Gå til innhold

Første vadejakke


9ls1

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger tips til kjøp av min første vadejakke.

Jakka blir primært brukt til fliske. Den bør vel helst ikke være foret da jeg foretrekker å bestemme selv hvor varm den skal være. Den bør ha greie pustende egenskaper. Utseende betyr nada.

Vind og vanntett er en selvfølge.

Jeg har Guideline Kispiox vadere i dag, men disse blir nok byttet til sommeren da jeg hadde et ublidt møte med en stein i fjor :P

Eventuelt om det finnes noen pakkeløsninger med vadere og jakke eller da også tips til gode vadere som bør holde noen år.

Hva skal jeg se etter?

- Er dyrere bedre?

- Finnes det billige som er vel så bra?

- Er goretex et must?

- Er 3000,- en grei start? eller kan jeg da like gjerne gå ned til 1500,- klassen? Eller bør jeg heller opp på 5000,- klassen?

Ser nå at dette ble veldig mange spørsmål, men som man spør, får man svar har jeg hørt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms G3 ingen over ingen vedsidenav:)

kjøpte den som min første vadejakke, og den er helt vidunderlig, har testan 2 ganger en med rundt null grader i lufta og en ved -7grader.

begge gangene var det nok med ull og fleece under for og holde en behagelig arbeids temp, ved null var igrunn ull og fleece for mye og jeg blei så varm att jeg starta og svette litt. merket ikke noe kondens på den økta så jakka er gull verdt i mine øyne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man si? Man trenger jo ikke alltid velge i fra øverste hylle. Man klarer seg veldig godt med ting selv om det ikke er det dyreste og det beste.

Men en ting står klinkende klart for meg. Altså meg! Jeg velger meg vade/fiske jakke- vadere og vadesko i fra øverste hylle.

Det trenger ikke være det dyreste men det må være bra. Disse tre kan ha alt å si for vellykket tur.

En god jakke er viktig og kjøper du god kvalitet så varer det lenge. Simms står til forventningene her for meg.

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Simms G3 har vært og er fortsatt under lupen ;)

Hva skiller Simms G3 fra G4 da?

Og jeg regner med at hvis man skal legge 4-5000 spenn i ei jakke, så åpner det seg et større marked.

Hva skiller en G3 fra feks en Freestone, eller en Guideline kispiox?

Jeg legger mer enn gjerne mer penger på bordet for ei jakke jeg kan stole på, og som vil vare i flere/mange sesonger ved riktig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Du skal nok tenke litt på bruken din. Hvor mye bruker du den? Fisker du både i sjøen og i ferskvann? Utstyr har en tendens å bli mere slitt om du i tillegg fisker i saltvann, ergo kan det være smart å kjøpe en jakke som da eventuelt er litt tøffere i tøyet. Er du tøff eller pyse; går du inn i lavvoen når det begynner regne eller bryr du deg ikke om det regner mye i et par dager? Har du behov for mye lommer? Hvordan og hvor sitter lommene.

Mine krav når jeg kjøpte jakke sist var at den skal tåle så hardt vær som mulig, både vinter og sommer da jeg fisker hele året. Den skal være ganske slim da jeg ikke er så gla i klær med amerikansk størrelse. De blir ofte litt for bylsete syns jeg. Hetta skal sitte tight rundt hodet og ikke flaggre rundt i vinden. Jeg endte opp med en Loop Jaws. En fantastisk fin jakke som jeg er superfornøyd med.

Se heller på behov enn peng. En til 500 kr kanskje er helt i blinken for det du skal, mens 5000 kr er helt over the top. Eller tvertom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har ei Vision Gillie jakke og den har svart til mine forventninger og behov. Kort type, passe romslig slik at en kan ta den utenpå vesten når regnskura kommer, god strikkavslutning nede (rundt livet), store gode lommer og god hette. Tror vel ikke ei kroppsnær jakke er det mest nyttige og praktiske i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en Headwater fra Simms. Lett og fin i stoffet og har goretex som holder deg brukbart tørr når det regner og litt mindre klam når det er varmt.

Grei pris også http://www.gero.no/produkter/jakker/simms-headwater-jakke-loden.aspx .

Men denne er ribbet for alt ekstrautstyr. Er vel kun to store lommer utenpå og d ring på ryggen til håv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bruk: Jeg fisker kun ferskvann. Stortsett skogsvann og fjellvann. Vår, sommer og høst. Vinteren bruker jeg til planlegging og for å få tilbake gnisten :P

Jeg vil ha ei jakke jeg kan bestemme antall lag i selv, altså ei type skalljakke, som er både vind og vanntett. På varme dager kan jeg ha t-skjorte under, på kalde vår/høstdager kan jeg putte på så mye ull og fleece jeg bare orker og makter.. Ellers må jeg vel ha to jakker? En med for, og en uten? :)

Jeg vil si jeg er av den tøffe typen, har en typisk utejobb, så jeg bryr meg ikke så mye om vær og vind egentlig. :)

Prøv en Headwater fra Simms. Lett og fin i stoffet og har goretex som holder deg brukbart tørr når det regner og litt mindre klam når det er varmt.

Grei pris også http://www.gero.no/produkter/jakker/simms-headwater-jakke-loden.aspx .

Men denne er ribbet for alt ekstrautstyr. Er vel kun to store lommer utenpå og d ring på ryggen til håv.

