Gå til innhold

Opprop - Si JA til stille natur!


Lillevann

Anbefalte innlegg

Norges tre største næringar har alle tilknyting til sjø, dvs olje, oppdrett og fiskeri. Det er derfor av enormt stor samfunnsmessig betydning at det er motorisert fredsel på hav og fjord. Så godt som all ferdsel på sjø er tilknytt næringverksemd og har svært viktig både for busetnad, arbeidsplasser og verdiskaping. Den delen av fritidsbåtbruk i tillegg til dette er forsvinnande liten. Fjord og hav er derfor å renkna som ei samfedselsåre der det allereie eksisterar motorisert ferdsel, og fritidsbåtbruken vert eit tillegg til dette. Debatten om scooter dreier seg om ein skal opne for motorisert fredsel i ein arealkategorie der dette ikkje har vore tillatt. At argumentet med fritidsbåt blir trekt fram i scooterdebatten er heilt meiningslaust all den tid det ikkje er likhet mellom dei to problemstillingane.

Kor store samfunnsmessige fordelar er det at nokon køyrer rundt på scooteren sin inne på vidda?

Svaret er NADA, ingenting. Det einaste argumentet for å opne for scooterkøyring er at nokon som har scooter skal få køyre rundt med det, det finnes ingen samfunnsmessig overvekt av fordelar for at ein skal auke tilgong til motorisert ferdsel utanfor etablert infrastruktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Norges tre største næringar har alle tilknyting til sjø, dvs olje, oppdrett og fiskeri. Det er derfor av enormt stor samfunnsmessig betydning at det er motorisert fredsel på hav og fjord. Så godt som all ferdsel på sjø er tilknytt næringverksemd og har svært viktig både for busetnad, arbeidsplasser og verdiskaping. Den delen av fritidsbåtbruk i tillegg til dette er forsvinnande liten. Fjord og hav er derfor å renkna som ei samfedselsåre der det allereie eksisterar motorisert ferdsel, og fritidsbåtbruken vert eit tillegg til dette. Debatten om scooter dreier seg om ein skal opne for motorisert fredsel i ein arealkategorie der dette ikkje har vore tillatt. At argumentet med fritidsbåt blir trekt fram i scooterdebatten er heilt meiningslaust all den tid det ikkje er likhet mellom dei to problemstillingane.

Kor store samfunnsmessige fordelar er det at nokon køyrer rundt på scooteren sin inne på vidda?

Svaret er NADA, ingenting. Det einaste argumentet for å opne for scooterkøyring er at nokon som har scooter skal få køyre rundt med det, det finnes ingen samfunnsmessig overvekt av fordelar for at ein skal auke tilgong til motorisert ferdsel utanfor etablert infrastruktur.

<<l <<l <<l <<l <<l <<l <<l <<l <<l

Den skal være god den som klarer å finne noen gode argumenter mot dette innlegget :D

Meget godt og fornuftig skrevet!!!!!!

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges tre største næringar har alle tilknyting til sjø, dvs olje, oppdrett og fiskeri. Det er derfor av enormt stor samfunnsmessig betydning at det er motorisert fredsel på hav og fjord. Så godt som all ferdsel på sjø er tilknytt næringverksemd og har svært viktig både for busetnad, arbeidsplasser og verdiskaping. Den delen av fritidsbåtbruk i tillegg til dette er forsvinnande liten. Fjord og hav er derfor å renkna som ei samfedselsåre der det allereie eksisterar motorisert ferdsel, og fritidsbåtbruken vert eit tillegg til dette. Debatten om scooter dreier seg om ein skal opne for motorisert fredsel i ein arealkategorie der dette ikkje har vore tillatt. At argumentet med fritidsbåt blir trekt fram i scooterdebatten er heilt meiningslaust all den tid det ikkje er likhet mellom dei to problemstillingane.

Kor store samfunnsmessige fordelar er det at nokon køyrer rundt på scooteren sin inne på vidda?

Svaret er NADA, ingenting. Det einaste argumentet for å opne for scooterkøyring er at nokon som har scooter skal få køyre rundt med det, det finnes ingen samfunnsmessig overvekt av fordelar for at ein skal auke tilgong til motorisert ferdsel utanfor etablert infrastruktur.

