Gå til innhold

Fortom og spiss


Olav Haug

Anbefalte innlegg

På meg blir det ganske sikkert camou450, så vidt kappa i front, og deretter skjøta ut med akron fc i passe lengde.(to stanglengder+-, alt ettersom) :) Brød og smør de siste fem åra for min del. Velkjente saker som jeg føler gjør jobben meget godt  :)

Hva slags oppsett blir det på tørrflue og nymferiggen din til neste år? Og har det forresten kommet noe nytt og revolusjonerende på markedet i løpet av vintern? Noe som overtar plassen til camou?

Kjør på - vil høre om ditt oppsett  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatte Camou!? Må bli Eikrefortommen det isåfall, bare for å prøve noe annet som egentlig ikke er noe annet. Er det noen forskjell i strechen på de to fortommene? Mitt oppsett er jo likt ditt, men trives kanskje litt bedre med bare to stanglengder totalt. Spisser nok ut med Akron stealth i år også ja, sabla bra saker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatte Camou!? Må bli Eikrefortommen det isåfall, bare for å prøve noe annet som egentlig ikke er noe annet. Er det noen forskjell i strechen på de to fortommene? Mitt oppsett er jo likt ditt, men trives kanskje litt bedre med bare to stanglengder totalt. Spisser nok ut med Akron stealth i år også ja, sabla bra saker. :)

Eikre-fortommen er det litt mer strekk/flex i, og jeg opplever den også generelt mjukere enn camou. Finfin sak, men en som klasker Hends sin ned i støvla har jeg vanskeligheter med å se for meg. Men uansett da, detta er en smakssak, og jeg vil gjerne høre om andre sitt oppsett  <<l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok camou neste år også. Men jeg bruker stort sett stroft som spiss.  Er litt skeptisk til fc pga. miljøaspektet, at det ikke brytes ned. Er det blank overflate, har jeg en vannfast tusj med som jeg "matter ned"  spissen med. Dette har fungert relativt greit før, så da satser jeg på at det vil fungere i år også. Fisker stort sett med rundt to stanglengder.

Sendt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått skikkelig sansen for camou. Myk og fin, lite minne og slår godt over. Men jeg bruker utelukkende nylon som spiss. Akron Misty Pluss har vært min favoritt. Jeg ser poenget med å bruke fc, men siden jeg fisker mest i stille vann, hvor flua kan ligge ute på overflata en stund, så synes jeg spissen drar flua under hvis den synker for fort. Noen tips her? Ellers er totallengden av fortomen på ca 2 stanglengder på vanlig tørrfluefiske.

Ved bytte til nymfe så har jeg satt på en spiss av fc. Har så vidt vært inne på kortlinenymfing, og da har jeg brukt et helt annet oppsett, med bla. nappindikator i fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier om vannfast tusj her Vidar, ække dumt... <<l Hvorfor ikke lage camo av spissen også, istedenfor å feks drive med denna klissete, halvkjipe muddinga som funker sånn halvveis...

Muddinga er vel heller for å få spissen under flata så man kan nøkke litt liv i flua uten at fortommen riffler overflata. Eller tenker vi på to forskjellige ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier om vannfast tusj her Vidar, ække dumt... <<l Hvorfor ikke lage camo av spissen også, istedenfor å feks drive med denna klissete, halvkjipe muddinga som funker sånn halvveis...

Muddinga er vel heller for å få spissen under flata så man kan nøkke litt liv i flua uten at fortommen riffler overflata. Eller tenker vi på to forskjellige ting?

Nei, vi tenker nok på det samma. Men jeg tenkte kanskje ikke på direkte striping og vårflue/puppefiske. En fluorcarbon-spiss under vann har nesten samma tetthet som vannet sjøl, og blir dermed kamuflert. Men når den ligger i filmen, som den ofte gjør under tørrfluefiske, så hvorfor ikke kamuflere den litt ekstra med tusj som står i stil til bunnforhold og værtype  <<l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg trenger er en mudder(focker) som faktisk tynger spissen under overflaten. Synes ikke Loon mudden er spesielt bra.. Savner ett skikkelig godt produkt. Noen tips anyone?

