Gå til innhold

Tisleia


Fazer600

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hva har dyrere kort med saken å gjøre? Eller fluesoner? Et stort problem er at vi er fundamentalister på begge sider. Det blir det krig av! Tenk alle de hytteeierne og turistene der oppe som får svi for noe sånt?

 

Strengere regler er jeg tilhenger av, og informasjon, informasjon, informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Bånngjedda. Jeg er ikke happy for dyrere kort. Men hva hjelper det med strengere regler når ingen passer på?

 

F.eks nå i vår er det observert tjuvfiskere i Rena. Er jo omtrent fritt frem nå før sessongen fordi oppsynet ikke vil 'bruke opp timene' før sessongen. Det er jo i grunn ikke oppsynets feil, men elvelaget osm ikke vil bruke mer penger på oppsyn.

 

Hadde vi bare kommet dit at de var den norske stat som stod for forvalting og oppsyn. Et kort for hele Norge og statsannsatte som drev med oppsyn (det blir vel omtrent som på NZ).

 

Jeg syns ingen burde eie ei elv og fisken i den....

 

mjoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har ansvaret for oppsynet i Tisleia? Man må jo å gjøre dem oppmerksom på harving med ørekyte :evil: Så langt har jeg aldri møtt på oppsynet der! For øvrig enig i at i denne elven bør man virkelig tenke seg om før man kakker fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal opp dit en tur i helga, ser jeg noen som harver med ørekyt da, så kan man lese om voldelig mann som gikk amok på Golsfjellet i avisa neste dag.

Kan ta noen bilder av vannstanden osv hvis noen har lyst på.

PS: Jeg skal ikke fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke langt fra Tisleia finner dere Aurdalsfjorden. Dette kan dog ikke betraktes som elvefiske men til gjengjeld huser fjorden fisk i flere kilos klassen. Samboeren er fra bydga og jeg begynte først å fiske aktivt der fra båt i fjor. Svigerfar har vist meg noen plasser i fjorden hvor storfisken står. Når det da samtidig klekker vulgata i bøtter og spann kan jeg love dere jeg hadde et eventyrlig fiske. 2 kilos grensen hadde blitt tatt hvis det ikke hadde vært for skandale håving av svigerfar. Jeg er der i 1. uka i juli (etter en uke vulgata/danica fiske i Trysil). I fjor klekte det vulgata frem til midten av juli. Kan være et alternativ til Tisleia. PS. Hold dere sør for golfbanen, omtrent på det smaleste ved 2 øyer. Da er dere i nærheten av gromplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gjentatte forsøk på å legge inn bilder har jeg gitt opp' date=' så hvis noen har lyst på bilder fra Tisleia i helga som var så gi meg mail-adressen, så sender jeg de. Og så kan evt de som kan dette legge de ut![/quote']

 

Send bildene til meg ( flemming@fluefiskesiden.no ) så skal jeg legge dem inn for deg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mistenker at kanskje noen her på forumet var blant de mange fluefiskere som besøkte tisleia nå i helga (lørdag) ?

I såfall, noen som så noe vak ?

Jeg for min del så hverken vak eller særlig med insekter(bortsett fra stikk-mygg), og de faste plassene mine var stort sett opptatt av andre fluefiskere :?

Fikk et par "trøste-fisker" på fjorden ! Kunne vært fisk på kiloen begge to, men de var usedvanlig magre, og fikk friheten tilbake !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en del "kritikk" av Grøthes filosofi her. Er til dels uenig i dette.

 

For det første: Hva hadde Hemsila vært uten Tor Grøthe i forhold til kultivering? Ingen tvil om at han som pådriver har fått gjennom gode tiltak i forhold til elva rent fiskemessig.

 

For det andre: Tror mange grunneigerlag må begynne å tenke som de har gjort i Hemsedal med tanke på maksmål på fisk som kan kakkes. I et lukket system som en elv vil en (stor) fisk som er kakket være borte fra elva for godt. Lar man de store gå, vil de for det første kunne bringe sine gener videre, samt at de vil forbli i elva. Uansett hvordan fiskere ser på det etiske vil man jo gjerne ha størst mulig fisk i elva.

