Gå til innhold

Hjelp - kva skjer med korken?


Tverborgvik

Anbefalte innlegg

Opna tuben og fann at korken har vorte mørk. Ser det ikkje særleg godt på biletet. Er det mogleg å få den lys igjen? Er dette skitt, eller er det fukt-skade? Skal det pussast? Eller holder det med zalo og vatn på svamp?

Vil gjerne ha tips for å få den tilbake til orginal (dvs lys) standard...

post-5522-14180715271641_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle korker ser slik ut etter en stund. Det er nok mest sansynlig god gammaldags skitt. 

 

Helt hvit kork har du kun de første turene. Skal du beholde den hvit må du frem med svamp og zalo nesten etter hver tur. Sitter møkka skikkelig, kan du vurdere det aller fineste sandpapiret. Det er det ikke verdt IMO...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er JIF skurepulver, en litt grov svamp og varmtvann fra springen.

 

Fikk noe rare gråhvite greier (sopp?) på ei stang som hadde blitt liggende fuktig i en tett stangtube litt for lenge. 

JIF metoden gjorde underverker ok korken ble som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok gjort den samme blunderen som noen få av de som frekventerer forumet her gjør i løpet av året: Du har tatt stangen i bruk!


Ønsker du en ren og pen stang må du rett og slett holde den i skapet i gangen, gjerne innpakket i trekket, men med lokket på tuben fjernet slik at evt fukt får forsvinne. En god del av brukerne her praktiserer dette med hell det aller meste av året...

;-) 


(Ellers har du fått gode tips over ser jeg..)
 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jau, det har jo skjedd på alle dei andre stengene mine, men då over fleire års bruk med elendeg vedlikehald. Dette var den fyrste "ordentlige" stanga mi, så vart litt trist.

Gjekk over med svamp og litt zalo, håpar det hjelp. Korken er jo heilt fin, så det er jo ingen problem. Vil berre ta så godt vare på korken som mogleg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal likevel teste tipset ditt MrHunk : )

 

Det må du, den er helt utrolig. Bruker den hjemme på vegger og tak når minsta har fått tak i tusjer :) Poden fiska før med dupp og mark, og det var jo far som måtte trå til med å få på marken. Ble jo skikkelig skitten på hendene selv etter skylling i vannet, og korken på min stang ble stygg og fæl. Brukte zalo og skrubbet, men den ble aldri helt fin igjen før jeg klippet litt av denne svampen, dyppet den i bittelitt vann og skrubba korken. God som gull igjen!

 

Eirik

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...