Gå til innhold

Sage one - oppskrytt?


Arnt

Anbefalte innlegg

Og da, er man jo egentlig bare tilbake til omtrent der det startet  ;)

Alle stenger kan brukes til flere lineklasser, enn det som står på stanga. Men jeg er 100% enig med "Gary" i denne sammenhengen. Handler du deg ei stang i en lineklasse du trenger, vil det være til stor fordel, om dette stemmer. Det er et ørlite slag under beltestedet, å komme hjem med drømmestanga i #5, og måtte bruke en 6 eller kanskje helt opp i en 7èr line.

Litt irritrende om det går andre veien også, for du har jo en god`4`er.

Forstår ikke disse uttalelsene om at man ikke skal henge seg opp i tallet på stanga! Hva i alle dager skal man gjøre da. Dersom en stang merket med #4 ikke fungerer godt med ei line i #4, hva er hensikten med å merke overhodet?

Jeg velger å kalle det uærlig, og liker det ikke.

Jeg har testet en del stenger denne høsten, og det er flere produsenter, som har modeller, som ikke holder merkingen. Sage er vel de med størst avvik. Cirka i ene enden, som bør ha en line ned, om ikke to. I andre enden, er One som kan trenge en, kanskje to line klasser opp.

Syntes jeg. Og dette er vesentlig. SYNTES JEG.

For vi har forskjellige meninger om hvordan en stang skal være. Dyp og rolig, eller dyp men rask, stiv og lynkjapp o.s.v.

Men, om man liker den ene eller andre stangtypen, klarer jeg ikke helt å se at man må skape denne stanga selv, ved å under eller overline. Betaler man flere tusen kroner, for ei stang, bør man kunne stole på, at produsenten har skapt stanga slik den skal være. At vi liker/bruker forskjellige typer snører, innenfor lineklassen stanga er laget for og med dette kan "trimme" stanga litt i forhold til personlig ønsker, er en ting.

Men å måtte benytte liner i andre klasser for å få ei stang til å oppføre seg slik man ønsker, da har man kjøpt feil stang i utgangspunktet.

Med dette prøver jeg å si, at dersom man liker en dyp stang, så bør man kjøpe en dyp stang, som passer til den lineklassen man vil ha. Når jeg testet One i #4, så opplevde jeg den altfor "stiv" til å håndtere en #4 line. Erego, ikke en #4 stang for min smak. Dersom jeg på død og liv, måtte ha en One, i #4, fordi dette er "the one and only", måtte Sage laget en 9"#2 1/2 etter min smak. og dette er ikke for at jeg liker slaskete stenger..... Jeg bare opplever den feilmerket i forhold til hva som står. Og anser det stangen er merket med i minste fall bør være en god retnings leder for hva man bør kunne forvente å bruke den til. En #4 stang, med ei kort 6`er line, er ikke min favoritt på myggfiske. Det går, men det ville ikke vært mitt førstevalg .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men saa er altsaa de aller fleste ONE-kjoepere helt uenig.  ;)

Det Sage har skjoent, som mange andre ikke helt faar med seg er at snoereklasse, fra et fiskeperskeptiv velges utifra hva slags fiske man skal bedrive, hvilke fluer man skal presentere osv. Stang velges 100% etter smak og behag. Slaa disse sammen og resultatet er at du har "5-erstenger" som  varierer fra Circa 589 til Method 590. Et hav imellom, men alle store favoritter blant tusenvis av "5-erfiskere" verden over.

Det de har til felles er at de alle har presentasjoner som 5'ersnoerer leverer. I tillegg saa finnes det en enorm variasjon av snoereprofiler og lengder som hjelper deg til aa fine en subjektivt sett perfekt kombinasjon. Jeg har kompiser som synes Circa er for stiv og andre som synes Method er for myk. Det er ikke bare aa gaa opp eller ned i snoereklasse da det endrer presentasjonen.

Derfor har jeg ikke tro paa en simplifisering "any time soon..." Trenden ser ut til aa gaa motsatt vei.

