Gå til innhold

Beste fluebindersett?


olaf

Anbefalte innlegg

Er det noen som har et godt tips til et bra fluebindersett? Jeg kunne tenkt meg et sett med utstyr og fjær så jeg har litt å begynne med, og som samtidig er såpass bra at jeg ikke får lyst på nytt utstyr med en gang. Tenker på pris rundt 1000-1500 kr.

 

Noen tips?

 

Hvilke nettbutikker er best på slikt utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Fluebindesettene fra guideline er veldig bra ihvertfall, der får man med masse ting! De føres av Aktiv Fritid, og selges på G-sport. Man får settet i flere utgaver, alt etter hvor mye man vil ha med. Anbefaler deg å kjøpe full pakke ;)

 

Her er inneholdet i en av pakkene dems, som heter trout imitation deluxe, som koster ca. 1000 kroner. Du får også med en instruksjons-dvd i pakka. Men hvis det er laksefluer du har tenkt å binde har de ett sett for det også, kikk litt på aktiv fritid sine hjemmesider.

Innhold: 1/2 sort tørrfluenakke, 1/2 brun tørrfluenakke, hønenakke brun, select Marabou plumes 3 farger, Cul-de-Canard, fasanhønehale bit, rapphøne, hjort brun nat., 1/2 haremaske nat., dubbing dispenser m/Life Cycle nymph dubbing, Scud Back klar, Para post wings hvite, påfugl herl, kulehoder gull, Mirage tinselspole, French oval tinsel sølv, bindetråd sort, Fly Head lakk, div. tilpasset krok og str., Super II bindestikke, trådholder, dubbingnål, saks, hackleklemme.

 

 

Ikke kjøp vangen sitt sett, det er helt elendig! (var det jeg kjøpte første gangen, inneholder kun verktøy, en dårlig bindestikke, bindetråd, og noen dårlige hackelfjær)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000-1500kr? Kjøp ting løst i steden er mitt råd!

Ønsker du å binde ørretfluer? laksefluer? imitasjoner?

Tenk deg litt om og så kjøper du materialer etter hva du ønsker å binde!

 

Men først trenger du vel noe verktøy, bindestikka er vel da det første du trenger.

En skikkelig bindestikke koster flesk dessverre, rundt 1000kr, men det holder med en billig en i starten. Det finnes altfor mange drittstikker på markedet, stålet i kjeften er altfor mykt og holder bare til en hundre fluer eller så.

Jeg har likevel et tips, på sportshuset selger de en stikke til 150kr, husker ikke merket i farten, men jeg har prøvd den og den virker svært grei i forhold til prisen og har dessuten to kjefter, varer altså dobbelt så lenge :D Denna er nok kanskje det beste du får for en billig penge.

 

Trådholder er det neste du trenger tenker jeg, her er det grovt sett to typer og velge mellom, keramiske og vanlige. mange påstår at de keramiske er det eneste som funker fordi de andre har en tendens til å kappe tråden. Selv har jeg en enkel og grei en til 30 kroner og den har funka i noen år noe uten problemer. Jeg tror du kan ta sjansen på en billig en.

 

Så var det saksa, jeg har bare en ting å si her, bruk minst 100kr! Denne saksa bruker du kun til ting som fjær, tråd, hår og lignende. Så kan du ha en billig en ved siden av til å klippe grøvere materialer. Bruker du en saks til begge vil den fort bli sløv, og den vil ikke være noe særlig til finklipping, som siste finpuss på flua eller lignende ;)

 

Behøver vel ikke si mer om verktøy nå, det du trenger i tilegg er en hackleklemme, en whipfinish for å lage sluttknute på flua, en hairstacker om du ønsker å binde fluer med hjortehår ala streaking caddis og kanskje ei dubbingnål.

 

Da skulle du vel ha endel igjen til materialer! Vet ikke hva du ønsker å binde, men har noen tips om du ønsker å binde imitasjoner/ørretfluer.

Kjøp skikkelig hackle, jeg kan anbefale metz sin combo nakke, koster riktignok 400kr men da får du skikkelig kvalitetshackle i to farger til og med, f.eks. Brun og Grizzly! Jeg mener at en slik en absolutt er verdt penga. Flyrite er fin dubbing til fluekropper, tørrfluer, nymfer og klekkere, den finnes i maaange farger, og her er det bare og velge å vrake!

 

cdc brukes også i mange fluer, jo dyrere jo bedre er et lite stikkord her, men ei pakke til 30-40 kroner funker ofte helt okay. Du får også storforpakninger, med mye fjær, om du skulle ønske å binde mye med cdc.

 

Og så var det kroker da! Mustad eller Tiemco (Tmc) er begge bra kroker!