"Så godt som all ferdsel på sjø er tilknytt næringverksemd og har svært viktig både for busetnad, arbeidsplasser og verdiskaping. Den delen av fritidsbåtbruk i tillegg til dette er forsvinnande liten."

Hæ? Mener du virkelig at dette er fakta? Altså at bruken av fritidsbåt er forsvinnende liten?

"Kor store samfunnsmessige fordelar er det at nokon køyrer rundt på scooteren sin inne på vidda?

Svaret er NADA, ingenting. Det einaste argumentet for å opne for scooterkøyring er at nokon som har scooter skal få køyre rundt med det, det finnes ingen samfunnsmessig overvekt av fordelar for at ein skal auke tilgong til motorisert ferdsel utanfor etablert infrastruktur."

Her er jeg nesten helt enig med deg. For formålet med det hele er at folk skal kunne ha det MORO.

Men så kan det vel hende at det vil skape en liten ekstrainntekt for kommunen da. Du vet, flere tilreisende, overnatting, handling i butikker, etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg nesten helt enig med deg. For formålet med det hele er at folk skal kunne ha det MORO.

Men så kan det vel hende at det vil skape en liten ekstrainntekt for kommunen da. Du vet, flere tilreisende, overnatting, handling i butikker, etc...

Ha det MORO? Ironisk nå?

Ekstrainntekter blir det nok ja, svenskene ved riksgrensen (narvik) tjener nok fett på norske skuterkjørere.

Men vet om folk som har fått sin norske fjelltur ødelagt av skutertullinger i hopetall på svensk side. Opp og ned fjellsidene i uendelige rekker. MORO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote author=Dryflyfool link=topic=31318.msg513429#msg513429 date=1387042461

Men så kan det vel hende at det vil skape en liten ekstrainntekt for kommunen da. Du vet, flere tilreisende, overnatting, handling i butikker, etc...

Litt tidligere i debatten mener jeg at det ble argumentert for frislipp med at dette ikke kom til å bli noe stort problem, da snøscooter var så dyrt at nesten ingen kom til å kjøpe det, så da kan det vel ikke bli store ekstrainntekter til kommunene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg nesten helt enig med deg. For formålet med det hele er at folk skal kunne ha det MORO.

Men så kan det vel hende at det vil skape en liten ekstrainntekt for kommunen da. Du vet, flere tilreisende, overnatting, handling i butikker, etc...

Ha det MORO? Ironisk nå?

Ekstrainntekter blir det nok ja, svenskene ved riksgrensen (narvik) tjener nok fett på norske skuterkjørere.

Men vet om folk som har fått sin norske fjelltur ødelagt av skutertullinger i hopetall på svensk side. Opp og ned fjellsidene i uendelige rekker. MORO!

Ehh, ja, det er jo prat om "fornøyelseskjøring", ikke sant? Var det vanskelig å forstå at det var det jeg mente?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote author=Dryflyfool link=topic=31318.msg513429#msg513429 date=1387042461

Men så kan det vel hende at det vil skape en liten ekstrainntekt for kommunen da. Du vet, flere tilreisende, overnatting, handling i butikker, etc...

Litt tidligere i debatten mener jeg at det ble argumentert for frislipp med at dette ikke kom til å bli noe stort problem, da snøscooter var så dyrt at nesten ingen kom til å kjøpe det, så da kan det vel ikke bli store ekstrainntekter til kommunene??

Hmm. Hvis det var alt du greide å "ta" meg på i innlegget, så er jeg fornøyd.

Sånn ellers vil det nok bli bevegelse av de som allerede har scooter til de "heftigste" stedene. Ok, det blir nok en viss økning i salget, men jeg tviler som nevnt sterkt på at det vil ta helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg nesten helt enig med deg. For formålet med det hele er at folk skal kunne ha det MORO.

Men så kan det vel hende at det vil skape en liten ekstrainntekt for kommunen da. Du vet, flere tilreisende, overnatting, handling i butikker, etc...

Ha det MORO? Ironisk nå?

Ekstrainntekter blir det nok ja, svenskene ved riksgrensen (narvik) tjener nok fett på norske skuterkjørere.

Men vet om folk som har fått sin norske fjelltur ødelagt av skutertullinger i hopetall på svensk side. Opp og ned fjellsidene i uendelige rekker. MORO!