Variasjon innenfor samme modell er foroevrig helt vanlig blant alle produsenter. Sage er bedre enn de fleste der og. De to andre store merkene jeg har jobbet med hadde mye stoerre avvik. Saa store at jeg kunne ha 6 reservetupper til en stang og ingen av dem passet. En kunne ikke tres paa i det hele tatt og en annen slukte hele hannholken pluss et par cm. Det har selvfoelgelig stor innvirkning paa hvordan stanga oppleves. Gjett om jeg gikk igjennom hele beholdningen foer jeg valgte min egen stang.

Paa Sage er det sjeldent at reservedeler ikke passer. Saa historien til Johnnys har jeg minimal tro paa...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle man gjort uten et tall på stanga og hva med å lese hva tallet står for før man river seg i håret av frustrasjon over at et tall kan bety så mangt? Og forstår man ikke forskjellen på stenger selv om de har samme tall for klasse så er man mest sannsynlig veldig sta. Skal jeg ha en stang for nærfiske så kjøper jeg ikke One eller Method og skal jeg ha en stang for lange kast så kjøper jeg ikke Circa. Ingen av dem trenger å være oppskrytt av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei One er absolutt ikke oppskrytt. Men man skal bruke den til det den er tiltenkt. Lange presise kast...

Når det gjelder Z-axis #4 føltes den litt "død" etter at jeg fikk meg One #4...

Så oppskrytt ? nei i alle fall ikke i forhold til de luringene som forsøker å pålure nordmenn  andre merker til Kr 7-8000.- " som over there" er samme pris, eller noe rimeligere enn Sage...   

Nevner ikke navn....   Loo..."host host"  unnskyld !

Og så leste jeg noen av innleggene i denne tråden..er jo rett og slett artig lesning.

At Sage One er "oppskrytt"??? Nei, den har fått fortjent skryt synest jeg.

At andre stenger i SAGE klassen skulle være mer oppskrytt- neppe, de har også fortjent all den omtale de har fått..og hvem er "luringer"?

En som er en "luring" er vel noen som ikke forteller sannheten..eller hva??

Disse har jeg aldri sett på norsk forum- har du?

I så fall hjelp oss andre å holde oss unna slike fysaker:-)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe som er så oppskrytt som Winston. Kastemessig og finishmessig...  

Når det gjelder finish hva er det man mener da, håndtverk eller materialvalg/fargevalg ?

Kan noen fortelle meg hva som gjør T&T i særklasse ?  (Jeg mener de er bra, men hvorfor er de i særklasse som stadig blir hevdet på FFS)

Og igjen må jeg jo bare ta av meg hatten for deg Fredrik..du kan da stå i motvind litt uten å måtte skylle på de andre gutta..slik holdt vi på på grunnskolen..eller noen ihvertfall:

"Sutring";- "Hvis dere mener noe mindre bra om Sage, så har ihvertfall den og den et problem også.".

Du kan ikke som voksen og oppriktig fluefisker med respekt for deg selv være i fullt alvor å hevde at Winston er oppskrytt vel???..Hvor har du lest feil hen..og hvor mange Winstons har du holdt feil i??

Nei, hold deg til SAge forsvar du..klart Sage One er god..til sitt bruk, slik de fleste stenger og leverandører er.

Får en følelse av at du tror Winston f.eks er med å ødelegger fremtidig Sage salg??...Neppe!!!

Winston og Sage...forskjellige greier...merce og BMW- forskjellige greier. Slapp av gutt.

Du var jo litt troverdig en stund innpå her, men nå skjønner jeg at "teori og praksis" er to forskjellige saker i enda større grad.

Og Sage One er en knakende flott stang til sitt bruk, vil jeg alltid kunne hevde- selv om jeg velger fiske med andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Stig, les gjennom dine svulstige omtaler av Winston og fortell meg at du ikke skryter de opp. Hvis ikke alt sammen er humor fra din side har det uansett antatt en parodisk form...

Når noen prøver seg med et innspill om en ny TogT kommer du med, "hva er det som er så bra med den....."