 

Tmc 100, mustad R50 - standard tørrflue krok, kan brukes til omtrent alle fluer.

Tmc 2487, mustad C49s - bøyd krok for klekkere og lignende

Ja, det finnes flere varianter men du kommer langt med en av de førstnevnte i noen forskjellige størrelser. For ørretfluer er alt fra sånn str 10 til str 18, greie startstørrelser.

 

Det var vel det viktigste, da anbefaler jeg deg og ta en titt her, så kan du finne ut hvilke materialer du skulle trenge!:

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections

 

Lykke til med fluebindingen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Aleksander at det "kan" være lurest å kjøpe løst. Da får man akkurat det man trenger, og blir ikke sittende med materialer som man aldri vil bruke. Sier ikke at alle sett har tvilsom innhold,men mange ser ut som en dumpingplass for materialer som butikken ellers ikke får solgt.

- Men jeg har ikke sett på så mange av de settene som er til salgs i butikkene for tiden, så det kan jo hende at det er noen som har satt sammen noe skikkelig.

 

1000-1500kr? Kjøp ting løst i steden er mitt råd!

Ønsker du å binde ørretfluer? laksefluer? imitasjoner?

Tenk deg litt om og så kjøper du materialer etter hva du ønsker å binde!

Enig' date=' dette er måten å gjøre det på. Spør om råd om du er usikker.

 

 

Men først trenger du vel noe verktøy, bindestikka er vel da det første du trenger.

En skikkelig bindestikke koster flesk dessverre, rundt 1000kr, men det holder med en billig en i starten. Det finnes altfor mange drittstikker på markedet, stålet i kjeften er altfor mykt og holder bare til en hundre fluer eller så.

Her er jeg ikke helt enig, der er mulig å finne Ok stikker som koster mindre. Den rimeligste FlyMate-stikka koster vel rundt 300,- Kjeften i denne har stål som tåler mange mange tusen fluer..... Og det i de aller fleste størrelser.

 

Trådholder er det neste du trenger tenker jeg' date=' her er det grovt sett to typer og velge mellom, keramiske og vanlige. mange påstår at de keramiske er det eneste som funker fordi de andre har en tendens til å kappe tråden. Selv har jeg en enkel og grei en til 30 kroner og den har funka i noen år noe uten problemer. Jeg tror du kan ta sjansen på en billig en.[/quote']

Ikke helt enig i dette. Det er alt for mange av de billige trådholderne som har skarpe kanter som sliter tråden. De rimeligste keramiske koster ikke mer en ca 100,- Vel verdt forskjellen. Om du kjøper en billig en, så kan du forhindre en del slitasje på tråden ved å bøye beina på trådholderen, slik at bindetråden løper rett inn i røret. Altså, det skal ikke være noen vinkel mellom bindetråden og røret.

 

 

Så var det saksa' date=' jeg har bare en ting å si her, bruk minst 100kr! Denne saksa bruker du kun til ting som fjær, tråd, hår og lignende. Så kan du ha en billig en ved siden av til å klippe grøvere materialer. Bruker du en saks til begge vil den fort bli sløv, og den vil ikke være noe særlig til finklipping, som siste finpuss på flua eller lignende ;) [/quote']

Jepp, saksa er viktig. Men om man er litt forsiktig så trenger man ikke de dyreste med en gang. Den bør være skikkelig spiss.

 

Da skulle du vel ha endel igjen til materialer! Vet ikke hva du ønsker å binde' date=' men har noen tips om du ønsker å binde imitasjoner/ørretfluer.

Kjøp skikkelig hackle, jeg kan anbefale metz sin combo nakke, koster riktignok 400kr men da får du skikkelig kvalitetshackle i to farger til og med, f.eks. Brun og Grizzly! Jeg mener at en slik en absolutt er verdt penga. Flyrite er fin dubbing til fluekropper, tørrfluer, nymfer og klekkere, den finnes i maaange farger, og her er det bare og velge å vrake![/quote']

Det er minst like viktig å ha materialer av topp kvalitet, for en som skal lære seg å binde fluer, som for en som har bundet fluer i mange år. Har du dårlige materialer så hjelper det ikke hvor fling du er...

Om du skal binde tørrfluer så anbefaler jeg å starte med skikkelig hackle, og det er mulig å kjøpe poser med 10-12stk superhackle til 80-100kr. Disse holder til mange fluer....

 

 

cdc brukes også i mange fluer' date=' jo dyrere jo bedre er et lite stikkord her, men ei pakke til 30-40 kroner funker ofte helt okay. Du får også storforpakninger, med mye fjær, om du skulle ønske å binde mye med cdc.

 

Og så var det kroker da! Mustad eller Tiemco (Tmc) er begge bra kroker!

 

Tmc 100, mustad R50 - standard tørrflue krok, kan brukes til omtrent alle fluer.

