Gå til innhold

Hvor Rask Er Stanga Di?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Det jeg er litt ute etter her er at jeg tror de fleste egentlig ikke tenker så mye på hvor rask stanga er.

Kanskje heller ikke så mye om hvor stiv den er heller,hvordan aksjonen er,i det hele tatt,hvilke egenskaper

er stanga di er født med?DET ER SLIK DEN ER SKAPT.

Jeg mener det er den eneste fornuftige måten å sammenligne stenger på.

Biler også.Så klart Petter Solberg kjører skjorta av meg uansett hvilken bil jeg hadde satt meg inn i.

Hvis vi skulle sammenligne utstyr i en kastesituasjon så ville systemet ha en avsindig mengde av variabler som

ville bli nær sagt umulig å forholde seg til.

Du kan kaste det samme snøret med den samme stanga 20 ganger etterhverandre og ingen av kastene er like.

Tenk over alt det som skjer i et kast.

Vi ville få en synsing uten like og å sammenligne verdier i en sånn situasjon tør jeg ikke tenke på engang.

Derimot,selv om jeg er en ensom ulv,hvis flere enn meg hadde målt,enten frekvens eller MOI så ville det

være håndgripelige og verdifulle data for oss alle.Man trenger ikke bry seg om det hvis man ikke vil,men det er noen som vil bry seg om det og dra nytte av det.

Når det gjelder data du spør om så har jeg bare data for Zenithen.Den finner du på SL Rod Database nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at stangas egenskaper er uinteressant, men at stengene i seg selv tross alt er ganske like.  Dersom jeg gir deg en stang og ber deg prøvekaste, uten at du aner noe om snøret som sitter på, kan du da gi en riktig tilbakemelding på om stanga er dyp, toppet, stiv, myk, rask eller mindre rask?  Du nevnte Petter Solberg og sammenligning av biler.  Klart det er viktig å vite egenskapene på motoren, med alle dens mål og verdier.  Likevel er det først når du vet hvilken bil motoren skal sitte i at du kan si noe om kjøretøyet som sådan - altså hvor god bilen er?  Og det er vel det som er det viktigste?  Kasteredskapet består av både stang og snøre, og det er vel det samlede kasteredskapet som er viktig?  Dersom man skulle hatt fornuftige tall, burde man hatt tall som beskrev kombinasjoner av stang og snøre, eksempelvis snørehastighet ved en gitt kraftbruk?  Dog vanskelig å få til.  Jeg prøvekaster aldri en ny stang før jeg kjøper. Jeg vet uansett at jeg vil finne en kombinasjon av stang og snøre jeg vil være tilfreds med.  Ikke alltid supertilfreds, men det er litt av spenningen.  Etter min oppfatning kan du ikke si om du vil like en stang etter noen prøvekast foran butikken.  Man må bruke den over tid, med ulike komboer.  ZXL'en tok det meg et halvt år å like.  Nå er den en av favorittene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann.

Jeg snakker ikke om hva vi liker eller ikke liker,men håndfaste objektive data som er dønn like for alle.

Det er jo derfor jeg/vi måler.

Hvis du gir meg en stang så kjenner jeg fort om snøret er for tungt eller for lett,eller passe i løpet av et par kast.

Da forandrer jeg snørelengden,eller ennå bedre bytter snøre slik at jeg kan føle stanga.

Det du snakker om er absolutt det motsatt av hva jeg prøver å oppnå her.

Du snakker om tilpassning.Det er fullt mulig å kaste med omtrent hva som helst bare man tilpasser seg.

Og ikke bare det,er man ydmyk nok så er nær sagt omtrent det mest ekstreme også en nytelse.

Jeg kan godt stå med et treer snøre på en 8 eller 9 stang og ha det fint.

Så min påstand står fremdeles,Har du peiling på hvor rask stanga di er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er håpløs, Tom (unnskyld uttrykket).

Det som slår meg, er hvor mye nyttig og interessant folk kunne ha diskutert, delt og erfart her, om det ikke var for at folk ble opphengt i en slik evinnelig "runde" med deg bestandig. 

 

Jeg ser du har "liket" et meget godt innlegg om forskjellen på kvalitativ/kvantitativ (fra Øyvind Jensen), og jeg har forsøkt å forklare deg forskjellen selv for lenge siden. Allikevel, drar du ikke den kunnskapen med deg videre, men kommer med det samme... Forstå det den som kan. Du spør meg om jeg kan forklare hva som gjør ei stang til ei god vannkast-stang. Jeg orker ikke nok en unyttig ordkløyveri-runde med deg, og finner det ikke interessant. Deal with it  :)

Ref.: http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/23956-hvor-rask-er-stanga-di/?p=485801

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er håpløs, Tom (unnskyld uttrykket).

Det som slår meg, er hvor mye nyttig og interessant folk kunne ha diskutert, delt og erfart her, om det ikke var for at folk ble opphengt i en slik evinnelig "runde" med deg bestandig. 

 

Jeg ser du har "liket" et meget godt innlegg om forskjellen på kvalitativ/kvantitativ, og jeg har forsøkt å forklare deg forskjellen selv for lenge siden. Allikevel, drar du ikke det med deg videre, men kommer med det samme... Forstå det den som kan. 

Ref.: http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/23956-hvor-rask-er-stanga-di/?p=485801

Det som er håpløst er at du blir personlig.

Jeg blir flau på dine vegne Andre og dette har lite for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er håpløst er at du blir personlig.

Jeg blir flau på dine vegne Andre og dette har lite for seg.