Nei Stig, på tross av at jeg liker både deg og entusiasmen din må du tåle at jeg mener at Winston er oppskrytt. Og først of fremst av deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig Fredrik at jeg omtaler mine kjære Winston stenger med hyggelig omtale- IKKE ALLE winstons ;), bare de som i mine øyne fortjener det, er jeg da en "luring"??

Synest forøvrig også du virker hyggelig og engasjert, men jeg kommer aldri til å sitte stille i min stol og se mishagsytringer om "det jeg elsker" som et forsvarsgrep mot det du selv liker.

Liker du Sage One..i en periode, eller i noen situasjoner, stå rakrygget og forsvar det <<l

Men å forsøke dra f,eks Winsto ned i søla på generelt grunnlag er på "Tom Vs Fredrik" nivå- dit ønsker jeg ikke at noen Winstonstenger skal være :)

Og når du ref ti T&T tråden, så antar jeg nå at du har lest alt jeg skrev..det håper jeg virkelig ikke, for ellers faller det innskuddet ditt på sin egen fortreffelige urimelighet. Les en gang til du :)

Men nok om det Fredrik, vi er alle enige om at Winston aldri har fått for mye skryt, ikke sant?

De har fått velfortjent skryt..akkurat som SAge får fra de som dem...Jeg er ingen kategorisk Winston bruker all time...til nå mangler jeg heldigvis bare èn stang, så er jeg det :)

Og det er #3 9'6 eller noe i den dur.

Å fiske BARE med Sage er helt flott..du sa det selv tidligere, mange ulike aksjoner til ulike situasjoner.

Der har vi Winston brukere også noe gitt...og det uttrykker vi i Winston tråden, der drar vi ikke Sage ned i søla..det burde ikke du prøve i denne Sage tråden heller..det er egentlig mitt hele poeng.. :)

Og for Sage gjør du ingen tjeneste når du blander inn Winston, det vet du ikke sant?..eller du var kanskje ikke klar over det..men nå vet du :)

La denne tråden handle om din kjærlighet for Sage..ikke sleng med leppa over den enda finere dama over gata..skryt av henne du har.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tmags.

Med all respekt for din tilknytting av merket. Og for merket generelt. Jeg har alltid, hatt en forkjærlighet for dette merket. Fisket med Sage, da jeg jobbet for importøren av Loomis. Så min lojalitet for Sage, har vert genuin. Men, jeg har personlig ikke funnet ei stang fra Sage sitt nyeste, som jeg liker. Nettopp av den enkle grunn, at jeg mener de feilmerker stengene sine. Jeg har ingen problem, med å benytte andre liner enn det stengene er merket for, men jeg vil ikke ha det!

At det er solgt vanvittige mengder med Sage de siste årene, betviler jeg ikke. Ikke så rart syntes jeg, for det er et merke med tyngde. De aller fleste som har vert med litt, har på en eller annen måte et forhold til Sage. Men at One, er den mest solgte modellen Sage har laget, gir meg ikke større kjøpeglede. Har aldri kjøpt ting fordi andre mener det er bra. Hvor mange av de som eier en Sage One, er i stand til å benytte denne stanga fullt ut? Og dersom du ikke får brukt det ekstreme i den, hva har den da som er så bra?

Jeg mener personlig One, er oppskrytt, av nettopp denne grunnen. Med mindre det er vanvittig mange ekstremt gode kastere der ute, så tror jeg neppe alle kjøperne som har denne, har den stanga de burde hatt!

Med det sagt, skal jeg selvfølgelig, ikke dra alle lineklasser over en kam. Jeg har kun prøvd 9"-3-4 og 5. Dette er i mine øyne, lineklasser til det delikate fisket. Og til dette bruket, syntes ikke jeg de har truffet så godt.

Siden tråden heter "Sage one - oppskrytt" så har jeg tillatt meg og svare ja, og begrunnet hvorfor jeg mener det. Om andre mener noe annet, kan jeg leve med det. Som totalt nøytral i forbindelse med merker og modeller og uten noen form for bransje til knytting, kan jeg tillate meg luksusen det innebærer, å ha personlige meninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er Sage One spot on, når det kommer til liner som passer stanga! For min del så er den langt fra oppskryt! At vi alle oppfatter stanga forskjellig er vel som det skal og burde være! Men å si at de er feilmerket syns jeg er en drøy påstand, tror Sage har såpass peiling at de ikke gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det er vel ikke noe som er så oppskrytt som Winston. Kastemessig og finishmessig...  