Tmc 2487, mustad C49s - bøyd krok for klekkere og lignende

Ja, det finnes flere varianter men du kommer langt med en av de førstnevnte i noen forskjellige størrelser. For ørretfluer er alt fra sånn str 10 til str 18, greie startstørrelser.

 

Det var vel det viktigste, da anbefaler jeg deg og ta en titt her, så kan du finne ut hvilke materialer du skulle trenge!:

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections

 

Lykke til med fluebindingen!![/quote']

 

Om du lurer på noe, så spør i forumet her. Mange hjelpsomme sjeler her som vet hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

100% enig med OleA her.....

 

 

 

Berre ein liten ting når det gjelder saksa........Gå på apoteket og kjøp den spisseste saksa de har der...

Dei er ikkje dyre, med er jæv.. gode.....

 

Eg har testa ganske mangen sakser som er laga for fluebinding(riktignok ikkje dei dyraste, men men) og desse på apoteket kan iallefall måle seg med desse.

 

Kjøp ei spiss med bøyd tupp, og du kan kløppe enkle hårkordeler klin i kroken.

 

 

Saksa er meget viktig til imitasjonsfluer!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Dette synes jeg hørtes dyrt ut Aleskander.... :roll:

Er ikke nødvendig å legge i så mye for å begynne å binde fluer. Eneste jeg kan være enig i her, er at hacklefjærene muliggens kan være bedre å kjøpe utenom. Man trenger ikke en veldig dyr bindestikke for å binde bra fluer, og verktøy som følger med er som regel helt ok, og absolutt brukbart. Man kan heller investere mere ettehvert som man er inne i "gamet", og selv vet hva man trenger. Er ikke sikkert han skjønner halvparten engang av det du omtaler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig mye av det Aleksander og olea sier her. Jeg ville også gått for å kjøpe løst. Beste er hvis du bor i nærheten av en orntli sjappe, stikke innom og få dem til å hjelpe deg med å plukke ut materialer og nødvendig verktøy til noen få mønstre og starte med, er du f eks i nærheten av Oslo, vil en tur på Nordisk Fiskeutstyr eller Jarle og Bjørnar fluefiske kunne hjelpe deg godt i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips' date=' jeg tror jeg vil gå for å kjøpe løst, ser ut som det er det greieste. Hvor finner jeg Flymate stikke til ca 300.-?[/quote']

 

Jeg har leita litt rundt på de nettbutikkene som jeg kjenner til.

Finner desverre bare FlyMate Standard stikka, den koster

kr 599,- ser det ut til.

 

Er det noen andre som vet om noen som selger denne, eller

fins den kanskje ikke i salg lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips her ja.

Kan nevne at min flymate stikke holdt ut i 5 år og ca. 2000 fluer minst, men den måtte gi tapt nå nylig for ny bindestikke, absolutt ei bra stikke i forhold til mye annet.

Den regent stikka fra grande er også ei god stikke til en rimelig penge, mener det er en kopi av noe som er langt dyrere.

Ellers, skal du opp i pris på stikka, kan du jo få deg en anvil apex fra bokklubben villmark for ca. 900 spenn, denne har livstids garanti og pedestall noe som gjør det kjekkere for bordplata :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips her ja.

Kan nevne at min flymate stikke holdt ut i 5 år og ca. 2000 fluer minst' date=' men den måtte gi tapt nå nylig for ny bindestikke, absolutt ei bra stikke i forhold til mye annet.

Den regent stikka fra grande er også ei god stikke til en rimelig penge, mener det er en kopi av noe som er langt dyrere.

Ellers, skal du opp i pris på stikka, kan du jo få deg en anvil apex fra bokklubben villmark for ca. 900 spenn, denne har livstids garanti og pedestall noe som gjør det kjekkere for bordplata :)[/quote']

 

Stikka til grandes er ei regal-kopi, men absolutt grei.

Halve syklubben i Hammerfest har hatt slike stikker i maaaange år.

Forøvrig tror jeg settene til Guideline er greie. Gå for en mindre greie til rimelig penge. Du går ikke lei av fluebinding etter ei uke pga. ei billig stikke!! Er dette ikke noe for deg, så har du ikke rotet vekk så mange kroner.

Uansett om du kjøper løst, vil du i starten kjøpe noen ting du i ettertid finner meningsløst..... (Jeg har iallefall 15 år gammelt utstyr for ca. 7-8000 kr. som aldri blir brukt. Det ble handlet løst etter kyndig veiledning :shock: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning
Mye bra tips her ja.

Kan nevne at min flymate stikke holdt ut i 5 år og ca. 2000 fluer minst' date=' men den måtte gi tapt nå nylig for ny bindestikke, absolutt ei bra stikke i forhold til mye annet.

