Gå til innhold

Sage one - oppskrytt?


Arnt

Anbefalte innlegg

Enkelte får stjerner i øynene bare noen legger ut en videosnutt hvor de står og luftkaster på plenen med ei bestemt stang.

At vedkomne ville utført disse kastene akkurat like fint med nær hvilken som helst stang er visst ikke noe å legge vekt på  ;)

Nei, det er fint å kunne ha et avslappet forhold til dette med stangmerker, og heller kose seg med det som betyr noe; fluefiske  :)

Enkelte får faktisk noe ut av å se en stang flekse på film. Ett lite inntrykk av hvor dypt den jobber f.eks. Kan ikke huske å ha sett noen med stjerner i øynene her inne grunnet en liten kastesekvens fra youtube. Og de fleste her koser seg nok like mye med fluefiske som deg, Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte får stjerner i øynene bare noen legger ut en videosnutt hvor de står og luftkaster på plenen med ei bestemt stang.

At vedkomne ville utført disse kastene akkurat like fint med nær hvilken som helst stang er visst ikke noe å legge vekt på  ;)

Nei, det er fint å kunne ha et avslappet forhold til dette med stangmerker, og heller kose seg med det som betyr noe; fluefiske  :)

Enkelte får faktisk noe ut av å se en stang flekse på film. Ett lite inntrykk av hvor dypt den jobber f.eks. Kan ikke huske å ha sett noen med stjerner i øynene her inne grunnet en liten kastesekvens fra youtube. Og de fleste her koser seg nok like mye med fluefiske som deg, Lars.

Glad for å lese dette...er jo litt dumt av meg å bruke tid på slike sekvenser kanskje..mener selv at jeg også brukte mye tid og iver før jeg prøvde forklare hvordan Sage One #3 9' passet i mine hender ifjor..så jeg er litt overrasket ja når det blir "brukt mot en".

Men det linkes jo egentlig bare negativt mot mine preferanser..derfor er det dumt at denne tråden skal tilsøples også..men nå stikker jeg ut av denne, og skal innom den andre tråden, håper ikke mye surrer til den:-)...den er "hellig grunn" for mange, og slik burde denne være også, og andre tråder. Man bør holde seg til tema uten for mye sidesprang...'Lars'.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de fleste her koser seg nok like mye med fluefiske som deg, Lars.

Har jeg gitt uttrykk for at jeg tror noe annet, og fikk du det ut ifra det jeg skrev over her ?

Jeg synes bare deler av innlegget ditt over her virket som en diss mot snuttene i en viss tråd og mot oss som setter stor pris på at de blir lagt ut. Og videre påpeker du ditt avslappede forhold til stangmerker og da måtte jeg bare..

Mulig jeg feiltolker hva du mener.

Sorry for OT..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de fleste her koser seg nok like mye med fluefiske som deg, Lars.

Har jeg gitt uttrykk for at jeg tror noe annet, og fikk du det ut ifra det jeg skrev over her ?

Jeg synes bare deler av innlegget ditt over her virket som en diss mot snuttene i en viss tråd og mot oss som setter stor pris på at de blir lagt ut. Og videre påpeker du ditt avslappede forhold til stangmerker og da måtte jeg bare..

Mulig jeg feiltolker hva du mener.

Sorry for OT..

Hmmm . . . Ser faktisk at det er fullt mulig å tolke det jeg skrev som du gjorde, men det var overhodet ikke det jeg siktet til  ;)

Tilbake til Sage One  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva enkelte måtte mene om denne stangen, aktet jeg å finne ut det selv. Selv om jeg også kanskje er noe påvirket av sterke fluefiskementorer som liker denne stanga godt. Jeg dro likeså innom Bob Mariotts Flyfishing her i statene, og testet Sage One 590. Hadde på ei GPX line i #5, og kastinga gikk veldig lett på parkeringsplassen. Jeg sa til karen fra butikken som studerte meg "it really does feel like there is unlimited power in this rod", og han nikket anerkjennende. Presisjonen var også upåklagelig. Jeg klarte å gjøre ting med denne stanga jeg har klart med min GL Fario 590, og min Sage VT2 590 også. Det var bare at det føltes så veldig mye enklere. Og line hastingheten var høyere.

Endte med at jeg brukte nesten 1400 dollar i den butikken i dag ass. Min One kommer nettopp til og bli det. The ONE. Tar den med meg overalt i ferskvann. Vil bli hovedstang til alt brunørret og røye fiske. Vil og bli brukt etter laks og sjøørret i elv. Kanskje jeg skaffer en 6'er line til nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like mye, som jeg har ment om Sage One i denne tråden, skal jeg ikke bruke på neste modellen fra Sage. Men i dag har jeg hatt gleden av, og jeg vil legge trykk på gleden, av å prøve nye Method.

Kort fortalt ei helt annen stang enn One slik jeg opplever det. Stanga jeg prøvde, var som andre stenger jeg har prøvd i høst, 9"#4. Stanga jobber dypere One, og jeg opplever den vesentlig mer lettkastet. Denne stanga ble testet med en Guideline High Water i klasse 4 og dette passet virkelig fint. Som sagt, opplever jeg Method dypere i aksjonen enn One, men jeg tør påstå at den leverer minst samme line hastighet, om ikke høyere! Stanga passer meg irriterende bra, og klatrer helt opp i ryggen på min så langt favoritt, søm er Hardy Zenit.