Ehh, ja, det er jo prat om "fornøyelseskjøring", ikke sant? Var det vanskelig å forstå at det var det jeg mente?

 

Dryflyfool:  Dersom du synes frislipp av scooter og atw i utmark er så fantastisk flott så kan du vel for faen starte din egen tråd om det? Du kan kalle den "Et stort JA til rasering av det siste vi har av urørt natur - for moro skyld".  Denne tråden er for de som synes det er ugreit å motorisere og rasere siste rest av det vi fremdeles kan kalle en form for villmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg nesten helt enig med deg. For formålet med det hele er at folk skal kunne ha det MORO.

Men så kan det vel hende at det vil skape en liten ekstrainntekt for kommunen da. Du vet, flere tilreisende, overnatting, handling i butikker, etc...

Ha det MORO? Ironisk nå?

Ekstrainntekter blir det nok ja, svenskene ved riksgrensen (narvik) tjener nok fett på norske skuterkjørere.

Men vet om folk som har fått sin norske fjelltur ødelagt av skutertullinger i hopetall på svensk side. Opp og ned fjellsidene i uendelige rekker. MORO!

Ehh, ja, det er jo prat om "fornøyelseskjøring", ikke sant? Var det vanskelig å forstå at det var det jeg mente?

 

Dryflyfool:  Dersom du synes frislipp av scooter og atw i utmark er så fantastisk flott så kan du vel for faen starte din egen tråd om det? Du kan kalle den "Et stort JA til rasering av det siste vi har av urørt natur - for moro skyld".  Denne tråden er for de som synes det er ugreit å motorisere og rasere siste rest av det vi fremdeles kan kalle en form for villmark.

Jeg har da for faen(Du begynte! ;D) ALDRI sagt jeg er for frislipp av ATV! Og hvem har sagt noe slikt i det hele tatt?

Og, så funker dette internettgreiene slik at folk desverre for deg tar seg friheten å diskutere i diskusjonsforum.

DETTE er tråden for å lufte sine meninger rundt denne saken.

Om du vil leke eneveldig hersker, så er vel kanskje en blogg noe for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auka tilrettelegging fører til fleire utdøvarar og meir aktivitet, om det gjeld fiske, fotball eller skuter. I dag er det sør for trondheim så godt som ingen tilrettelegging for skuter. Dei som eig skuterar i dag er eit fåtal hytteeigarar og ein del av dei fastbuande. Dersom det vert lagd mange nye skuterløyper vil dette føre til at det for svært mange vil vera attraktivt og morro med skuter. Forslag til ny forskrift opnar nemleg for at kommunane kan opne for så mange skuterløyper dei sjølv vil, einaste avgrensinga er at dei ikkje kan gå i verneområde.

I oppland fylke er det i dag 48000 hytter. Det er særdeles sannsynleg at ein god del av desse vil gå til innkjøp av skuter, og at talet på skuter vil auke radikalt når det faktisk vert mulig å køyre med desse på fjellet. Eg er derfor heilt uenig i at talet på skuterar ikkje kjem til å gå opp, all erfaring viser at auka tilrettelegging aukar talet på brukarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det  jak sier om at åpning for kjøring vil føre til flere snøscootere. Tror rett og slett antallet vil eksplodere, særlig i distrikter med større hytteområder. Hva er vel mer aktuelt, enn at "guttungen" må ha noe å drive med når familien er på hytta? Og hva slår vel det å kjøre scooter i fjellet?

Jeg kjenner til at en god del yngre karer på bygda holder seg med råe snøscootere, bare for å kunne drive på med kjøring og kameratkonkurranser på den private innjorda, pluss at de tar seg noen tjuvturer til nærmeste fjell innimellom, når de tror seg trygge for politiet. Disse småklubbene vil fort bli flere og større dersom de virkelig får muligheter til å kjøre!

Her er det nok bare kjøreforbud som holder omfanget i sjakk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Unknown User

Det er for lite cowboypolitikk om dagen så det er jævlig digg at Erna kjører igang med litt.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10128925

Liker særlig første setningen i artikkelen; "Forsøket går på at kommunene som er påmeldt prøveordningen selv skal få bestemme om det skal være lovlig med motorisert ferdel i utmark. 108 kommuner har meldt seg på."

Føles ut som at forutsigbarheten ble forutsigbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...