Jepp - dra fc spissen din gjennom måsa eller torv før du presenterer. Alt av håndfett, impregnering og mud borte på et blunk  <<l

edit: eller har du prøvd litt synkelinemiddel på spissen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd mose ett par ganger men har følt at jeg lemlester spissen med microgrus og sjit.. :-\ Synkemiddel neste ja, får prøve tiemcodressinga til våren. Den funker jo ikke nevneverdig på flueliner så kanskje jeg har hell med litt fc.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hends Camou 450 her også, hvorpå jeg monterer microring i spissen, og skjøter på feks Stroft nylon, eller Rio Fluor+ (eller hva pokker den het igjen), om jeg benytter fluorcarbon spiss.

Vingler imellom mange forskjellige merker av spissmateriale egentlig, da jeg hittil ikke har funnet noe som skiller seg ut som vesentlig bedre enn mye annet.

Liker også de nye Powerstrike + fortommene til Guideline, faktisk  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hends Camou 450 her også, hvorpå jeg monterer microring i spissen, og skjøter på feks Stroft nylon, eller Rio Fluor+ (eller hva pokker den het igjen), om jeg benytter fluorcarbon spiss.

Vingler imellom mange forskjellige merker av spissmateriale egentlig, da jeg hittil ikke har funnet noe som skiller seg ut som vesentlig bedre enn mye annet.

Liker også de nye Powerstrike + fortommene til Guideline, faktisk  <<l

Microring - selvfølgelig... Har også vært "bread and butter" i mange år  <<l Både i salt og søtt!

Min smale erfaring med et par powerstrike-fortommer, som jeg har brukt til streamer/rekefiske, er at dem er veldig gode til å begynne med. Men etter noen dager med hard kasting, litt strekking og mye streamer-trekking så synes jeg den fort inntok "spiralmodus"/et minne som er vanskelig å bli kvitt uten koking...  ;D

edit: kan jo ha noe med salt kontra søtt vann å gjøre  ???;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hends camo leader 350 og en laaaang SA fluorcarbon spiss så jeg ender på rundt 2 stanglengder. Bruker microring mellom camo leader og spiss.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd mose ett par ganger men har følt at jeg lemlester spissen med microgrus og sjit.. :-\ Synkemiddel neste ja, får prøve tiemcodressinga til våren. Den funker jo ikke nevneverdig på flueliner så kanskje jeg har hell med litt fc.. :P

Jeg har alltid med meg noen små rensekluter med isopropanol i fiskevesten slik at jeg kan få fjernet fettet

fra fc spissen som Olav er inne på her.Fingerfett kan ofte være nok til å ødelegge synes jeg.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg trenger er en mudder(focker) som faktisk tynger spissen under overflaten. Synes ikke Loon mudden er spesielt bra.. Savner ett skikkelig godt produkt. Noen tips anyone?

Har fått et enkelt og billig tips som kan brukes her: ZALO!

Har ikke prøvd det enda, men en fiskekompis av meg sverger til dette. Han har med noen cl på ei lita flaske...

Skal teste dette til sommeren :)

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mitt favorittoppsett er Trouthunter Harrop Signature leader 14' i 4x med microring og spiss på rundt 1,5 meter. Denne fortommen slår glimrende over også på lengre kast. Hends Camou er jeg ferdig med for godt. Ga den et ærlig forsøk i fjor, men syns den fungerer dårlig på lange kast. Opplevde at den faktisk blir for myk og nærmest kollapser på de lange kastene (nei, det er ikke snakk om griserumper her for de som måtte føle for velmenende tips til kasteteknikken min  ;D )

Nå har jeg bestillt meg noen RIO Suppleflex 13.5 fotere. Blir spennende å prøve disse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrflue - SA Trout 12 fot 5X som er forlenget i buttenden med ca én meter. Vil jeg ha opp mot to stanglengders fortom forlenger jeg spissen.

Sjøørret - Guideline Egor fluor 9 fot 1X som er forlenget i buttenden med ca én meter.

Jeg har bestemt meg for å prøve litt med microringer nå fremover. Jeg vet om flere som er fornøyde med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en selvknytt fortom bestående av Maxima 0.50.-0.40.-0.30-0.20, og så et eller annet bra spissmateriale.

0.50-delen er lang, ca. to meter, 0.40-delen er ca. 1.30, kanskje, også er det veldig bratt tapering ned til spissen, der lengde og tykkelse varierer mye etter føreforhold. Bruker Maxima fordi den er stiv og gir bra overslag selv på ganske dårlig utførte kast;)

Vet ikke om dette funker bedre enn andre løsninger, men det funker ihvertfall bra for meg. Har ikke brukt mikroring hittil, men det virker jo praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...