Når det gjelder finish hva er det man mener da, håndtverk eller materialvalg/fargevalg ?

Kan noen fortelle meg hva som gjør T&T i særklasse ?  (Jeg mener de er bra, men hvorfor er de i særklasse som stadig blir hevdet på FFS)

Og igjen må jeg jo bare ta av meg hatten for deg Fredrik..du kan da stå i motvind litt uten å måtte skylle på de andre gutta..slik holdt vi på på grunnskolen..eller noen ihvertfall:

"Sutring";- "Hvis dere mener noe mindre bra om Sage, så har ihvertfall den og den et problem også.".

Du kan ikke som voksen og oppriktig fluefisker med respekt for deg selv være i fullt alvor å hevde at Winston er oppskrytt vel???..Hvor har du lest feil hen..og hvor mange Winstons har du holdt feil i??

Nei, hold deg til SAge forsvar du..klart Sage One er god..til sitt bruk, slik de fleste stenger og leverandører er.

Får en følelse av at du tror Winston f.eks er med å ødelegger fremtidig Sage salg??...Neppe!!!

Winston og Sage...forskjellige greier...merce og BMW- forskjellige greier. Slapp av gutt.

Du var jo litt troverdig en stund innpå her, men nå skjønner jeg at "teori og praksis" er to forskjellige saker i enda større grad.

Og Sage One er en knakende flott stang til sitt bruk, vil jeg alltid kunne hevde- selv om jeg velger fiske med andre ;)

Veldig som du tar på vei her forresten...

Mitt innlegg som du siterer var et svar til Black Rat som omtalte finish på Winston og T&T som noe helt overlegent annet.

Jeg var uenig derfor mitt innlegg..

At du kommer drassende indignert med det ti dager senere blir jo litt rart. Du setter det til og med inn i en ny kontekst...

Nei stå nå heller fram med at du sikter på Winstonagenturet i Norge og begynn å skrive i Annonsørforumet. DEt er der det hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

One er riktig "klassifisert" uansett hva en måtte mene, DET er det Sage som har avgjort!

Men hva DU mener og hva du gjør med stangen er opp til DEG

Og ja, kan du ikke kaste med en "ONE" i klasse 4 med et klasse 4 snøre, da trenger du et kastekurs :-*

Det er det mange som har rundtom i norges land.

Tror dere skal ta dere en tur innom tråden til Stig Vivelid-Nilssen så ser dere at at stenger kan lines under over på siden etc... enig med Tom Syversen også når det gjelder og prøve ut stangen med forskjellige snører,klasser etc.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at hvis man kjøper en rask stang må du endre kasteteknikk. Kortere slaglengde pga stanga jobber i øvre del å skal kanskje ikke flexe ned i roten. Jeg f,eks liker dype stenger pga det er en enklere å roligere måte å fiske på. Har prøvd raske/stive stenger å da fungerer ikke kasteteknikken min. Da har jeg måtte øke tempo å korte inn arbeidsvinkelen å da har det til tider gått riktig bra men, jeg har ikke funnet dette som passende for meg, ennå. Må nesten lære å kaste på nytt for å ha nytte av en sånn stang. Hvis jeg ikke hadde vist bedre ville jeg kanskje gått opp en klasse eller to for å få stanga til å føles sånn jeg vil men da har jeg jo kjøpt feil stang.

denne videoen forklarer en hel del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itte Hackel, poenget mitt er at det er et flertall der ute som mener at stanga er riktig klassifisert. Og hvis jeg selv legger til at det ikke finnes noe som er riktig eller galt klassifisert, siden det faktisk ikke finnes noen standard som forteller oss hvordan stenger skal klassifiseres saa synes jeg diskusjonen blir helt meningsloes. Oppskrytt fordi den er for stiv? Vel, hvis vi forutsetter at fluefiskere kjoeper stenger de liker ( :-\) saa ser jeg ikke hvordan det kan vaere noe som helst hold i det utsagnet. Fra et individuelt staasted, ja. Men det er vel ikke det vi snakker om?

