Gå til innhold

Polariserte briller for lite lys


Andreas L

Anbefalte innlegg

Hvilke er best? Kaenon C50 skal visstnok være bra, men ser jo ikke ut i måneskinn.

Synes mine Serengeti er for mørke når det ikke er sol

Hei, Andreas.

Av alt jeg har prøvd av briller, og brukt under fiske,

så er det ingen briller som slår Maui Jim HT/ PolarizedPlus®2

under overskyet vær. Punktum  :)

Rett og slett de beste pola-brillene som er å få til slik lys.

Ja, jeg er sponset av Maui Jim. Men historien er:

Jeg satte meg som mål og teste ut hvilke briller som var best under skyggefulle, overskyete forhold. Smiths/Action Optics gule glass var selvsagt med, Costa del Mar, Maui Jim, samt noen billige dårlige optiske fra Guideline og et par andre.

Costa del Mar samt Maui Jim kom helt klar best ut.

Først DA bestemte jeg meg for hvem jeg ville spørre om å bli sponset av, og tok kontakt med Maui Jim. Jeg er ærlig og sier det som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar André. Så du mener at Maui Jim HT er bedre en Costas lysebrune glass?

Lurer litt på gule glass også, men blir så rar i hue av å gå med det…...

Costa del Mar sine lysebrune har jeg ikke prøvd i direkte sammenligning, så empirien min er noe ufullstendig  :)

Men husker jeg prøvde 2-3 av dem for noen år siden, og de var råbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder spotting av fisk i lite lys, f.eks. midt på sommernatta fra sånn ca Børgefjell og nordover, har jeg god erfaring med briller med veldig lyse, knallgule glass. De "booster" på en måte lyset litt, og gjør det mulig å få øye på cruisende fisk i overraskende lite lys. Disse fiskene er ofte store, går svært nært land, og røper seg sjelden med vak, så det kan være et veldig spennende fiske.

Sånne glass er veldig ubehagelige i dagslys (og gjør dessuten at man blir seende ut som en fullblods voldtektsmann), så det er ganske spesialisert redskap vi snakker om her. Jeg har bare hatt billige briller med sånne glass, og de har funket veldig bra. Ulempen med billigbriller er at det lett blir riper og at innfatninga er dårlig, så det er lurt å oppbevare dem i et hardt etui.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder spotting av fisk i lite lys, f.eks. midt på sommernatta fra sånn ca Børgefjell og nordover, har jeg god erfaring med briller med veldig lyse, knallgule glass. De "booster" på en måte lyset litt, og gjør det mulig å få øye på cruisende fisk i overraskende lite lys. Disse fiskene er ofte store, går svært nært land, og røper seg sjelden med vak, så det kan være et veldig spennende fiske.

Sånne glass er veldig ubehagelige i dagslys (og gjør dessuten at man blir seende ut som en fullblods voldtektsmann), så det er ganske spesialisert redskap vi snakker om her. Jeg har bare hatt billige briller med sånne glass, og de har funket veldig bra. Ulempen med billigbriller er at det lett blir riper og at innfatninga er dårlig, så det er lurt å oppbevare dem i et hardt etui.

kunne ikke vært mer enig. Jo gulere jo bedre, en trenger alt lys en kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i å gå med briller, eller klokker, smykker, ringer heller for den saks skyld. Jeg kjøpte et par superlette, dog ikke med glasslinser, og de er helt supre for meg. Så lette at man knapt merker at man har dem på. Glasslinser er kanskje bedre, men har ikke hatt noe særlig trøbbel med ripete glass, og har ikke vært superforsiktig må jeg innrømme.

Tror det er disse, med polariserte glass som vises nede på siden.

http://www.mauijim.com/breakwall.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til USA om ikke lengeog satser på å kjøpe Maui Jim, er det ett modell dere kan anbefale!?

De finnes så mange forskjellige ...

Takk  <<l

Jeg bruker modellen "Canoes" og har sånn normalt stort hode.

Har dem i HCL Bronze og Maui HT PolaPlus, for respektive solskinn og overskyet.

208-02_1.jpg

Har også to par longboard i HCL Bronze og Maui HT, men dem er litt mindre i størrelse.

h222-26.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...