Gå til innhold

Nye impulser i fluefisket


Flemming

Anbefalte innlegg

Har fått noen spørsmål om hvorfor jeg har blitt så "gira" på tropisk fluefiske. (Noen tror jeg har sluttet å fiske ørret, men det har jeg selvfølgelig ikke. Det kan bare virke sånn under vintersesongen.) Tenkte derfor å dele noen tanker om hva Tropisk fluefiske egentlig er for noe, og hva det har hatt av betydning for meg :

Man får en del «aha-opplevelser» i løpet av en fluefiskekarriere, og enkelte opplevelser er så sterke at det setter dype spor. Noen av disse er igjen så sterke at man kan snakke om «før og etter» denne hendelsen. For meg var min første tur på tropisk fluefiske en slik hendelse. Tilfeldighetene brakte meg til Cuba, og alle fordommer ble satt til side. En helt ny og magisk fluefiske-verden åpnet seg på denne turen. En ny epoke. En ny måte å tilnærme seg fluefisket på. For første gang på mange år kom kriblingen og iveren tilbake. Jeg fant en ny arena å være nybegynner på. Plutselig fikk jeg utfordringer som ga meg puls og skjelvinger, og jeg kunne ikke huske sist jeg var så nervøs at jeg nesten ikke klarte å skifte flue da jeg hadde en fisk foran meg. Dette hadde jeg virkelig savnet!

Men hva er egentlig «tropisk fluefiske»? For å skjønne det tror jeg man må se for seg følgende: Du befinner deg i et av verdens vakreste områder midt i det Karibiske hav. Her snakker vi ikke om kjedelige «syden», altså Middelhavet med tusenvis av skandinaviske turister, kjøttboller på menyen, steinete strender med importerte palmer og små sardiner i havet. Nei, dette er Karibien, med kritthvite strender, ville palmer og et hav som er så krystallklart og vakkert farget at du kan sitte og stirre i timevis. I tillegg svømmer det fisker her som får en 10 kilos laks i en norsk elv til å fremstå som en sliten dassmort i Nittelva!

Du tar ikke et eneste blindkast, men kaster kun på fisker du og guiden finner i det klare og grunne vannet. Av og til fra kaste-platformen foran i den spesiallagede båten, og av og til mens dere vader de grunneste områdene i bare shortsen og 32 graders vanntemperatur. Meget behagelig kan man si! Her er det om å gjøre å snike seg inn på fiskene, servere en liten imitasjon av reke eller krabbe, og følge godt med i det fisken bestemmer seg for å spise den flua du har servert. En liten oppstramming, og du sitter fast i en fisk som ikke er større enn en fin harr i Rena, men som eksploderer og tømmer så mange meter backing fra snella at du lurer på om du har spolt på nok.. En bonefish har akkurat vist deg det du trodde IKKE var mulig. Dobbelt så rask som laksen, og sterk nok til å ryke både stang og snøre om du forsøker å holde igjen. Man blir hektet av slikt!! Når man i tillegg får mange slike opplevelser hver eneste dag, så er det godt å hvile ut i baren etter fisket men en kald drink eller to, før man hopper tilfreds i køya og gleder seg til neste fiskedag.

Ikke bare er dette fisket gøy, men det er utfordrende nok også! De som liker utfordringer kan jo bare prøve seg på permit. En bonefish er relativt lett å lure, mens en permit kan gi deg grå hår og like dårlig selvtillit som en kvisete 14-åring. Du får mange sjanser, men permiten vil likevel få deg til å rive deg i håret, banne på nylært spansk, og forbanne den flua du brukte til et hvis sted! Permit regnes fortsatt som en av verdens vanskeligste arter å lure på flue. Men lykkes du – da er du Konge! I hvert fall i baren samme kveld!

Tarpon er mange fiskeres drømmefisk. Den er stor og sterk, ikke så vanskelig å lure, men det er meget store sjanser for at du mister den når den har tatt flua og setter i gang en kaskade av hopp og sprett, og rusninger som setter snører og sneller på en slik prøve at du lover deg selv å kysse mannen du kjøpte snella av dersom du får inn fisken. Du har rett og slett NULL kontroll på en stor tarpon som setter i vei ut mot åpent hav. Det er bare å henge på så godt man kan, og håpe det går bra til slutt.. og det gjør det ofte ikke. Men av og til, kanskje i 3 av 10 tilfeller, så går det bra. Da er man også Konge i baren den kvelden!

