Gå til innhold

Hvor Rask Er Stanga Di?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Hei Frode.

Når jeg tenker på rask så tenker jeg på hvor rask noe beveger seg,og bare det.

(Ikke hvordan det bøyer seg,(aksjon)selv om det har innvirkning på hvor raskt den beveger seg,men

stivheten til stanga og lengden på stanga har egentlig større betydning enn hvordan den bøyer seg

når det gjelder akkurat det om hvor rask den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke bare Morten over her dette er uinteressant for Tom. Denne tall- og kommaknullinga er ikke interessant, hvilken ccs, ern eller hva det heter betyr ikke en drit, i hvert fall ikke for meg. Det som betyr noe er hvordan stanga er å kaste med for meg, og hva som passer min måte å kaste på best. Det trenger ikke tallfestes.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke bare Morten over her dette er uinteressant for Tom. Denne tall- og kommaknullinga er ikke interessant, hvilken ccs, ern eller hva det heter betyr ikke en drit, i hvert fall ikke for meg. Det som betyr noe er hvordan stanga er å kaste med for meg, og hva som passer min måte å kaste på best. Det trenger ikke tallfestes.

Helt sikkert ikke.

Det rare er at de som alltid mener at dette ikke har noe for seg er de som svarer.

Er det et irritasjonsmoment for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting trenger ikke alltid tallfestes men det kan være en stor fordel i mange tilfeller.

Ut fra den måten jeg oppfatter deg, så foretrekker jeg raske stenger.

Antar du mener hvor raskt materialene f.eks retter seg etter å ha vært bøyd (?)

Da ligger de stengene jeg foretrekker høyt i forhold til raskhet, uten at jeg har noen verdi å oppgi.

Hvilken måleenhet tenker du på egentlig?

Hadde vært artig og vist mer nøyaktig!

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting trenger ikke alltid tallfestes men det kan være en stor fordel i mange tilfeller.

Ut fra den måten jeg oppfatter deg, så foretrekker jeg raske stenger.

Antar du mener hvor raskt materialene f.eks retter seg etter å ha vært bøyd (?)

Da ligger de stengene jeg foretrekker høyt i forhold til raskhet, uten at jeg har noen verdi å oppgi.

Hvilken måleenhet tenker du på egentlig?

Hadde vært artig og vist mer nøyaktig!

Mvh Truls

Frekvens.

Å ikke tallfeste hvor rask stanga er og blir synsing,og at noen kan mene noe annet er meg totalt ubegripelig.

Joda ,vi kan lett føle at en stang er rask eller treg,men tilbake til det opprinnelige spørsmålet.

Er det noen av dere som i det hele tatt vet hvor rask stanga deres er?

Tydligvis ikke.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler om følelse (for meg )  og det kan ikke måles :-)

Mener det er litt forskjell på synsing og følelse men det kan ikke måles .

Det handler om føleser for alle sammen akkurat som temperatur.

Det er forskjell på synsing og måling.

Vi kan måle temperatur og vindhastighet.

Det er nyttige verdier å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er en fin tanke det Geir.

Vi trenger egentlig ikke måle noe som helst i det hele tatt,men bare nyte det som det er.

Jeg måler helt sikkert mye,mye mer enn deg Geir,men når jeg er ute så bare nyter jeg det jeg også.

Hvorfor skulle jeg ikke gjøre det?

Noe jeg aldri har forstått er at noen skal utelukke det ene for å oppnå det andre?

Både en dikter og en matematiker klarer å forelske seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke frekvensen på stengene mine, annet enn at de jeg foretrekker ligger høyt.

Skulle gjerne visst mer nøyaktig, men tid, mulighet og kunnskap om hvordan hindrer meg i å måle.

En stang som hadde vært veldig spennende å få vite mer om er den kule stanga du bygde opp

fra Helios II blanksen.  8,6ft Mid Flex #5 og 53gram. <<l

For ikke å snakke om å få prøve den ved anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den diskusjonen som dere har her minner meg sterkt om tidligere vitenskapsteoretiske diskusjoner som gjerne oppstår i forhold mellom kvalitativ og kvantitativ vitenskap. Kort og kanskje litt fortegnet produserer kvalitative metoder informasjon om akkurat det som studeres. Forsøker man å trekke mer generelle konklusjoner ut fra dette er det kun antagelser/ informert gjetning/hypoteser. Kvantitative metoder kan brukes for å verifisere hvilken av disse hypotesene som er sann. De kan også brukes til å sammenligne på tvers og innebærer dermed tallfesting i en eller annen form.

