Gå til innhold

Objektiv til å ta bilder av fluene jeg binder


splitcane

Anbefalte innlegg

Har et eldre Nikon (D70) og tenker å kjøpe et objektiv til å ta bilder av fluene jeg binder, det jeg lurer på er hva slags objektiv trenger jeg da som er godt egnet formålet?

Hei. Et macroobjektiv er fint for å komme tett og skarpt på flua. Nikon 60mm eller 105mm, Tamron 90mm eller Sigma sitt. Alle gir skarpe gode bildet og forstørrelse 1:1  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et eldre Nikon (D70) og tenker å kjøpe et objektiv til å ta bilder av fluene jeg binder, det jeg lurer på er hva slags objektiv trenger jeg da som er godt egnet formålet?

Hei. Et macroobjektiv er fint for å komme tett og skarpt på flua. Nikon 60mm eller 105mm, Tamron 90mm eller Sigma sitt. Alle gir skarpe gode bildet og forstørrelse 1:1  <<l

<<l

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et eldre Nikon (D70) og tenker å kjøpe et objektiv til å ta bilder av fluene jeg binder, det jeg lurer på er hva slags objektiv trenger jeg da som er godt egnet formålet?

Hei. Et macroobjektiv er fint for å komme tett og skarpt på flua. Nikon 60mm eller 105mm, Tamron 90mm eller Sigma sitt. Alle gir skarpe gode bildet og forstørrelse 1:1  <<l

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=31718.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et eldre Nikon (D70) og tenker å kjøpe et objektiv til å ta bilder av fluene jeg binder, det jeg lurer på er hva slags objektiv trenger jeg da som er godt egnet formålet?

Alle gir skarpe gode bildet og forstørrelse 1:1  <<l

Skyter bare inn at selv om det står "Makro" på optikken er det ikke gitt at du oppnår 1:1 som Andre nevner, så kjøp i tilfelle "riktige" makroobjektiv, f.eks en av de Andre nevnte.

1:1 betyr at 1cm flue blir gjengitt over 1cm av bildesensoren.

Til makrofotografi ha en ensfarget bakgrunn 0,5-1m bak motivet, belys denne med det du måtte ha tilgjengelig, bruk gjerne farget papir eller noe. Dette gir en dus, lite forstyrrende bakgrunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et eldre Nikon (D70) og tenker å kjøpe et objektiv til å ta bilder av fluene jeg binder, det jeg lurer på er hva slags objektiv trenger jeg da som er godt egnet formålet?

"Budsjett-alternativene" er vel Tamron 90mm og Sigma 105mm. Nikon sine er vel hakket dyrere (går jeg ut i fra, har bare ikke sjekket), og muligens hakket bedre. Hvor bra det skal være kommer jo an på hvor høyt du legger lista, til bruk på ffs, facebook og lignende er vel de billigste godt nok i massevis. Vil du ha det billigst mulig, så er bruktmarkedet på foto.no supert.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et eldre Nikon (D70) og tenker å kjøpe et objektiv til å ta bilder av fluene jeg binder, det jeg lurer på er hva slags objektiv trenger jeg da som er godt egnet formålet?

"Budsjett-alternativene" er vel Tamron 90mm og Sigma 105mm. Nikon sine er vel hakket dyrere (går jeg ut i fra, har bare ikke sjekket), og muligens hakket bedre. Hvor bra det skal være kommer jo an på hvor høyt du legger lista, til bruk på ffs, facebook og lignende er vel de billigste godt nok i massevis. Vil du ha det billigst mulig, så er bruktmarkedet på foto.no supert.

Eirik

Det hakket bedre er så lite at det ikke er verdt forskjellen i pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alle mine bilder med ett gammelt Nikon D50 kamera. Kjøpte ett 50mm objektiv i fjor og på dette skrur jeg på en macrolinse jeg kjøpte billig på Ebay. Trur jeg ga 70 spenn inkl frakt for linsa. HAr den i styrke +4 og +10. De tre SBS jeg har posta her i det siste er alle bildene tatt med 50mm objektiv til en høvding og den +10 linsa.

Dette bildet er uredigert.

12594342993_52798dcb67_z.jpg

$_57.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...