Gå til innhold

Sage one - oppskrytt?


Arnt

Anbefalte innlegg

Har kastet noen timer i hall med Sage One 590, synes stanga er veldig stiv, og med et vanlig femmersnøre var bunndelen helt død, det var ikke den minste bevegelse der. For å få stanga til å fungere med denne lina, måtte jeg kaste “Rajeff-stil”, dvs tidlig rotasjon.

Stanga fungerte imidlertid veldig godt med Expert Distance #5 og man kunne gi stanga max hastighet uten at den “gav opp”, og stanga gikk gjennomsnittlig 1 meter lengre enn de andre. (Expert Distance #5 har en klump på 21 meter og vekta på klumpen er 21 gram)

Tror ikke jeg vil anbefale denne stanga til en “vanlig fluefisker”, men stanga kan anbefales til de som bruker lange liner, og som er glad i å kaste veldig langt. Men, som Fredrik skriver, man må ha stanga med på noen fisketurer for å bli ordentlig kjent med den.  :)

Her er et lite klipp fra hallen, ikke mye bøy i stanga, selv med en line på 21 gram.

Johhny, den funker greit med liner som RIO Gold og Grand. Liner som lader fort. Jeg er enig i at hvis man er tilhenger av liner med lang fronttapering saa blir det litt pes paa kort hold. Det blir det nesten uansett med saanne liner.

Gaar du opp en snoereklasse saa er stengene utrolig lettkastet. Og det er overhodet ingen god grunn til at man ikke skal kunne gjoere det. Stengene i dag har en mye stoerre bredde enn foer, siden grensen for ovalisering har blitt flyttet enormt mye hoeyere.

Gutter! STILLE I BAKSETET!  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da humor i alle fall!  men fluefiske har du ikke peiling på! ;D

Litt synd at vi aldri har fisket sammen,så jeg vet ikke hvor mye peiling på fluefiske

du har?

Jeg ville aldri våge å uttale meg om det om en person jeg aldri har møtt.

Det gjør tydligvis du.

Det er artig med folk som klarer å gjøre det.

Du er antageligvis synsk?

Du er i allfall det når du snakker om stenger. ;D ;D ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Neida,gjør ikke det vet du.

Du er synsk du,ingen tvil....

Jeg har ikke den evnen,så jeg måler jeg..... ;D

Tom.

Jeg er jo minst synsk av oss. Jeg tar på meg vaderne og vader ut med stanga. og bruker den til det den er laget til før jeg trekker konklusjoner... Å spenne opp stanga for og henge på den saker fra kjøkkenskuffen derimot..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at jeg måler den,kaster jeg med den Fredrik.

Når jeg skal fiske,så skal jeg fiske,ikke sjekke ut stenger og snører.

Det gjør jeg i forkant.

Det virker som om det er en ting du også burde begynne med. :)

Når jeg vet det så blir fiskeopplevelsen også mye bedre.

Du burde prøve det.Veldig allright spør du meg. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom, siden jeg har en anelse om at du liker målinger, må jeg bare komme med et lite tips: i disse dager starter de en serie på en av National geografikk kanalene som heter *the measure of tings*. Vet ikke hvor vitenskapelig disse programmene er, de er tross alt amerikanske, men kanskje verdt å sjekke ut. Vet ikke akkurat når de går, men de går jo om og om igjen i flere måneder på disse kanalene.

Sendt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

I tillegg til at jeg måler den,kaster jeg med den Fredrik.

Når jeg skal fiske,så skal jeg fiske,ikke sjekke ut stenger og snører.

Det gjør jeg i forkant.

Det virker som om det er en ting du også burde begynne med. :)

Når jeg vet det så blir fiskeopplevelsen også mye bedre.

Du burde prøve det.Veldig allright spør du meg. <<l

Tom.

Når et system som virker kommer skal jeg stå langt fram i køen. Men fluestenger kommer alltid ned til hva man liker og da er det prøving som gjelder. Om en stang betegnes som rask, stiv, dyp, følsom gir meg nok info i dag. Du burde sette deg inn i det  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Sorry Fredrik.

Så enkelt er det ikke.

Rask,stiv,dyp,følsom er subkjektive oppfatninger,og sier oss ikke særlig mye.

Hvor lenge tror du jeg har holdt på med dette her da.

Hva er det jeg skal sette meg inn i?

Og det verste er vel at du mener det også? ;D

Tom.

Nei Tom, jeg bruker fiskestanga med flue i enden  av fortommen ute i elva. Det er vel der skillet oppstår.... <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en liker Sage One eller om den er oppskrytt er vell det "tråden" handler om. Kan det være så forbanna vanskelig å si sin personlige mening om det da???