Den regent stikka fra grande er også ei god stikke til en rimelig penge, mener det er en kopi av noe som er langt dyrere.

Ellers, skal du opp i pris på stikka, kan du jo få deg en anvil apex fra bokklubben villmark for ca. 900 spenn, denne har livstids garanti og pedestall noe som gjør det kjekkere for bordplata :)[/quote']

 

Stikka til grandes er ei regal-kopi, men absolutt grei.

Halve syklubben i Hammerfest har hatt slike stikker i maaaange år.

Forøvrig tror jeg settene til Guideline er greie. Gå for en mindre greie til rimelig penge. Du går ikke lei av fluebinding etter ei uke pga. ei billig stikke!! Er dette ikke noe for deg, så har du ikke rotet vekk så mange kroner.

Uansett om du kjøper løst, vil du i starten kjøpe noen ting du i ettertid finner meningsløst..... (Jeg har iallefall 15 år gammelt utstyr for ca. 7-8000 kr. som aldri blir brukt. Det ble handlet løst etter kyndig veiledning :shock: )

 

 

Kan vel ikkje vere så kyndig veiledning vist du ikkje har hatt bruk for det på alle dei åra.

 

 

Det er vel berre å sei ka som intreserer ein, og kjøpe utstyr etter det?

 

Dvs skal ein fiske ørret med tørrflue, kjøper ein ikkje for 500 i tempelhundhår........

 

Eg starta med eit sett til 800 og har kun brukt 10% av det som er oppi pakka.

Der og var det mangel på info, og det var før Fluefiskesiden blei starta!!!!! :D

Her inne er det MASSE hjelp å få.

 

 

Eg har ei stikke som var med i dette settet enda, men eg har aldri møtt veggen pga stikka.Men nå, etter eit par tusen fluer begynner den å bli litt herpa i kjeften(stikka altså)

 

 

Eg er ikkje i tvil om at eg ville kjøpt løst..............Og ein stor del av grunnen til dette er kvaliteten på det som er i pakker kontra det som ein kjøper løst.Da kan ein sjå og studere på pakker og finne det beste som er på den butikken ein handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring rundt på noen butikker.

 

Forklar hva du er ute etter....

-Hva du skal fiske etter.

-Hvor du skal fiske.

-Når du skal fiske osv.

 

si at du vil at dem skal sette sammen et sett av hva du trenger og få en pris på dette.

Får du ikke gode svar så ring neste, for da har dem ikke peiling på dette!!

Gå gjerne sammen med en å kjøp nakker å del dem i to, du trenger ikke en hel nakke til å begynne med. å ikke kjøp #1 med en gang. kjøp #3 men ikke noe kinesiske greier.

du skal klare å få et ok sett til under 1500.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olaf!!

Er det den glade sørlending :D

 

Ta turen opp på mx-sport og snakk med frode. Du får det du trenger for 1000-1500. (Sannheten er vel det at man aldri får nok.) ;)

 

Det er helt klart materialet som er det viktigste, stikka skal du binde en del på før du sliter den ut, selv om den er billig. Da har du nok funnet ut om det er noe du kommer til å drive aktivt med (etter mine mål mer en 100 fluer på en sesong).

 

Vi må ta oss noen binde kvelder for det braker løs i mars/april :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dagen ja!

 

Tenkte meg en tur på MX for å se hva de har der ja, men har fått masse gode tips her også.

 

Vi satser på bindekveld etter hvert ja, vi kan jo snakkes om det på årntli ettersom du sitter en etasje under meg på jobb:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Vekker en gammel tråd med å si at jeg bestilte fluebindesettet til Nordic i dag etter å ha lest denne tråden. Etter en veldig hyggelig samtale over telefon så ble vi enige om et sett hovedsakelig for tørrfluer, siden det er dette jeg hovedsakelig kommer til å binde.

 

Han anbefalte meg å ha med utstyr for våtfluer også men jeg takket nei til dette, siden jeg aldri fisker med våtflue. Dette er noe jeg evt. kan supplere med etterhvert.

 

Håper og tror jeg blir fornøyd med dette valget :) Har tenkt på å starte med fluebinding lenge, men fikk fingeren ut først nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Og hvordan gikk dette? Ser det er forferdelig lenge siden du skrev dette nå.. Men ser ut til at det er Nordisk man skal høre med om man skal kjøpe pakke?

Tenker selv å kjøpe en pakke en av dagene.. Kommer nok kun til å binde tørt, klekkere/pupper, og muligens litt nymfer/buzzere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dyrere med sett som kansje ikke har det det skal være.....det som er viktig er at du skal bestemme deg for hvilke fluer du skal binde  sjøørret - innland - laks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...