Gå til innhold

Kjøpers marked


Olav Haug

Anbefalte innlegg

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nordmenn har generelt ok med penger og det synes å være få grenser for hva norske middelklassemenn kan bruke på hobby. Bare tenk på hvor mye penger som brukes på ski og sykkel. 30 000 for en sykkel er faktisk ikke så uvanlig.  :o

Vi handler masse ting vi ikke trenger, meg selv inkludert. Så må vi bli kvitt det, slik at vi har en unnskyldning for å kjøpe noe nytt  ;D

Når også mye av det dyreste utstyret er kjøpt i USA blir kostnadene deretter, noe som igjen påvirker bruktprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bruktprisen på dyrere stenger er meget fin med tanke på at dem sjeldent faller noe særlig i pris på bruktmarkedet. Kjøper du en prima Scott, Sage, Winston etc. gir man gjerne 2500-3000kr for dem. Noen ganger mindre og etter ett par år selges dem lett for samme prisen. Kapitalbinding heter det. ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bruktprisen på dyrere stenger er meget fin med tanke på at dem sjeldent faller noe særlig i pris på bruktmarkedet. Kjøper du en prima Scott, Sage, Winston etc. gir man gjerne 2500-3000kr for dem. Noen ganger mindre og etter ett par år selges dem lett for samme prisen. Kapitalbinding heter det. ;);D

Enig i det. En premiumstang som er i ok/bra stand selges for disse summene, og de holder seg der stort sett så lenge serien er i produksjon og også langt inn i neste serie. Man oppnår fortsatt gode priser for ZXL- og Z-AXIZstenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som har vist seg flere ganger her, og som er litt småkomisk - men som også kan være en gullgruve - er når ei stang, ei snelle, eller et fluesnøre plutselig blir hypet av de rette folkene  ;D

Da kan plutselig bruktverdien fyke rett til værs, og den trauste Diamondback-stanga, eller det morkne fluesnøret du hadde stuet bort for flere år siden er plutselig salgbar til langt mer enn det kostet nytt  :D

Supert de gangene man sitter på saker som plutselig er svært ettertraktet, men det gjelder å smi mens jernet er varmt, for det varer sjelden lenge  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som har vist seg flere ganger her, og som er litt småkomisk - men som også kan være en gullgruve - er når ei stang, ei snelle, eller et fluesnøre plutselig blir hypet av de rette folkene  ;D

Da kan plutselig bruktverdien fyke rett til værs, og den trauste Diamondback-stanga, eller det morkne fluesnøret du hadde stuet bort for flere år siden er plutselig salgbar til langt mer enn det kostet nytt  :D

Supert de gangene man sitter på saker som plutselig er svært ettertraktet, men det gjelder å smi mens jernet er varmt, for det varer sjelden lenge  :)

Slik som SAGE SP og Backwinder :-X :-X For ikke å snakke om det gamle grønne Highwater-snøret. Det må være smidd av alver og inneha en magisk kraft  ;D

For ikke å snakke om liner. Det er mange her som selger ubrukte eller ubetydelig brukte liner til utrolig fine priser. Takk til dere og forsett med det for liner får jeg aldri nok av. <<l;D

Mange butikker i USA inkluderer jo liner ved kjøp av stang eller snelle. Sånn sett er salg av snøre på forumet med på å finansiere stangkjøpet…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som har vist seg flere ganger her, og som er litt småkomisk - men som også kan være en gullgruve - er når ei stang, ei snelle, eller et fluesnøre plutselig blir hypet av de rette folkene  ;D

Da kan plutselig bruktverdien fyke rett til værs, og den trauste Diamondback-stanga, eller det morkne fluesnøret du hadde stuet bort for flere år siden er plutselig salgbar til langt mer enn det kostet nytt  :D

Supert de gangene man sitter på saker som plutselig er svært ettertraktet, men det gjelder å smi mens jernet er varmt, for det varer sjelden lenge  :)

Slik som SAGE SP og Backwinder :-X :-X For ikke å snakke om det gamle grønne Highwater-snøret. Det må være smidd av alver og inneha en magisk kraft   ;D