Må du rasere enhver tråd Tom? Har du inntrykk av at din massive "messing" om det samme hver eneste gang oppfattes som interessant? Syns du "feedbacken" tyder på det?

Er ikke et øyeblikk i tvil om at måling er noe du kan og forstår deg på, men det er noe som heter : "tid og sted".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter.

Nå er det ikke hyggelig lenger! La personlige saker ligge!

Tom.

Kan du ikke være så snill, å la personlige meninger få være nettopp det. Hvorfor i helvete, skal man være nødt til å forklare seg ovenfor deg til en hver tid, dersom man mener noe om en stang.

Det må da være rom for litt vanlig og normal tilnærming av dette temaet, uten at man trenger å måtte forklare seg til deg. Du kan helt sikkert mer om stenger og snører enn alle andre, og det tror jeg de fleste av oss kan leve med.

Bevis at du kan leve med det også, og gi oss idioter litt slakk!

Back to topic, vær så snill :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde den ikke mer ekstrem enn One i forhold til tynne spisser, Lars. Snarere tvert i mot. Den er dypere i aksjonen, og vil nok takle dette bedre en One.

Med beskrivelsen "mer ekstrem", tror jeg de mener at den er mer følsom, jobber dypere, men gir minst like mye repons som One. Tror du bør prøve den jeg  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde den ikke mer ekstrem enn One i forhold til tynne spisser, Lars. Snarere tvert i mot. Den er dypere i aksjonen, og vil nok takle dette bedre en One.

Med beskrivelsen "mer ekstrem", tror jeg de mener at den er mer følsom, jobber dypere, men gir minst like mye repons som One. Tror du bør prøve den jeg  ;)

Jeg har nok hengt meg opp i at Sage betegner den som "ultra fast", mens man nøyer seg med "fast" om One, så jeg har tenkt at Method er ei slik ekstremstang til konkurransekasting.

Men ja, jeg skal prøve den ved første anledning, selv om jeg ikke er på utkikk etter noen ny stang for tida  :)

Fint at du deler dine erfaringer, "No Hackle"  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde den ikke mer ekstrem enn One i forhold til tynne spisser, Lars. Snarere tvert i mot. Den er dypere i aksjonen, og vil nok takle dette bedre en One.

Med beskrivelsen "mer ekstrem", tror jeg de mener at den er mer følsom, jobber dypere, men gir minst like mye repons som One. Tror du bør prøve den jeg  ;)

Nå ble jeg veldig forvirret!.. Her har jeg gått i den tro at begrepet "tippet" var en ren forlengelse av "tip", og derfor naivt trodd at bunndelen var uvesentlig, i alle fall ifht. Tynne spissser!?

"Tips" til Tom! En måling er subjektiv så lenge der finnes flere metoder for å tolke data (altså ikke bare ccs) Ergo, subjektivt tolket data..

Måtte det være objektivt, skulle det også inneholde subjektivt, i alle fall om det skulle være objektivt. Altså... Summen eller "middelvei" av alle målinger og en subjektiv tolkning av dette. Det skulle i alle fall være åpenbart!?

I følge mine målinger har i alle fall method en kul farge, noe One ikke har... Men hvit er også fint! ...

Poenget mitt er vel egentlig, at dere gidder?!  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Johhny, den funker greit med liner som RIO Gold og Grand. Liner som lader fort. Jeg er enig i at hvis man er tilhenger av liner med lang fronttapering saa blir det litt pes paa kort hold. Det blir det nesten uansett med saanne liner.

Gaar du opp en snoereklasse saa er stengene utrolig lettkastet. Og det er overhodet ingen god grunn til at man ikke skal kunne gjoere det. Stengene i dag har en mye stoerre bredde enn foer, siden grensen for ovalisering har blitt flyttet enormt mye hoeyere.

Gutter! STILLE I BAKSETET!  >:(

Skal prøve litt raskere liner, viktig å finne riktig line til stanga.

Pga at "guttene i baksetet" ikke klarer å være stille, så målte jeg stanga.  ;D

Sage One ble målt til ERN=7 og AA=70, akkurat det samme som kastemaskinen Gatti FRD2, men One er alikevel mykere enn Gattièn. Legger ved et bilde som viser dette.

[attach=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, dette med Method . . . Sage omtaler den som mer ekstrem enn One, og dermed uinteressant for meg, men skal jammen prøvekaste den ved en anledning.

Vil uansett tro at dette ikke er idealstanga kombinert med tynne fortomspisser . . . ?

du kommer nok til å bli overrasket positivt skal jeg love deg. om ikke bli forelska på nytt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...