Gå til innhold

Har kjøpt belly - noen med nyttige tips?


vim

Anbefalte innlegg

Etter maaaange år med fiske fra land eller båt, har jeg endelig sprukket på innkjøp av en belly. Valget falt på Pool 12 fra Skittfiske til 1299,-. Bør vel være et greit valg, selv om det også fristet med FishCat 4 til noen hundrelapper mer. Jeg valgte Pool 12 fordi setene er oppblåsbare. Virker rælete å dra på seter i skumplast i ryggsekken.

Jeg er helt blank på bruk av belly, så hvis noen har brukertips, modifiseringer uunnværlig ekstrautstyr etc å komme med - fyr løs :)

Alt bortsett fra at Pool 12 er det dårligste kjøpet man kan oppdrive mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flytering ganske lenge, men bruker den sjelden da jeg i 99,6% av tilfellene foretrekker fiske fra land, så jeg er sikkert ikke rette personen til å prate nå  :) Men er det ikke svømmeføtter de fleste velger å bytte ut? Noe som er fullt forståelig for min del, og det gjelder sikkert de fleste fabrikater og pakkeløsninger der ute.¿ Har kun prøvd to stk(Kinetic og Guideline).  Jeg trur også du kan bytte ut den gamle glassfiberen på 7'6" med noe litt lengere og spenstigere  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også huske på å ta med sjokolade og evnt. peanøtter, og brus selvsagt  :) Aviser og blader er unødvendig da dette ofte blir fuktig :-) Ei stang gjerne over 9 fot er også fint å bruke  :) Og ikke minst en pose med dasspapir. Har du dette med vil turen fort bli en "høydare"  :) Alle tipsene her er basert på nesten 20 år med belly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<l Veitafaen

Kjøp deg en 3-4 store karabinkroker, kan festes i D-ringene rundt på bellyen, kjekt å feste utstyr i, som f.eks håven eller svømmeføtter under transport eller hooke up med dine belly-kamerater ute på vannet når det er matpause.

Jeg bruker også bellyen nærmest som rykksekk på tur, dvs at det er plass til mye utstyr i oppbevaringsrommmet. Termos, mat, nøtter (aldri uten http://www.nottefabrikken.no/Artikkel/V%C3%A4lipalat,-p%C3%A4hkin%C3%A4t/Salt-&-S%C3%B8tt/10002724.php), fluebokser, hodelykt, kleenex, lite glass med lokk til å samle opp insekter som ligger på vannet for å studere nøyere. Alt som ikke skal bli vått legger jeg i zip-lock poser.

Også viktig å justerer ryggen så du sitter komfortabelt når du kaster.

Ikke glem varmt undertøy på beina tidlig i sesongen, foretrekker fleece selv.

Bare å glede seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den samme bellybåten selv, og er godt fornøyd, bortsett fra svømmeføttene. De var alt for myke og sprakk etter kort tid. I tillegg er de ganske korte. Jeg tror muligens det følger med litt ulike svømmeføtter etter hvor du kjøper bellybåten (?). Du vil forflytte deg mye raskere med et par bedre svømmeføtter.

Ellers har jeg hatt stor glede av et lite anker. Selv om jeg kun bruker den i små skogsvann, er det utrolig hvor lite vind som skal til eller "strømninger" i vannet før du driver. Med et anker slipper du også å bruke beina så mye for å holde deg i ro. Hvis du greier å holde deg i ro er det utrolig hvor tett innpå fisk du kan komme. Har opplevd å ta ørret på 900 gram med kun fortom ute. Som anker bruker jeg vekt til vektstang knytt til et tau i båten. Ikke mye som skal til

En annen erfaring er at dersom du glemmer pumpa, er det et sant helvette å blåse opp båten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjønt at bedre svømeføtter og så heller ha med skoene løst i bellyen er å anbefale.

Får finne noen lange, som sulten gjedde i Burudvann ikke glefser over da :) Her er det jo angrep på badegjester titt og ofte, em en skal tro på historiene derfra.

Er det vanlige føtter med hælstropp som man tar utenpå neoprensokkene da og ikke helfot svømmeføtter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hælstropp er å foretrekke ja. Så vidt jeg vet er det få føtter med hel fot på markedet.

Force fin pro er knallbra svømmeføtter!

Ellers vil jeg anbefale deg en oppblåsbar redningsvest ja. Er noe dritt å svømme med vadere med fleece inni og stang i hånda i lengden.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppblåsbar sittepute hjelper mye på å komme seg litt lenger opp av vannet, jeg veier litt over 100kg og bruker en Guideline Drifter med luftpute og rompa går klar av vannet.

Ellers er det som det sies, medfølgende føtter er som regel ikke spesielt gode... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld for å blande meg litt inn med egne spørsmål, men kan være nyttig for deg og? Mine svømmeføtter kan ikke brukes med sko, men direkte på neopren sokk. Ønsker noen som går utenpå vade sko, noen som kan peke på et alternativ?

Tips til trådstarter: Rigg stangen FØR du sitter med rumpa i vann.  Kan være greit med lit lengde på håven også.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt blank på bruk av belly, så hvis noen har brukertips, modifiseringer uunnværlig ekstrautstyr etc å komme med - fyr løs :)

Alt bortsett fra at Pool 12 er det dårligste kjøpet man kan oppdrive mottas med takk :)

Hei :-)

Kjøp en lett stangholder og monter på venstre side av flyteringen. Fint om du vil ha med ei stang ekstra, eller for å sette fra deg stanga innimellom  <<l

Og kjøp et par ForceFins  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så svømmeføttene som fulgte med og kan ihvertfall med sikkerhet si at de blir kastet :)

Nordisk har noen som så ganske mye bedre ut og fortsatt går utenpå støvlene. Blir nok dem i første omgang (399,-).

Får heller ta sort belte i belly og investere i Forcefins i sesong 2, hvis det gir mersmak.

Ellers er nok alle tips om å feste både det ene og det andre fornuftig, når fomlesen legger ut på vannet :)

Tror tosifret antall karabinkroker og stropper kommer godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått skuta i hus og prøvepumpet og prøvesittet. Funker fint som lenestol - gleder meg til å teste sjøsetting.

MEN: Hva er erfaringen med luftmengde - både totalt og fordeling mellom kamrene?

Jeg tenker vel at man tar ca. like mye i hver ventil, men det er kanskje alt for enkelt :)

Jeg er også spent på hvor dypt den blir liggende i vannet, med den luftmengden som var praktisk mulig. Jeg ville gjerne pumpet den hardere enn jeg kunne for å få lukket glidelåsene i yttertrekket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er dere inne på noen som mange ødelegger bellyene sine på.

Noen tror at det er helt greit å la en bellybåt ligge fult oppblåst inne i en varebil midt på sommeren...

Luft utvider seg rask ved store temperaturforskjeller. Ikke hørt om sprenging, men mange tilfeller der de "av en eller annen grunn" har begynt å lekke luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en drifter i noen år nå, og brukt den ofte da noen av de gode vannene jeg fisker i er så å si utilgjengelige fra land.

Etter min erfaring er det meste sagt, bytt til bedre svømmeføtter, anker/ drivanker. el. pumpe (men ha med en manuell i tilfelle mye regn),  dass pappir. Det går en del kaffe mens en dupper rundt på vannet og leter/venter på vak, så pappir som egner seg til rengjøring bak er et must etter min mening.

Hvis en skal ha båten liggende ferdig rigget bak i bilen, tapp av litt luft og ha vinduet på gløtt da går det fint.

Og så er det greit å spyle den sånn en gang i blant, fester seg mye rart til båten når en ligger på lur i sivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...