Jeg har ikke likt One spesielt godt, men den nye Method, skal få min tommel opp. Helt nydelig! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Tom <<l

Gleden, av å ennå tørre synse noe om stenger, kommer ingen til å klare å ta fra meg ;)

Fullstendig enig. <<l

Jeg synser jeg også.

Egentlig ikke deg jeg tenkte på,men å si at stanga mangler sjarm er i seg selv synsing,og i

tilegg klare å si at du må kaste i elv,og ikke på plen for å forstå hva stanga byr på er synsing

på sitt beste..... ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og itilegg klare å si at du må kaste i elv,og ikke på plen for å forstå hva stanga byr på er synsing

på sitt beste.....

Synsing basert på erfaring. Er mange som har fått seg en overraskelse når ei stang skal fiskes med. Og det er litt forskjell på et vått og et tørt snøre når en kaster. Blir bevegelsene de samme på land som i vann? Vannkast, underhåndskast, spey, rullekast, snakeroll? Er det flere hindringer ved ei elv enn på en plen?

Høyt stående og rett frem og tilbake er lett med stort sett alle stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

og itilegg klare å si at du må kaste i elv,og ikke på plen for å forstå hva stanga byr på er synsing

på sitt beste.....

Synsing basert på erfaring. Er mange som har fått seg en overraskelse når ei stang skal fiskes med. Og det er litt forskjell på et vått og et tørt snøre når en kaster. Blir bevegelsene de samme på land som i vann? Vannkast, underhåndskast, spey, rullekast, snakeroll? Er det flere hindringer ved ei elv enn på en plen?

Høyt stående og rett frem og tilbake er lett med stort sett alle stenger.

TAKK!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Har kastet noen timer i hall med Sage One 590, synes stanga er veldig stiv, og med et vanlig femmersnøre var bunndelen helt død, det var ikke den minste bevegelse der. For å få stanga til å fungere med denne lina, måtte jeg kaste “Rajeff-stil”, dvs tidlig rotasjon.

Stanga fungerte imidlertid veldig godt med Expert Distance #5 og man kunne gi stanga max hastighet uten at den “gav opp”, og stanga gikk gjennomsnittlig 1 meter lengre enn de andre. (Expert Distance #5 har en klump på 21 meter og vekta på klumpen er 21 gram)

Tror ikke jeg vil anbefale denne stanga til en “vanlig fluefisker”, men stanga kan anbefales til de som bruker lange liner, og som er glad i å kaste veldig langt. Men, som Fredrik skriver, man må ha stanga med på noen fisketurer for å bli ordentlig kjent med den.  :)

Her er et lite klipp fra hallen, ikke mye bøy i stanga, selv med en line på 21 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Synsing er gjetning.

Tom.

Dette kan du lite om så bli ferdig.

To år brukte du på å forfekte CCS, jeg skjønte ittno og nå skjønner jeg hvorfor. Du dreit deg ut rett og slett.. CCS var visst en gedigen misforståelse av fysikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like mye, som jeg har ment om Sage One i denne tråden, skal jeg ikke bruke på neste modellen fra Sage. Men i dag har jeg hatt gleden av, og jeg vil legge trykk på gleden, av å prøve nye Method.

Kort fortalt ei helt annen stang enn One slik jeg opplever det. Stanga jeg prøvde, var som andre stenger jeg har prøvd i høst, 9"#4. Stanga jobber dypere One, og jeg opplever den vesentlig mer lettkastet. Denne stanga ble testet med en Guideline High Water i klasse 4 og dette passet virkelig fint. Som sagt, opplever jeg Method dypere i aksjonen enn One, men jeg tør påstå at den leverer minst samme line hastighet, om ikke høyere! Stanga passer meg irriterende bra, og klatrer helt opp i ryggen på min så langt favoritt, søm er Hardy Zenit.

Jeg har ikke likt One spesielt godt, men den nye Method, skal få min tommel opp. Helt nydelig! <<l

Du verden saa enige vi var der! Det er akkurat slik jeg opplever stanga ogsaa, og det er den stanga jeg har fisket mest med denne sesongen. Det er nesten litt synd at de kaller den arvtakeren etter TCX da jeg opplever de to seriene som ganske forskjellige. Samtlige som har testet Method 490 har likt den veldig godt. Den nok av krefter til aa kjoere stor fisk ogsaa.

Jeg liker ONE ogsaa, men det tok litt lenger tid foer jeg var 100%. Naa er foeles det meste av andre (eldre) stenger som litt "gammeldagse". Method 490 derimot var en umiddelbar aapenbaring.

Det ene utelukker ikke det andre. Som en av vaar tids stoerste filosofer sa; "ja takk, begge deler."  ;)

Vi synser saa fort vi tar stanga ned fra CCS-riggen og kaster med den. Saa hvis man er imot synsing saa er man egentlig imot kasting ogsaa. Og selv om jeg liker aa maale stenger vha CCS saa synes jeg det er enda mer givende aa kaste med dem. Og ENDA bedre aa FISKE med dem.  ;)

Fredrik, CCS funker fint det. Men det misforstaas veldig ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synsing er gjetning.

Tom.

Dette kan du lite om så bli ferdig.

To år brukte du på å forfekte CCS, jeg skjønte ittno og nå skjønner jeg hvorfor. Du dreit deg ut rett og slett.. CCS var visst en gedigen misforståelse av fysikk...

Hvis det er noen som driter seg ut så må det jo være deg.

At du i det hele tatt klarer å lire av deg sånt sprøyt er jo typisk for deg.

Hvis du ikke klarer å få et forhold til en stang uten å måtte fiske så er du noe for deg selv?????

Tullprat...

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...