Gå til innhold

Canon 1D III


Geir Johansen

Anbefalte innlegg

Trøsten får være at det er veldig mye dans i fluekasting, Geir  <<l

Jeg føler meg ihvertfall som en grasiøs ballettdanser når jeg legger ut syltrange snørebukter utover elva, så elegant som jeg kaster, og kanskje føler andre det slik også ?  ;D

Er nok mer vrient å innlemme fluebinding i dans, men man får vel ikke i pose og sekk  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe å satse på , bilder av freestyle dans i variable lysforhold ?

Hilsen fersk fotograf ... :)                    

Her fikk du mye hjelp ser jeg ;)

Jeg har brukt 1d3 i ett par år fra det var nytt, og det er et godt kamera som har levert i mange hårete opptakssituasjoner - men pass på at du får et med fungerende fokusmodul.

Byggekvalitet og ergonomi er superb, og jeg hadde ikke hatt noen problemer med å bruke det som reportasjekamera i mange situasjoner. Til utendørsbruk i godt lys er det fortsatt et ypperlig verktøy, men det begynner å bli noen år gammelt noe ISO-egenskapene bærer preg av. Det er dog ikke dårlig. Godt eksponerte filer på 1600 ISO er fullt brukbare uten mye støyfjerning i etterarbeid. Filkvaliteten er veldig god med nydelige toneforløp og god gjengivelse av hudtoner. Noen syns oppløsningen er for lav, men det har aldri plaget meg nevneverdig. Jeg forstørrer sjelden over A3.

Men til dans/scenearbeid er jeg ikke sikker. Det kan hende en brukt 5d2 er et bedre valg, rett og slett fordi du får en blender eller mer å gå på, og prisen bør være i samme gate. Da ofrer du følgefokus og fokuseringshastighet for bildekvalitet, men får langt bedre muligheter til vidvinkelbilder (1d3 er et 1,3 crop kamera) Det er ikke sikkert det er verdt det, og kommer også an på hva slags objektivpark du har.

Kan du strekke budsjettet til en 5d3 er det i en annen liga. Med unntak av skuddhastighet gruser det samtlige kameraer Canon noensinne har produsert, emd unntak av 1dx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. VV  :)

Da blir det nok 5DII eller helst III .

Objektivpark  17-40 ,24-105, 200 2.8 og 100 2.8

Ikke et dumt valg det.

Jeg glemte for øvrig en ting om 5d vs. 1d serien, og det er helt klart at i forhold til byggekvalitet og værtetting er 1d-husene i en helt egen klasse. 5d3 er bedre enn 5d2, men ikke det jeg ville brukt ute en hel dag i slagregn. Det har jeg gjort med 1d3, 1d4 og 1dx og har kun hatt et tilfelle hvor kameraet ikke ville slå seg av før jeg tok ut batteriet. Det funka fint etter en dag foran ovnen. Kan du leve med det, er 5-serien glimrende kameraer, men det er bare 5d3 som har et fokussystem leverer i actionsituasjoner.

Lykke til. Alle alternativene er helt ypperlige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det vart 1D III  :)

Det får duge en stund til lommeboka blir tykkere  8)

Tror ikke du kommer til å angre. Selv om 5d3 er et bedre kamera er det noe spesielt med følelsen du får med 1d-hus :)

Og alltid betryggende å vite at du kan slå ihjel en bjørn, hvis behovet skulle melde seg. Mangler du hammer kan du sikkert slå i noen spiker med det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Trenger jeg 135mmL eller holder det med 100mmL 1:2.8L IS ?

Høres ut som gull begge de to der  <<l Er vel ikke rare forskjellen i brennvidde i hvert fall, og begge antar jeg er f/2.8, så det blir vel litt smak og behag. Hadde det vært Nikon du hadde spurt om, så kunne jeg kanskje ha sagt noe om forskjellen på objektivenes oppløsning, fargegjengivelse, motlysegenskaper etc., men det får jeg overlate til de som har greie på Canon  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger den vel ikke, men det kan godt hende du "trenger" den ;)

Begge objektivene er svært gode. Jeg ville muligens prioritert en 70-200 2.8 IS MkII (fantastisk bra) eller 70-200 4 IS (fantastisk bra), men det er meg og min måte å jobbe på. Savner ofte muligheten til å bruke fotzoom langs elva :)

Men jeg får svake rykninger i hele kroppen av å tenke på f2 ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trenger både 135 og 100mm er vanskelig å si noe om. Siden du ikke trekker frem 100mm f/2.8 MK II så antar jeg du har den eldre utgaven.

Om du trenger begge? Det er det bare du selv som kan si noe om, men du vil få bedre autofokus med 135 f/2 enn den gamle 100mm f/2.8. Optisk vil jeg nok påstå at 135mm er noe bedre også, men om man ser stor forskjell i praktisk bruk kan vel diskuteres. 

Jeg har både 100mm f/2.8 ny og gammel, og 135mm f/2 og joda jeg er særdeles glad i 135mm objektivet. Det har fantastisk bokeh, fantastiske farger og er rett og slett noe for seg selv. Og med tanke på prisen bør alle Canonfotografer ha både 135mm og 200mm PUNKTUM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...