At dette fisket foregår i områder med fugler, planter og dyr man tidligere bare har sett på National Geographic TV er også ganske tøft. Haier, delfiner, øgler og fugler i alle farger – opplevelsene ved siden av fisket er så mange at man av og til glemmer å fiske. Men hva gjør det? Det er nemlig ikke uvanlig at hver båt lander 15-30 fisk om dagen, og da er en fisk eller to uvesentlig i den store sammenhengen!

Du trenger ikke gjøre mye research eller finne ut av ting på egen hånd – Dette fisket er det allerede mange tusen andre fluefiskere som har prøvd, feilet og gjort erfaringer på før deg. Men du.. du må være klar over at «fluefiske» aldri vil bli helt det samme etter en slik tur. Du blir garantert hektet! :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, så sant som det er skrevet!

Karibisk natur og klima trekker hardt i mørketiden, fiske er fantastisk og permitfaen kan brenne i helvete! :-)

Ingenting passer bedre enn å bytte ut hjemlig stress og koping foran PC, med D-vitamin rett fra solen, vading i 25 graders vann som lett trim og hjernen på Island Time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gode tips til hvordan man forklarer familien at man har tenkt å bruke 30k på en liten fisketur?

Nei. Det er tid for dikt.

De nære ting (Arne Paasche Aasen)

Ditt sinn monne flyve så vide omkring,

det er som du glemmer de nære ting,

det er som du aldri en time har fred,

du lengter bestandig et annet sted.

(...)

Den lykken du søker bak blående fjell,

kan hende du alltid har eiet den selv.

Du skal ikke jage i hvileløs ring,

men lær deg å elske de nære ting.

Dessuten så sparer du verden for en jævlig masse unødvendig utslipp av klimagass (mitt tillegg, fikk det ikke til å rime).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen gode tips til hvordan man forklarer familien at man har tenkt å bruke 30k på en liten fisketur?

Jeg har en del gode tips, men det behøver ikke koste 30.000,- for en slik tur.

Vi har turer til Belize som havner på ca. 22.000,- inkl. fly. Det er billigere enn en tur til Kola med fly.

Da har du hotell på stranden, guide, båt og flytransport ut til øya man bor på osv. inkludert i prisen.

Føler du at du må ha en ny stang, snelle, snøre, samt årets nye vadere? Bare der har du spart inn en tur allerede - om du kan bruke det utstyret du har ett år til..

JB:

Diktet "de nære ting" handler ikke om at man ikke skal reise og oppleve ting.. Da har du missforstått diktet.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB:

Diktet "de nære ting" handler ikke om at man ikke skal reise og oppleve ting.. Da har du missforstått diktet.  ;)

Det var da som pokker, jaja, får hive meg på en tur snart. Bonefish og GT frister, men ellers er det mye rart å få som ikke trigget så mye ennå i hvert fall.  ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har akkurat kommet hjem fra 12 fiskedager etter bonefish og GT på Aitutaki sør i Stillehavet..

2 knekte stenger og 3 snører fattigere, men ufattelig mye rikere på opplevelser!

 

Bilder kommer nok etter hvert, og de ligger allerede ut på min facebookside... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet hjem fra 12 fiskedager etter bonefish og GT på Aitutaki sør i Stillehavet..

2 knekte stenger og 3 snører fattigere, men ufattelig mye rikere på opplevelser!

 

Bilder kommer nok etter hvert, og de ligger allerede ut på min facebookside... :-)

Knekte stenger under kjøring av fisk eller i takvifta på rommet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekte stenger under kjøring av fisk eller i takvifta på rommet. :)

 

hehe.. snørene røyk på korallrev, og stengen knakk pga uvettig håndtering ved landing av fisk..

Mine gamle guideline stenger tåler ikke skarp vinkel dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det der er jo egentlig genialt når det kommer til familien også da

hvorfor ikke ta dem alle med nedover, så kan du fiske mens de bruner kroppan sine <<l

 

MooohAAAAA....! Snakk om å utnytte famile-ferien til egen fordel'a! Hoohoooo!

Dem ser ikke snurten av deg de fjorten dagene dere er der...haahaaaaaa!

Jeg er sååå enig....såååå enig... aaapplaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror kanskje jeg må krype til korset og finne på noe nytt. Merker at gløden er borte, og at det i år blir mest feriefisking. Har knapt bundet en flue i vinter og selv om det var en fin tur i skauen på søndag, så er jeg rett og slett litt mett før det hele har begynt.... Island om det ikke var så dyrt. Kanskje en tur til Bosnia er det som skal til. Får bli i 2015. Tar et hvileår i år. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...