 

Men det skulle altså ikke mer enn en liten trigger til før du ble personlig heller altså (pling)  :)

 

Men du skal få lov til å forsvare deg med "nå-ble-du-personlig-argumentet", slik at du kan glemme hva det egentlig handler om. Og skjønner du egentlig det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gir meg en stang så kjenner jeg fort om snøret er for tungt eller for lett,eller passe i løpet av et par kast.

 

 

I forhold til hva?  Det som er passe for deg kan være for tungt for en annen, og vice versa.  Du og jeg ville sikkert hatt ulik opplevelse av hvilket snøre som ville passet stanga perfekt.  Ergo - du kan alltids gi en stang noen mål, men vi vil ha ulik opplevelse av hva de innebærer.  Du kan ikke definere opplevelsen av fluekasting med mål og verdier.  Det er det samme som å definere et måltid mat med næringsinnhold og kalorier.  Riktig nok, men fullstendig ubrukelig for å si noe om hvor godt hver og en av oss liker måltidet.

 

Og vedrørende om jeg vet om stengene mine er raske?  Ja, de er raske, men jeg har ikke noe tall på det.  Og det hadde ikke du heller, med unntak av Zenith'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom! Det eneste du svarte på var at rask, jeg leser det som tid og lengde (raskhet, kjapp etc.), ikke er det samme som hastighet. Måler du rask i tid? 1 sec, 2 sec. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom! siden du henviser til eksempler med betegnelse Hz, du hoppet over å svare på det i mitt første spørsmål, kan det være en begrepsforvirring ute å går. Du snakker om kjapp men har betegnelse for frekvens. Siden frekvens er et mål på antall ganger en hendelse gjentar seg i løpet av en tidsenhet. Er det formelen f=1/T eller f=n/t dere i casting miljøet benytter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vet du noe som helst om hvor raske stengene dine egentlig er?

 

Som jeg har svart et par, tre ganger så har jeg ikke noe tall på det, men jeg oppfatter alle stengene mine som raske.  Hvor raske er meg ravende likegyldig.  Tallene vil nemlig ikke gi meg noe som helst, og så lenge de er verdiløse gidder jeg ikke å ta meg tid til å finne det ut.  Siden du synes slikt er gøy tenkte jeg du kunne fortelle meg det.  Dersom du ikke kan er det greit nok.

 

Du minner meg litt om en kamerat jeg har.  Han kan alt om gitarer og hvem som har spilt på hva, men han kan ikke spille.  Jeg kan ingenting om gitarer, men jeg er relativt god til å spille på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan noe om gitarer så er du heller ikke god til å spille.

Jeg spiller gitar selv.Nok om det,og det har jo egentlig null å gjøre om hva vi snakker om nå.

Hvis du ikke har peiling på hvor rask stanga di,så bare si det.Ikke driv å tråkk rundt grøten.

Jeg får inntrykk av at du strever med dette her,eller tar jeg feil?

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vil du hen egentlig?  På meg virker det svært som om du ønsker å disse alle de som eventuelt ikke har et tall på hvor rask stanga si er?  At du mener at dette er viktig for å kunne utøve fluefiske?  Utfordringen er at her er det mange dyktige kastere og fiskere som ikke synes det tallet er særlig interessant, faktisk helt meningsløst, så spørsmålet blir igjen - hvor vil du hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vil du hen egentlig?  På meg virker det svært som om du ønsker å disse alle de som eventuelt ikke har et tall på hvor rask stanga si er?  At du mener at dette er viktig for å kunne utøve fluefiske?  Utfordringen er at her er det mange dyktige kastere og fiskere som ikke synes det tallet er særlig interessant, faktisk helt meningsløst, så spørsmålet blir igjen - hvor vil du hen?

Som jeg sier til deg,du har ikke peiling på hvor rask stanga di er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så himla rart at folk er mer opptatt av det praktiske ved selve fluefisket enn Hz og matematiske formler i et forum som tilhører Fluefiskesiden da? Hadde det ikke vært bedre å flytte spørsmålsrekken til et forum hvor medlemmene er mer opptatt av slikt? Som for eksempel sexyloops. Eller er det for få interesserte der også?

Endret av 1337
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så himla rart at folk er mer opptatt av det praktiske ved selve fluefisket enn Hz og matematiske formler i et forum som tilhører Fluefiskesiden da? Hadde det ikke vært bedre å flytte spørsmålsrekken til et forum hvor medlemmene er mer opptatt av slikt? Som for eksempel sexyloops. Eller er det for få interesserte der også?

Du sliter med å forholde deg til meg og mine meninger.

Det er tydlig,og er tydligvis et gjentagende problem for deg.

Det enkleste er å unngå mine tråder for din del.

Denne tråden handler ikke om fiske og det fremstår for meg som du har et alvorlig problem med å skjønne

at så ikke er tilfelle.

Finn en annen tråd som handler det du interesserer deg for og slutt å prat tull i denne tråden.

Du har ikke peiling,ferdig med det....

Eller har du?

Skal du sitte her å i det hele tatt tro at du skal bestemme hva jeg skal snakke om?

Hvem pokker tror du at du er?

Finn på noe annet å drive med da.......

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg et titalls andre stenger jeg aldri har målt,så sånn sett har jeg heller ikke peiling på de stengene.

Det jeg derimot vet er at det har heller lite med fisking å gjøre.

Det som smerter meg er at noen tror at det har med det å gjøre.....

Da vil jeg tro det smerter over evne at det kanskje er 2-3 personer, deg inkludert, på dette forumet som har noen som helst interesse av disse målingene og tallene du opererer med rundt fluestenger ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...