Denne har gått meg husforbi! Takk! Denne skal sjekkes ut nærmere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Simms Guide (classic), Simms G3, Cloudveil 8x, Cloudveil Paclite samt en uhyre lett Sage Quest jakke. Den som blir brukt desidert mest er den lette jakka. Den passer fint bak i vesten sammen med matpakka. En lett jakke trenger ikke vaere Goretex. Paclite puster faktisk ikke rasende godt i forhold til andre "tex'er".

Jeg har heller aldri brukt alle lommene i vadejakka, bortsett fra under vinterfiske etter sjoeoerret. Flytter jo ikke alt fra vesten til jakka bare fordi det regner...  :-\

Saa jeg ville kjoept saa lett som mulig, siden en sann jakke vil du alltid ha tilgjengelig. F.eks. denne: http://nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/378/Category2ID/402/List/1/Level/2/ProductID/9283/Default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lest og nerda værre.

Patagonia Minimalist virker som ei utrolig lett og smidig jakke, samt at den er veldig nøytral. Prisen er også et pluss her :) Ikke noen lomme på ryggen? Og ikke noe sted å varme henda? Hvor kan man reise og prøve en sånn jakke?

Patagonia River Salt er også nøytral, men den har egentlig alt jeg ser etter. Ikke veldig dyr er den heller :)

Simms Headwaters er litt som Patagonia jakka? Nøytral, lett og smidig. Litt dyrere. Ingen lomme på ryggen?

Simms G3 gir meg blanke øyer og svetteperler i panna :P

Vision Gillie fant jeg rett og slett ikke noe steder. Eller Komplettfritid har en i en veldig ukrant størrelse for en XL mann :P

Du har nok nerda litt feil også  :D . Den billige du har funnet fra Patagonia er minimalist jakka tmags linket til. Salt er endel dyrere(3000kr) og har varmelommer til fingre. Lomme på ryggen bruker jeg aldri, til sånt har man oppfunnet sekk ! .

Ser ut til at du har rett ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok nerda litt feil også  :D . Den billige du har funnet fra Patagonia er minimalist jakka tmags linket til. Salt er endel dyrere(3000kr) og har varmelommer til fingre. Lomme på ryggen bruker jeg aldri, til sånt har man oppfunnet sekk ! .

Forøvrig bli jakke alltid ett kompromiss. Sjøl kaster jeg den av så fort jeg har muligheten.

Reis og prøv ihvertfall, da øker sjansen stort til å bli fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har prøvd noen vadejakker, men ikke patagonia...

Bruker nå en Simms G3. Den har vel vært med i to sesonger nå. Det som jeg synes er spesielt med denne jakken, sammenligner med andre jakker (både vade og vanlige skalljakker) er at når det regner, så blir jeg ikke klam/kald i det hele tatt. I mange jakker blir man ikke våt, men man føler at jakken klistrer seg litt til kroppen. G3 er helt suveren. Behagelig å ha på selv etter en dag med mye nedbør.

Superfornøyd!

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Vision Gillie, og den er jeg utrolig fornøyd med. Har brukt den som regnjakke/vindjakke på fjellet i pøsregn kun med lett ullundertøy under og det har fungert helt upåklagelig. Svett blir man uansett, men den "puster bedre eller like godt som hvilken som helst annen membranjakke. Jeg har brukt den på fotturer på en varighet på 2 uker uten noe problemer. Det som er et stort pluss med den er at det er ingen ting på mansjettene som kan henge seg opp i snøret under fisking. Stor og god hette og store vanntette lommer. Og den er vanntett i slagregn over flere timer. Kort nok til dypvading og lett i vekt. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min første set på 70 tallet  av merket Stream Design (shorty) , og det ser desverre ikke ut som de finnes lenger.

Jakka er brukt MYE, og ser fremdels nesten ut som ny! I særklasse det mest robuste plagget jeg noensinne har hatt ;D

Skal jeg bli kvitt den vadejakka må jeg vel ta den med ut i skogen og skyt´n...

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for en Simms G3 utrolig bra kvalitet! Denne blir du ikke klam og svett i+at du holder deg tørr i regnvær1 har hatt jakker som du ikke kunne gå i som ikke pustet samt at når det regnet så var det som å ha på seg trekkpapir ,spesielt armene blir det stor slitasje Jakke: Guideline med fleesfor. det var min første.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet ifra å bruke vadejakke til vest i fjor. Kjøpte meg en Simms Headwaters mesh vest for oppbevaring. Utrolig mye mer behagelig på sommeren når det er litt varmt. Så kjøpte jeg en packlite goretex jakke på tilbud på G-max for regnværsdager og vind. Funker veldig bra siden man bare pakker sammen jakka, og putter den i lomma hvis det er for varmt. I motsetning til da jeg kun hadde vadejakke, hvor jeg aldri tok den av selv om det skulle bli 30+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min første set på 70 tallet  av merket Stream Design (shorty) , og det ser desverre ikke ut som de finnes lenger.

Jakka er brukt MYE, og ser fremdels nesten ut som ny! I særklasse det mest robuste plagget jeg noensinne har hatt ;D

Skal jeg bli kvitt den vadejakka må jeg vel ta den med ut i skogen og skyt´n...

BC

Har du hatt jakka siden 70-tallet, må du vel passe på at den ikke stikker av til skogs, hvis du ikke har den i bånd...  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...