 

Hvis noen føler/ erfarer at deres fluestang er "rask" så kreves det da en form for "benchmark": man må finne ut av hva som ut ifra et utvalg stenger anses som "rask". Dette kan gjøres kvantitativt ut fra det jeg skjønner fra Tom. 

 

Begge tilnærmingsmåter til å forstå og beskrive "verden" (enten den er teknisk eller sosial) er like verdifulle, men på forskjellige måter og til forskjellige formål. Vi kan gjøre begge deler, men ikke til samme tid da de utgjør grovt sett 2 helt ulike tilnærmingsmåter til å forstå "verden". Noen har forsøkt å hevde at de 2 ulike måtene å forstå/ beskrive verden er uforenlige men det er selvfølgelig galt tenkt. De kan bare ikke gjøres på samme tid.

 

La meg gi et eksempel: En fluefisker opplever/ erfarer at den nye fluestange han eller hun har kjøpt er veldig "rask". En tallknuser vil kunne replisere at det er den egentlig ikke, i forhold til målinger gjort opp mot mange andre fluestenger. Den er faktisk "midt på treet" i tallknuserens øyne. Vil dette endre fluefiskerens opplevelse og erfaring av den nye stanga? Nei, kanskje ikke. Kanskje har han eller hun ikke behov for denne informasjonen om hvordan fluestanga plasserer seg i forhold til andre stenger med tanke på "raskhet", og at egen erfaring og opplevelse av akkurat denne stanga er tilstrekkelig med informasjon. Dermed vil alle sammenligninger med andre stenger for denne personen da være hypoteser eller antagelser som er mer eller mindre informerte. Tallknuseren vil da kunne si at det finnes en del andre stenger som er mer eller mindre like, som kan være vel verdt å sjekke ut (fordi det finnes tallmateriale som gjør sammenligning på tvers mulig). 

 

Så ja takk begge deler - men til hver sin tid og til hvert sitt bruk. Ingen av tilnærmingsmåtene er fullstendige og kan gjøre alt!           

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da fikk Tom konstatert det enda en gang. Vi har ikke peiling, som vanlig. Vel, saken er vel heller at de fleste av oss bryr oss null og fisker for rekreasjon og avkobling fra dagliglivets stress, mas og tallfesting på alt som finnes. Enten det gjelder penger, fart, kurver eller andre beregninger. Tallknusing er det nok av ellers. Fiske er fiske og slik vil jeg ha det.

 

Åtteren min har 3.493Hz som den raskeste, men jeg bryr meg mindre enn minst om akkurat det. Tallet har absolutt ingenting i mitt fluefiske å gjøre. Hvilken krokstørrelse baetisen som klekker har er tusen ganger mer interessant.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stang som hadde vært veldig spennende å få vite mer om er den kule stanga du bygde opp

fra Helios II blanksen.  8,6ft Mid Flex #5 og 53gram. <<l

For ikke å snakke om å få prøve den ved anledning.

Hei, enig i at det hadde vært spennende å få vite mer om den Heliosen, også tallmessig.

Du kan gjerne få prøve den i løpet av vinteren, det må vi få til.

Men det kan vi ta på PM, om du sender meg en.

Mvh Truls

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da fikk Tom konstatert det enda en gang. Vi har ikke peiling, som vanlig. Vel, saken er vel heller at de fleste av oss bryr oss null og fisker for rekreasjon og avkobling fra dagliglivets stress, mas og tallfesting på alt som finnes. Enten det gjelder penger, fart, kurver eller andre beregninger. Tallknusing er det nok av ellers. Fiske er fiske og slik vil jeg ha det.

 

Åtteren min har 3.493Hz som den raskeste, men jeg bryr meg mindre enn minst om akkurat det. Tallet har absolutt ingenting i mitt fluefiske å gjøre. Hvilken krokstørrelse baetisen som klekker har er tusen ganger mer interessant.

Bra,så du har notert deg verdien 3.493hz.

Hvilken åtter er dette?Hvor fant du verdien,eller har du målt den selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...