Gå til innhold

Hvilken flueboks bruker du og hvorfor?


Fluehue

Anbefalte innlegg

Jeg har benyttet med av C&F samt disse billigboksene med turkis gummi på. De har vært bra begge to, men jeg ønsker gjerne å høre hva dere bruker.

 

Jeg savner en boks som er dyp nok til at jeg kan ha tørrfluer med høy vinge på begge sider av boksen uten at vingene blir bøyd ned når boksen lukkes. Jeg ønsker også at boksen skal være vanntett og ikke koste alt for mye.

 

Er dette oppnåelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får plass til både Danica og Vulgataen i C&F boksen. Vel og merke str L og M. Bare pass på at du ikke plassere høye fluer "i taket over" disse. Der er det fint å ha nymfer og andre fluer som ikke bygger så mye. 

 

Ellers kjører jeg nå vanntette C&F-bokser på alt. Til og med på de få tubefluene jeg har liggende. Aldri mer gjennomvåt flueboks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker C&F boksene veldig godt, men prisen på 500kr boksen synes jeg ikke hører hjemme noe sted. Klarer bare ikke å få meg selv til å betale 500kr for en plastboks til å ha fluene i. De billig boksene jeg har hatt, men gummi ring rundt har aldri lekket :) Kan hende jeg har hatt flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noen problem med mine gjennomsiktige "twin-dip"bokser, men nå finnes den med alle slags navn og til salgs overalt, så det er jo ikke akkurat sikkert at alle er av samme fabrikat heller... :) Mine har iallfall holdt tett i tre-fire år

Sant nok. Sikkert mange kopier av kopier osv. Hadde et par som var helt identiske med de på bildet, og de holdt ikke vann selv om de så helt tette ut.  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt C&F sine, samt de billigere variantene med turkis gummilist og gjennomsiktig lokk. Disse gir god oversikt, og de rommer mange fluer. Fornøyd med samtlige egentlig, men er lei av at hackle og vinger blir deformert. Også liker jeg ikke å presse på plass lette, fine hacklefluer i foamen. Bruker idag slike bokser til mygg, nymfer og streamere.

 

Bruker jeg mer og mer compartmentbokser (GL Dewitt) til både vårfluer, døgnfluer og landinsekter. Ulempen er at de ikke er vanntette, at fluene hekter seg i hverandre og at det er vanskelig å plukke ut en spesiell flue i rett størrelse hvis de ligger litt blandet. Fordelen synes jeg er at fluene får en mer skånsom lagring og at de tørker fortere i boksen.

 

Jeg har enda ikke funnet det oppsettet med fluebokser som er optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt C&F sine, samt de billigere variantene med turkis gummilist og gjennomsiktig lokk. Disse gir god oversikt, og de rommer mange fluer. Fornøyd med samtlige egentlig, men er lei av at hackle og vinger blir deformert. Også liker jeg ikke å presse på plass lette, fine hacklefluer i foamen. Bruker idag slike bokser til mygg, nymfer og streamere.

 

Bruker jeg mer og mer compartmentbokser (GL Dewitt) til både vårfluer, døgnfluer og landinsekter. Ulempen er at de ikke er vanntette, at fluene hekter seg i hverandre og at det er vanskelig å plukke ut en spesiell flue i rett størrelse hvis de ligger litt blandet. Fordelen synes jeg er at fluene får en mer skånsom lagring og at de tørker fortere i boksen.

 

Jeg har enda ikke funnet det oppsettet med fluebokser som er optimalt.

Her summerer du opp mitt problem akkurat sånn det er. Jeg har også disse store boksene, men det er ikke tema og stå og knote de fra hverandre når det står en fin fisk å vaker. Da hadde det raknet for meg tror jeg. Det eneste problemet jeg har egentlig er at boksene ikke er dype nok :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk for guds skyld, på at disse luftehølene, gjør at boksen ikke er vanntett lenger også ;-)

Legg boksene til lufting, etter endt fiske. Null stress.

 

Bruker selv di sorte boksene med den turkise kanten. Helt ok bokser opp til str.12 døgniser.

Når de passerer den dimmen, er det Dewitt boksene som overtar. De har høyde nok, til de største og vel så det.

Nymfer, har jeg i to superlette relativt flate C&F bokser

 

Skal jeg være helt ærlig, å spikke litt fliser, så kunne turkisboksa vert litt lettere.... Men skitt au.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk for guds skyld, på at disse luftehølene, gjør at boksen ikke er vanntett lenger også ;-)

Legg boksene til lufting, etter endt fiske. Null stress.

Bruker selv di sorte boksene med den turkise kanten. Helt ok bokser opp til str.12 døgniser.

Når de passerer den dimmen, er det Dewitt boksene som overtar. De har høyde nok, til de største og vel så det.

Nymfer, har jeg i to superlette relativt flate C&F bokser

Skal jeg være helt ærlig, å spikke litt fliser, så kunne turkisboksa vert litt lettere.... Men skitt au.

Eg gløymer fort sånt når eg fisker kvar dag i laksesesesongen.... Klok av skade. Mister eg boksen i elva er den borte uansett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. det som er skrevet om compartment. Enig vedrørende oppbearing av tørrfluer - spesielt de med høyreiste vinger. Har derfor en C&F 3308 med både slits (til nymfer, vårfluer, vårflueklekkere, mygg, bibio, diverse) og compartment (døgnflueimitasjoner, bustefluer, stankelbein etc).  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker to c&f kopier!! ..(regner med at det er kopi da det ikke står c&f på de, ellers er de ganske like..)

Men bruker itillegg en liten boks som jeg hat i kjedet rundt halsen.

 

Tar aldri med meg de store boksene ut i elva/vannet men fyller heller den lille boksen med de fluene jeg tror jeg kommer til å trenge. Litt tungvint kanskje, men det tvinger meg til å tenke nøyere over hvilke fluer jeg skal bruke og planlegge bedre. Den lille boksen funker veldig greit når man står utvada..

 

Har ikke hatt problemer med flate vinger på duns'a så lenge de sitter på rett plass i boksen, men har heller ikke noen ephemera duns der da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker to c&f kopier!! ..(regner med at det er kopi da det ikke står c&f på de, ellers er de ganske like..)

Men bruker itillegg en liten boks som jeg hat i kjedet rundt halsen.

 

Tar aldri med meg de store boksene ut i elva/vannet men fyller heller den lille boksen med de fluene jeg tror jeg kommer til å trenge. Litt tungvint kanskje, men det tvinger meg til å tenke nøyere over hvilke fluer jeg skal bruke og planlegge bedre. Den lille boksen funker veldig greit når man står utvada..

 

Har ikke hatt problemer med flate vinger på duns'a så lenge de sitter på rett plass i boksen, men har heller ikke noen ephemera duns der da..

Jeg har heller ikke Vulgata eller Danica i de vanlige boksene, da blir det sånne compartments bokser. Men allerede på #12 aurevilli på Tiemco TMC 100 med litt høy vinge blir de presset ned av lokket :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...