige ting,og jeg får inntrykk

av at det er det du gjør,men for all del,jeg kan ta feil.Eller? ;D

Kult,takk for klippet foressten. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Er litt enig med Jiggy, et klipp der man ser snørebuktene forteller mye mer.

Kraftbruken er svært viktig i et fluekast, men nesten umulig å bedømme når klippet er i slow motion. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...