Jeg personlig liker en serie som VXP til mitt eget bruk. Det er en serie som ikke selger spesielt godt, da den prismessig sitter litt kinkig. Og de fleste som har kastet begge ser ut til aa foretrekke ONE. Saa jeg kan derfor ikke sette meg paa min hoeye hest aa paastaa at de tar feil.

En annen ting er at hvis man bruker AFFTA systemet slik det er tenkt saa er det helt greit aa hive paa et snoere over hvis man fisker paa korte hold. Det er ikke dermed en 6'erstang. Jeg fisker ofte paa kort hold - 6-12 meter og bruker en ONE 490 med et 5'ersnoere.

Det er ingen fasit naar det gjelder stenger, saa det blir smak og behag. Ikke 'galt' eller 'riktig'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke en Sage-fan. Ei en Sage-hater. Har aldri eid en Sage stang. Har vært grønnere saker på meg i mange år. Uansett, jeg fisket litt med en One femmer i sommer som en kompis har. Og jeg synes det var en skikkelig hyggelig og deilig opplevelse. Tenkte "dette er noe jeg godt kunne kost meg med lenge". Nok om det. Synes uansett det er sykt vrient å si hva som er bra, best, dårlig eller værst. Og da å konkludere med at noe er "oppskrytt" eller ei, ja det tror jeg er vrient. Er vel gjerne slik at de som bejubler mest virkelig liker det, og andre er skeptikere med andre preferanser. Altså personlige preferanser. Men for min del var One en hyggelig overraskelse. Men om jeg kjøper Sage av den grunn? Tvilsomt. Har andre saker som jeg har funnet godtonen med over lengre tids samvær.

/cato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt da gutter ;)

Tråden heter : "Sage One - oppskrytt?

Jeg har svart min mening, om hva jeg mener. Jeg har også argumentert for hvorfor jeg mener som jeg gjør.

At du Venom anbefaler meg et kastekurs, fordi jeg ikke klarer å kaste med ei #4 line på One#4.  <<l

Jeg har selv holdt kastekurs både for nye og viderekommende, så om du bekymrer deg for mine kaste egenskaper, så trenger du ikke det altså. :)

Selvfølgelig, kan man bruke #4 på ei #4 One stang. Noe annet har jeg aldri påstått. Det lar seg faktisk gjøre å gjentatte ganger kaste 25 meter med #4 på et kosteskaft.  ;)

tmags: Du skriver "En annen ting er at hvis man bruker AFFTA systemet slik det er tenkt saa er det helt greit aa hive paa et snoere over hvis man fisker paa korte hold. Det er ikke dermed en 6'erstang. Jeg fisker ofte paa kort hold - 6-12 meter og bruker en ONE 490 med et 5'ersnoere.

Det er nettopp dette jeg beskriver. Dersom jeg ønsker meg en stang for #4, så vil jeg ha en stang, som gjør det du beskriver, med ei line i klasse 4, ikke 5 og 6. Det er ikke mer glamorøst enn som så. <<l

Men, jeg kaster inn håndkleet i denne saken. Jeg gidder ikke bruke mer tid, på og forklare eller forsvare en personlig mening, som er brukt i form av et svar på dette konkrete spørsmålet til trådstarter.

Ronny B. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig som det tar av når det kommer til fluestenger, gitt  ;D

Syntes det er litt fascinerende å se folk bli fornærmet over at noen ikke liker akkurat den stanga/merket de har lagt sin elsk på.

Spesiellt nå til dags, hvor så godt som samtlige stang-produsenter har stenger egnet til de fleste typer fluefiske, av meget bra kvalitet.