Dette var noen gode eksempler ja, og da især det grønne Highwater-snøret  :o Hadde jeg sittet på en pappeske med slike når det har stormet som verst så kunne jeg ha solgt, tatt meg fri fra jobb, og unnet meg et par måneder på New Zealand midtvinters  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grønne highwateren, ja. Det er fanken ikke rart dem går som varmt hvetebrød heller...  ;) Beste firer longbellylina jeg noen gang har fiska/kasta med.  :)

Setter forøvrig veldig pris på dagens marked, og er derfor også til stadighet deltagende i både kjøp og salg  <<l Jeg mener at "ferskinger" som er ute etter sine første stenger, sneller, snører, bekledning osv - burde flytte fokuset bort fra nettbutikker/g-sport og heller konsentrere seg om salgsforumet. Man kan bli MINST like glad i ei pent brukt stang  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter forøvrig veldig pris på dagens marked, og er derfor også til stadighet deltagende i både kjøp og salg  <<l Jeg mener at "ferskinger" som er ute etter sine første stenger, sneller, snører, bekledning osv - burde flytte fokuset bort fra nettbutikker/g-sport og heller konsentrere seg om salgsforumet. Man kan bli MINST like glad i ei pent brukt stang  <<l

Enig med du  <<l

Aner ikke hvor mange stenger jeg har kjøpt, og solgt, på bruktmarkedet her, men det er mange.

Ser ofte tilfeller av folk som tydeligvis har angst for å kjøpe brukt, men det er det liten eller ingen grunn til når det gjelder stenger og sneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at vi kjøper altfor mange stenger som vi ikke er i nærheten av å ha behov for. Da får vi dårlig samvittighet, selger unna, men ender kort tid etter med å kjøpe enda en stang. Læringsevnen er nærmest fraværende.

Her selges pent brukte premiumstenger for under halvpris. Norges beste nettsted for røverkjøp av flueutstyr. Ingen tvil!

PS! Det legges ut mye på finn.no, men ofte av folk som ikke har peiling. Her inne har folk skamvett til å prise riktig, og alle vet at ei bambusstang fra Hørgård ikke er verdt stort tross at den er gammel.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå venter jeg bare på at den ultrafete Ron Thompson Cascade stanga jeg skal ha liggende her et sted skal få kultstatus, slik at jeg kan få videresolgt den for rundt 3000kr  <<l

Disse stengene vil bare øke i verdi med årene, så man sitter praktisk talt på ei gullgruve  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå venter jeg bare på at den ultrafete Ron Thompson Cascade stanga jeg skal ha liggende her et sted skal få kultstatus, slik at jeg kan få videresolgt den for rundt 3000kr  <<l

Disse stengene vil bare øke i verdi med årene, så man sitter praktisk talt på ei gullgruve  ;D

Du får markedsføre den litt da vet du.  <<l

Legge ut noen kastesnutter og få kompiser til å rose den opp i skyene. Kanskje du på sikt til og med klarer å sikre deg agenturet for Ron Thompson. Det hadde vært noe det ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå venter jeg bare på at den ultrafete Ron Thompson Cascade stanga jeg skal ha liggende her et sted skal få kultstatus, slik at jeg kan få videresolgt den for rundt 3000kr  <<l

Disse stengene vil bare øke i verdi med årene, så man sitter praktisk talt på ei gullgruve  ;D

Du får markedsføre den litt da vet du.  <<l

Legge ut noen kastesnutter og få kompiser til å rose den opp i skyene. Kanskje du på sikt til og med klarer å sikre deg agenturet for Ron Thompson. Det hadde vært noe det ;D ;D

Hva er fargen på denne RT-saken da? Det er viktig skjønner du……….Er den grønn så har sjansen til å skape noe stort ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå venter jeg bare på at den ultrafete Ron Thompson Cascade stanga jeg skal ha liggende her et sted skal få kultstatus, slik at jeg kan få videresolgt den for rundt 3000kr  <<l

Disse stengene vil bare øke i verdi med årene, så man sitter praktisk talt på ei gullgruve  ;D

Du får markedsføre den litt da vet du.  <<l

Legge ut noen kastesnutter og få kompiser til å rose den opp i skyene. Kanskje du på sikt til og med klarer å sikre deg agenturet for Ron Thompson. Det hadde vært noe det ;D ;D

Hva er fargen på denne RT-saken da? Det er viktig skjønner du……….Er den grønn så har sjansen til å skape noe stort ;D

Mener å huske den var blå, men det var en helt hinsides vakker blåfarge . . . Den gjenspeilet på en måte mystikken fra universet. Jeg husker fortsatt frasparket i den smekre klingen, som sendte snørebuktene ut av distriktet som en lek, om man ønsket det. Materialene i stangemnet var så blodtrimmet at man kjente rekylen etter hvert kast.