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Tisleifjorden er et fint sted for fisk å yngle og vokse opp. Dersom noe av denne fisken vil slippe ned gjennom elva og interferere med den stasjonære bestanden vil det naturlig være fin fisk i elva og med evne til å opprettholde bestand med uttak. Selvsagt kunne det vært definert klart minstemål og maks antall fisker pr dag, dette er noe elva ville ha godt av og noe som jeg slett ikke vil anse som Grøthe-filosofi. Det værste er put&take elver som kan sammenlignes med prostitusjon og egoistiske sportsfiskere med for mange penger og for liten tid til å oppsøke steder og innse at en fisketur er kanskje 80% opplevelser, gåing, observasjon og venting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Noen som har noe å melde fra elva?

 

Jørn

Var i tisleia sist onsdag-torsdag !

Det hadde regnet jevnt de to foregående dagene, og insektlivet var det ingenting å si på ! Vårfluer og døgnfluer av ymse slag, til og med den gule,sulphurea, var i farta !

Det som desverre ikke var i farta var fisk over 100gr :?

Det vaket småfisk overalt, men så faktisk ikke ett eneste vak av fisk som så ut til å være av litt størrelse !

Kompisen min hadde på en stor fisk, men det var i et stryk med masse steiner som stakk opp, så det gikk som det måtte gå !

Vi gikk ned til elva fra Furuhyttene, og fisket oss oppover mot demningen!

Elva er nok i minste laget om dagen !

Var innom begna på samme turen, men da blåste det for mye til at det ble spennende å fiske :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Noen som har noe å melde fra elva?

 

Jørn

Var i tisleia sist onsdag-torsdag !

Det hadde regnet jevnt de to foregående dagene' date=' og insektlivet var det ingenting å si på ! Vårfluer og døgnfluer av ymse slag, til og med den gule,sulphurea, var i farta !

Det som desverre ikke var i farta var fisk over 100gr :?

Det vaket småfisk overalt, men så faktisk ikke ett eneste vak av fisk som så ut til å være av litt størrelse !

Kompisen min hadde på en stor fisk, men det var i et stryk med masse steiner som stakk opp, så det gikk som det måtte gå !

Vi gikk ned til elva fra Furuhyttene, og fisket oss oppover mot demningen!

Elva er nok i minste laget om dagen !

Var innom begna på samme turen, men da blåste det for mye til at det ble spennende å fiske :oops:[/quote']

 

Hei Godsmack!

Vi opplevde noe av det samme.

Var med to kamerater oppover. Vi droppet Tisleia, men prøvde en liten elv lengre inn, tror den heter Buråne. Ikke fart i fisken der heller, største var 100 gr som vi tok til forrett. Dagen vi skulle dra stoppet vi å fisket litt i den elven som renner ut av Veslevatn og ned i Tisliafjorden, heter Flya eller noe slikt. Fikk to på 100 gr, som fikk friheten tilbake. En av de jeg fisket sammen med fikk også to på 100 gr, som også fikk friheten tilbake, i tillegg mistet han en på samme størelsen.

Sistemann fisket med mark og mistet en som vistnok skulle være litt størrelse på. Vet ikke hva han mente med det, og ikke så jeg fisken heller.

 

Vadet kun med shorts under de to første dagene, var ganske så varmt i vannet, siste dagen var det kaldere. Sikkert pga regnet som kom om natta. Var også kaldere i lufta. Men bade det måtte vi, hører liksom med til fjelltur det da.

 

Snakket med en kar som hadde fått en på 700 gr 14 dager tidligere i Buråne. Han sa også at svigersønnen hans hadde fått en på 1,8 kg i Flya (???). Han klagde over generelt lite vann.

 

Tror nok at vi drar opp over igjen til neste år. Utrolig vakkert område. Håper bare det er mer vann.

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

men det finnes "kansje" andre nydelige elverstreker i nærheten :P

 

Det gjør det sikkert. Har et par jeg skal teste ut i sommer. Det ene har jeg aldri hørt om før jeg så det på et kart nå for litt siden. :D:D

Noen som vil være med....

 

Bare i si ifra Ingar så starter jeg opp Porschen!

 

Er klar som aldri før!! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...