Jeg vet jo at det er endel aktører her som har egen vinning av at folk kjøper produktene de reklamerer for (nå for tida reklameres det såpass heftig at jeg har lurt på om det nå er åpnet for at bransjefolk kan reklamere som de vil her ?), men det kan sikkert være lurt å huske på at mange etterhvert får avsmak for produktene grunnet denne intense reklamen, også.

Enkelte får stjerner i øynene bare noen legger ut en videosnutt hvor de står og luftkaster på plenen med ei bestemt stang.

At vedkomne ville utført disse kastene akkurat like fint med nær hvilken som helst stang er visst ikke noe å legge vekt på  ;)

Nei, det er fint å kunne ha et avslappet forhold til dette med stangmerker, og heller kose seg med det som betyr noe; fluefiske  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig som det tar av når det kommer til fluestenger, gitt  ;D

Syntes det er litt fascinerende å se folk bli fornærmet over at noen ikke liker akkurat den stanga/merket de har lagt sin elsk på.

Spesiellt nå til dags, hvor så godt som samtlige stang-produsenter har stenger egnet til de fleste typer fluefiske, av meget bra kvalitet.

Jeg vet jo at det er endel aktører her som har egen vinning av at folk kjøper produktene de reklamerer for (nå for tida reklameres det såpass heftig at jeg har lurt på om det nå er åpnet for at bransjefolk kan reklamere som de vil her ?), men det kan sikkert være lurt å huske på at mange etterhvert får avsmak for produktene grunnet denne intense reklamen, også.

Enkelte får stjerner i øynene bare noen legger ut en videosnutt hvor de står og luftkaster på plenen med ei bestemt stang.

At vedkomne ville utført disse kastene akkurat like fint med nær hvilken som helst stang er visst ikke noe å legge vekt på  ;)

Nei, det er fint å kunne ha et avslappet forhold til dette med stangmerker, og heller kose seg med det som betyr noe; fluefiske  :)

<<l Vel talt Lars. Du er en klok mann ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det snakker du om Lars?  du har jo Scott som god stang, det beste som finnest ;D  subjektivt selfølgelig

Riktig klassifisering av stang hva er det?

Riktig klassifisering av snøre hva er det?

Kremen med det hele er at i dag finner du noe som sitter klistret til enhver slaskeraje der ute uansett hvilket merke du velger.... husker egentlig ikke hvor tid jeg kastet med en stang uansett hvilket stangmerke som var direkte dårlig heller..

Ahhhh nå er det vinter igjenn gutter ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at Lars har forskjellige stenger når jeg treffer han i elva... Men det er påfallende mye Orvisbruk !

Har en tendens til å velge Helios (min eneste Orvis-stang) når jeg fisker med 5'er . . . Ikke noe gøy stang å kjøre fisk under kiloen på, men gode egenskaper ellers.

Er stort sett et snev av overtro og humøret akkurat den dagen som avgjør hvilke stenger jeg benytter  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage har flere gode serier..SP digget jeg, SLT var helt i min gate..også ZXL digget jeg..har en z axis som jeg ikke får fisket mye med....men helt klart også et fint merke...på generelt grunnlag kunne jeg aldri tenke meg å si at de oppskrytt- ei heller en enkel serie som One..den er fiffig.

Og avslutningsvis til Fredrik; flytt gjerne de andre diskusjonen dine over i "den andre" tråden, vil ikke skjemme denne tråden med svada mellom oss :)

Og hva "han andre vi aldri ser fange fisk" måtte mene om noe som helst har jeg ettehvert skjønt ikke er så viktig..det kan jo de som treffer ham også bekrefte ;)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva "han andre vi aldri ser fange fisk" måtte mene om noe som helst har jeg ettehvert skjønt ikke er så viktig..det kan jo de som treffer ham også bekrefte ;)

Stig

Har du ringt rundt til felles bekjente og forhørt deg om meg, Stig?  ;D

Du har bestandig fremstått som fluefiskets "Komiske Ali" her inne, så det ville ikke overraske meg :)

Nå fisker jeg svært lite med felles bekjente av oss, men kan bekrefte at det ikke er noe mål å få mest mulig fisk, og ja, du er garantert mye flinkere enn meg til å fiske :)

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...