Og det hinsides flotte snellefestet var i perlesort plast, med logoen "Made in Taiwan" syrlig uthevet . . . Ja, ikke noe var overlatt til tilfeldighetene.

Den todelte skjønnheten kom uten stangrør, som uansett bare er i veien, men med et delikat stangtrekk, sikkert nøstet sammen av små, presise barnehender.

Mange superdyktige fluefiske-venner prøvde stanga, og mente at denne hadde egenskaper som ikke kunne måles i penger.

Problemet med å la andre prøve den var at jeg måtte true med tafatte klekkinger og ballespark for å få den igjen.

Ja, den dagen jeg sitter med agenturet på Ron Thompson sier jeg opp min nåværende jobb på dagen, og det vil ikke lenger bli uvanlig å treffe petribrødre med premiumstang fra taiwan langs rena og hemsil  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ron Thompson er det neste store her på FFS, så det er bare å hamstre inn før prisene fyker i været.

Ron Thompson er faktisk noe for seg selv, selv om enkelt modeller er forbløffende like hverandre!  <<l

Hør-hør  <<l

Takker så mye, Jørn . . . RT brukte en helt spesiell eventyrblanding i kompositen sin, og stengene ble ikke rullet på mandriller der i gården, nei. Her benyttet man sprøytestøping, og til en viss grad kjevling (premiumstengene, som Cascade og Steelhead).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ron Thompson er det neste store her på FFS, så det er bare å hamstre inn før prisene fyker i været.

Ron Thompson er faktisk noe for seg selv, selv om enkelt modeller er forbløffende like hverandre!  <<l

Hør-hør  <<l

Takker så mye, Jørn . . . RT brukte en helt spesiell eventyrblanding i kompositen sin, og stengene ble ikke rullet på mandriller der i gården, nei. Her benyttet man sprøytestøping, og til en viss grad kjevling (premiumstengene, som Cascade og Steelhead).

Kjevling etter kromkake-prinsippet åpnet uante muligheter for utvikling nye aksjonstyper. Herunder den kjente DDL (Damn Deep Load) hvor du virkelig kjenner at stanga bøyer seg helt ned i korken, og fortsetter slik et kvarters tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ron Thompson er det neste store her på FFS, så det er bare å hamstre inn før prisene fyker i været.

Ron Thompson er faktisk noe for seg selv, selv om enkelt modeller er forbløffende like hverandre!  <<l

Hør-hør  <<l

Takker så mye, Jørn . . . RT brukte en helt spesiell eventyrblanding i kompositen sin, og stengene ble ikke rullet på mandriller der i gården, nei. Her benyttet man sprøytestøping, og til en viss grad kjevling (premiumstengene, som Cascade og Steelhead).

Kjevling etter kromkake-prinsippet åpnet uante muligheter for utvikling nye aksjonstyper. Herunder den kjente DDL (Damn Deep Load) hvor du virkelig kjenner at stanga bøyer seg helt ned i korken, og fortsetter slik et kvarters tid.

Det stemmer på en såkalt prikk, Knut  <<l

RT var ikke verre enn at de erstattet det ufølsomme korkhåndtaket med en eksklusiv pappmasjé heller, noe som førte til at man virkelig kjente stanga ned i korken  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er vel ikke på vei til offtopic- land? Ville i såfall vært veldig synd. Dessuten er nok Silstar det som får sin renessanse i første omgang. Er tross alt mye sjeldnere på bruktmarkedet.

Synd? Neida, det gjør ingenting... Sjøl holder jeg knappen på Daiwa/Sage fluestenger og ikke minst Okumasneller  <<l Bare så synd jeg ikke har greid å grabbe til meg stort annet enn et par "airframes". Men dem er til gjengjeld helt sjukt fete da  ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...